Me halutaan, että meillä on töissä parhaat tyypit!

Eikös myyjäksi vaan synnytä? Kadultahan voi poimia kenet vaan myyntihommiin, ei kai se niin vaikeaa ole?

Varmasti joukossamme on myös luonnonlahjakkuuksia, joiden DNA:han on kirjoitettu sujuva spiikki, asiakkaan hyödyn näkeminen, liiketoiminnan ymmärtäminen, eri toimialojen tuntemus, kokonaisratkaisujen rakentaminen, digimaailman ymmärrys, laajan tuotepaletin haltuunotto sekä avoin ja ihana persoonallisuus, joka välittömästi herättää asiakkaan päässä luottamuksen.

Veikkaan kuitenkin, että suurin osa meistä myynnin ja markkinoinnin alalla toimivista tarvitsee toistuvasti tukea, koulutusta, valmennusta, sparrausta, kertausta ja ihan uudenkin tiedon omaksumista, jotta voi kehittyä entistä paremmaksi.

Fonectalaisten osaamisen kehittämisen keskus tukee myyntiä

Fonectalla kehitämme myynnin osaamista Fonecta Uni –nimisen toiminnon alla. Ja nukkumisen kanssa tällä ei muuten ole mitään tekemistä – itse asiassa juuri päinvastoin! Kun kehitys kehittyy yhä kiihtyvämmällä tahdilla, on meidän oltava skarppina ja vastattava niihin koulutus- ja valmennustarpeisiin, joita eteemme heitetään.

Fonecta Unin avulla kehitetään fonectalaista osaamista.

Fonecta Unissa fonectalaiset oppivat entistä paremmiksi.

Kartoitamme myynnin koulutustarpeita ja varmistamme perustason osaamista järjestelmien, myyntitekniikan sekä tuotteiden osalta sertifioimalla myyjät Licence to sell kokonaisuudella sekä tarjoamalla henkilökohtaisia klinikoita, joissa käsitellään kullekin epäselviä asioita, tuotteiden uusia ominaisuuksia, prosesseja ja – mikä tärkeintä – vaihdetaan elintärkeää tietoa myynnin ja tuotekehityksen kesken ja madalletaan kynnystä olla myös myöhemmin yhteydessä. Myös tuotteiden parissa työskentelevät ovat oppineet uutta vaikka aluksi ajattelimme, että myynti hyötyy näistä toimenpiteistä eniten.

Kiemurteleva oppimisen polkuni

Olen itse esimerkki ”pystymetsästä” myynnin alalle hypänneestä henkilöstä, joka lähti tunnustellen kokeilemaan, että olisiko tämä mun juttu. Reilut kymmenen vuotta ennen Fonectaa olen työskennellyt niin pörssiyhtiössä, valtiolla kuin järjestössäkin asiantuntijarooleissa ja työhaastattelussa minulle sanottiin, että ”on vain hyvä, että sinulla on kilsoja takana”. Moninainen tausta myyntityössä on selvä valttikortti ja auttaa ymmärtämään erilaisia toimijoita, erilaisia tilanteita ja motiiveja. Vasta nyt, puolitoista vuotta myöhemmin, ymmärrän todella tuon lauseen merkityksen.

Aiemmat kokemukset repussani eivät silti yksistään mitenkään riittäneet tekemään minusta myynnin ja markkinoinnin ammattilaista. Kyllä siihen tarvittiin niin esimiehen kuin erilaisten asiantuntijoidenkin pitämiä valmennuksia, omien tavoitteiden kirkastamista, jäätävää motivaatiota oppia – ja no, yrityksiä ja erehdyksiä, hikipisaroita ja tuskastumisiakin.  Pitää olla myös itselleen armollinen; uuden oppiminen vie aikaa ja hiljaa hyvä tulee. On kuitenkin välttämätöntä, että yritys kouluttaa henkilöstöään jatkuvasti ja näin myös sitouttaa heitä paremmin. Koska onnistumiset ruokkivat lisää onnistumisia! Pian vietämmekin täällä Fonectalla ensimmäisiä Fonecta Unin valmistujaisia ja ratkaisemme asiakkaiden pulmia entistä laadukkaammalla otteella!

Katariina Kemppi

Katariina toimii Fonectalla tuplaroolissa; media-asiantuntijana pk-yritysten ratkaisumyynnissä sekä Fonecta Unin projektipäällikkönä.