Digitalisaatio mullistaa Hesarin printin – Fonecta mukana heittämässä vettä digi-myllyyn

Sunnuntaina 1.3. Helsingin Sanomien ensimmäinen digitaalinen numero näkee päivänvalon, kun painettuun sunnuntai-numeroon tuodaan digi-sisältö vahvasti osaksi lukukokemusta. Fonecta on yhdessä HS:n toimituksen kanssa mukana toteuttamassa tätä digitaalisen aikakauden versiota painetusta lehdestä.

Tämä tarkoittaa sitä, että sunnuntain Hesari sisältää sekä toimituksellista sisältöä (HS) että ilmoituksia (Fonecta), jotka on selkeästi digitalisoitu. Kaikki digitalisoitu materiaali sisältää niin sanotun AR-ulottuvuuden sekä digitaalista sisältöä, jonka lukija voi ”aukaista” omalla mobiililaitteellaan. Hesarin digitalisoimisen tarkoituksena on parantaa perinteisen analogisen median käyttökokemusta.

”Digitalisaatio on mullistanut muutakin kuin painetun median – myös Fonectalla digitalisaatio on kääntänyt yhtiön kokan perinteisestä luettelo- ja tietopalveluyrityksestä kohti digitaalisia markkinoinnin ja myynnin ratkaisuja asiakaslähtöisesti tarjoavaa yhtiötä. Nykyään Fonectan liikevaihdosta noin 50 % tulee digitaalisista palveluista, joten meille oli tämänkin takia luontevaa lähteä kokeilemaan Hesarin kanssa jotain aivan uutta markkinoinnin saralla”, kertoo Fonectan markkinointijohtaja Maiju Lagerstedt.

Kaikessa sunnuntain ”digi-Hesariin” tuotetun AR-sisällön avaamisessa ja ”lukemisessa” käytetään Layar-sovellusta, jonka lukijat voivat ilmaiseksi ladata puhelimeensa sovelluskaupasta (Google Android- ja Apple iOS -laitteille). Sovellus avataan, sillä osoitetaan haluttua sivun AR-sisältöä ja digitalisoitu sisältö tulee näkyviin sovelluksessa.