Karusellimainonta

Käytä useamman kuvan sarjaa yhdessä mainoksessa kertoaksesi mielenkiintoisen tarinan. 

Mitä on Sponsored Content karusellimainonta?

LinkedInissä käytetyin mainosmuoto on Sponsored Content eli sisältömainos, joka tarjoaa vaihtoehtoina sekä kuva-, video- että karusellimainoksen.

Tässä artikkelissa keskitymme Carousel Ad- eli karusellimainontaan. Karusellimainos on sarja kuvakortteja, joita käyttäjä voi selata läpi mainoksessa. Kuvakorttien avulla voit esimerkiksi kertoa tarinan, esitellä tuotteita ja palveluja tai tarjota näkemyksiä yleisöllesi – vain luovuus on rajana!

 

Karusellimainoksessa sinulla on käytössäsi yhden kuvan sijaan 2–10 kuvaa ja voit lisätä jokaiselle kortille oman mainostekstin maksimoidaksesi viestisi huomioarvon vastaanottajalle. Voit myös lisätä jokaiselle kortille oman Call To Action eli CTA-painikkeen, jolla ohjaat käyttäjät joko täyttämään Lead Gen Form-lomakkeen tai uniikille laskeutumissivulle.

Miksi tehdä karusellimainontaa?

Karusellimainonta toimii asiakaspolun kaikissa eri vaiheissa aina tietoisuuden kasvattamisesta liidien generointiin ja tarjoaa lukemattomia eri variaatioita.

Enemmän mainostilaa tarkoittaa enemmän mahdollisuuksia:

  • Jos käytät karusellimainontaa tunnettuuden kasvattamiseen mahdollistaa karuselli ainutlaatuisen mahdollisuuden tarinankerrontaan tai vaikka vinkkien jakamiseen lukijoille.
  • Jos taas tavoitteenasi on kasvattaa tuotteidesi kysyntää, voit korttien avulla avata joko yhden tuotteen tarkempia yksityiskohtia tai esitellä korteilla useita erilaisia tuotteita käyttäjälle.

Vinkki: Karusellimainonta toimii hyvin myös uudelleenmarkkinoinnissa. Esittele tuotteitasi tarkemmin esimerkiksi sellaiselle käyttäjälle, joka on jo käynyt kotisivuillasi tai katsonut videomainoksesi.

Mitä tarvitset aloittaaksesi

Karusellimainosta rakentaessasi sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Voit joko tehdä uuden mainoksen alusta alkaen tai hyödyntää mainoksen luomisessa jo olemassa olevia karusellimainoksia, jotka löytyvät jo mainostililtäsi. Toisin kuin esimerkiksi Single Image Ad-mainonnassa, et karusellimainonnassa voi nostaa mainontaan yrityssivun orgaanisia julkaisuja.

Vastaanottajaa puhutteleva mainosteksti

Muista tiivistä tärkein 150 merkkiin.

2-10 laadukasta kuvaa

Kuvien määrä riippuen siitä montako korttia haluat mainokseesi. Ideaalinen korttien lukumäärä on 3–5 korttia.

Mainosotsikko

Jokaiselle kortille oma mainosotsikko. Otsikon tulee mahtua kahdelle riville.

Laskeutumissivu tai liidilomake

Jokaiselle kortille haluttu laskeutumissivu eli URL tai Lead Gen Form -lomake, jos tavoitteenasi on kerätä liidejä.

Vinkki: Karusellin kortit voivat ohjata usealle eri laskeutumissivulle, mutta jos Lead Gen Form -ominaisuus on mukana mainoksessa, niin kaikissa korteissa on mukana sama Lead Gen Form.

Muista karusellimainontaa suunnitellessasi ainakin nämä

Miten saada kaikki tehot irti karusellimainonnasta

Karusellimainontaan voit määrittää kaksi eri tavoitetta. Voit ohjata liikennettä haluamallesi sivustolle tai kerätä liidejä Lead Gen Formilla:

  • Jos tavoitteenasi on ohjata liikennettä kotisivuille, voit laittaa jokaiseen korttiin oman CTA-painikkeen ja ohjata käyttäjiä näin yhdestä mainoksesta usealle eri laskeutumissivulle.
  • Voit kerätä liidejä Lead Gen Form-lomakkeella. Jos valitset Lead Gen Formin, valittavanasi on vain yksi liidilomake, joka aukeaa jokaisesta kortista.

Vinkki: Suunnittele mainoksesi niin, että ensimmäinen kortti tekee vaikutuksen käyttäjään ja herättää käyttäjän mielenkiinnon ja viimeinen kannustaa käyttäjää tekemään halutun toimen kuten lomakkeen täytön tai vierailun kotisivuille.

Oikeanlaisten mainoskuvien valinta

Huomiota herättävät kuvat auttavat sisältöäsi erottumaan uutisvirrasta. Investoi laadukkaisiin kuviin ja vältä geneerisiä kuvapankkikuvia. Jos mahdollista käytä kuvia, joissa on ihmisiä, kirkkaat värit ja huomion kiinnittäviä elementtejä.

 

Koska karusellimainoksessa on useita kuvia, pidä huoli, että kokonaisuus on yhteneväinen ja sama laatu ja teema toistuvat jokaisessa kuvassa.

Vinkki: Voit myös jakaa yhden kuvan useammalle kortille niin, että kuva jatkuu kortilta toiselle.

Luo otsikoiden ja mainostekstin avulla tarina, joka pysäyttää lukemaan lisää

Koska karusellimainos koostuu yhden kuvan ja otsikon sijaan jopa kymmenestä kuvasta ja otsikosta, tarjoaa se myös ainutlaatuiset mahdollisuuden sisällön tuottamiseen. Sen lisäksi, että mainoksessa on itse mainosteksti korttien yläpuolella, on jokaisella kortilla vielä oma otsikkonsa. Näiden lisäksi voit liittää tekstiä myös karusellin kuviin.

 

Kerro siis tarina, joka alkaa ensimmäisestä kortista ja päättyy viimeiseen tai avaa yksittäisten tuotteiden ominaisuuksia korteille. Vain mielikuvitus on rajana.

Vinkki: Kirjoita ylös niin monta otsikkoa kuin keksit välittämättä siitä millaisia niistä tulee. Kun sinulla on vähintään 20 otsikkoa kirjotettuna, ala käymään niitä läpi, muokkaa ja yhdistele, kunnes sinulla on parhaat 2-3 otsikkoa jäljellä. Tee näistä 2-3 otsikosta omat mainoksensa ja testaa mikä niistä toimii parhaiten.

Vain kokeilemalla tiedät mikä toimii

Kuten kaikessa mainonnassa, myös karusellimainoksissa vain kokeilemalla tiedät minkälaiset mainokset toimivat juuri sinun kohderyhmällesi. Luo erilaisia mainoksia järjestämällä karusellin kortit eri järjestyksiin, muuta korttien kokonaismäärää ja yksittäisten korttien otsikoita ja kuvia, jolloin näet mikä toimii parhaiten.

 

Karusellimainonnassa voit mitata koko mainoksen lisäksi myös yksittäisten korttien tehokkuutta mm. klikkiprosentin ja näyttökertojen avulla. Tätä dataa voit hyödyntää mainonnan optimoinnissa.

Vinkki: Päivittämällä mainoksia säännöllisesti pidät huolen, että käyttäjien mielenkiinto sisältöäsi kohtaan säilyy. Jos kampanjasi tulokset alkavat hiipumaan, on se viimeistään merkki siitä, että on aika päivittää mainokset.

Tarkista vielä nämä ennen kuin julkaiset kampanjan

  • Mainos skaalautuu oikein sekä mobiilissa että desktopilla.

  • Kuvat ovat hyvälaatuiset ja selkeät.

  • Tekstit on helppo lukea myös mobiililaitteella.

  • Linkit toimivat.

  • Laskeutumissivut ovat oikeat ja sivulla on kaikki tiedot ajan tasalla.

Vinkki: Valitse ’Manage tracking’ seurataksesi näyttökertoja kolmannen osapuolen alustan kautta.

Tässä vielä muutama mittari, joiden avulla voit seurata kampanjan tehokkuutta:

Huom: Korttien selaus ei ole sama asia kuin klikki, eikä korttien selauksesta veloiteta klikkihintaa.

  • CTR ja Engagement Rate: Kuinka paljon sitoutumista mainoksesi saa.
  • CPC/Cost per conversion: Kuinka paljon mainoksesi maksaa klikkauksesta ja tuloksesta.
  • Key Results: Kuinka monta kertaa kampanjasi saavutti tuloksen tavoitteesi perusteella.