Tähän suomalaisyritykset panostavat markkinoinnissaan tulevaisuudessa

Suomalaisyritysten markkinointipanostukset kohdistetaan seuraavien kolmen vuoden aikana sosiaaliseen mediaan, sisältömarkkinointiin ja hakukoneoptimointiin, selviää Fonectan ja Kopla Helsingin maalis-huhtikuussa 2015 toteuttamasta Markkinoinnin myytit -tutkimuksesta. 

Tutkimuksessa kartoitettiin suomalaisten pk- ja top1000-mainostajayritysten markkinointipäättäjien ajatuksia liittyen digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin sekä tärkeimpiin digitaalisen markkinoinnin trendeihin.

Jopa 92 % top1000-mainostajayrityksistä kertoo lisäävänsä markkinointipanostuksiaan sosiaalisessa mediassa seuraavien kolmen vuoden aikana – pk-yrityksissä vastaava luku on 73 %. Some onkin molemmissa yritysryhmissä selkeä ykkönen mitä tulee tulevaisuuden markkinointipanostuksiin.

Sisältömarkkinointi tulee markkinointitrendien listalla isoissa yrityksissä toisena: top1000-mainostajista 84 % kertoo panostavansa sisältömarkkinointiin. Pk-yrityksissä sisältömarkkinointi on listan sijalla kolme: 59 % vastaajista kertoo panostavansa tähän markkinointimuotoon seuraavan kolmen vuoden aikana.

”Hakukoneoptimointi koetaan pk-yrityksissä tärkeämmäksi tulevaisuuden panostuskohteeksi kuin top1000-yrityksissä, vaikka molemmilla hakukoneoptimointi mahtuukin top 5 -listalle. Ehkä isoissa yrityksissä optimointi on jo entuudestaan tutumpaa kuin pienemmissä yrityksissä. Toisaalta esimerkiksi mobiilimarkkinointi nousee isojen yritysten keskuudessa jopa sijalle kolme, kun vastaava sijoitus pk-yrityksillä on vasta kahdeksas”, arvioi Fonectan asiakasymmärryspäällikkö Annukka Toivanen tutkimuksen tuloksia.

”Verrattuna vuoden 2015 markkinoinnin prioriteetteihin vaihtuvat panostuskohteet sekä pk- että top1000-mainostajayrityksissä kun aletaan puhua tulevista vuosista. Tänä vuonna isoissa yrityksissä panostettiin sisällöntuotantoon, sisältömarkkinointiin ja tarinankerrontaan, kun pk-yrityksissä fokus on ollut verkkopalveluiden ja -sivujen kehityksessä”, jatkaa Toivanen.

Vastaajina Fonectan ja Kopla Helsingin Markkinoinnin myytit -tutkimuksessa olivat markkinoinnin ja myynnin vastuuhenkilöt sekä toimitusjohtajat, joista suurin osa työskentelee 20-99 henkilöä työllistävissä yrityksissä.

Lisätietoja: Annukka Toivanen, asiakasymmärryspäällikkö, Fonecta, p. 040 7002 585, annukka.toivanen@fonecta.com