Paikallinen löydettävyys ja verkkonäkyvyys

Löydy kaikkialta verkosta, oikeilla ja ajantasaisilla tiedoilla

Jopa 73% asiakkaista löytää yrityksen muualta kuin sen kotisivuilta. Asiakkaat etsivät tietoa lähellä olevista yrityksistä ja niiden aukioloajoista, palveluista, puhelinnumeroista, osoitteista, reitti- ja käyntiohjeista sekä muiden asiakkaiden antamista arvosteluista ja esittämistä kysymyksistä. Hakuja asiakkaat tekevät muun muassa läppäreillä, puhelimilla, tableteila, älykelloilla ja navigaattoreilla.

Verkko on pullollaan erilaisia hakukoneita, sosiaalisen median kanavia, arvostelusivustoja ja karttapalveluita, joista asiakkaat haluavat löytää tietoa paikallisista palveluista. Mahdollisuutemme vaikuttaa asiakkaiden käyttämiin tietolähteisiin ovat olemattomat, ja on entistä haastavampaa hahmottaa, missä kanavissa tulisi olla läsnä asiakkaita varten. Siksi on oltava kattavasti läsnä kaikkialla. Siinä on kieltämättä työnsarkaa, etenkin jos yrityksellä on monia toimipaikkoja.

  • 97% verkon käyttäjistä on hakenut tietoa paikallisista palveluista, ja 76% ihmisistä päätyy käymään yrityksessä yhden päivän sisällä paikallisen haun jälkeen.
  • 88% potentiaalisista asiakkaista etsii verkossa arvosteluja ennen paikallisten palveluiden valitsemista.
  • 70% kuluttajista käy kaupassa verkosta löydetyn tiedon vuoksi
  • 78% paikallisista mobiilihauista johtaa ostokseen yrityksen toimipisteessä
Nainen istumassa kotona kannettava tietokone sylissä

Varmista organisaatiosi verkkolöydettävyys

Kun yrityksesi tiedot ovat yhteneväiset eri kanavissa, asiakkaat löytävät hakupalveluista yrityksestäsi oikeat ja ajantasaiset tiedot. Fonectan palveluiden avulla varmistat, että sijoitut korkealle paikallisten hakujen tuloksissa.

”Mietin, että eihän tämä tarvitse kuin yhden pyörähuollon, niin palvelu on jo maksanut itsensä takaisin, joten päätin sitten lähteä kokeilemaan. Ja se on kyllä kannattanut, tässä on hinta-laatusuhde erittäin kohdillaan!”
Oskar Moberg, Merikaarron pyörähuolto, 1 toimipiste Vaasassa

”Se, että ihmiset löytää sinut suoraan sillä tavalla millä he haluavat löytää, vaikka karttahaulla, se on hyödyllisempi juttu kuin se, että saisimme kävijän sinne verkkosivuille, joka tulee sinne vastentahtoisesti hakemaan ainoastaan sitä Google kartta linkkiä.”
Eetu Raunio, Hedin Automotive, 21 toimipistettä Suomessa

”Nyt me pystymme Kontakti Pron avulla koordinoimaan kaikkien myymälöiden paikallisia aukioloaikoja ja tietoja pääkonttorilta käsin yhdellä päivityksellä, jopa ajastetusti. Se että tietoja päivitetään, on näkyvyydenkin kannalta erittäin tärkeää.”
Laura Kujala, Stemma, 34 toimipistettä Suomessa

”Datasta voimme havaita, että Fonectan kanssa yhteistyön aloitettuamme Fonumin löydettävyys Googlessa on parantunut entisestään.”
Ida Nevala, Fonum, 39 toimipistettä Suomessa

Kahvilan työntekijä keittämässä kahvia odottavalle asiakkaalle

Fonecta Kontakti - kiireiselle yrittäjälle

Erityisesti tärkeimpien tietojen - yrityksen nimi, osoite, puhelinnumero sekä aukioloajat - päivittäminen lukuisiin eri kanaviin, kuten hakukoneisiin, sosiaaliseen mediaan, karttoihin ja navigaattoreihin, voi totta vie olla hankalaa ja etenkin aikaavievää. Meillä on tähän kiireisten yrittäjien ongelmaan ratkaisu. Sen nimi on Fonecta Kontakti, ja se auttaa sinua olemaan varmasti läsnä oikeilla tiedoilla kaikissa niissä internetin hakupalveluissa, joista yrityksesi tietoja haetaan.

Tutustu Kontakti-palveluun
Yrittäjä tekee töitä keskittyneesti tietokoneella toimistossa

Fonecta Kontakti Pro - monitoimipaikkaiselle yritykselle

Mahdollisuutemme vaikuttaa asiakkaiden käyttämiin tietolähteisiin ovat olemattomat, ja on entistä haastavampaa hahmottaa, missä kanavissa tulisi olla läsnä asiakkaita varten. Yritysten on kuitenkin oltava kattavasti läsnä kaikkialla. Siinä on kieltämättä työnsarkaa, etenkin yrityksillä, joilla on monia toimipaikkoja. Erityisesti monitoimipaikkaisten yritysten verkkolöydettävyyden haasteeseen vastaa Fonecta Kontakti Pro.

Tutustu Kontakti Pro -palveluun
Nainen tabletti kädessä, hymyilee ja katsoo yläviistoon

Fonecta Kontakti Pro - julkishallinnon organisaatiolle

Fonecta Kontakti Pro helpottaa julkishallinnon toimipistetietojen ylläpitoa verkon eri kanavissa. Palvelu vastaa julkisen sektorin tarpeisiin sähköisen asioinnin kehittämiseksi ja on integroitavissa Suomi.fi -palvelutietovarantoon.

Tutustu Kontakti Pro -palveluun
Vanhempi mies istuu toimistossaan koneen takana ja katsoo tyytyväisesti poispäin

Hakukoneoptimointi kaiken kokoisille yrityksille

Hakukoneoptimointi, tuttavallisesti SEO, tähtää parantamaan verkkosivustosi sijoituksia Googlen luonnollisissa hakutuloksissa tiettyjä hakusanoja käytettäessä. Uskallamme jopa väittää, että jos et löydy, et ole mukana kilpailussa. Suomalaiset tekevät Googlessa jopa yli 30 miljoonaa hakua päivittäin: tietoa etsitään tarpeen, tuotteen tai palvelun nimellä. Hakukoneoptimoinnilla varmistat, että yrityksesi kotisivut löytyvät hakutuloksista silloin, kun juuri sinun toimialasi tuotteita ja palveluja etsitään.

Tutustu hakukoneoptimointi-palveluun

Miksi sinunkin organisaatiosi tulisi löytyä verkosta - kärkisijoilta

Hakukoneet, kuten Google ja Bing, arvostavat yhteneväisiä tietoja verkon eri palveluissa ja edistävät yrityksesi löytymistä korkeammilla sijoituksilla paikallisissa hauissa, kuten esimerkiksi Googlen Local Pack -karttatuloksissa. Usko tai älä, hakutulosten kärjessä oleva yritys näyttäytyy luotettavampana asiakkaiden silmissä, kuin vaikkapa Googlen kolmossivulla majaileva yritys. Hyvä sijoitus Googlen hakutuloksissa viestii asiakkaillesi, että kyseessä on varteenotettava yritys omalla alallaan ja toimialueellaan. Eli melko hyvä syy pyrkiä kärkeen.

Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization eli SEO) on oleellinen osa verkkolöydettävyyttä ja verkkonäkyvyyttä. Sen tavoite on nostaa yrityksesi kärkisijöille hakutulossivulla, kun sekä potentiaaliset että nykyiset asiakkaasi tekevät yrityksesi palveluihin ja tuotteisiin liittyviä hakuja. Hakukoneissa verkkonäkyvyyttä lisätään myös hakusanamainonnalla (Search Engine Marketing eli SEM). Ne eivät ole toistensa vastakohtia vaan toisiaan täydentäviä myynninvauhdittajia.

Verkkolöydettävyys

Verkkolöydettävyys tarkoittaa simppelisti sitä, että yrityksesi tiedot löytyvät kattavasti verkon eri kanavista. Sillä jos yrityksesi ei löydy verkosta, kuinka kukaan kiinnostunut asiakas löytäisi luoksesi? Pelkät verkkosivut eivät yksinään riitä.

Olemme nimittäin huomanneet, että usein muutama tärkeä asia jää vähemmälle huomiolle, kun keskitytään täysillä ydinliiketoimintaan (minkä ymmärrämme hyvin!):

  • Verkkosivujen hakukoneoptimointiin ei ole panostettu.
  • Yrityksen yhteystietoja ja aukioloaikoja ei ole päivitetty kaikki kanaviin, missä niitä haetaan.
  • Yritys ei löydy verkosta yhtenäisenä, eli tiedot ovat eri paikoissa erilaiset.

Jopa 40 % yritysten tiedoista verkossa on virheellisiä tai puutteellisia. Miten sinun yrityksesi tiedot löytyvät verkon eri kanavista, kuten hakukoneista, sosiaalisesta mediasta, navigaattoreista ja kartoista?

Yrittäjä puhuu puhelimessa asiakkaan kanssa ja ottaa tilausta vastaan

Usein kysytyt kysymykset verkkolöydettävyyteen liittyen

On olennaista, että löydyt juuri niistä kanavista ja palveluista, joita hakukoneet arvostavat. Oikeiden kanavien tunnistaminen ja tietojen päivittäminen niihin saattaa tuntua työläältä.

1. Hakupalvelut
Verkossa navigoidaan pääasiassa hakupalveluiden avulla. Kuluttaja tekee hakuja tuotteista tai palveluista, joista on kiinnostunut ja klikkaa hakukoneiden tarjoamia linkkejä. On erittäin tärkeää, että hakukoneet löytävät yrityksesi erilaisista digitaalisen markkinoinnin kanavista, kun yrityksesi palveluihin tai tuotteisiin liittyviä hakuja tehdään.

2. Kartat
Kun kuluttaja hakee paikallisia palveluita, kuten pyörähuoltoa Hämeenlinnassa, esimerkiksi Google näyttää hakutuloksia kartalla. Todennäköisyys, että kuluttaja klikkaa juuri näitä kartalla olevien yritysten linkkejä, on korkea.

3. Navigaattorit
Niin autonavigaattorit kuin puhelinten navigointisovelluksetkin sisältävät paljon tietoa erilaisista palveluntarjoajista. Navigaattoria käyttävä kuluttaja voi pyytää sitä löytämään reitin suoraan lähimpään toimipisteeseen. Kun yrityksesi toimipisteet löytyvät navigaattoreista, voi asiakkaasi tämän avulla löytää reitin suoraan ovellesi.

4. Sosiaalinen media
Sosiaalinen media yrityksen markkinoinnissa on nykypäivänä tehokas kanava. Siksi on tärkeää, että yrityksesi löytyy myös sieltä. Yrityksen markkinoinnin lisäksi some on myös loistava asiakaspalvelukanava. Yrityksellesi tärkeimpien kanavien tunnistamiseen kannattaa pyytää apua ammattilaiselta.

Fonecta Kontakti ja Kontakti Pro -palveluiden avulla yrityksesi ajantasaiset yhteystiedot löytyvät hakukoneista, kartoista, navigaattoreista ja sosiaalisen median kanavista. Näihin palveluihin on valittu juuri ne palvelut ja kanavat, joita hakukoneet arvostavat. Kun yrityksesi tiedot löytyvät näistä kanavista, sen mahdollisuudet sijoittua paremmin hakutuloksissa paranevat. Myös muutosten tekeminen on helppoa – päivität yrityksesi tiedot kaikkiin kanaviin yhdellä kertaa, sen sijaan että päivittäisit ne joka kanavaan erikseen.

Tietoa on verkossa valtavan paljon, ja sitä etsitään lukemattomista kanavista. Yritys ei itse voi vaikuttaa siihen, mistä kanavista asiakkaat sitä tai sen tuotteita ja palveluita etsivät. Tietojen oikeellisuus ja yhdenmukaisuus on tärkeää myös hakukoneille. Esimerkiksi Google skannaa tietoa eri verkostoista ja nostaa usein ensimmäisenä esiin ne yritykset, joiden tiedot eri kanavissa ovat yhtenäiset.

Onneksi on helppoa varmistaa, että yritys löytyy oikeilla tiedoilla kaikista tärkeimmistä palveluista, kuten erilaisista kartta- ja navigaattoripalveluista, sosiaalisen median kanavista sekä hakupalveluista kuten Googlesta.

Voit tarkistaa itse verkkonäkyvyys-testimme avulla, mistä yrityksesi tiedot tänä päivänä löytyvät.

Asiantuntijamme voivat myös tehdä verkkolöydettävyydestäsi auditoinnin, jonka avulla selvitämme arvokasta tietoa organisaatiosi toimipisteiden löydettävyydestä. Saat tietoa esimerkiksi paikallisten hakujen potentiaalista (brändihaut vs. asiahaut), Google-yritysprofiilin nykytilasta sekä toimipistetietojen oikeellisuudesta ja yhtenäisyydesta tai puutteista eri kanavissa. Auditointi kattaa Google-yritysprofiilin lisäksi myös muita tärkeitä haku-, suosittelu- ja karttapalveluita, kuten Facebook tai Apple Maps.

Jo 98% suomalaisista käyttää tietoa hakiessaan hakukonetta. Etsimme siis lähes aina tietoa verkosta, kun meille herää tarve tuotteelle tai palvelulle. Googlen yritysprofiili eli Google Business Profile (joka aiemmin tunnettiin nimellä Google My Business) tuo yrityksen tiedot näkyviin Google-hauissa sekä Google Mapsissa. Tarkoitus on, että Googlen yritysprofiiliin syötetään kaikki ne yrityksen perustiedot, joita nykyasiakas tai potentiaalinen uusi asiakas verkosta etsii.

Googlen yritysprofiili -hakutuloksissa näkyvät siis ne tiedot, jotka yritys on sinne syöttänyt. Jos yritys ei itse täytä omaa yritysprofiiliaan, on sen profiili avoin kenen tahansa päivitettäväksi. Usein asiakkaat täyttävätkin tällaisten profiilien tietoja yritysten puolesta, halutessaan auttaa muita käyttäjiä. Jos yritys jättää tietonsa muiden päivitettäväksi, ei se vastaa tietojen oikeellisuudesta eikä voi hallita sitä, mitä yrityksestä verkossa kerrotaan. Google-yritysprofiililla onkin tärkeä rooli sekä yrityksen näkyvyyden että maineenhallinnan näkökulmasta.

Googlen mukaan lähihakujen määrä on muutaman viime vuoden aikana kasvanut yli 500%. Etsimme siis palveluita silloin, kun olemme liikkeellä, ja etsimme nimenomaan palveluita, jotka ovat meitä lähellä. Mitä enemmän tietoa ja paremmin rakennettu profiili, sen todennäköisemmin se nousee hauissa korkealle sijalle. Sen sijaan ne yritykset, joilla profiilia ei ole, tai se on heikko, eivät välttämättä näy tuloksissa lainkaan. Google näyttää helposti kauempana olevan yrityksen tiedot ja jättää lähiyrityksen kokonaan hakutuloksista pois, jos kauempana sijaitsevalla yrityksellä on parempi profiili.

Lue aiheesta enemmän näistä artikkeleista:

Mitä useammassa paikassa yhteystiedot löytyvät, sitä ylemmäs Google sijoittaa yrityksen hakutulossivullaan. Mutta pelkkä tietojen löytyminen ei vielä riitä, vaan tietojen täytyy olla yhteneväiset ja oikein. Hakukoneet, kuten Google, etsivät tietoa lukemattomista eri kanavista ja jos yritys haluaa näkyä hakutuloksissa, on tietojen oikeellisuudella ja näkyvyydellä eri kanavissa merkittävä rooli tässä. Fonecta Kontaktin avulla saat yrityksesi tiedot tehokkaasti yli 20 verkon eri haku-, suosittelu- ja karttapalveluun sekä sosiaalisen median kanavaan.

Tutkitusti 73% ihmisistä hakee yrityksien tietoja ensisijaisesti muualta kuin suoraan yrityksen kotisivuilta. Tietoa etsiessään asiakas on se, joka valitsee haluamansa kanavan tiedonhakuun, joten yritys ei voi vaikuttaa siihen, mistä kanavista sitä etsitään. Koska tietoa etsitään niin laajasti, tulee yrityksen olla läsnä kaikissa näissä kanavissa. Fonecta Kontaktin avulla saat yrityksesi tiedot tehokkaasti yli 20 verkon eri haku-, suosittelu- ja karttapalveluun sekä sosiaalisen median kanavaan.