Dataohjattu markkinointi - hyödynnä dataa yrityksesi markkinoinnissaDigikanava data

Hyödynnä asiakasymmärrystä dataohjatussa markkinoinnissa

Kun ymmärrät nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaitasi, voit tehdä räätälöityä markkinointia oikeaan aikaan eri kanavissa. Avullamme kohdistat asiakasta puhuttelevan sisällön juuri oikeille kohderyhmille monikanavaisesti.

Monikanavaisuus on avain tehokkaaseen dataohjattuun markkinointiin

Dataohjattu markkinointi 1

Avullamme tavoitat haluamasi kohderyhmän (esim. ikä, sukupuoli, ostokäyttäytymisluokka, diginatiivius, tuloluokka) kaikissa tärkeimmissä kanavissa yhtäaikaisesti. Viestisi löytää perille niin display-mainonnan, printtisuoran kuin SMS-, sähköposti- ja telemarkkinoinnin välityksellä.

Voit myös halutessasi ostaa Fonectalta pelkän kohdennusdatan ja käyttää viestin toimittamiseen yrityksesi omia tai muiden kumppaneidesi medioita. Voit hyödyntää Fonectan ainutlaatuista verkkomainonnan kohdennusdataa esimerkiksi suoraan ohjelmallisen ostamisen kautta.

Verkkomainonta

Perinteisesti erilaisia demografisia muuttujia kiinnitetään evästeisiin paneelitutkimuksilla, joissa kysytään perustietoja muutamalta tuhannelta käyttäjältä. Vastaukset laajennetaan isompaan evästejoukkoon käyttäytymiseen perustuvalla mallinnuksella, jolloin datan laatu ja tarkkuus pienenevät merkittävästi. Fonectan lähdeaineisto on täysin ainutlaatuinen, sillä käyttämämme kohdennusdata perustuu tunnistettuihin käyttäjiin. Voimme kiinnittää 1,7 miljoonan suomalaisen rikastetiedot suoraan evästeeseen, jolloin tarvetta erilliselle mallinnukselle ei ole. Kovan datan lisäksi käytössämme on laaja käyttäytymiseen perustuva tietovaranto, sillä Fonectan digitaalisissa palveluissa tehdään joka päivä noin miljoona hakua. Hakujen avulla voimme mallintaa esimerkiksi käyttäjien ostoaikeita. Lisäksi kumppaniverkostomme mahdollistaa kävijöiden mielenkiinnon kohteiden kartoittamisen, joita mallinnamme kuukausittain yli 20 miljoonan laitteen käyttäjistä.

Yrityksesi voi käyttää Fonectan kohderyhmiä perinteisessä Fonectan verkostossa ajettavassa display-mainonnassa sekä ohjelmallisessa ostamisessa. Ohjelmallisen ostamisen avulla kohdennat mainontasi vain haluamillesi silmäpareille ja teet kustannustehokasta, mitattavaa ja helposti optimoitavaa mainontaa medioiden, kanavien ja kohderyhmien välillä. Olemme kiinnittäneet Insight360 Oy:n segmentoinnit Fonecta-tiliin ja tuoneet myös nämä display-kohderyhmiksi. Insight360-segmentoinnit tarjoavat laajaa ja syvää ymmärrystä suomalaisten kuluttajien arvoista, asenteista ja käyttäytymisestä. Tarjoamme myös kohderyhmiä, joissa käytetään verkkokäyttäytymiseen perustuvaa tilastollista mallinnusta. Nämä kohderyhmät ovat suurempia, mutta vähemmän tarkkoja kuin todellisiin kirjautumisiin tai hakuihin perustuvat kohderyhmät.

Avullamme digitalisoit yrityksesi asiakasrekisterin ja kohdennat display-mainontaa tarkasti nykyisille asiakkaille. Asiakaskannan digitalisoinnissa yrityksesi asiakasrekisteriä verrataan kirjautuneisiin Fonecta-tili-käyttäjiin ja asiakasrekisteristä muodostetaan display-kohderyhmiä. Jos yrityksesi on segmentoinut asiakasrekisterinsä, samat segmentit voidaan tuoda myös display-kohdennukseen. Tarjoamme Fonecta-tili-käyttäjistä myös Trafi-kohdennuksella poimittuja display-kohderyhmiä. Tällöin kohdennusperusteena voidaan käyttää Trafi-muuttujia, kuten automerkkiä tai Fonectan autonvaihtoennustetta (Autokuume).

Digitaalinen suoramarkkinointi (email ja SMS)

Digitaalisesta suoramarkkinoinnista on tullut yrityksille elintärkeä kanava etenkin asiakkuuksien kehittämisessä. Yhdistämällä käytettävä työkalu ajantasaiseen asiakastietokantaan voidaan luoda erinomaiset mahdollisuudet viestien kohdentamiseen ja personointiin. Viestipohjaan voidaan esimerkiksi automaattisesti täyttää asiakkaan etunimi ja viestin sisältöä voidaan muokata sen mukaan, missä käyttäjä asuu tai minkä tuotteen käyttäjä on viimeksi ostanut. Asiakasrekisteriin hankitut rikasteet ovat digitaalisessa suoramarkkinoinnissa usein kullanarvoisia.

Avullamme tehostat yrityksesi sähköposti- ja SMS-markkinointia myös viranomaisrekistereiden eli Väestörekisterikeskuksen väestötietojärjestelmän ja Trafin ajoneuvoliikennerekisterin tietoja hyödyntämällä. Aiemmin oli mahdollista ostaa valmiita sähköpostilistoja, joille kuka tahansa saattoi lähettää markkinointiviestintää. Nykyään sähköpostimarkkinoinnissa on tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että vastaanottaja on nimenomaisesti antanut yrityksellesi luvan lähettää markkinointiviestintää, sähköpostiosoite on todennetusti toimiva ja vastaanottajalla on mahdollisuus helposti perua antamansa markkinointilupa.

Markkinoinnin automaatio

Yhä useammat yritykset rakentavat automatisoituja reaaliaikaisia asiakkuudenhoitomalleja. Tämä tarkoittaa, että kun käyttäjä tekee jonkin ennalta määrätyn toimenpiteen (esim. sähköpostiviestin klikkaaminen, tilaus tai yhteydenotto asiakaspalveluun), käyttäjälle käynnistetään automaattisesti yksilöllinen markkinointikampanja, joka pyrkii kehittämään asiakkuutta toivottuun suuntaan. Tätä kutsutaan markkinoinnin automaatioksi. Jos yrityksesi kiinnittää asiakasrekisteriinsä Fonectan rikasteita, voidaan niitä hyödyntää tehokkaasti myös markkinoinnin automaatiossa.

Suorapostitus

Suorapostitukset ovat edelleen tehokas keino tavoittaa kuluttajat, etenkin jos postituksessa osataan hyödyntää oikeaa dataa ja kohdentaa se oikein. Jos yrityksesi haluaa saada suorapostituksen toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla, kannattaa toteutuksessa hyödyntää erilaisia demografisia tekijöitä ja ennusteita. Perinteisesti suorapostituksissa on kohdentamisessa huomioitu lähinnä sukupuoleen, ikään ja asuinpaikkaan liittyviä tekijöitä, mutta avullamme pystyt dataa hyödyntämällä tekemään paljon yksityiskohtaisempia ratkaisuja.

Suorapostitusten kohderyhmät voidaan poimia suoraan joko väestötietojärjestelmästä (VTJ) tai käyttämällä ristiin yrityksesi omaa asiakasrekisteriä tai Fonectan kohdennusvaihtoehtoja ja VTJ:tä. Mahdollisia VTJ:stä suoraan poimittavia demografisia kohderyhmiä ovat esimerkiksi henkilön ikä, sukupuoli, äidinkieli, ammatti, kotikunta ja asuinpaikka. Lisäksi voidaan käyttää VTJ:n kiinteistö-, rakennus- ja huoneistotietoja kohderyhmän rajaamiseen.

Usein paras tapa tuoda suorapostitukseen asiakasymmärrystä on kuitenkin käyttää kohdennuksessa Fonectan kehittämiä VTJ-dataan perustuvia ennusteita, kuten Ostokäyttäytymisluokitus (OKL), Diginatiivit-segmentointi, tuloennuste tai asunnon hintaennuste.

Telemarkkinointi

Uusia potentiaalisia asiakkaita tavoiteltaessa ajantasaiset yhteystiedot ovat tehokkuuden näkökulmasta todella tärkeitä – niin kuluttajien kuin yrityksen vaihteen sekä päättäjien osalta. Saat meiltä ajantasaiset ja laadukkaat yhteystiedot haluamillasi kriteereillä rajattuna telemarkkinointiin, puhelinmyyntiin tai puhelimitse tehtävää tutkimusta varten.

Yrityskohderyhmiä voidaan rajata useilla eri tiedoilla. Näitä ovat esimerkiksi sijainti, yrityksen koko, taloudellinen tilanne, toimiala ja suhtautuminen markkinointiin. Lisäksi kohderyhmää voidaan rajata päättäjiin liittyvillä tiedoilla, kuten tehtävänimikkeellä tai vastuualueella.

Kuluttajakohderyhmiä löytyy useista eri datalähteistä; tarve ja tilanne ratkaisevat, mikä niistä soveltuu parhaiten yrityksesi käyttöön. Laajin datalähde telemarkkinointiin on Liittymärekisteri, joka sisältää teleoperaattoreiden ja Suomen Numeropalvelu Oy:n (SNOY) puhelinliittymätiedot. Tietokanta kattaa lähes kaikki suomalaiset julkiset lanka- ja matkapuhelinnumerot. Liikenteen turvallisuusviraston (Trafin) ajoneuvoliikennerekisteristä pystytään poimimaan kohderyhmiä sekä suora- että telemarkkinointiin esimerkiksi auton merkin, mallin tai hankinta-ajan mukaan - tai Vesikulkuneuvorekisteristä vaikkapa veneen tyypin mukaan. Väestötietojärjestelmästä (VTJ) ei ole mahdollista poimia kohderyhmiä telemarkkinointiin, mutta VTJ-tietoja voidaan käyttää rajaamaan yrityksesi asiakasrekisteristä karsittu kohderyhmä VTJ-kriteereillä. Näin asiakasrekisterin tiedoista saadaan rajattua esimerkiksi lapsiperheelliset asiakkaat, joiden rajaaminen ei onnistuisi pelkän asiakasrekisterin tiedoilla.

Ota yhteyttä

Jätä meille yhteydenottopyyntö, niin asiantuntijamme on mahdollisimman pian yhteydessä.
Verkkosivustollamme käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi sekä mainosten näyttämiseksi. Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoa evästeistä
OK