Miksi paikallinen markkinointi on tärkeää?

Siksi, että ostokäyttäytyminen on muuttunut viime vuosina valtavasti.

  • Nykyiset ja tulevat asiakkaasi etsivät tietoa kaikkialta verkosta.
  • Sen seurauksena heidän ostopolkunsa alkaa – ja jopa päättyy – ilman yhtäkään vierailua yrityksenne kotisivuilla.

Siksi tänä päivänä on erittäin tärkeää, että yrityksesi

  • löytyy verkosta ja tavoittaa oikeat asiakkaat,
  • oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa,
  • niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Ja juuri näihin tarpeisiin me Fonectalla olemme luoneet ratkaisuja ja palveluja.

Kampaamoalan yrittäjä kaataa shampoota käteensä ja keskustelee asiakkaan kanssa

Löytyykö yrityksesi netistä?

Paikallinen markkinointi = löydy, erotu, vakuuta.

Olipa yrityksellänne sitten muutama tai muutama sata toimipistettä, on paikallisen markkinoinnin resepti samanlainen: paikallista löydettävyyttä + paikallista mainontaa.

Löydettävyys

Löydettävyys tarkoittaa yrityksen löytymistä kaikkialta verkosta, mistä asiakkaat hakevat tietoa paikallisista yrityksistä: esimerkkeinä Apple-kartat, Fonecta Caller, Facebook, Finder, Fonecta.fi, Google-haku, Google Maps, Here, Instagram tai Tripadvisor.

  • Asiakkaat aloittavat usein ostoprosessin geneerisillä hauilla, kuten ”huonekaluliike Helsinki auki nyt”. Yrityksenne tulee tällöin nousta kilpailijoita korkeammalle hakutuloksissa. Tämä on löydettävyyden ensimmäinen askel, mutta ei vielä riittävä.
  • Yrityksenne on lisäksi erotuttava sekä geneerisissä hauissa että brändihauissa, ja vakuutettava asiakas muun muassa tuote- ja palvelukuvauksilla, saatavuustiedoilla, kuvilla, videoilla, asiakasarvioilla, postauksilla ja ajan tasaisilla luotettavilla toimipistekohtaisilla yhteystiedoilla.

Asiakas valitsee hakutulosten joukosta ennemmin yrityksen, joka tarjoaa eniten tietoja itsestään ilman, että täytyy klikata yrityksen kotisivuille. Ja mitä paremmin erotutte ja vakuutatte, sitä paremmin taas löydytte – ja niin edelleen.

Työntekijä odottamassa ravintolan ovella hymyillen
Kahvilan yrittäjä rakentaa tyytyväisesti kotisivujaan

Paikallinen mainonta

Mainonnan kohdentaminen paikallisesti voidaan toteuttaa monella tavalla. Esimerkiksi Facebookissa mainonnan voi kohdentaa kilometrisäteen perusteella, LinkedInissä maakunnan mukaan ja Googlessa avainsanoilla.

Paikalliseen toimijaan luotetaan. Siksi paikallinen markkinointi on suurillekin yrityksille ja monitoimipaikkaisille ketjuille usein taktisempaa ja tehokkaampaa, ja tuo nopeammin tuloksia kuin valtakunnalliset kampanjat.

Tiedätkö, miten yrityksenne löytyy verkosta tänään?