Copywriterin työssä Fonectalla

Fonectan Palvelutuotanto vastaa nimensä mukaisesti digitaalisten markkinoinnin palvelujen tuottamisesta yrityksille sekä muille Fonectan asiakkaille. Moniosaajien yksikköön kuuluvat niin mainossuunnittelijat, asiakaskoordinaattorit, graafiset suunnittelijat kuin web-suunnittelijat. Lisäksi joukkoon lukeutuvat joka paikan kynäilijät eli copywriterit.

Mistä tunnet sä Fonectan?

Kun kerron työskenteleväni Fonectalla copywriterina, on pari täsmentävää lausetta usein tarpeen. Näin keskustelukumppanille ei synny vahingossakaan mielikuvaa puhelinluettelojen kirjoittamisesta tai 020202-puheluihin vastaamisesta – puhumattakaan siitä, miten jälkimmäinen liittyisi kirjoittamiseen. Tutun yritysnimen takaa löytyy niin laaja palvelukattaus, että muistan itsekin viettäneeni ensimmäiset työviikot (myönnetään, -kuukaudet) eri tiimejä ja niiden toimenkuvia opetellessa. Mutta mitä siis tekee copywriter?

Raksalta muskeliveneellä ravintolaan eli päivä kirjoittajana

Copywriter-tiimimme tehtävänä on tukea ja vauhdittaa yritysten menestystä sisältömarkkinoinnin keinoin. Pääasiassa tuotamme yksilöllisiä tekstisisältöjä asiakkaidemme vaihteleviin tarpeisiin: hakukoneystävällisistä kotisivuista blogipostauksiin, esitteistä uutiskirjeisiin ja mainosbannereista sosiaalisen median päivityksiin. Toisinaan toimimme myös hakukoneoptimoinnin sanasäilinä, somestrategioiden suunnittelijoina sekä vaikkapa kapulakielen selkeyttäjinä.

Monipuolisuus näkyy paitsi työtehtävissämme myös niiden aihealueissa. Kymmenet tuhannet asiakkaamme edustavat yritystoiminnan koko kirjoa, yhdistyksiä ja julkisen sektorin toimijoita unohtamatta. Työpäivän aikana saatammekin hypätä hetkeksi rakennusyrittäjän saappaisiin, mielikuvamatkustaa muskeliveneellä ja lopuksi syventyä ravintolan ruokalistaan – siis oikoluvun merkeissä.

Kynät teräviksi tavalla jos toisellakin

Luovan tietotyöläisen tärkein työkalu löytyy omasta pääkopasta, ja siitä onkin tärkeää pitää hyvää huolta. Fonectalla työntekijöiden hyvinvointiin panostetaan kattavasti muun muassa hyvän esimiestyön, työergonomian, sujuvien työprosessien ja joustavien työaikojen avulla sekä omaperäisemminkin tavoin. Huikean Huvitoimikuntamme ansiosta aivot saavat uudenlaista virtaa taukojumpassa, teatterireissuilla, teemapäivien tempauksissa sekä tietenkin toimiston omassa kuukausibingossa.

Työhyvinvoinnin lisäksi talossamme kannustetaan oman ammattitaidon jatkuvaan kehittämiseen. Hiljainen tieto kulkee tiimiläiseltä ja tiimiltä toiselle sekä työtehtävien lomassa että sisäisten koulutusten, palaverien ja mentoroinnin kautta. Copytiimissä on lisäksi ihastuttu erilaisiin webinaareihin ja markkinoinnin tapahtumiin, joiden avulla digiviestintään saadaan uusia näkökulmia myös oman talon ulkopuolelta. Mitä terävämpi kynä, sitä laadukkaampi jälki ja tyytyväisempi asiakas.

Parasta? Ihmiset

Tiimityötä ei suotta pidetä ihmiskunnan tukipilarina. Vaikka avokonttorissamme väki katoaa suurten näyttöjen taakse ja äänimaisemakin on toisinaan kuin huopatossutehtaalta, pinnan alla käy kova kuhina. Asiakasmateriaalit, tekniset ohjeistukset, valmiit vedokset sekä lounasvinkit sukkuloivat bittiavaruudessa sujuvasti tekijältä ja tiimiltä toiselle. Lisäksi naapuripöydästä tai chatin päästä löytyy aina avuliaita osaajia, jotka opastavat niin julkaisujärjestelmän kikkakolmosissa kuin hakukoneoptimoinnin uusissa kujeissa.

Ja toimiihan se viestintä kasvokkainkin. Esimerkiksi maanantaiaamuisin toimistollamme voi usein ihastella työkaverien autuaita ilmeitä, joista on kiittäminen taitavan kakkubloggaajamme maistiaisia. Taukojumpassa ja porraskävelyillä puolestaan puhistaan hyvässä yhteishengessä ja käytävillä saa hyviä vinkkejä vaikkapa lähimatkailuun ja taustamusiikkiin.

Tiimityön merkityksestä kertovat myös lempilauseeni töissä:

  • Odota pieni hetki, niin katson. (Apu lähes mihin tahansa saapuu sekunneissa.)
  • Tässä olisi yksi työkalu, josta voisi olla teillekin hyötyä. (Naapuritiimiläinen tehostaa meidänkin työtämme.)
  • Näitkö jo tämän mainoksen!? (Sloganit, sanaleikit ja muut copytyön huipentumat jaetaan aina tiimiläisten kesken.)
  • Kiitos sinulle! – Kiitos, kiitos sinullekin! (Aina, kun siltä vain tuntuu.)
  • Kävitkö jo keittiössä? (Suora viittaus kakkuapajaan.)

Parhaat jutut syntyvät porukalla. Siispä kiitos kanssatekijät, olette Fonectan sydän!

Kirjoittaja Kaarin Laaneots työskentelee Fonectan Palvelutuotannossa copywriterina.