Muuttuvat olosuhteet vaativat luovuutta

Yritykset ovat kohdanneet koronaviruksen aiheuttaman tilanteen, jossa asiakasmäärä on kääntynyt yllättäen laskuun. Markkinointia ei kannata haastavasta tilanteesta huolimatta laittaa jäihin - nyt jos koskaan on ensisijaisen tärkeää panostaa yrityksen löydettävyyteen verkossa.

  • Varaa aika asiantuntijamme maksuttomaan neuvontaan, haluamme auttaa sinua. 
  • Löytyväthän yrityksesi tiedot jo kattavasti netistä? Tarkista tilanne helposti maksuttoman testin kautta.
  • Parannetaan mahdollisuuksiasi tulla valituksi vähenevissä asiakasmäärissä ja valmistaudutaan jo ennalta tilanteen normalisoitumiseen.
  • Käydään yhdessä tilanteesi läpi ja miten edetä haasteiden voittamiseksi.

Asiantuntijoiden apua maksutta

Varaa yrityksellesi aika markkinoinnin neuvontaan. Saat maksutta apua ja vinkkejä juuri sinun yrityksesi tilanteeseen ja miten sitä voisi auttaa markkinoinnin keinoin.


Sinua palvelevat markkinoinnin asiantuntijat, joilla on kokemusta lukuisien eri toimialojen yritysten markkinoinnista. 

VARMISTA NÄKYVYYS NETISSÄ

Varmista, että yrityksesi yhteystiedot ja kotisivut löytyvät monipuolisesti netin eri kanavista. Näin huolehdit, että palveluitasi ja tuotteitasi etsivä asiakas löytää yrityksesi - sivustosta tai sovelluksesta riippumatta.

Tarkista yrityksesi näkyvyys verkossa Testaa kotisivujesi toimivuus

Verkkomateriaalit

Löydy verkosta -artikkelisisältöä

  • 15.06.2021
    Hakukonekäyttäytymisen muutos koskee kaikenkokoisia yrityksiä

    Verkossa tehdään enemmän hakuja kuin koskaan – sekä enemmän kauppaa, kuin koskaan. Pandemia on vaikuttanut ostokäyttäytymiseen, mutta kasvava online-kaupan trendi oli nähtävissä jo sitä ennen. Samalla myös hakukäyttäytyminen on muuttunut radikaalisti. Miten? Miksi sen tulisi kiinnostaa myös sinua? Ja mitä asialle voi tehdä? Siitä kerromme lisää tässä artikkelissa.

    Aloitetaan kuitenkin neljällä kysymyksellä verkkonäkyvyydestä sinulle, yrityksen markkinointipäättäjä:

    • Tiedätkö, missä kaikissa kanavissa yrityksellesi relevantteja hakuja tehdään?
    • Löytääkö hakija silloin myös teidät?
    • Löytääkö hän ajantasaiset tiedot yrityksestä ja sen kaikista toimipaikoista?
    • Oletko aivan varma?

    Epäröitkö yhdessäkään vastauksessa?
    TEE MAKSUTON TESTI - miten yritys löytyy verkosta!

    Hakukäyttäytymisen muutos koskee kaikenkokoisia yrityksiä, lähes kaikilla toimialoilla, mikäli yritys haluaa palvella asiakastaan verkossa luotettavasti ja brändin mukaisesti – ja ylipäänsä löytyä verkosta. Jos epäonnistutte vastaamisessa asiakkaiden muuttuneeseen hakukäyttäytymiseen, voi suurikin yritys vaikuttaa epäluotettavalta hakukoneiden sekä asiakkaiden silmissä ja pudota hakukoneiden kärkisijoilta.

    Ja kaikkihan tuntevat vanhan sanonnan, “Poissa silmistä, poissa mielestä.”

    HAKUTERMEISSÄ HEIJASTUVAT YKSITYISKOHTAISEMMAT TARPEET

    Ei ole montakaan vuotta siitä, kun verkkohaut olivat 1-2 sanan mittaisia. Tekoälyn ja datan kehittyessä harppauksin ovat myös hakutermit tarkentuneet. Google osaa vastata monimutkaisiinkin hakuihin sen etsiessä ja verratessa tietoa monesta eri datalähteestä. Me tiedämme sen, joten esitämme hakukoneille yhä haastavampia kysymyksiä, ja haluamme löytää ensimmäisellä haulla juuri tarpeitamme vastaavan hakutuloksen.

    “Asianajaja Helsinki” -haun sijaan voidaan hyvin etsiä vaikkapa “luotettava lakiasiaintoimisto helsingissä kansainväliset sopimukset”.

    Yrityksen koolla ei ole mitään väliä, kun on kyse erottautumisesta yksityiskohtaisissa Google-hauissa. Merkityksellistä on osata selvittää, mitä juuri teidän kohderyhmänne hakee, ja optimoida sivustoa tällaisille hakutermeille. Muuten verkkosivusto jää pois näistä hakutuloksista. (Muista: poissa silmistä, poissa mielestä.)

    HAKUJA TEHDÄÄN YHÄ USEAMMISSA DIGITAALISISSA KANAVISSA

    Verkkohakuja tehdään yhä useammissa kanavissa, tilanteissa ja vuorokauden aikoina, etenkin kun kännykkä kulkee mukana niin työpaikalle, yöpöydälle, matkalle, harrastuksiin, lasten harrastuksiin, jopa vessaan. Lähellä olevaa palveluntarjoajaa etsitään siitä kanavasta, joka koetaan itselle läheiseksi. Se voi olla vaikka karttasovellus, Instagram tai mikä tahansa muu digitaalinen kanava.

    On äärimmäisen tärkeää pitää mielessä, ettei yritys itse voi vaikuttaa siihen, mistä sen tietoja etsitään.

    Siksi paras strategia on pitää tiedot yhtenäisinä ja ajan tasalla kaikissa mahdollisissa kanavissa, mistä teidät voi löytää. Listasimme alle yleisimmät kanavat – olitko ajatellut näitä kaikkia yrityksenne näkyvyyden kannalta?

    • Yrityksen kotisivut
    • Klassiset hakukanavat: paikalliset hakupalvelut kuten Fonectan kanavat, toimialan omat kanavat
    • Hakukoneet: Google, Bing, Yahoo, Baidu (Kiina), Yandex (Venäjä)
    • Kartat ja navigaattorit: Fonectan kartat, Google maps, Apple maps, Waze, Uber
    • Sosiaalinen media: Facebook, Instagram, Foursquare
    • Ääniassistentit: Alexa, Siri, Google-assistentti

    TIEDÄTKÖ, MISTÄ KANAVISTA YRITYKSENNE LÖYTYY? TEE MAKSUTON TESTI

    Yritys, joka on huolehtinut näkyvyydestään laajasti eri hakukanavissa saa tutkitusti 2,7 kertaa enemmän katselukertoja kuin yritys, jolla on pelkkä kotisivu. Hakukoneet nimittäin nostavat hakutulosten kärkeen mieluiten yrityksiä, joiden tiedot löytyvät monista eri hakupalveluista. Ja yleensä hakutulosten kolme kärkisijaa saavat leijonanosan klikeistä - eli potentiaalisista asiakkaista.

    Vaikka varsinaisia tarvelähtöisiä hakuja tehdään sosiaalisessa mediassa vähemmän, se on tärkeä viestintäkanava kaikenkokoisille, lähes kaikkien alojen yrityksille, sillä lähes jokainen meistä viettää siellä niin paljon aikaa. Siellä oltava läsnä - vähintään oikeilla ja yhteneväisillä tiedoilla yrityksen kaikista toimipisteistä.

    HAKUKONEET PRIORISOIVAT OIKEITA JA YHTENEVÄISIÄ YRITYSTIETOJA

    Kun verkossa tehdään haku, etsii hakukone kyseistä hakua mahdollisimman tarkasti vastaavan tuloksen, ja priorisoi oikeaa, yhteneväistä tietoa. Hakukoneet skannaavat lukuisia eri kanavia, kuten karttoja, sosiaalisen median palveluja ja verkkosivuja, sitten vertaa löydöksiä keskenään ja näyttää luotettavimmat tulokset. Jos yritystiedoissa on keskenään ristiriitaa, eli ne eivät ole yhteneväiset (eli joissain kanavissa aukioloajat, yhteystiedot ja toimialatiedot poikkeavat toisistaan) vaikuttaa se hakukoneen näkökulmasta yrityksen luotettavuuteen.

    Hyvä asiakaskokemus alkaa oikeista yhteystiedoista.

    Vaikka vanhentunut tieto menisi läpi hakukoneelta, sen äärelle päätynyt asiakas ei saa kovin hyvää kokemusta, jos hän koettaa tavoitella yritystä vanhentuneen osoitetiedon tai päivittämättömän aukioloajan perusteella – mikäli yritys ylipäätään löytyy, sillä vanhentuneet tiedot voivat myös estää yrityksen löydettävyyden.

    Toisin sanoen: yritykset, joiden kaikkien toimipaikkojen tiedot ovat oikeat ja yhteneväiset kaikissa kanavissa, ovat luotettavampia asiakkaan silmissä, ja saavat myös korkeammat sijat hakutuloksissa. Ette varmaan soisi kilpailijanne olevan edellänne?

    “Kyllähän meidän yhteystietomme nyt oikein ovat, niin simppeli juttu”, sitä ajattelee helposti. Mutta kun pelkästään jo eri kanavia on kymmeniä ja jos yrityksellä on useita toimipisteitä, joilla on omat yhteystietonsa ja aukioloaikansa, ei pakan hallitseminen olekaan niin helppoa – ja vanhentuneita tietoja jää helposti johonkin palveluun.

    NÄIN PIDÄT KAIKKI TIEDOT AINA AJAN TASALLA - TUTUSTU KONTAKTI PRO -TYÖKALUUN

    ARVOSTELUJEN - SEKÄ NIIHIN VASTAAMISEN - MERKITYS KASVUSSA

    Hakukäyttäytyminen on muuttunut myös siten, verkossa jätetyillä arvosteluilla on entistä suurempi rooli yrityksen luotettavuudessa sekä löydettävyydessä. Ennen kysyttiin kaverilta, nyt verkkoarvostelut ajavat saman asian, moninkertaisesti. Sadat tai tuhannet yrityksestä mielipiteensä jättäneet antavat erinomaista tietoa siitä, kannattaako asiakkuus.

    Arvostelut ovat kehä, joka voi pyöriä yrityksen kannalta positiiviseen tai hyvin negatiiviseen suuntaan. Kumpaan suuntaan olette matkalla?

    Hakukriteerinä käytetään usein myös adjektiiveja ”paras”, ”hyvä” tai ”luotettava”. Tällaisia hakuja kohdatessaan Google vertaa niitä yritysten verkossa saamiin tähtiluokituksiin. Jos yritykselle ei ole irronnut kovasti tähtiä, on sillä pienemmät mahdollisuudet nousta hakutulosten kärkeen kun etsitään parasta, hyvää tai luotettavaa. Jos taas tilanne on päinvastainen, saa yritys hyvät hakutulossijoitukset, lisää liikennettä asiakkailta jotka valitsevat mieluiten hyviä arvosteluja saaneen yrityksen, täten lisää asiakkaita, ja hakukoneelta jälleen enemmän arvostusta.

    Löydettävyyteen vaikuttaa myös se, onko yritys aktiivisesti vastannut asiakkaiden kommentteihin ja kyselyihin. Jos erityisesti huonoja arvioita on kertynyt paljon eikä niihin ole reagoitu mitenkään, heikentää se yrityksen mahdollisuuksia nousta esiin hakutuloksissa. Jokaiselle yritykselle tulisi olla itsestäänselvää, että arvosteluihin vastaaminen ei pelkästään miellytä Googlen robotteja, vaan tuo asiakkaalle merkityksellistä läsnäolon ja välittämisen tunnetta, jolla on suora yhteys yrityksestä muodostuvaan imagoon.

    Kaipaatko lisää tietoa verkosta löytymisestä? TILAA MAKSUTON OPAS!

    AUKIOLOAIKOJA HAETAAN ERI TAVALLA KUIN ENNEN

    Yrityksen aukioloajat, ja monitoimipaikkaisten yritysten kaikkien toimipisteiden aukioloajat on tärkeää pitää ajan tasalla jatkuvasti, kahdestakin syystä.

    Vapautuneet aukioloajat
    Kun ennen oli selvää että kansallisina pyhäpäivinä kaikki kaupat olivat ilman muuta suljettu, on aukioloaikojen vapauduttua liikkeen itsensä päätettävissä pidetäänkö ovet avoinna vai suljettuna. Siksipä asiakkaat ovat tottuneet etsimään yritysten aukioloaikoja siis myös poikkeusaikoina – ja jos niitä ei ole päivitetty kaikkiin kanaviin, saatatte menettää asiakkaan, joka olettaa liikkeen olevan suljettu, vaikka itse asiassa henkilökunta on paikalla asiakkaita odotellen.

    Näkyvyys hakutuloksissa
    Kuten aiemmin totesimme, on yritys, jonka kaikkien toimipisteiden aukioloajat ovat oikein kaikissa eri kanavissa, luotettavampi hakukoneiden silmissä kuin yritys, jonka aukioloajat eivät ole yhteneväiset.

    Miten pitää kaikki tiedot ajan tasalla? Tutustu Kontakti Pro -työkaluun!

    MITEN HALLITA NÄKYVYYS KAIKISSA KANAVISSA? PIDÄ LANGAT KÄSISSÄSI KONTAKTI PRON AVULLA

    Fonecta Kontakti Pro -työkalu vastaa suurten yritysten tarpeeseen pitää kaikki yhteystiedot ajan tasalla kaikissa kanavissa, ja näin vahvistaa luotettavaa ja palvelevaa imagoa sekä pitää huolta hakukonelöydettävyydestä.

    • Yhdellä työkalulla tiedot päivittyvät kaikkiin tärkeimpiin kanaviin - asiakas löytää näin aina ajantasaiset ja oikeat tiedot verkosta, kaikista toimipisteistänne.
    • Voit ajastaa aukioloajat päivittymään ennakkoon juhlapyhiä ja muita poikkeuksia varten, jokaiselle toimipisteelle. Säästyt kaikkien kanavien ja toimipisteiden manuaaliselta päivitykseltä ennen ja jälkeen pyhien.
    • Hallinnoit kootusti asiakkaiden eri kanavissa antamia arvosteluja ja esittämiä kysymyksiä. Sinun ei tarvitse etsiä asiakkaan viestejä eri kanavista, vaan Kontakti Pro kokoaa ne yhteen paikkaan.

    JOS VIELÄ EMMIT, TÄSSÄ VIIMEINEN AJATUS PURESKELTAVAKSI

    Verkkohakujen kautta luoksenne päätyvät ihmiset ovat niitä kaikkein arvokkaimpia liidejä, inbound-liidejä. He tekevät hakuja tietyn tarpeen, usein hyvinkin täsmällisen sellaisen, ohjaamana. He tietävät jo, mitä haluavat ja ovat liikkeellä ne kuuluisat ostohousut jalassa.

    Olisi kummallista, ellette haluaisi pitää huolta yrityksenne löydettävyydestä ja olla hakutulosten kärjessä, kun nämä potentiaaliset asiakkaat näpyttävät hakunsa ilmoille jossakin verkon hakukanavista.

    LUE LISÄÄ FONECTA KONTAKTI PROSTA ja ota palvelu käyttöön!

    Lue lisää
  • 15.06.2021
    Yrityksen maine verkossa on liian helppo menettää

    98% suomalaisista suuntaa ensimmäisenä hakukoneeseen jotain palvelua tai tuotetta etsiessään. Nyt seuraa tärkeä kysymys: tiedätkö sinä, millaisia tuloksia sieltä löytyy, jos haetaan teidän yritystänne?

    Yrityksen maineenrakennus on pitkäjänteistä ja hidasta työtä, mutta olipa yritys miten suuri, tunnettu ja luotettu tahansa, sen vaivalla rakennettu maine voi kolhiintua internetin pyörteissä yhdessä yössä jopa sellaiseen pisteeseen, että se tuntuu notkahduksena osakekursseissa ja liikevaihdossa.

    Tässä kattavassa tietopaketissa kerromme, mihin yrityksen markkinointi- ja PR-osaston erityisesti tulee kiinnittää huomiota maineenhallinnassa verkossa, ja minkälaisia työkaluja ja apua siihen on tarjolla.

    KONTAKTI PRO ON KUMPPANISI MAINEENHALLINTAAN VERKOSSA - LUE LISÄÄ

    MILLAISTA TARINAA YRITYKSENNE NIMELLÄ TEHTY GOOGLE-HAKU KERTOO?

    Kun yritystä haetaan nimellä netistä, tulisi hakutulosten kärjestä löytyä:

    • ensimmäisenä yrityksen omat kotisivut (jos ei löydy, jotain on vialla)
    • yrityksen yhteystiedot muissa kanavissa (esim. Finder, Kauppalehti, Asiakastieto)
    • yrityksestä mahdollisesti kirjoitettuja lehtijuttuja muissa medioissa
    • eri arvosteluportaaleiden ja keskustelupalstojen kautta yrityksestä kirjoitetut palautteet.

    Hyvin verkkonäkyvyydestään huolehtiva yritys täyttää brändihakutulokset osumilla, jotka koostuvat sen kotisivuista, muista virallisista yhteystietojen lähteistä ja somekanavista. Usein joukossa on myös mediaosumia, mikäli yrityksestä on kirjoitettu lehdissä, ja lisäksi erilaisia arvosteluja ja keskustelupalstojen osumia.

    Kahteen viimeiseen, eli siihen mitä muut kirjoittavat yrityksestä verkossa, ei yritys voi täysin itse vaikuttaa. Mediaosumiin toki voi pyrkiä vaikuttamaan omalla toiminnallaan ja hyvällä PR:llä: onko medialla aihetta kirjoittaa yrityksestä positiivisesti? Arvosteluihin ja yrityksestä käytäviin verkkokeskusteluihin vaikuttaa yrityksen oma toiminta, mutta myös se, miten arvostelevaan puheeseen reagoidaan.

    Hyvät arvostelut lisäävät paitsi asiakkaiden luottamusta ja kiinnostusta yritykseen, myös sen näkyvyyttä hakukoneissa. Google nimittäin arvostaa asiakkaiden verkossa jättämiä arvosteluja erityisesti siksi, että ne ovat Googlen näkökulmasta puolueettomia, toisin kuin yrityksen itsensä tuottama sisältö.

    Maineenhallintaan vaikuttaa myös verkkonäkyvyys. TILAA MAKSUTON OPAS

    ÄLÄ ALIARVIOI SOSIAALISEN MEDIAN VOIMAA

    Asiakkaalla on tänä päivänä erityisen matala kynnys antaa julkista palautetta verkossa, mikäli he eivät ole syystä tai toisesta tyytyväisiä yritykseen, saamaansa palveluun tai hankkimaansa tuotteeseen. Vaara piilee tilanteessa, missä yritys ei ole verkkopalautteesta tietoisia eikä reagoi siihen tarpeeksi nopeasti tai ollenkaan. Sosiaalisessa mediassa kärpäsestä syntyy liian nopeasti härkänen, joka tunnetaan hyvin myös nimellä someraivo. Yritys voi joutua somemyrskyn silmään erittäin nopeasti ja päätyä negatiiviseen valoon, jopa ilman syytä – ja tämä voi olla äärimmäisen vahingollista yrityksen imagolle ja maineelle.

    Siksi maineenhallintaan verkossa on omistettava yrityksissä entistä enemmän aikaa, jotta tiedetään, mitä yrityksestä puhutaan – ja tarvittaessa reagoitava keskusteluihin ja palautteisiin.

    ASIAKKAIDEN ARVIOIHIN TULEE REAGOIDA AINA

    On tunnettu fakta, että ihminen vaivautuu herkemmin jättämään arvostelun ja kertomaan eteenpäin negatiivisesti asiakaskokemuksesta, kuin positiivisesta. Käyttäjät, jotka lukevat muiden jättämiä negatiivisia arvosteluja yrityksestä eivät kuitenkaan valitettavasti sillä hetkellä ajattele “Luultavasti valtaosa on ollut tyytyväisiä, eivät vain ole vaivautuneet siitä kirjoittamaan” – vaan he uskovat sitä, mitä lukevat.

    Siksi yrityksen tapa ja nopeus reagoida sen verkossa saamiin julkisiin arvioihin ja palautteisiin on yrityksen maineen kannalta avainasemassa. Kielteinen mielikuva yrityksestä alkaa kasvaa verkossa äkkiä, mikäli palautteisiin ei reagoida lainkaan, tai niihin reagoidaan väärällä tavalla.

    Sitä vastoin erinomaisesti hoidettu reklamaatio voi johtaa jopa tyytymättömän asiakkaan kääntymiseen kiitolliseksi asiakkaaksi, jonka asiakassuhde itse asiassa vahvistuu kun hän kokee, että häntä on kuunneltu ja hänen asiansa on käsitelty henkilökohtaisesti. Tällaisista kokemuksista kerrotaan mielellään myös eteenpäin, ja näin yrityksen maine kasvaakin positiivisesti, vaikka tilanne ei ehkä alun perin sellainen ollut.

    Älä kuitenkaan keskity vain kriittisiin kommentteihin vaan muista aina myös noteerata hyvässä hengessä annetut kehitysehdotukset sekä kiitokset - ne ansaitsevat myös huomionsa, ja kommunikaatio vahvistaa asiakassuhdetta.

    Hyvin hoidetulla kriittisellä palautteella tai reklamaatiolla voi olla moninkertainen positiivinen vaikutus yrityksen maineeseen: se vahvistaa asiakkaiden jo valmiiksi positiivista kuvaa yrityksestä ja viestii samalla potentiaalisille, uusille asiakkaille, että yritys on valmis hyvittämään kömmähdykset, kuuntelemaan asiakkaitaan ja keskustelemaan heidän kanssaan.

    TIEDÄ, MITÄ TEISTÄ PUHUTAAN - OTA KÄYTTÖÖN KONTAKTI PRO -TYÖKALU

    TULEEKO PALAUTTEESEEN VASTATA IHAN JOKA KANAVASSA?

    Palautteita annetaan yrityksen omien kanavien lisäksi myös epäsuorasti, erilaisilla foorumeilla ja sosiaalisen median ryhmissä tai yksityishenkilöiden julkisina postauksina. Mihin siis vedetään raja - miten tarkkaan yrityksen tulisi heistä käytäviä keskusteluja seuloa, ja niihin reagoida?

    Hyvä nyrkkisääntö on, että palautteeseen vastataan ripeästi ja hallitusti silloin, kun se tulee yrityksen omiin kanaviin, kuten yrityksen sosiaalisen median kanaviin, somepostauksiin tai esimerkiksi yritysten some-mainosten kommenttiketjuun.

    Keskustelupalstojen ja someryhmien epäsuoraan palautteeseen voi olla ongelmallista lähteä vastaamaan, ja usein keskusteluun puuttuminen saattaa jopa lisätä ns. bensaa liekkeihin. Yrityksen silti on hyvä tarkkailla, mitä siitä keskustelufoorumeilla ja someryhmissä puhutaan, ja jos sieltä näyttää nousevan huolestuttavaa tyytymättömyyttä, voi siihen pyrkiä reagoimaan ja vastaamaan teoin tai viestein yrityksen omissa kanavissa. Poikkeuksia tästäkin toki on, ja joskus yllättävä reagointi yritykseltä julkisessa keskustelussa saattaa poikia hyvinkin positiivisen lopputuleman.

    On hyvä muistuttaa itselleen, että kriittiset palautteet ovat yleensä vain pieni murto-osa asiakaskunnan kokemuksista, ja suurin osa asiakkaista on tyytyväisiä yritykseen, mutta ne muutamat kriittiset äänet näkyvät ja erottuvat aina eniten.

    MITEN VASTATA KRIITTISEEN PALAUTTEESEEN?

    Etenkin suurempien yritysten jossa markkinoinnin ja asiakaspalvelun parissa työskentelee useita eri henkilöitä, on hyvä luoda oma ohjenuora siitä, miten palautteisiin, etenkin kriittisiin vastataan. Näin kommunikaatio asiakkaiden kanssa on tasalaatuista ja linjassa yrityksen arvojen kanssa. Listasimme avuksenne muutaman perussäännön kriittiseen palautteeseen vastaamisesta:

    • Älä koskaan deletoi kommentteja, joita yritys on saanut verkon eri kanavissa, elleivät ne ole epäasiallisia tai suorastaan loukkaavia. Pidä kriittisetkin kommentit näkyvillä ja vastaa niihin ystävällisesti ja asiallisesti – näin näytätte ulospäin, miten teillä hoidetaan reklamaatioita.
    • Facebook mahdollistaa kommenttien piilottamisen siten että se näkyy edelleen kommentoijalle itselleen, mutta ei muille käyttäjille. Tämä ominaisuus voi tulla tarpeeseen esim. jos asiakas käyttää kirosanoja tai on muulla tavoin epäasiallinen.
    • Vastaa palautteeseen mahdollisimman pian, mutta älä silti hätiköi. Usein tilanne saattaa vaatia lisäselvityksiä. On parempi selvittää ensin ja vastata viisaampana, kuin olla mahdollisimman nopea.
    • On viisasta pyrkiä viemään keskustelu pois verkosta pyytämällä asiakasta lähettämään teille yksityisviesti tai ohjaamalla asiakas olemaan yhteydessä asiakaspalveluun. Tämä on hyvä käytäntö jo pelkästään yksityisyyden suojan vuoksi, mutta et myöskään halua täyttää verkon kanaviasi yksityiskohtaisilla keskusteluilla yksittäisten asiakkaiden ongelmista.
    • Liittyen yksityisyyden suojaan: älä koskaan kommentoi asiakkaan tilaustietoja tai muita asioita julkisesti.
    • On aivan ok pahoitella tapahtunutta, etenkin jos moka on tapahtunut yrityksen puolelta, ja silloin täytyykin pystyä aidosti pahoittelemaan ja pyytämään anteeksi kömmähdystä. Älä kuitenkaan ole pahoittelevinasi, äläkä pahoittele asiakkaan tunnetta tilanteesta, etenkin ellei sille ole teidän osaltanne mitään tehtävissä. Tällaiset tyhjät sanat todennäköisesti pahentavat tilannetta.
    • Pysy itse aina ystävällisenä ja asiallisena. Älä provosoidu, vaikka asiakas käyttäytyisi aggressiivisesti. Säilyttämällä malttisi vahvistat kuvaa asiallisesta ja luotettavasta yrityksestä.

    OTA PALAUTTEESTA OPIKSI

    Kuinka usein yrityksenne saa, tai pyytää aktiivisesti palautetta asiakkailtaan? Otetaanko palaute käsittelyyn ja käytetäänkö sitä toiminnan kehittämiseen ja parantamiseen? Kaikki saatu palaute, etenkin se kriittinen, kannattaa käyttää hyödyksi. Jos asiakkaat antavat usein palautetta samasta asiasta, on syytä miettiä, miksi näin on. Onko tuotteessa, palvelussa tai yrityksen toimintatavoissa mahdollisesti kehitettävää?

    On terveellistä tasaisin väliajoin pyrkiä asettumaan asiakkaan saappaisiin ja kokeilla itse, miten tuote tai palvelu toimii, ja millainen on yrityksenne luoma asiakaskokemus. Tämä auttaa tehokkaasti hahmottamaan, onko saadun palautteen perusteella syytä tehdä muutoksia. Kaikki palaute on aina arvokasta, eikä sitä koskaan voi saada liikaa.

    KONTAKTI PRO:LLA KAIKKI ARVOSTELUT KOOTUSTI YHTEEN PAIKKAAN

    POSITIIVISIA ARVIOITA VOI JA KANNATTAA PYYTÄÄ

    Kuten totesimme, kriittinen palaute annetaan aina herkemmin. Muista siis, että suurin osa asiakkaista on todennäköisesti tyytyväisiä, ja juuri siksi eivät koe tarvetta kirjoitella arvosteluja verkkoon. Yrityksen etu kuitenkin on tuoda nämä hyvät asiakaskokemukset näkyviksi, ja se onnistuu helposti tämän päivän verkkotyökaluilla.

    Kannusta tyytyväisiä asiakkaita jakamaan kokemuksensa antamalla arvion yrityksestä verkossa pian asioinnin jälkeen. Nämä hyvät arviot voit lisätä osaksi Google-näkyvyyttä ja myös halutessa vaikka kotisivuillesi. Näin teet itse aktiivisesti työtä positiivisen verkkomaineen eteen. Google arvostaa näitä positiivisia arvosteluja, ja myös näyttää niitä mieluummin hakutuloksissaan. Hakutulokset vuorostaan kiinnostavat asiakkaita ja yhteistyökumppaneita, jotka teitä verkosta etsivät - ja nyt myös todennäköisemmin löytävät.

    MONTA TOIMIPAIKKAA? KAIKKIEN MAINEELLA ON VÄLIÄ

    Jos asiakkaat voivat asioida useammassa kuin yhdessä saman yrityksen toimipaikassa, tuo se maineenhallintaan ylimääräisiä kerroksia. Tällöin korostuu ensinnäkin yrityksen kaikki toimipisteet ja niiden työntekijät kattava ohjeistus asiakaspalvelusta, palautteen lukemisesta ja siihen vastaamisesta. Muuten palautteeseen vastaamisesta tulee erikoista rulettia, missä asiakaskokemus riippuu asiakaspalvelijan omista kyvyistä hoitaa tilanne.

    Toiseksi on tärkeää pitää huolta, että verkossa tarkkaillaan jokaisen toimipisteen saamia arvosteluja, eikä keskitytä vain pääkonttoriin. Sulkemalla silmät pienempien toimipaikkojen verkkomaineen kehittymiseltä voi yritys epähuomiossa jättää vastaamatta kriittisiin asiakasviesteihin, tai toisaalta erittäin hyviä palautteita voi jäädä huomaamatta. Yritys verkossa on kaikkien toimipisteidensä summa.

    Fonectan Kontakti Pro -työkalun avulla pidät helposti langat käsissäsi ja saat tiedot kaikkien toimipisteiden asiakasarvosteluista yhteen paikkaan, josta käsin hallinnoit niitä helposti.

    OTA KOKENUT KUMPPANI MAINEENHALLINTAAN

    Maineenhallinta verkossa on tänä päivänä äärimmäisen tärkeää kaiken kokoisille yrityksille. Jopa isot yritykset voivat kärsiä huonosti hoidetun verkkopalautteen seurauksista. Maine kiirii ja asiakkaat kääntyvät mieluummin toisen palveluntarjoajan puoleen, ellei yritys ala huolehtia verkkomaineestaan ja asiakaspalvelustaan paremmin - tai joskus maine saa kovan kolauksen yllättäen jonkin somekeskustelun levittyä kulovalkean tavoin, ja sitä on hankala kontrolloida.

    Kun asiakkaista pidetään huolta ja palautteeseen reagoidaan myös verkossa, tuloksena on tyytyväisiä asiakkaita, ja samalla rakennat luottamusta myös uusiin, potentiaalisiin asiakkaisiin.

    Maineenhallinta verkossa manuaalisesti voi tuntua haastavalta työltä, mutta yrityksen maineenhallintaan on onneksi olemassa helppoja apuvälineitä. Esimerkiksi Fonecta Kontakti Pro -palveluun sisältyvä Arvostelut-palvelu mahdollistaa asiakasarvioiden läpikäynnin, esiin nostamisen ja ylläpidon vaivattomasti.

    Yrityksen maine verkossa on liian helppo menettää - pidä siitä siis hyvää huolta.

    KATSO PODCASTIMME MAINEENHALLINNASTA

    Lue lisää
  • 15.06.2021
    Näitä Google arvostaa: 3 täsmävinkkiä verkkolöydettävyyteen

    Suomalaiset ovat erittäin aktiivisia internetin käyttäjiä, ja verkkoaktiivisuus sekä verkko-ostaminen ovat kasvaneet entisestään kuluneen poikkeusvuoden aikana. Uskotko, että asiakas, tiettyä palvelua tai tuotetta etsiessään löytää yrityksesi kilpailijoiden joukosta, tai heidän edeltään? Oletko aivan varma – oletko tehnyt sen eteen töitä? Verkkonäkyvyys harvoin tulee nimittäin vahingossa.

    Tänä päivänä piirua vaille koko Suomi hakee aktiivisesti tietoa verkosta sekä kotona että tien päällä. Luvut puhuvat puolestaan:

    • 80 % suomalaisista hakee tietoa verkosta
    • 88% meistä käyttää kartta- tai reittitietoa
    • 92% älypuhelimen omistajista on etsinyt paikallisia yhteystietoja puhelimellaan*

    Tämä artikkeli tarjoilee 3 erinomaista vinkkiä siihen, mitä tulee huomioida Google-löydettävyyden suhteen ja miten yrityksen löydettävyyttä Googlen luonnollisissa hakutuloksissa voi itse parantaa.

    Googlen orgaanisista hakutuloksista on tärkeää löytyä. Piste.

    Suurin osa suuntaa nettiselaimeen, yhä useammin kännykällään, etsiessään tiettyä palvelua tai tuotetta. On äärimmäisen tärkeää näkyvyyden ja asiakashankinnan kannalta, miten yritys hakutuloksissa sijoittuu. Vaikka yritys olisi suuri ja brändi tunnettu, se ei vielä takaa, että se komeilee Googlen orgaanisten hakutulosten kärjessä.

    Toki maksullisella mainonnalla voi ostaa näkyvyyttä yritykselle, mutta orgaaniset hakutulokset tuovat tontillesi liikennettä paljon tehokkaammin. Ihmiset luottavat orgaanisiin hakutuloksiin ja ovat hakuja tehdessä jo oikeassa mielentilassa klikatakseen mahdollisimman sopivaa hakutulosta. Itse asiassa jopa 91 % verkkosivujen liikenteestä ohjautuu luonnollisista hakutuloksista.**

    Tiedätkö, miten oma yrityksesi löytyy verkon suosituimmista palveluista? TEE MAKSUTON TESTI!

    Moni ei tule ajatelleeksi, että hakutuloksiin vaikuttaa verkkosivuston kunnon lisäksi myös se, miten yrityksen tiedot näkyvät muissa verkon kanavissa ja yhteystietopalveluissa. Jos yrityksen ja sen eri toimipisteiden tiedot eivät ole kunnossa, oikein tai yhteneväiset, ei yritys nouse hakutuloksissa kärkisijoille, eivätkä asiakkaat silloin tiedä yrityksestä, tai eivät muista sen olemassaoloa.

    Jos haluat tietää, miten hakutulosten kärkeen päästään, miten siellä pysytään ja mitä Google arvostaa, lue eteenpäin.

    1. Täsmällisyys – Yrityksen kaikkien toimipaikkojen tiedot ajan tasalle, joka paikkaan

    Google ymmärtää sitä paremmin yrityksen toimintaa ja pystyy yhdistämään sen osuviin hakuihin, mitä tarkemmat ja täydellisemmät yrityksen yhteystiedot ovat kautta internetin. Siksi Google käyttää yhtenä arviointikriteerinä sitä, miten hyvin paikalliset tiedot vastaavat käyttäjän tekemää hakua. Yrityksen perustietojen, kuten osoitteen, aukioloaikojen, verkkosivujen url-osoitteen ja puhelinnumerojen tulisi olla yhteneväiset ja ajantasaiset kaikissa eri kanavissa, joista Google tietoa hakee. Näihin kuuluvat mm. sosiaalisen median eri kanavat, karttapalvelut ja tietenkin yrityksen omat verkkosivut. Monitoimipaikkaisten yritysten on muistettava huolehtia näistä samoista asioista kaikkien yrityksen toimipaikkojen suhteen.

    Verkon palvelut ovat nykyään vahvasti linkittyneitä toisiinsa, virheellinen tieto leviää nopeasti ja tietojen oikeellisuutta kaikissa kanavissa voi olla todella haastavaa hallita – etenkin jos tähän lisätään monta kanavaa, joissa yritys on läsnä – ja monta toimipaikkaa.

    Onneksi tänä päivänä avuksi voi ottaa työkalun automatisoimaan yhteystietojen päivityksen kaikkiin tärkeimpiin kanaviin. Fonectan Kontakti Pro -työkalun avulla pidät yrityksesi yhteystiedot helposti ajan tasalla kaikissa kanavissa. Samalla edistät yrityksen löydettävyyttä Googlessa ja muissa tärkeissä kanavissa.

    2. SIJAINTI – MISSÄ YRITYS VS. MISSÄ SEN HAKIJA?

    Mobiilihakujen määrän kasvaessa (jo lähes 77%:lla suomalaisista on älypuhelin*) on Google ottanut kriteeriksi myös hakijan fyysisen etäisyyden palveluntarjoajaan. Se siis vertaa haussa käytettyä paikkakuntaa tai hakijan sijaintia ja mahdollisesti hakutuloksiin nostettavan yrityksen sijainti- ja osoitetietoja. Jos yhteystiedoissa on vanhentuneita osoitteita, tai jos niitä puuttuu, on Googlen vaikea saada luotettavaa kokonaiskuvaa siitä, missä yritys sijaitsee. Pidäthän siis huolta, että yrityksesi sijaintitiedot ovat ajan tasalla - ja mikäli yrityksellä on useita toimipaikkoja ympäri maata, myös niiden kaikkien sijaintitietojen tulee olla netissä moitteettomasti ilmoitettu. Olisi sääli, että yritys tai sen jokin toimipiste jäisi paikallisista hakutuloksista pois vain koska sijaintitiedot ovat puutteelliset.

    Googlen paikalliset hakutulokset perustuvat kolmeen tekijään, jotka ovat: haun osuvuus, yrityksen etäisyys sekä tunnettuus. Nämä yhdistämällä Google sitten näyttää hakua parhaiten vastaavat tulokset. Logiikka menee niin, että aina lähin yritys ei tulekaan automaattisesti näytetyksi hakutuloksissa, mikäli Googlen algoritmit päättelevät laadukkaasti optimoidun sivuston perusteella, että kauempana sijaitseva yritys pystyy tarjoamaan käyttäjän etsimän tuotteen tai palvelun lähempänä sijaitsevaa yritystä todennäköisemmin. Silloin tällainen kauempana sijaitseva yritys voi sijoittua hakutuloksissa korkeammalle kuin hakijaa lähempänä oleva kilpailija. Osoitetietojen päivitys siis kantaa vain tiettyyn pisteeseen asti, eikä verkkonäkyvyys siis kohene pelkästään tarjoamalla parasta mahdollista laatua ja palvelua, sillä Googlen vaakakupissa painaa myös yrityksen digitaalinen jalanjälki, sen tarkkuus, laadukkuus ja totuudenmukaisuus.

    Lisätietoa verkkolöydettävyydestä saat maksuttomasta oppaastamme. TILAA OPAS

    3. ARVOSTUS JA TUNNETTUUS VERKOSSA (SEKÄ SEN ULKOPUOLELLA)

    Google kerää internetin sopukoista kaiken tiedon, jonka se yksittäisestä yrityksestä löytää, ja käyttää sitä hyväkseen määritelläkseen yrityksen aseman. Mitä tunnetumpi yritys Googlen mielestä on, sen korkeammalle se nousee hakutuloksissa. Esimerkiksi arvostetut maamerkit, kuuluisat museot, suuret hotellit ja tunnetut brändit pääsevät hakutulosten kärkeen, sillä Google pyrkii ottamaan huomioon tiettyjen paikkojen tunnettuuden myös verkon ulkopuolella.

    Jos yritys ei lukeudu mihinkään yllämainituista, hakutulosmenestykseen vaikuttaa yrityksen verkkosivuston laadun lisäksi mm. millaisilta sivustoilta yrityksen verkkosivuille johtaa linkkejä ja miten paljon (linkit arvostetuilta, paljon liikennettä saavilta sivustoilta kasvattavat sinunkin sivustosi auktoriteettia), sekä millaisia arvioita yritys on saanut verkossa asiakkailtaan, ja miten se on niihin reagoinut (mitä paremmat arvostelut ja pisteet, sitä parempi näkyvyys).

    Lue lisää yrityksen maineenhallinnasta verkossa ja asiakasarvostelujen merkityksestä

    MITEN PAIKKA GOOGLEN KÄRKISIJOILLA VARMISTETAAN?

    • Varmista, että yrityksen kaikkien toimipaikkojen tiedot ovat ajan tasalla, kaikissa kanavissa.
    • Tarjoa asiakkaille mahdollisuus jättää arvostelu asiointikokemuksesta ja vastaa aina arvosteluihin.
    • Panosta paikalliseen näkyvyyteen sivuston hakukoneoptimoinnin avulla.
    • Hyödynnä kaikki mahdollisuudet hankkia verkkosivustolle linkkejä laadukkaista lähteistä kuten yhteistyökumppanien sivuilta, somesta, verkkomedioiden tekemistä artikkeleista jne.
    • Älä käytä ikää ja terveyttä kaikkien kanavien yhteystietojen päivitykseen ja ylläpitoon manuaalisesti - ota käyttöön Fonectan Kontakti Pro, joka hoitaa päivitykset kaikkiin kanaviin puolestasi.

    Lähteet:
    Googlen oma ohjeistus siitä, miten hakutuloksissa voi nousta
    *Suomalainen palvelu verkossa 2016, Fonecta ja Kopla Helsinki
    ** searchenginewatch.com/sew/study/2276184/no-1-position-in-google-gets-33-of-search-traffic-study

    Lue lisää

Markkinoinnin oppaat

Lue lisää
  • Tilaa maksuton Digimarkkinoinnin opas!
    08.04.2021
    Tilaa Digimarkkinoinnin opas!

    Millaisia välineitä yritys tarvitsee digimarkkinoinnissa? Mihin kannattaa panostaa ensin, mitkä kanavat kannattaa valita, miten voit hyödyntää dataa markkinoinnissa, ja miten asiakkaiden ostopolut ovat muuttuneet? Näihin, ja moniin muihin kysymyksiin saat vastauksen tilamalla maksuttoman digimarkkinoinnin oppaamme.

    Jos et näe lomaketta, tarkistathan mainosesto-ohjelmasi asetukset. Se voi estää lomakkeen latautumisen.

    Lue lisää
  • Fonecta markkinoinnista palvelua, ladattava opas
    07.04.2021
    Tilaa opas: Palvele asiakkaita markkinoinnin avulla

    Asiakkaat ja heidän palvelemisensa on yritykselle kuin yritykselle tärkeimpiä liiketoiminnassa menestymisen merkkejä.

    Lue lisää
  • Fonecta - Sisältömarkkinoinnin opas
    07.04.2021
    Tilaa opas sisältömarkkinointiin

    Parhaimmillaan saat sisältömarkkinoinnista merkittävää lisäarvoa yrityksesi toiminnalle. Miten hyödynnät sisältömarkkinointia tehostamaan yrityksesi toimintaa? Millaisia sisältöjä sinun yrittäjänä tulisi eri kanaviin tuottaa, ja mistä tiedät, mitkä kanavat ovat sinun yrityksellesi ne parhaat? Kokosimme oppaaseen keskeiset vinkit sisältömarkkinointiin.

    Jos et näe lomaketta, tarkistathan mainosesto-ohjelmasi asetukset. Se voi estää lomakkeen latautumisen.

    Lue lisää
Selaa lisää oppaita

Webinaarit

Lue lisää

Digikuntoon-webinaari: Kotisivut

Digikuntoon-webinaari: Facebook-mainonta

Digikuntoon-webinaari: Display-mainonta

podcastit

Lue lisää
Katso lisää podcasteja

Google My Business 

Ovathan yrityksesi tiedot ajan tasalla myös Google My Business -palvelussa? Sen avulla ilmoitat poikkeusaukioloajoista, muuttuneista yhteystiedoista ja ohjaat asiakkaat yrityksesi verkkosivuille. 

Mikä on Google My Business?

Markkinointiin liittyviä artikkeleita

  • Fonecta - Sisältömarkkinoinnin opas
    07.04.2021
    Tilaa opas sisältömarkkinointiin

    Parhaimmillaan saat sisältömarkkinoinnista merkittävää lisäarvoa yrityksesi toiminnalle. Miten hyödynnät sisältömarkkinointia tehostamaan yrityksesi toimintaa? Millaisia sisältöjä sinun yrittäjänä tulisi eri kanaviin tuottaa, ja mistä tiedät, mitkä kanavat ovat sinun yrityksellesi ne parhaat? Kokosimme oppaaseen keskeiset vinkit sisältömarkkinointiin.

    Jos et näe lomaketta, tarkistathan mainosesto-ohjelmasi asetukset. Se voi estää lomakkeen latautumisen.

    Lue lisää
  • Henna kertoo chatin toiminnasta ja sen kehityksestä
    20.01.2021
    Parempaa asiakaspalvelua chatbotin ja live chatin avulla

    Asiakkaat haluavat tehokkaita ja oikea-aikaisia palvelukokemuksia yrityksiltä, joiden kanssa he ovat tekemisissä. Sen lisäksi, että asiakkaat odottavat saavansa vastauksia sekunneissa, he haluavat vastauksia, silloin kun se heille parhaiten sopii - ajasta tai päivästä riippumatta.

    Lue lisää
  • Miksi päivittäisin kotisivuja?
    12.11.2020
    Miksi kotisivuja pitäisi päivittää?

    Kotisivut ovat yrityksen kuin yrityksen tärkein kanava verkossa. Siellä tietojen, tuotteiden ja palveluiden on aina oltava ajan tasalla, sillä kotisivut ovat paitsi yrityksen käyntikortti verkossa, myös monesti se ensimmäinen paikka, josta asiakkaat tietoa etsivät.

    Lue lisää