Tutkimus: Kuluttajat vaihtavat verkossa palveluntarjoajaa herkästi, jos eivät heti löydä etsimäänsä

Reilusti yli puolet nuorista aikuisista (61 %) ja ruuhkavuosia elävistä (62 %) kertoo vaihtavansa herkästi palveluntarjoajaa, jos eivät löydä etsimäänsä helposti verkosta. 18–24-vuotiaat ja 35–44-vuotiaat ovat ikäryhmistä kriittisimpiä palveluiden verkkolöydettävyydestä ja äänestävät herkimmin jaloillaan ja lompakoillaan.

Tiedot käyvät ilmi Fonectan ja IROResearchin loka-marraskuussa 2015 toteuttamasta tutkimuksesta, jossa selvitettiin, kuinka helposti suomalaiset vaihtavat palveluntarjoajaa verkossa, jos eivät löydä alun perin etsimäänsä helposti. Tutkimuksessa haastateltiin tuhatta suomalaista.

Mitä vanhemmasta ikäryhmästä on kyse, sitä sitkeämpiä kuluttajat ovat pitäytymään verkosta alun perin hakemassaan palveluntarjoajassa, vaikka sen löytämiseen menisi enemmän aikaa. Yli 65-vuotiaista vain 43 % vaihtaa palveluntarjoajaa, jos ei löydä etsimäänsä helposti, mikä sekin on varsin korkea luku, vaikka jääkin muista ikäryhmistä vertailussa suhteessa pienimmäksi.

”Vaikka nuoret aikuiset ja ruuhkavuosia elävät korostuvatkin tuloksissa kriittisyydellään, kertoo tutkimustulos kokonaisuudessaan varsin selkeästi, miten tärkeää oikeanlainen verkkonäkyvyys ja -löydettävyys yrityksille ja palveluntarjoajille onkaan. Jos keskimäärin puolet suomalaisista vaihtaa palveluntarjoajaa lennosta huonon löydettävyyden takia, tulisi löydettävyyteen panostamisen olla ihan niitä ensimmäisiä asioita, joihin markkinoinnissa kannattaa keskittyä”, pohtii Fonectan asiakasymmärryspäällikkö Annukka Toivanen.

Tutkimuksen toteutti Fonectalle IROResearch osana Tuhat Suomalaista –tutkimusta loka-marraskuussa 2015. Tutkimuksen otos vastaa iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä läänin mukaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti.

 

Lisätietoa: 

Annukka Toivanen, asiakasymmärryspäällikkö, Fonecta, p. 040 7002 585, annukka.toivanen@fonecta.com