Hakukone­optimointi

 

Pyydä tarjous yrityksellesi!

Hakukone­optimointi

Hinta alkaen

210

€/kk

+ alv

Hakukoneoptimointi - SEO (Search engine optimization)

Hakukoneoptimointi nostaa yritykseksi mukaan kilpailuun

Hakukoneoptimointi, tuttavallisesti SEO, tähtää parantamaan verkkosivustosi sijoituksia Googlen luonnollisissa hakutuloksissa tiettyjä hakusanoja käytettäessä. Jos siis yrityksesi tekee vaikka kiinteistökauppaa Tampereella, niin haluat varmaan, että yrityksesi löytyy hakutulosten kärjestä, kun Googlesta haetaan “myytävät asunnot Tampere”? Uskallamme jopa väittää, että jos et löydy, et ole mukana kilpailussa.

 

Taitava hakukoneoptimoinnin tiimimme nostaa yrityksesi mukaan kilpailuun. Räätälöimme SEO-palvelumme sopivaksi kunkin asiakkaan tarpeen mukaan. Asiakkaitamme ovat niin pienet kuin suuretkin parempaa orgaanista Google-näkyvyyttä hakevat yritykset.

 

Emme vouhottaisi hakukoneoptimoinnista tällä tavalla, ellei sen tarjoama asiakaspotentiaali olisi niin valtavan suuri – suomalaiset tekevät Googlessa jopa yli 30 miljoonaa hakua päivittäin! Tietoa etsitään tarpeen, tuotteen tai palvelun nimellä. Hakukoneoptimoinnilla varmistat, että yrityksesi kotisivut löytyvät hakutuloksista silloin, kun juuri sinun toimialasi tuotteita ja palveluja etsitään.

 

Jos tavoittelet myös maksettua näkyvyyttä Googlessa, kannattaa tutustua hakusanamainontaan

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää myös sinun yrityksellesi?

Kun sivustosi toimii hyvin, hakukone tykkää siitä enemmän

Googlen ensimmäisen hakutulossivun tulokset keräävät jopa yli 91 % kaikista klikeistä. Hakukoneoptimoinnilla parannamme monipuolisesti sekä sivustosi sisältöä että teknistä suorituskykyä – ne ovat Googlen tärkeimpiä kriteereitä hyville verkkosivuille, joita se nostaa luonnollisten hakutulosten kärkeen.

Saat enemmän myyntiä ja yhteydenottoja 

Optimointi johtaa usein positiiviseen kierteeseen: kun parannamme sivuston laatua, tarjoaa se myös paremman asiakaskokemuksen kävijälle. Näin yhä useampi kävijä tekee ostoksen tai ottaa yhteyttä. Hakukoneoptimointi vaikuttaa erityisen tehokkaasti paikallisten tuotteiden ja palvelujen myyntiin. Joskus pelkästään SEO-toimenpiteet eivät auta sivuston kävijöiden muuttamisessa asiakkaiksi, silloin konversio-optimointi on paras tapa edetä.

 

Googlen kärkisijat kasvattavat luotettavuuttasi

Usko tai älä, hakutulosten kärjessä oleva yritys näyttäytyy luotettavampana asiakkaiden silmissä, kuin vaikkapa Googlen kolmossivulla majaileva yritys. Hyvä sijoitus Googlen hakutuloksissa viestii asiakkaillesi, että kyseessä on varteenotettava yritys omalla alallaan ja toimialueellaan. Eli melko hyvä syy pyrkiä kärkeen.

Pärjäät hakukoneissa, olet siis olemassa

Asiakas aloittaa tiedonhaun usein suoraan Googlesta – hänelle olemassa ovat vain hakutuloksista löytyvät vaihtoehdot. Hakukoneoptimoinnin keinoin parannat yrityksesi sijoitusta hakutuloksissa, kun toimialasi tuotteita ja palveluja etsitään. Sano vain ‘Hep’ ja ryhdymme hommiin!

HEP!

Yli 30 miljoonaa hakua päivittäin

Suomalaiset tekevät Googlessa jopa yli 30 miljoonaa hakua päivittäin - hakukoneiden tarjoama asiakaspotentiaali on siis erittäin suuri! Hakukoneoptimoinnin avulla varmistat, että yrityksesi näkyy oman toimialasi ja alueesi hakutuloksissa.

Pyydä tarjous

Hakukoneoptimointi - palvelun sisältö

Olemme räätälöineet hakukoneoptimoinnin paketit niin että sopiva vaihtoehto löytyy varmasti niin pienille yrityksille kuin suurille toimijoille - sinun tarpeesi mukaan. Palveluumme kuuluu hakukoneoptimoinnin suunnitelma, toteutus sekä raportointi.

 

  • Teemme yrityksesi toimialaan liittyvän hakusanatutkimuksen ja sovimme kanssasi yrityksesi liiketoimintaa parhaiten palvelevat optimoitavat termit.
  • Varmistamme, että sivut ovat käyttäjäystävälliset ja niiden toimivuus vastaa Googlen suosituksia.
  • Lisäksi saat kattavan raportoinnin, jonka avulla tiedät kuinka paljon yrityksesi näkyvyys paranee optimoinnin avulla. Raportista näet hakusanasijoitusten ja orgaanisten kävijämäärien kehityksen.

Hakukoneoptimointi: hinta ja paketin laajuus

Hakukoneoptimoinnin hintaan vaikuttavat mm. verkkosivujesi laajuus, toimialan ja -alueen kilpailutilanne, alueellinen kattavuus sekä optimoinnin kieli. Tarpeistasi riippuen parannamme yrityksesi paikallista, valtakunnallista tai kansainvälistä hakukonenäkyvyyttä.

 

Sopiva palvelupaketti valitaan edellä lueteltujen seikkojen perusteella. Esimerkiksi laajat sivustot kuten verkkokaupat, tai sivustot joiden toimialalla on kova kilpailu ja paljon toimijoita samalla markkina-alueella (valtakunnallinen, kansainvälinen tai pääkaupunkiseutu) on suositeltavaa optimoida mahdollisimman laajaa palvelupakettia käyttäen, jotta saavutetaan haluttuja tuloksia.

 

Ota yhteyttä - tutustumme sivustoosi ja teemme tarjouksen!

"Kävijämäärät ovat parhaimmillaan nousseet 110 %."

Pia Enkovaara, Multivac Oy

Orgaaniseen hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat tekijät

Sisältö ja hakusanat

  1. Mitä käyttäjät näkevät verkkosivuillasi? Hakukoneoptimoinnin yksi tärkeimmistä osa-alueista on varmistaa, että verkkosivujen sisältö on käyttäjälle oleellista ja kiinnostavaa. Sisällön täytyy puhutella käyttäjää sekä saada hänet toimimaan tavoitteidesi mukaan.
  2. Hakusanojen oikeanlainen käyttö verkkosivuilla.
    Käytä sellaisia hakusanoja sivustolla, joilla sinun asiakkaasi hakevat tuotteita ja palveluja. Näin hakukoneet ymmärtävät tarjota sivustoasi näiden hakujen hakutuloksissa. Tämä tapahtuu niin, että ensin tehdään hakusanatutkimus ja sitten sanoja käytetään strategisesti kautta sivuston.

Lähdekoodi ja tekninen suoritus

  1. Tekninen hakukoneoptimointi. Hakukoneoptimointi auttaa siivoamaan verkkosivujen lähdekoodista kaiken tarpeettoman. Lisäksi asiantuntija varmistaa, että lähdekoodista löytyy myös kaikki tarpeellinen. Näitä asioita ovat mm. jäsennellyt tiedot (schema), metatiedot ja sivujen sisäiset linkitykset.
  2. Sivuston nopeus.
    Sen lisäksi että nopea sivusto palvelee käyttäjää, se palvelee myös hakurobotteja. Yksi Googlen algoritmeille tärkeistä ominaisuuksista nettisivuilla ovat nimittäin latausajat (Core Web Vitals). Asiantunteva SEO-strategia pitää tänä päivänä sisällään myös sivuston latausaikoja parantavat toimenpide-ehdotukset.

Ulkoiset tekijät (linkitykset)

  1. Off-site SEO.
    Off-site SEO eli sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi liittyy lähinnä siihen miten sivuston ulkopuolelta johtaa linkkejä omalle saitille. Asia, johon on hankalampi vaikuttaa, mutta jolla voi olla suuri vaikutus sivuston sijoituksiin hakutuloksissa.
  2. Linkkiprofiilin auditointi.
    On hyvä olla selvillä siitä, miten linkkiprofiili - eli sivustollesi johtavien linkkien laatu ja määrä - kehittyy. Joskus se voi kehittyä myös huonompaan suuntaan, mikäli linkit johtavat vääriin tai toimimattomiin kohdesivuihin tai Googlen laatumääräysten vastaisesti. Valitettavasti myös negatiivinen SEO on Suomen markkinalla havaittu ilmiö.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

Google­-mainonta

Hinta alkaen

240

€/kk

+ alv

Tuloksekas Google-mainonta vaatii aikaa ja ammattitaitoa. Luomme tehokkaat kampanjat, joilla saavutatte tavoitteenne!

Lue lisää

Fonecta Kontakti

Hinta alkaen

49

€/kk

+ alv

Fonecta Kontaktin ansiosta yrityksesi tiedot ovat aina ajan tasalla ja saatavilla kaikissa verkon tärkeimmissä kanavissa.

Lue lisää

Avaimet käteen -kotisivut

Hinta alkaen

22

€/kk

+ alv

Ammattilaisemme suunnittelevat laadukkaat ja käyttäjäystävälliset kotisivut yrityksellenne tai yhdistyksellenne.

Lue lisää

Hyödyllistä tietoa Hakukoneoptimoinnista

  • Sivuston suunnittelua mobiili ensin- periaatteella
    25.05.2021
    Verkon vitals-perustiedot eli Core Web Vitals – miksi näitä kannattaa pitää silmällä?

    Kesä-elokuun 2021 aikana Google ottaa asteittain käyttöön uuden tavan arvottaa verkkosivuja orgaanisissa hakutuloksissaan. Keskiössä on sivuston käyttökokemus, jota kuvaa mittaristo nimeltään Core Web Vitals, suomeksi “Verkon vitals-perustiedot”. Ja kyllä, muutos koskee myös sinun verkkosivujasi.

    Sivuston käyttökokemus Core Web Vitalsin ytimessä

    Google uutta, sivuston käyttökokemusta (UX) painottavaa päivitystä kutsutaan myös nimellä Google Page Experience Update. Antamalla huomattavasti painoarvoa UX’lle Google pakottaa jokaisen orgaanista näkyvyyttä halajavan verkkosivuston kiinnittämään siihen jatkossa huomiota. Jos sivuston käyttökokemus ei ole hyvällä tolalla, voi Google tiputtaa sivuston hakukonesijoituksia - ja juuri siksi sinunkin on parasta tarkistaa sivustosi Core Web Vitals -arvot vielä ennen kesää.

    Mobile first eli mobiili ensin -indeksointi

    Core Web Vitalsin rinnalla hakukonesijoituksiin vaikuttavat vahvasti edelleen myös sivuston mobiiliystävällisyys ja turvallisuus. Google siirtyi jo keväällä 2021 “Mobiili ensin”- eli mobile first -indeksointiin, eli se arvioi verkkosivut nyt ensisijaisesti niiden mobiiliversion perusteella. Jos tämä on uutta tietoa, kannattaa kiireen vilkkaan selvittää sivustosi mobiilikunto esimerkiksi tämän Googlen työkalun avulla. Lisäksi voit tarkistaa Google Search Consolesta, kuinka paljon Googlebotin älypuhelinversio kahlaa verkkosivujasi. (Kuva 1)

    Google Search Consolen indeksointitilastot

    Kuva 1: Selvitä, paljonko Googlebot kahlaa mobiilisivujasi näin: Google Search Console - Asetukset - Indeksointitilastot - Googlebotin tyypin mukaan

    Web Vitals -mittarit: LCP, CLS ja FID

    Core Web Vitalsia arvioidaan kolmella mittarilla, joiden kirjainlyhenteet LCP, CLS ja FID kuulostavat kieltämättä mystisiltä. Kurkistetaan niiden taakse ja selvitetään, mitä ne tarkoittavat.

    LCP - Largest Contentful Paint

    LCP tarkoittaa aikaa, miten kauan sivuston suurimmalla sisällöllä kestää latautua kävijän nähtäväksi. Toisin sanoen latautumisaika siihen pisteeseen, että kävijä hahmottaa sivuston ja voi alkaa käyttää sitä.

    LCP-arvo on Web Vitals -arvoista kaikista kriittisin. Siitä riippuu pitkälti, jääkö kävijä sivustolle vai ei, eli miten nopeaksi kävijä kokee sivuston sinne saavuttuaan. Ihanneaika latautumiselle on 2,5 sekuntia tai nopeammin.

    Laske vaikka itse. Yksi...kaksi...kolme sekuntia... jos joudut odottelemaan kauemmin jonkin sivun latautumista, kärsimättömyys nostaa päätään ja sormi hakeutuu hiirelle klikatakseen pois sivustolta. Ethän halua, että asiakkaasi on samassa tilanteessa?

    LCP-lukusi voit tarkistaa esim. GTmetrix-työkalun avulla. Syötä ensin sivustosi palveluun, ja jos LCP-luku ei näytä mairittelevalta, klikkaa Structure-välilehdelle. Sieltä saat tietoa sivustosi suurimmista elementeistä, joiden latausta voit koittaa nopeuttaa, elementtejä voi pienentää tai esim. pyrkiä lataamaan suuret elementit sivulla mahdollisimman aikaisin.

    FID - First Input Delay

    FID määrittelee ajan siitä, kun käyttäjä tekee ensimmäisen toimenpiteen sivustolla, siihen kunnes sivusto reagoi käyttäjän toimenpiteeseen, eli mikä on sivuston interaktiivisuusaika.

    Usein yksi FID-arvoa huonontavista tekijöistä on sivuston Javascript, jota voi pilkkoa pienempiin osiin käyttökokemuksen parantamiseksi.

    Jos käytät mittaustyökaluna GTmetrixiä, huomaa, että se käyttää FIDin tilalla TBT-arvoa eli toisin sanoen Total Blocking Timea. FID ja TBT eivät suoranaisesti mittaa aivan samoja asioita, mutta yleensä TBT -luku reagoi parannuksiin FID-arvossa.

    CLS - Cumulative Layout Shift

    CLS-arvo kuvaa eri elementtien latautumisesta johtuvaa häiriövaikutusta sivuston käyttäjälle. Kuvittele tilanne, missä klikkaat kiinnostavaan artikkeliin, mutta yhtäkkiä teksti hyppää johonkin, tilalle latautuu kuva, ja hetken tuntuu kuin sivulla olisi käynnissä paikallinen maanjäristys, kun elementit hakevat paikkaansa ja poukkoilevat uusille paikoilleen. Ärsyttävää, eikö?

    Hyvä CLS-arvo 0.1 tai alle, mutta kyse ei ole sekunneista, vaan erityisestä pisteytyksestä, jota lasketaan koko ajan kun käyttäjä liikkuu sivustolla. Yleisimpiä syitä huonoon CLS-arvoon ovat mm. dynaaminen sisältö, kuvat, iframet tai muut upotukset ilman määriteltyjä dimensioita.

    Jos havaitaan, että mainos tai kuva aiheuttaa sisällön pomppimisen niin CSS:n avulla varataan tällaisille elementeille oikean kokoinen tila valmiiksi, johon kyseinen elementti ladataan kun sen hetki koittaa. Näin vältytään käyttäjää kiusaavalta sisällön poukkoilulta.

    Näin tarkastat oman verkkosivusi Web Vitals -arvot

    Sivuston käyttökokemus on siis suorastaan ratkaisevan tärkeässä roolissa jatkossa, kun Google arvioi ja ränkkää verkkosivustoja. Miten näitä lukuja sitten pääsee tarkastelemaan ja miten asioihin voi itse vaikuttaa?

    Sivun Web Vitals -arvot on helppo tarkastaa tämän Chromeen ladattavan Web Vitals -lisäosan avulla. Se tarjoaa tarkasteluun ns. “laboratoriodataa” (lab data) eli reaaliajassa sivustoltasi mitattua dataa. Web Vitals -Chrome lisäosaa voi hyödyntää paitsi julkaistujen, myös vielä julkaisemattomien, kehitteillä olevien sivujen Web Vitals -arvojen tarkkailussa.

    Samankaltaista dataa tarjoaa myös Page Speed Insights -työkalu, jolla voit tarkastella julkaistujen sivujen Web Vitals -arvoja. Laboratoriodatan hyvä puoli on reaaliaikaisuus, mutta se kuvaa aina vain mittaushetken tilannetta eikä ota huomioon pidempää aikaväliä.

    Verkon Vitals -perustietojen tarkasteluun kannattaa käyttää siksi myös Google Search Consolea, joka tarjoaa sivustostasi arvokasta “kenttädataa” (field data), eli Googlen pitkällä aikavälillä keräämää dataa verkkosivustostasi. (Kuva 2)

    Google Search Consolen sivun käyttökokemus

    Kuva 2: Google Search Consolesta pääset tarkastelemaan Sivun käyttökokemusta

    Search Consolen “Verkon Vitals -perustiedot” -näkymästä näet heikot, parantamista kaipaavat ja hyvät URL-osoitteet erikseen mobiilissa ja desktopissa sekä niiden kehityksen pidemmällä aikavälillä (Kuva 3).

    Google Search Consolen verkon vitals-perustiedot

    Kuva 3: Verkon vitals-perustiedot näkymä Google Search Consolessa

    Paranna käyttäjäkokemusta, pysy pinnalla hakutuloksissa

    Yllä esiteltyjen työkalujen avulla pystyt tarkastelemaan niin reaaliaikaista kuin historiallista, pidemmän aikavälin dataa sivustosi Core Web Vitals -arvoista. Jos LCP, FID tai CLS-arvoissa näkyy ongelmia, niitä kannattaa pyrkiä parantamaan, sillä ei ole vielä tarkkaa tietoa, miten dramaattisesti Googlen päivitys tulee käyttökokemukseltaan huonoja sivuja rankaisemaan. Googlen työkalut, esimerkiksi Page Speed Insights, antavat hyviä, konkreettisia vinkkejä ongelmien ratkaisuun.

    Kysymyksessä on tekninen hakukoneoptimointi, ja jos et ymmärrä Googlen ehdottamia korjaustoimenpiteitä, ei kannata hätääntyä - et ole ainoa. Verkkosivujen teknisen puolen taitajat, yleensä ohjelmistokehittäjät tietävät kyllä, mitä tehdä.

    Pidä mielessä myös, että muut Googlen kriteerit orgaaniselle näkyvyydelle eivät lakkaa olemasta Core Web Vitalsin myötä. Sivuston turvallisuus, mobiiliresponsiivisuus sekä asiakkaallesi relevantti sisältö ovat edelleen tärkeitä asioita hakukoneoptimoinnissa.

    Fonectan asiantuntijat auttavat sinua mielellään sivustosi hakukoneoptimoinnissa niin sisällön kuin teknisten asioiden kanssa. JÄTÄ YHTEYDENOTTOPYYNTÖ

    Lue lisää
  • Lataa hakukoneoptimoinnin maksuton opas!
    07.04.2021
    Tilaa Hakukoneoptimoinnin opas onnistujalle

    Hakukoneoptimoinnin opas kertoo perustiedot ja käytännön vinkit hakukoneoptimoinnista.

    Lue lisää
  • Kuvien hakukoneoptimointi – ota Googlen kuvahaku haltuun
    09.03.2021
    Kuvien hakukoneoptimointi parantaa löydettävyyttä sekä käyttäjäkokemusta

    Kuvien merkitys verkkosivujen visuaaliselle ilmeelle on kaikille tuttu. Moni ei kuitenkaan tiedä, että kuvien hakukoneoptimointi vaikuttaa myös Google-näkyvyyteen, sekä suoraan että välillisesti. Ota haltuun tärkeimmät vinkit kuvien optimointiin, ja paranna hakukonesijoituksiasi.

    Lue lisää