Kokemuksia Fonectasta työnantajana

Työntekijätarinat - kokemuksia fonectasta

Töissä viihtymisen edellytys on yhdessä tekeminen! Meillä yksittäisiä tiimejä kannustetaan järjestämään omia yhteisiä tapahtumiaan, ja eri konttoreilla huvitoimikunnat järjestävät pieniä ja suurempia tapahtumia, joihin kaikki ovat tervetulleita. Fonectalla tehdään paljon töitä ja seurataan tuloksia, mutta myös nauretaan ja viihdytään yhdessä. Jaamme myös näitä hetkiä sisäisesti eri kanavissa, sekä ulkoisesti sosiaalisen median kanavissa. Käy katsomassa vaikkapa Fonectan Instagramista, mitä meille kuuluu!


Paras suositus Fonectasta työpaikkana tulee fonectalaisilta itseltään. Mitä Fonectan työntekijät kertovat omasta työstään? Fonectalaisten haastatteluvideot ja blogikirjoitukset löydät tältä sivulta!


Tutustu meihin fonectalaisiin

  • Fonectan ICT-johtaja Tapio Lautanala
    05.05.2022
    Tulevaisuuden työympäristö rakennetaan tänään

    Hybridityöstä on tullut monelle normaali työnteon tapa. Jotta se onnistuu ja töitä voi tehdä tietoturvallisesti ajasta ja paikasta riippumatta, tarvitaan ajanmukaiset työvälineet, yhteiset pelisäännöt – ja tulevaisuuden ennakointia, kirjoittaa Fonectan ICT-johtaja Tapio Lautanala.

    Lue lisää
  • Fonectan Verkkolöydettävyystiimi
    14.04.2022
    Verkkolöydettävyystiimi tekee yritykset näkyviksi

    Fonectan 15 hengen verkkolöydettävyystiimi pitää asiakasyritysten tiedot ajan tasalla verkossa. pääasiassa Tampereella työskentelevä tiimi vie yrityksen vaikka Googleen, jos se ei siellä vielä ole.

    Lue lisää
  • 25.03.2022
    Sopivalla tavalla haastettu

    Aina oikeaan aikaan ja riittävästi uutta haastetta. Sen takia ICT Service Manager Hanna Saarivirta on viihtynyt Fonectalla sen koko historian ajan.

    Monen Fonectalla pitkään viihtyneen työura on alkanut erinimisessä yrityksessä ja muuttunut fonectalaisuudeksi yritysostojen seurauksena. Hanna Saarivirtakin aloitti Fonectalla tavallaan jo syksyllä 2001.

    Hän oli aiemmin työskennellyt kaavanpiirtäjänä vaateteollisuudessa, mutta alan työmahdollisuudet olivat Suomessa kapenemassa, kun taas it-alalla tarvittiin väkeä. Hanna kurssitti itsensä mikrotukihenkilöksi ja työskenteli pari vuotta energia-alan yrityksessä, kunnes oli perheen aika.

    ”Olimme asuneet viisi vuotta Kaarinassa. Äitiyslomani jälkeen halusimme muuttaa takaisin Tampereen seudulle. Vaihdoimme miehen kanssa samoihin aikoihin työpaikkaa, minä menin Telenor Medialle it-asiantuntijaksi. Olin hirveän onnellinen, kun pääsimme muuttamaan takaisin Tampereelle. Siinä loksahti monta asiaa kohdalleen kerralla”, Hanna kertoo.

    Johtotehtävissä eri puolilla Suomea


    Työnantaja vaihtui myöhemmin ensin Inoa Suomeksi ja sitten Fonectaksi. Inoa Suomen ajoilta Hannalle tuli tutuksi Annu Kairtamo, joka myös on edelleen fonectalainen. Hanna vastasi atk-tuesta, palvelimista ja laitteista, Annu taas tunsi myyjien käyttämät ohjelmat.

    ”Jos Jyväskylän, Turun tai Helsingin toimistolla aloitti uusi myyjäryhmä, lähdimme Annun kanssa autolla paikan päälle. Minä pakkasin peräkonttiin pöytäkoneita ja monitoreja. Kun olin saanut koneet asennettua, Annu piti myyjille tuotantokoulutuksen. Olimme paikalla toimistoilla aina kello kahdeksan riippumatta siitä, millä paikkakunnalla olimme.”

    Asennustyöt olivat fyysisiä ja sitä sorttia, joka ei aina etene suunnitelmien mukaan. Hanna istui välillä palvelinhuoneen lattialla johdot käsissään ja mietti, että mitähän seuraavaksi. Kerran laitteet oli erityisen vaikea saada yhdistettyä verkkoon ja Annukin jo tuli kyselemään, missä vaiheessa pääsisi pitämään koulutusta. Työ oli tarkkaan ketjutettua.

    ”Yhden kerran olimme menossa Jyväskylään aikaisin aamulla asentamaan koneita. Ajoimme pilkkopimeässä ja hirveässä lumimyräkässä. Jossain Jämsän ja Tampereen välillä Annu kysyi, että näetkö sä tienreunoja. Vastasin, että en. Annu sanoi, että en mä kyllä oikeastaan näe edes noita edellä ajavan auton takavalojakaan.”

    Nyt muisto naurattaa, vaikka Hanna myöntää hetken olleen karmiva.

    ”Se kuvastaa sitä, että me oltiin ihan tosissaan, ja ne hommat piti tehdä. Ei me kyllä nykyään enää tehtäisi noin!” Hanna vannoo.

    Putkimonitoreja sylin täydeltä


    Fonectalla oli 2000-luvulla  paljon väkeä, Tampereellakin kymmenen eri myyntitiimiä. Jossain vaiheessa muutetiin Finlaysonin alueella isompiin tiloihin ja kaikkien työasemat toimistolla vaihdettiin. Kymmenet ja taas kymmenet tietokoneet ja monitorit tulivat toimistolle laatikoissa ja kuljetuslavoilla.

    ”Niitä sitten purettiin ja kiikutettiin myyjille ja asiakaspalveluun sitä mukaa, kun asennuksia saatiin tehtyä. Siihen aikaa monitorit olivat niitä isoja putkijuttuja. Kannoin niitä sylissä pitkin käytäviä, kunnes jossain vaiheessa sain apteekkikärryt. Ne kärryt ovat muuten vieläkin Tampereen toimistolla ahkerassa käytössä.”

    Tarjolla oli myös ylemmän tason tehtäviä eli piuhojen vetämistä toimiston katosta.

    ”Kerran neuvotteluhuoneessa seisoin pöydällä ja tein jotain datatykille. Astuin pöydällä niin, että se keikkasi ja lensin lattialle. En satuttanut pahasti, mutta huomasin, että puhelimeni oli ihan vieressäni. Soitin sitten assarille toiseen kerrokseen ja hän piipahti tarkistamaan, että olin kunnossa”, Hanna muistelee.

    Haasteita oikeaan aikaan


    Fonectan ensimmäiset parikymmentä vuotta ovat sisältäneet paljon muutoksia. Hannan työhön on vaikuttanut konkreettisesti esimerkiksi se, että lankapuhelimet ovat vaihtuneet kännyköihin ja ne kookkaat pöytämonitorit ja tietokoneet läppäreihin.

    Myös työnimikkeet ovat vaihtuneet – hän on ollut it-asiantuntija, kehitysasiantuntija, tuotantoasiantuntija, Salesforce-järjestelmäpäällikkö ja nyt kolmisen vuotta ICT Service Manager. Asemapaikkana Hannalla on edelleen rakas Tampere.

    ”Nyt vastaan Fonectan it-infrasta, tietoliikenneyhteyksistä, laitteista ja niiden elinkaaresta sekä lisensseistä ja it-palveluista. Kumppanille on osin ulkoistettu sellaista työtä, mitä tehtiin ennen itse, ja kehitän palveluita yhteistyössä heidän kanssaan.”

    Jokaisella on omat syynsä, miksi viihtyy työpaikassa. Hannalla osa motivaatiosta tulee itse työn sisällöstä, mutta tärkeää on ollut erityisesti mahdollisuus kehittyä.

    ”Yksi tosi iso asia mun kohdalla ovat olleet uudet haasteet. Niitä on aina ilmaantunut, kun olen niitä kaivannut. Ja luotto! Se, että muut ajattelevat, että kyllä toi osaa ja selvittää ja hoitaa. Fonectalla ollaan kannustavia ja annetaan vastuuta. Eikä ketään jätetä yksin. Jos liputat, että tarvitset jeesiä, sitä jeesiä löytyy.”

    Ja muutos – se on pysyvää!


    Hannan työura on tuttu monelle suomalaiselle viime vuosilta – ensin alanvaihto parempien työmahdollisuuksien takia ja sitten aktiivista oman osaamisen kehittämistä.

    ”It-tekeminen missä tahansa yrityksessä vaatii koko ajan oppimista. Pitää olla halua oppia. Teknologia kehittyy niin nopeasti, ettei voi jäädä sen osaamisen varaan, mikä itsellä joskus on ollut.”

    Viimeksi Hanna opiskeli kaksi vuotta töiden ohella Haaga-Heliassa ja valmistui ICT-tietojenkäsittelyn tradenomiksi 2020.

    ”Se opintokokonaisuus kasvatti teknologian osaamistani ja ymmärrystäni monessa kohdassa. Koulun penkiltä saat perustiedon, mutta itse työ on se, joka oikeasti opettaa. Se antaa valmiuden siihen, että kun haasteita ilmenee, niihin pystyy tarttumaan.”

    Hanna puhuu kiihkeästi opiskelun puolesta. Kun muita fonectalaisia aloitti samoja opintoja Haaga-Heliassa, joku kysyi varovasti, miten opiskelusta selviää.

    ”Sanoin, että jos mä olen selvinnyt siitä, niin säkin selviät! Kouluun pääseminen ja aloittaminen on vaikein vaihe. Jos sinne pääsee, kyllä sieltä valmistuu.”

    Aateekoota ja leipomishommia


    Hannan nykyiseen ”ICT-poppooseen” kuuluu kolme tiimiä: data- ja AI-tiimi, Salesforce-tiimi ja pilvitiimi, johon hän itse kuuluu.

    ”Vaikka me teemme vähän kuivaa it-työtä, oman porukan kesken meillä on mustaakin huumoria. Moni halusi aikanaan eroon atk- ja mikrotukihenkilötitteleistä, mutta meistä on kauhean hauskaa, kun me sanotaan, että tehdään tätä aateekoota.”

    Viime aikoina ICT-porukka on siirtänyt sormet näppikseltä taikinakulhoon.

    ”Jo toisen kerran meillä oli yhteinen Fonectan atk leipoo -tapahtuma. Avaamme keittiömme muille pitämällä videoyhteyttä päällä ja leivomme kaikki samaa tai omia reseptejämme. Itse leivoin viimeksi sitruunamutakakun. Ainoa harmittava juttu on, ettemme pääse maistelemaan muiden leivonnaisia, mutta lähetämme niistä kyllä toisillemme valokuvat!”

    Lue myös jutussa mainitun Annun Kairtamon urasta Fonectalla!

    Fonecta perustettiin 20 vuotta sitten 27.3.2002, kun Sonera Info Communications siirtyi yrityskaupassa pääomasijoittaja 3i:lle ja sai henkilöstön nimikilpailussa nimekseen Fonecta. Nimi Fonecta syntyi sanojen Phone ja Connect yhdistelmästä, olihan Fonectan päätoimialana numeropalvelut ja puhelinluettelot. 20-vuotisen uransa aikana Fonecta on muuttunut täysin digitaaliseksi markkinointitaloksi, joka tarjoaa yli 30 000 yritysasiakkaalle tuloksellisia digimarkkinoinnin palveluja. Artikkeli on osa Fonectan 20-vuotisjuhlavuoden juttusarjaa.

    Yksi talo, monta mahdollisuutta! Haluatko töihin Fonectalle?

    Lue lisää
  • Annu Kairtamo
    21.03.2022
    Puoli metriä töitä ja oikolukua Århusissa

    Annu Kairtamo on 23 vuoden aikana nähnyt yrityshakemistojen siirtyvän paperilta näytöille ja mikä parasta – uusien fonectalaisten saavan rohkeutta.

    Annu Kairtamo aloitti työt ”viime vuosituhannella”, kun Telefakta palkkasi Tampereella uuden myyjän syyskuussa 1999. ”Olin silloin yo-merkonomi ja tehnyt erilaisia kaupan alan töitä. Halusin jatkaa vielä opiskelua, ja haaveeni oli opiskella iltaisin ammattikorkeakoulussa tradenomiksi. Tarvitsin siis päivätyön, joka loppuu neljään mennessä”, Annu Kairtamo kertoo.

    Se päivätyö osoittautuikin toimivaksi ratkaisuksi, sillä vieläkään hän ei ole hakenut toiseen työpaikkaan. Yrityksen nimi ja omistajat ovat kyllä vaihtuneet ympäriltä. Fonectalainen hänestä tuli virallisesti 2005, kun yritys osti Annun työpaikan – silloin nimeltään Inoa Suomi.

    Ahkeraa mapitusta Finlaysonin alueella


    ”Ensimmäiset vuodet olivat levottomia, kun vähintään kerran vuoteen vaihtui työnantajan nimi paperissa yhteistyö- ja omistajakuvioiden takia. Ensimmäisessä työpaikassani Telefaktalla oli muuten toimitusjohtajana ja yhden myyntitiimin vetäjänä Timo Hiltunen, josta tuli myöhemmin myös Fonectan toimitusjohtaja.”

    Aivan uransa alussa Annu myi yrityksille näkyvyyttä painetuissa hakemistoissa. Parin vuoden jälkeen hän siirtyi tuotantosihteeriksi eli asiakaspalveluun ja tilaustenkäsittelyyn.

    Silloin digitaalisuutta oli vasta pieninä läikkinä suomalaisilla työpaikoilla. Annu kirjoitti järjestelmään tuotekoodeja, jotta paperiluetteloihin päätyi halutun näköistä tekstiä: toivottua fonttia, lihavointia tai tekstiväriä.

    ”Myyjä täytti yritysten tekemät tilaukset paperille ja paperit tuotiin, postitettiin tai faksattiin myyntitiimeistä meille. Paperit ilmestyivät meidän tuotantosihteerien pöydälle aamuisin.”

    Tilauksia piti säilyttää tietty aika, ja siksi työhön kuului myös melkoisesti mapittamista. Kun Fonectan toimisto Tampereella muutti viime syyskuussa Finlaysonin alueelta rautatieaseman lähelle Technopolikseen, hävitettiin vielä viimeisiä paperitilauksia.

    ”Nykyäänkin sanotaan, miten joku keissi on jäänyt järjestelmässä patterin väliin. Aikanaan niitä saattoi siivotessa löytyä sieltä ihan oikeasti!”

    Opelilla Turkuun kouluttamaan


    Annun tulevien työvuosien suunta alkoi hahmottua, kun hänen vastuulleen tuli myyjien kouluttamista. 2020-luvun Teams-vuosina tuntuu eksoottiselta ja ehkä vähän haikealtakin, että myös kouluttamisesta puuttui vielä silloin digiulottuvuus.

    ”Kiersimme kouluttamassa paikan päällä eli ihan ajoin Opel Kadetillani esimerkiksi Turkuun tai Jyväskylään. Näytimme materiaaleja piirtoheitinkalvoilta, ja muistan vieläkin, kun kirjoitin käsin niitä kalvoja koulutusta varten”, Annu sanoo ja nauraa.

    Syksyllä 2004 hän siirtyi esihenkilötehtäviin. Tiimipäällikön tehtäviin kuului alusta asti myös johdolle raportoimista. Ihan heti Annu ei tarvinnut excel-taulukoita tai visuaalisia raportteja.

    ”Johtajat saattoivat kysyä, kuinka iso viive meillä on töissä. Pystyin vastaamaan, että ehkä noin 50 senttiä korkea pino. Kun tilausjono oli vähentynyt puolella, se siis tarkoitti oikeasti ihan fyysisesti matalampaa pinoa.”

    Silmä tarkkana Tanskassa


    Ennen digiaikaa kaikki yrityshakemistoihin liittyvä työ oli suunnitelmallisempaa ja aikataulut tarkempia, sillä painokoneet oli varattu vuosiksi eteenpäin.

    ”Painoaineiston oli oltava juuri sinä päivänä kuin oli sovittu painotalossa. Ja kun numero oli luetteloon painettu, se oli se mikä oli. Jos puhelinluettelon yrityssivuilla oli mennyt jotain pahasti väärin, silloin saatettiin painaa vielä lisäosa ja jakaa se alueellisesti uudelleen.”

    Koska se ei kuitenkaan ollut halpaa lystiä ja painomateriaalin oli oltava tiptop, Annukin pääsi reissaamaan esimerkiksi Århusiin Tanskaan.

    ”Päästiin ulkomaille työmatkalle – oikolukemaan! Ei me kyllä paljon muuta nähty kuin hotellihuone ja painotalo”, Annu nauraa.

    Yhdessä luettelossa saattoi olla jopa yli tuhat sivua ja lukuaikaa oli kymmenisen päivää. Annu ja viitisen kollegaa tekivät urakalla painotalossa 12–14-tuntista työpäivää. Suomessa oli samaan aikaan varattuna päivystäjät myös illoiksi ja viikonlopuiksi.

    ”Kävimme tietoja läpi rivi riviltä. Jos löysin epäloogisuutta tai jotain virheeltä vaikuttavaa, soitin Suomeen konttorin päivystäjälle. Hän etsi mapeista juuri sen tilauksen, jota virhe-epäily koski.”

    Siinä sitten yhdessä – luuri korvalla Suomessa ja Tanskassa – huolehdittiin siitä, että yritysten yhteystiedot näkyivät seuraavan vuoden ajan oikein asiakkaille.

    Rohkeasti eteenpäin!


    Fonecta osti aikanaan muidenkin suomalaisten toimijoiden painettuja hakemistopalveluja, kuten puhelinluettelon Keltaiset sivut ja suurimman osan Eniron luettelobisneksestä.

    ”Kun kaikki merkittävät painetut luettelot oli haalittu, tuli suuri digitalisaatio ja paperiluetteloja alettiin vetämään alas.”

    Ajantasaisia yritystietoja tarvitaan edelleen – nyt niitä etsitään digitaalisista palveluista.

    Annukin työskentelee nykyään verkkolöydettävyyden parissa ja on neljäntoista fonectalaisen tiimipäällikkö – virallisesti Manager, Digital Presence. Annun tiimiläiset Tampereella ja Turussa huolehtivat Kontakti-palvelun avulla siitä, että yritysasiakkaiden tiedot ovat kunnossa.

    Annu on edelleen todella innostunut ihmisten johtamisesta. Se on selvästi ollut hänen juttunsa.

    ”Hienointa Fonectalla ovat olleet aina ihmiset. Meillä on töissä mukavia ihmisiä, joiden kanssa on kiva tehdä, jutella ja ratkaista asioita.”

    Moni aloittaa Fonecta-uransa juuri Annun tiimissä. Joillekin hän voi olla jopa työelämän ensimmäinen lähijohtaja.

    ”Kun työntekijä aloittaa meillä, hän voi olla vielä aika hiljainen ja ehkä epävarma, eikä saa suutaan auki tiimipalaverissa. Kun sellaisen ihmisen saa kasvamaan, ottamaan vastuuta ja puolustamaan mielipidettään – ne ovat sellaisia hetkiä, jolloin musta tuntuu, että kyllä musta jotain hyötyä on.”

    Fonecta perustettiin 20 vuotta sitten 27.3.2002, kun Sonera Info Communications siirtyi yrityskaupassa pääomasijoittaja 3i:lle ja sai henkilöstön nimikilpailussa nimekseen Fonecta. Nimi Fonecta syntyi sanojen Phone ja Connect yhdistelmästä, olihan Fonectan päätoimialana numeropalvelut ja puhelinluettelot. 20-vuotisen uransa aikana Fonecta on muuttunut täysin digitaaliseksi markkinointitaloksi, joka tarjoaa yli 30 000 yritysasiakkaalle tuloksellisia digimarkkinoinnin palveluja. Artikkeli on osa Fonectan 20-vuotisjuhlavuoden juttusarjaa.

    Yksi talo, monta mahdollisuutta! Haluatko töihin Fonectalle? 

    Lue lisää
  • 18.03.2022
    Taina on luonut yhteyksiä jo 49 vuotta – samassa työpaikassa

    Taina Tuomi aloitti Fonectalla jo ennen kuin yritystä oikeastaan edes oli olemassa. Nyt hän on IT Service Manager ICT-tiimissä ja sanoo lepäilevänsä laakereillaan – käynnissä on tehtäviensiirto ennen eläkepäiviä.

    Lue lisää
  • Jaana ja Tintti ystävystyivät Fonectalla
    18.03.2022 - Minna Tuum
    Tiesin heti, että Tintin kanssa haluan tehdä töitä!

    Näin Jaana ja Tintti ystävystyivät Fonectalla

    Lue lisää
  • Markus Vuorinen
    11.03.2022
    Evoluutio tuo digimarkkinoinnin keinot kaikkien yritysten saataville

    Teknologinen kehitys kulkee kohti digimarkkinoinnin demokratisoitumista. Olemme huomanneet, että pk-yritykset pysyvät parhaiten kehityksessä mukana keskittämällä digitaalisen asiakashankintansa, kirjoittaa Fonectan tuotejohtaja Markus Vuorinen.

    Lue lisää
  • 07.03.2022
    Yrityksen menestys syntyy työntekijöiden hyvinvoinnin sivutuotteena

    Fonecta muutti vuosi sitten johtamistapaansa merkittävästi. Ajattelemme, että yrityksen menestys syntyy työntekijöiden hyvinvoinnin sivutuotteena, kirjoittaa henkilöstöjohtaja Hanna Korhonen.

    Lue lisää
  • 28.02.2022
    Hybriditiimi auttaa monella murteella

    Fonectan asiakaspäälliköiden hybriditiimi on tehnyt etätyötä jo kolme vuotta. Eri puolella Suomea asuvat ammattilaiset tietävät, mitkä palveluista parhaiten kasvattavat asiakkaan liiketoimintaa.

    Lue lisää
  • Myyntijohtaja Sauli Korpisaari tuntee suomalaiset yritykset
    08.02.2022
    Digitaalinen markkinointi ponnistaa läsnäolosta

    Jokainen yritys hyötyy liiketoiminnassaan digitaalisesta läsnäolosta. Kun yrityksen kotisivut ovat ajan tasalla, askel digitaalisen markkinoinnin laajempaankin hyödyntämiseen on helpompi, kuin moni kuvittelee, kirjoittaa Fonectan myyntijohtaja Sauli Korpisaari.

    Lue lisää
  • 02.02.2022
    Digitiimin erityisosaaminen takaa asiakkaiden menestymisen

    Minkä toimialan yritys tahansa voi hakea kasvua verkon kautta. Fonectan digimarkkinoinnin asiantuntijoiden erityisosaaminen auttaa kaikenkokoisia yrityksiä menestymään.

    Lue lisää
  • 18.01.2022
    Tuotekehitystiimi varmistaa asiakkaan kyydissä pysymisen

    Jos joku asia jossakin Fonectan tarjoamassa tuotteessa tai palvelussa ei toimi halutulla tavalla, tuotekehitystiimi ryhtyy heti korjaaviin toimenpiteisiin. Kolikon kääntöpuolena tiimi katsoo suunnittelussa tulevaisuuteen ja reagoi nopeasti markkinoilla tapahtuviin muutoksiin.

    Lue lisää
  • 19.11.2021
    Asiakaspalvelutiimi puhaltaa yhteen hiileen

    Tiivis yhteistyö toimii Fonectan asiakaspalvelutiimin peruskivenä. Tiimi myös kehittää tietotaitoon jatkuvasti pysyäkseen ajan tasalla yrityksen monipuolisista digipalveluista ja verkkomaailman muutoksista.

    Fonectan asiakaspalvelun 13 hengen tiimi hoitaa käytännössä kaikki yrityspalveluihin liittyvät moninaiset kysymykset. Ainoastaan Kotisivukone-palvelulla on oma erikoistunut asiakaspalvelu.

    ”Osaamisemme on todella laajaa ja kattaa kaikki Fonectan eri digipalvelut. Näin on oltava, koska me olemme käytännössä ensimmäinen piste, johon asiakas on yhteydessä”, asiakaspalvelutiimin valmentajana ja kouluttajana toimiva Taneli Repo kertoo.

    Tiimiläiset preppaavat taitojaan sisäisillä koulutuksilla, itseopiskelulla, perehdyttämällä toinen toisiaan ja ylläpitämällä osaamistaan myös harvemmin kysyttyjen palveluiden suhteen. Keskinäinen tietotaidon jakaminen on tuiki tärkeää, koska joku voi tietää jostain palvelusta enemmän kuin toinen.

    Kaikki kerralla kuntoon

    ”Pyrimme aina saamaan asiakkaan asian tai ongelman ratkaistua yhdellä kontaktikerralla, nopeasti ja mahdollisimman kokonaisvaltaisesti”, Repo kiteyttää.

    Tavoitteeseen pääsemiseksi ensisijaisen tärkeää on toimiva yhteistyö. Vaikka yksi vuorollaan vastaanottaa asiakkaan puhelun tai viestin, tarvittaessa kaikki puhaltavat yhteen hiileen, jotta kysymykseen saadaan oikea vastaus. Keskimääräinen jonotusaika on noin 15 sekuntia ja tiimi on saanut paljon positiivista palautetta nopeudesta. Ilta-aikoina chatissa apua antaa AiNA-botti.

    Positiivinen ja sisukas tiimi jakaantuu neljälle eri Fonectan konttorille, Tampereelle, Turkuun, Poriin ja Helsinkiin, mutta töitä tehdään sujuvasti etänä. Monella on pitkä työura Fonectalla takanaan, mikä tuo osaamista etenkin asiakaspalvelutyöhön.

    ”Pisin ura on meidän porilaisella Tintillä, joka on ollut talossa jopa 33 vuotta. Jaanalle on kertynyt jo parikymmentä vuotta samoin Elinalle ja Tarulle”, kertoo Repo, joka tuli itse Fonectalle vuonna 2016.

    Työn suolana on se, että käytännössä kukaan ei tee samoja työtehtäviä päivästä toiseen. Näin mikään asia ei henkilöidy yhteen ihmiseen vaan kaikki tekevät kaikkea.

    Konkreettinen vinkki: yritystiedot ajan tasalle

    Jokaisen yritysomistajan kannattaa tarkistaa, että yritystiedot ovat oikein YTJ-yrityshaussa, koska sitä kautta ne päivittyvät automaattisesti lukuisiin yritystietopalveluihin. Lisäksi asiakkaan kannattaa päivittää tietoja helppokäyttöisen Oma Fonecta -palvelun kautta, jonka kautta asiakas pystyy seuraamaan myös raportointia halutessaan.

    ”Erityisesti aukiolotiedot kannattaa muistaa pitää ajan tasalla. Jos ne vaihtelevat esimerkiksi arkipyhän vuoksi ja ovat vaikka kerran väärin, se voi vaikuttaa ratkaisevasti siihen, että potentiaalinen asiakas valitsee kilpailijan.”

    Lue lisää
  • Petro Pyykkö
    09.11.2021
    Turun myyntitiimi auttaa asiakkaita kasvamaan

    Myyntiä pidetään usein yksilölajina, mutta Fonectan Turun myyntitiimi vastaa asiakkaista yhdessä. Tuhansista kampanjoista kertynyt kokemus takaa, että ratkaisut räätälöidään asiakkaalle juuri sopiviksi.

    Fonectan yli kymmenestä myyntitiimistä kolme toimii Turussa. Myyntipäällikkö Petro Pyykön vetämä tiimi keskittyy auttamaan erityisesti pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Tiimin asiantuntijuus pohjautuu laajaan kokemukseen digimarkkinoinnista: yhdeksän hengen tiimistä noin puolet on ollut talossa jo noin 10 vuotta.
     
    ”Meillä on käytännössä koko digimarkkinointipaletti hallussa. Palveluvalikoimaamme lukeutuvat kotisivut, omat kanavamme Fonecta Kontakti ja Kontakti Pro, Google-optimointi- ja Display-mainonta, Facebook-mainonta ja verkkokaupan tekeminen”, Petro kertoo.
     
    Avoimuus on vahvasti läsnä, kun myyntitiimiläiset kohtaavat asiakkaan. Liikkeelle lähdetään askel kerrallaan varmistamalla ensin, että asiakkaan nettinäkyvyys on hyvällä mallilla. Vasta sitten ehdotetaan sopivia mainonnan työkaluja. Tiimi raportoi mainonnan kustannukset ja hyödyt asiakkaalle selkeästi ja tuo aktiivisesti esille parannusehdotuksia.

    Ongelmanratkaisukyky ja tiivis yhteistyö valtteina

    ”Yksi vahvuutemme on, että tiimissämme on erilaisia ja eri-ikäisiä persoonia, joilla kullakin on oma vankka kokemustaustansa. Täydennämme toisiamme ja olemme hitsautuneet hienosti yhteen. Usein myyntiä pidetään enemmänkin yksilölajina, mutta meille on tärkeää tehdä tiiminä töitä”, Petro kuvailee.

    Tarkan raportoinnin ja tiiviin yhteistyön ansiosta tiimin jäsenet pystyvät ottamaan koppia myös toistensa asiakkaista. Yhteensä tuhansista kampanjoista kertynyt kokemus takaa, että ratkaisuja osataan räätälöidä kullekin asiakkaalle juuri sopiviksi.
     
    Vaikka töitä tehdään tosissaan, tiimi osaa välillä höllätä pitämällä esimerkiksi musiikki- ja tietovisoja aamupalavereiden yhteydessä. Hyvän yhteishengen ylläpitäminen on tärkeää, samoin se, että töitä on hauskaa tehdä kimpassa.

    Konkreettinen vinkki: kotisivut kuntoon

    Petro suosittelee kaikkia digimarkkinointia tai mainontaa ylipäätään harkitsevia ensisijaisesti huolehtimaan siitä, että kotisivut ovat hyvät ja yhteystiedot ajantasaiset.

    ”Tätä voi verrata kivijalkakauppaan: tilan pitää olla houkutteleva ja kaiken tarvittavan helposti potentiaalisen asiakkaan saatavilla. Kun pohja on kunnossa, voi sinne alkaa viemään porukkaa. Kotisivut ovat kuitenkin lopulta se, minne kaikki mainonta ohjautuu.”

    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja Katja Laaksonen kertoo Fonectan markkinointirekryistä
    20.05.2021
    Fonectalla puhaltavat uudet tuulet

    Panostamme markkinointiin ja syömme omia lääkkeitämme.

    Lue lisää
  • Fonectalaisten vinkit etätyöhön
    31.03.2021
    Fonectalaisten vinkit etätyöhön

    Reilu vuosi sitten lähdettiin kotitoimistoille ”muutaman viikon” etätyöskentelyjaksolle.

    Lue lisää
  • Miten asiakas kohdataan etätoimistolta
    19.03.2020
    Asiakkaan kohtaaminen asiakkaan ehdoilla – mutta etänä

    Asiakkaan kohtaamisessa tärkeintä on kohdata hänet siinä kanavassa, jonka asiakas itse valitsee. On tärkeää tunnistaa ja ymmärtää, onko asiakkaan suosima kanava yrityksen verkkosivujen chat, joku monista sosiaalisen median kanavista, sähköposti vai kenties perinteisempi puhelinsoitto. Yritykset, jotka pakottavat asiakkaat yrityksen valitsemiin kanaviin, saattavat luoda huomaamattaan huonon asiakaskokemuksen.

    Lue lisää
  • Oskari opiskelee ja tekee samalla menestyksekkäästi myyntityötä Fonectalla
    31.01.2020
    Puhelin on tehokas työväline myynnissä

    Fonectalainen Oskari tietää jo, miltä kaupan tekemisen jälkeinen onnistuminen tuntuu, vaikka hän aloitti uudessa työssään B2B-myynnin parissa Fonectalla vasta muutamia viikkoja sitten.

    Lue lisää
  • Virtuaalitiimissä teet töitä kokonaan etänä
    08.01.2020
    Millaista on työskennellä kokonaan etänä - virtuaalisesti?

    Etätyö on osa nykyisen työelämän arkea, mutta voiko etätyö täysin korvata perinteisen toimistotyön? Fonectan huhtikuusta 2019 asti toiminut ”virtuaalitiimi” todistaa, että moderni työskentely sujuu yhtä hyvin toimistolla kuin kotoakin käsin.

    Lue lisää
  • Henkilöstöjohtaja Katja Patojoki kertoo Kipinästä
    02.01.2020
    Voiko henkilöstön hyvinvointia hoitaa verkkokaupassa?

    Fonectalla lanseerattiin lokakuussa 2019 henkilöstön osaamisen ja hyvinvoinnin verkkokauppa, Kipinä. Miten henkilöstön hyvinvointia voi hoitaa verkkokaupassa ja millaisia kokemuksia Kipinästä on? Kysyimme kahdelta palvelua käyttäneeltä heidän kokemuksiaan.

    Lue lisää
  • Outi ja Laura suorittivat arvostetun Facebook-sertifikaatin
    28.11.2019
    Facebook-kampanjaa ei tehdä arvailemalla

    Facebook on tehokas mainonnan kanava sekä b2b- että b2c -yrityksille. Facebook-mainontaa ei kuitenkaan tehdä arvailemalla, vaan se vaatii tarkkaa osaamista, jotta mainonnasta saadaan riittävän hyviä tuloksia. Todentaaksemme, että Fonectan Facebook-osaaminen on mahdollisimman korkealla taholla, suoritti kaksi Fonectan asiantuntijaa Facebookin arvostetut sertifikaatit.

    Lue lisää
  • Tiina Takala kilpailee itsensä kanssa
    03.06.2019
    Mikä merkitys kisoilla ja kilpailuilla on myyjän työlle?

    Yksi myyntityöhön liitettävistä myyteistä on, että myyjät ovat kilpailuhenkisiä. Pitääkö väite paikkansa ja millainen rooli erilaisilla kilpailuilla on myyntityölle? Fonecta on tunnettu vahvasta myyntiorganisaatiostaan ja myyjiä kannustetaankin useilla eri tavoilla menestymään mahdollisimman hyvin työssään. Kysyimme kahdelta Fonectan huippumyyjältä, millainen vaikutus kilpailuilla ja muilla kannustimilla heidän työlleen on.

    Lue lisää
  • Kikka Pörsti kertoo haastattelussa työstään myynnin parissa
    04.03.2019 - Katariina Kemppi
    Puhelinmyyjällä on 30 sekuntia aikaa vakuuttaa kuulija

    Nauru raikaa Fonectan Porin konttorilla. Avokonttorissa asiakkaita haastaa, kuuntelee, auttaa ja palvelee parikymmenpäinen digimarkkinoinnin ammattilaisten ryhmä, joka media-asiantuntijoinakin tunnetaan. Työpisteiden väliä suihkii edestakaisin tiimikakkosena toimiva Kikka Pörsti, joka on viihtynyt Fonectalla jo 5,5 vuotta.

    Lue lisää
  • Jonna Nenonen kertoo kokemuksistaan Fonectan myynnissä.
    07.02.2019
    Kenttämyynnissä jalkojen pitää käydä koko ajan

    Jonna Nenonen on toiminut Fonectalla Turussa Account Managerina myynnissä 2,5 vuotta. Miten Jonna päätyi myyntihommiin, miten asiakkuuksia nykyään hoidetaan, millaiselle ihmiselle myyntityö sopii ja millaista on myyjän arki? Jututimme kiireistä Jonnaa mm. näistä aiheista.

    Lue lisää
  • Miten Fonectalla mentorointi edistää työhyvinvointia?
    04.02.2019 - Minna Tuum
    Mentorointi työhyvinvoinnin välineenä

    Olen työurani aikana päässyt tutustumaan monenlaiseen työkulttuuriin, ja huomannut, että itse viihdyn parhaiten yrityksessä, joka antaa työntekijöilleen vapaat kädet kehittyä ja kehittää itseään ja toimintaansa ilman jatkuvaa, no, sanotaan ihan suoraan: kyttäämistä. Parhaisiin tuloksiin päästään, kun työntekijöihin luotetaan, ja tiimien esimiehille annetaan vapaus viedä oman tiiminsä osaamista ja tekemisen tapoja eteenpäin omalla parhaaksi katsomallaan tavalla.

    Lue lisää
  • NOSTE-ohjelmaan osallistui fonectalaisia kaikilta Fonectan paikkakunnilta.
    11.01.2019
    Omat työntekijät ovat se suurin voimavara

    Kun Fonectan NOSTE-ohjelma keväällä 2017 käynnistettiin, oli tavoitteena sekä tarjota kehittymismahdollisuuksia fonectalaisille  asiantuntijoille, että saada kenties piilossakin olevaa osaamista koko yrityksen hyödyksi. Miten ohjelmassa ollaan onnistuttu nyt, kun takana on kaksi ”kautta” NOSTEtta?

    Lue lisää
  • Lilli ja Johanna auttavat yrittäjiä menestymään markkinoinnin avulla.
    27.11.2018 - Johanna Kuusisto & Lilli Päivärinta
    DIGIKUNTOON-KIERTUE PYSÄHTYI OULUUN


    Johanna ja Lilli tästä Fonectan Porin konttorilta taas, moikka!

    Tämä viikko onkin meille poikkeuksellinen kun ollaan koko viikko konttorilla eikä tälle viikolle ole tiedossa lainkaan reissuja. Toki edellisen blogitekstin jälkeen (Lappeenranta-Lahti) nopeat naiset ovat ehtineet käymään jo katsastamassa sekä Forssan että Riihimäen yrittäjät Digikuntoon-tapahtumissa, ja HAMKin tilat kahdessakin eri kaupungissa.
    Lounaspaikkoja ehdimme tutkimaan hyvän määrän ja löydettiin niiden lisäksi tutuksi tuli Riihimäeltä juuri auennut uusi lelukauppa, missä pääsimme itse yrittäjä Janne Katajan kainaloon.

    Oulussa puhetta LinkedInistä

    Viime viikolla olimme mukana Digikuntoon tapahtumassa Oulussa, joka järjestettiin toistamiseen yhdessä BusinessOulun kanssa. Rattoisaan matkaamme sisältyi autossa oleilua 1000 kilometriä sekä 14 istuttua tuntia. HUH! Mutta onneksi Oulu ja oululaiset yrittäjät olivat yhtä ihania kuin ensimmäiselläkin kerralla. Tämä Digikuntoon vol.2 osio keskittyi B2B-puolen asioihin, joten keskusteluja syntyi erityisesti LinkedInistä sekä datasta ja sen hyödyntämisen mahdollisuuksista.

    Tapasimme tilaisuudessa Katri Ravenin Oulun Sydänkeskus Oy:ltä ja hän kertoi mitä asioita hän arvostaa markkinointikumppanissa:
    ”Markkinointikumppanissa arvostan selkeää, suomenkielistä, ymmärrettävää keskustelua sekä selkeitä vastauksia ja tietoa siitä, miten kumppanuus palvelee käytännössä Oulun Sydänkeskusta. ”

    Miksi Sydänkeskus valitsi juuri Fonectan kumppaniksi?

    ”Asiakkuus alkoi ajanvarauspalvelusta ja siitä oli helppo jatkaa yhteistyötä. Arvostan Fonectassa helppoa tavoitettavuutta asiakaspalveluun ja omaan yhteyshenkilöön. Kysymyksiin saa vastauksen asiantuntevasti ja selkeästi.”

    Suosittelisitko Fonectaa myös muille yrityksille?

    ”Suosittelen ja juuri suosittelinkin. Oman yhteyshenkilön kautta on onnistunut kaikki asiat, vaikka ne eivät olisikaan hänen erikoisosaamisaluettaan.”
    Välillä täytyy huilata konttorilla ja nauttia tuttuja lounaita, mutta onneksi ensi viikolla taas pääsemme yrittäjien pariin Vaasaan. 29.11 Uusyrityskeskus Startia ja Fonecta järjestävät Digikuntoon vol.2 tapahtuman Sokos Hotelli Vaakunassa. Jos vain suinkin kykenet ja innostut asiasta niin tule sinäkin paikalle. Stay tuned!! Helsingin Digikuntoon-tilaisuus tulossa 14.12.2018

    Ja juna kulkee taas…

    Kirjoittajat työskentelevät Fonectalla digitaalisen markkinoinnin parissa ja auttavat yrityksiä löytymään verkosta ja kasvattamaan liiketoimintaansa – joka päivä. Johanna ja Lilli puhuvat suomalaisten yrittäjien kanssa markkinoinnista mieluiten porin kielellä epämääräisiä termejä välttäen.

    Lue lisää
  • Mitä jäi käteen Digikuntoon-tilaisuudesta Lappeenrannasta ja Lahdesta?
    16.11.2018 - Johanna Kuusisto ja Lilli Päivärinta
    Digikuntoon-kiertue: Lappeenranta ja Lahti

    Johanna ja Lilli tässä Fonectan Porin konttorilta MOI. Ootko kuullut jo Digikuntoon-tapahtumista? No, nyt kuulet.

    Jos haluat lukea vakavaa tekstiä markkinoinnista, niin stop, tässä blogissa ei sitä ole. Tämän blogin tarkoitus nyt ja jatkossa on kirjoittaa niin meidän kuin yrittäjien fiiliksiä ja oivalluksia järjestämistämme tapahtumista.


    Lue lisää
  • Miten fonectalaisia kannustetaan kehittymään?
    06.11.2018 - Minna Tuum
    Miten fonectalaisia kannustetaan kehittymään?

    Olen yli kuusivuotisen Fonecta-urani aikana oppinut pitämään erityisesti sitä, miten paljon meillä arvostetaan fonectalaisten omaa osaamista, ja miten paljon siihen ollaan myös valmiita panostamaan. Yksi tällainen panostus on vuonna 2017 käynnistynyt sisäinen Noste-valmennusohjelma, jonne vuosittain valitaan noin 20 talon asiantuntijaa. Tavoitteena on kehittää sekä ohjelmaan osallistujien omaa osaamista, että valjastaa kyseinen osaaminen talon hyödyksi erilaisten konkreettisten kehityshankkeiden muodossa.

    Noste-ohjelmaan osallistujat valitaan vuosittain esimiesten tekemien ehdotusten pohjalta. Ohjelma ei olekaan suunnattu esimiehille, vaan nimenomaan fonectalaisille asiantuntijoille eri puolilta taloa: myynnin, asiakaspalvelun, tuotannon ja tuotekehityksen sekä markkinoinnin tekijöille.


    Lue lisää
  • Miksi Fonectalla viihdytään?
    19.06.2018
    Kokemuksia Fonectasta: miksi viihdyn Fonectalla?

    Fonectalle myönnettiin vuonna 2018 Great Place to Work -sertifikaatti osoituksena hyvästä työpaikasta. F-Studio kysyi fonectalaisilta, miksi täällä viihdytään? Mikä tekee Fonectasta hyvän työpaikan?

    Lue lisää
  • Emma Lehtisaari viihtyy myyntityössä Fonectalla.
    03.05.2018
    B2B-myyjä on yrittäjän kumppani

    Media-asiantuntija Emma Lehtisaaren mielestä Fonectan Porin konttorille on mahtavaa lähteä töihin joka päivä, koska siellä odottaa oma myyntitiimi, jossa yhteishenki ja fiilis on huipussaan. Yhteenhitsautunut tiimi ja luottamus oman esimiehen kanssa on tärkeät tukipilarit myyjälle, jonka haastava työ on hyvin itsenäistä.

    Lue lisää
  • Merle yhdisti työn ja opiskelun.
    31.01.2018 - Merle Parind
    Vaikeuksien kautta voittoon - eli mitä opiskelu työn ohella todella tarkoittaa?

    Vajaat kaksi vuotta sitten aloin opiskella Helsingin Markkinointi-instituutissa markkinointiviestinnän erikoisammattitutkintoa. Tutkinto suoritetaan päivätyön ohella, ja tavoitteena opiskelulle oli, että valmistuttuani voisin suunnitella ja johtaa asiakascasejani entistä paremmin. Halusin kehittyä, koska myyntityö vaatii hyvän kuuntelijan. Hyvä kuuntelija taas tarvitsee - ollakseen hyvä kuuntelija - kaksi korvaa ja suun, josta irtoaa asiakasystävällisen hymyn lisäksi muutakin kuin digijargonia.

    Lue lisää
  • Millaisiin haasteisiin suomalaisten yrittäjien arjessa asiakaspalvelija Hanna Jokela törmää?
    05.06.2017 - Hanna Jokela
    Asiakaspalvelussa ratkotaan yrittäjien mitä moninaisimpia ongelmia

    Asiakaspalvelussa törmäämme jatkuvasti mitä moninaisimpiin haasteisiin, joita suomalainen yrittäjä arjessaan joutuu ratkomaan. Onneksi näiden haasteiden kanssa ei tarvitse olla yksin, suurin osa ongelmista ratkeaa jo ensimmäisen puhelun aikana.

    Lue lisää
  • Fonecta Uni.ssa tuetaan fonectalaisten kehittymistä
    05.06.2017 - Katariina Kemppi
    Me halutaan, että meillä on töissä parhaat tyypit!

    Eikös myyjäksi vaan synnytä? Kadultahan voi poimia kenet vaan myyntihommiin, ei kai se niin vaikeaa ole?

    Lue lisää
  • Millaista on copywriterin työ Fonectalla? Kaarin kertoo!
    16.05.2017 - Kaarin Laaneots
    Copywriterin työssä fonectalla

    Fonectan Palvelutuotanto vastaa nimensä mukaisesti digitaalisten markkinoinnin palvelujen tuottamisesta yrityksille sekä muille Fonectan asiakkaille. Moniosaajien yksikköön kuuluvat niin mainossuunnittelijat, asiakaskoordinaattorit, graafiset suunnittelijat kuin web-suunnittelijat. Lisäksi joukkoon lukeutuvat joka paikan kynäilijät eli copywriterit.

    Lue lisää
  • Haluamme, että fonectalaiset voivat hyvin työssään.
    26.04.2017
    Hyvinvoiva työyhteisö fonectalla

    Hyvinvoiva ja motivoitunut henkilökunta on Fonectalle kaikki kaikessa.

    Lue lisää
  • 24.04.2017
    Motivaatio lähtee asiakkaista ja palosta myyntiin – tutustu media-asiantuntijoiden työhön

    Onhan se tiedossa: myyntityössä onnistuminen vaatii yleensä kovaa työtä. Ahkera ja pitkäjänteinen myyjä saa kuitenkin myös palkintonsa. Mikä on B2B-myyntityön suola? Kysyimme tätä myyjiltämme, jotka tekevät ratkaisumyyntiä puhelimitse. Haastattelut ja artikkeli on tehty yhteistyössä Duunitorin kanssa.

    Lue lisää

Fonectan työntekijät KERTOVAT MIKSI VIIHTYVÄT FONECTALLA