Markkinointitoimenpiteiden tuloksellisuuden seuraamisessa on suomalaisyrityksissä petrattavaa

66 % suomalaisista top1000-mainostajayrityksistä on sitä mieltä, ettei markkinointitoimenpiteiden tuloksellisuutta seurata yrityksissä riittävän hyvin. Vastaava luku pk-yrityksissä taas on 61 %.

Tulos selviää Fonectan ja Kopla Helsingin maalis-kesäkuussa 2015 toteuttamasta tutkimuksesta, jossa selvitettiin suomalaisyritysten markkinointipäättäjien mielipiteitä digitaalisesta myynnistä ja markkinoinnista sekä digi-markkinoinnin trendeistä.

Tutkimuksesta selvisi, että suomalaisyrityksistä 58 % mukaan digitaalisen markkinoinnin mittaamiseen on tarjolla tehokkaita tuotteita ja palveluita. Toisaalta samanaikaisesti 42 % vastaajista kaipaa lisätietoa digitaalisen markkinoinnin mittaamisen palveluista ja niiden tarjoamista hyödyistä, ja yhtä monella on vaikeuksia tietää, mitkä palveluista sopisivat juuri omalle yritykselle.

”Markkinointitoimenpiteiden mittaaminen koetaan yrityksissä kyllä tärkeäksi, mutta edelleen monelle on epäselvää, miten sitä kannattaisi juuri oman yrityksen kohdalla käytännössä tehdä. 86 % top1000-mainostajayritysten vastaajista sanookin, että heidän yrityksessään mitataan digitaalisia markkinointikampanjoita tai niiden mittaaminen on suunnitteilla lähitulevaisuudessa. Toisaalta taas pk-yrityksistä jopa 26 % kertoo, ettei mittaa digi-markkinoinnin tuloksiaan lainkaan”, taustoittaa Fonectan asiakasymmärryspäällikkö Annukka Toivanen tutkimuksen tuloksia.

Digitaalisten markkinointikampanjoiden TOP 3 -mittareissa kampanjasivujen kävijät ovat sekä top1000-mainostaja- että pk-yrityksille selkeä ykkösmittari. Kampanjan synnyttämä myynti nousee top1000-yrityksissä toiselle sijalle kun se pk-yrityksissä on vasta sijalla 4. Kolmanneksi suosituin mittari molemmissa yritysryhmissä on kampanjan avulla saavutetut liidit.

”Enemmän ja massiivisemmin mainostavilla yrityksillä mitattaviin asioihin nousevat myös esimerkiksi brändin tunnettuus, joka taas pk-yrityksissä ei nouse kovinkaan korkealle mittareissa”, selventää Toivanen eroja digi-markkinoinnin mittareissa eri yritysryhmissä.

Vastaajina Fonectan ja Kopla Helsingin Markkinoinnin myytit -tutkimuksessa olivat markkinoinnin ja myynnin vastuuhenkilöt sekä toimitusjohtajat, joita oli sekä top1000-mainostajayrityksistä että pk-yrityksistä, joista suurin osa työskentelee 20-99 henkilöä työllistävissä yrityksissä.

Lisätietoja: 

Annukka Toivanen, asiakasymmärryspäällikkö,
Fonecta, p. 040 7002 585, annukka.toivanen@fonecta.com

www.fonecta.fi/yrityksille