Mikä on Google Analytics?

Google Analytics on maksuton verkkoanalytiikkatyökalu, jonka avulla saat paljon hyödyllistä tietoa verkkosivuihisi liittyen. Sen avulla voit ymmärtää verkkosivuillasi vierailevia paremmin, tehostaa verkkosivujesi toimivuutta ja oppia tietämään, millainen sisältö kohderyhmääsi selkeästi kiinnostaa. Tälle sivustolle on kerätty olennaista tietoa Google Analyticsista ja mitä tietoja voit sen avulla kerätä. 

Mitä tietoja Google Analytics kerää? 

Google Analytics kerää monipuolisesti tietoa verkkosivujesi kävijäliikenteestä. Saat tietoa esimerkiksi siitä, miten he päätyvät sivustollesi, kuinka kauan he viettävät milläkin sivulla aikaa ja millä laitteella he sivustoasi käyttävät. Jos iso osa verkkosivukävijöistäsi käyttää sivustoasi älypuhelimella, on syytä kiinnittää huomiota siihen, miten verkkosivusi toimivat mobiilisti. 


Google Analyticsin avulla saat tietoa myös sivustosi latausajoista. Nykyään yksi tärkeimmistä verkkosivujen vaatimuksista on, että ne toimivat nopeasti - ihmisen keskittymiskyky on laskenut huomattavasti ja se näkyy esimerkiksi juuri sivuston latausajoissa. Jos sivusto latautuu hitaasti, helposti siirrytään jo seuraavan palveluntarjoajan puoleen.


Bounce rate eli poistumisprosentti kertoo kuinka suuri osuus sivustollesi saapuvista vierailijoista poistuu sivulta välittömästi. Lukua on syytä pitää silmällä, sillä usein tämä on merkki siitä, että sivuston sisältö ei vastaa sitä, mitä verkkosivukävijät ovat tulleet etsimään. Erityisesti silloin, jos he ovat päätyneet sivustolle maksetun mainonnan, kuten Google-mainonnan kautta.

Miten hyödyntää Google Analyticsia?

Yritys voi hyödyntää Google Analyticsia hyvin monipuolisesti. Sen avulla voit oppia ymmärtämään paremmin millaisia verkkosivuillasi vierailevat henkilöt ovat, millainen sisältö heitä kiinnostaa ja kuinka paljon liikennettä verkkosivuillasi ylipäätään on.


Voit luoda sivuillesi enemmän samankaltaista sisältöä, mitä verkkosivuvierailijasi tykkäävät lukea. Sen avulla sitoutat kohderyhmääsi ja saat heidät palaamaan myös jatkossa yrityksesi sivustolle. Lisäksi voit tehostaa verkkosivujesi rakennetta vastaamaan paremmin eri päätelaitteiden ominaisuuksia, esimerkiksi miten sivusto näkyy mobiililaitteessa. 


Voit hyödyntää Google Analytics -työkalua myös Google-mainonnan mittaamisessa. Löydät lisätietoa Google-mainonnasta täältä! Yrityksesi saa osana Google-mainonnan paketteja käyttöönsä myös Google Analytics -tilin, jonka avaus ja käyttöönotto on maksutonta.