Fonectan tehtävä on auttaa suomalaisia yrityksiä löytymään verkosta, kun heidän asiakkaat hakevat yrityksen palveluja tai tuotteita. Kautta aikojen tehtävämme on pysynyt samana eli auttaa yrityksiä ja kuluttajia löytämään toisensa. Aiemmin paras keino etsiä ja löytää yhteystietoja olivat Fonectan puhelinluettelot. Tänä päivänä asiakkaat ovat verkossa, missä yritystenkin palveluineen tulisi olla.

Asiakkaat, aivan kuten mekin itse kuluttajina vertailemme ja tutkimme jatkuvasti eri vaihtoehtoja, kun ostamme tuotteita ja palveluita. Hakukoneet ovat tehneet siitä erittäin helppoa ja nopeaa. Tarkoituksenmukaisuus, kustannustehokkuus ja helppous usein ratkaisee valinnan. Verkon yli toimivat palvelut tulevat yhä useammin muualta kuin kotipaikkakunnalta. Läheskään aina kyse ei ole siitä, että muualla osataan paremmin. Kyse saattaakin olla vain siitä, että toiset yritykset ovat paremmin läsnä verkossa ja asiakkaiden löydettävissä. Paikallisessa – ja varsinkin kansainvälisessä liiketoiminnassa on yrityksen oltava löydettävissä ja läsnä asiakkaan tarpeen herätessä. Löydettävyys verkossa on merkittävä kilpailutekijä. 

Fonecta on ottanut yhteiskunnalliseksi tehtäväkseen auttaa suomalaisia yrittäjiä ja yrityksiä ymmärtämään verkossa toimivien digitaalisten palveluiden, myynnin ja markkinoinnin tarpeellisuuden ja hyödyt liiketoiminnalle. Suomalaisten yritysten kilpailukyky on tästä kiinni.