Rikasteet syventävät asiakasymmärrystäDigikanava data

Syvennä yrityksesi asiakasymmärrystä rikasteiden avulla

Kun asiakasrekisterisi on ajan tasalla, voit viedä asiakastiedon hyödyntämisen seuraavalle tasolle rikasteiden avulla. Rikasteet ovat yksittäisiä asiakasta koskevia hyödyllisiä lisätietoja, joita voimme liittää yrityksesi asiakasrekisteriin.

Rikasteet auttavat yritystäsi ymmärtämään asiakkaiden asenteita, tarpeita ja ostopäätöksiä. Rikasteiden avulla kohdennat asiakasviestintääsi entistä tarkemmin ja räätälöit viestisi kullekin kohderyhmälle sopivaksi.

Tutustu tarkemmin rikasteisiin

Voimme rikastaa asiakasrekisteriäsi useilla liiketoimintaasi edistävillä tiedoilla. Rikastaminen voidaan tehdä henkilörekisterille jatkuvana palveluna, ja yritysasiakasrekisterille jatkuvana palveluna tai kertaluontoisesti. Asiantuntijamme auttavat oikean ratkaisun valinnassa.

Jos asiakkaitasi ovat yritykset, voimme täydentää rekisteriisi yritysten ja niiden toimipaikkojen sijainti- ja yhteystiedot. Lisäksi tarjolla on perustietoja yrityksistä ja niiden päättäjistä. Näitä ovat mm. yhtiömuoto, henkilökunnan koko ja talouden tunnusluvut sekä päättäjien tittelit, tehtävänimikkeet, vastuualueet ja puhelinnumerot. Tarjoamme myös useita uniikkeja rikasteita, jotka auttavat ymmärtämään yrityksiä ja niiden tapaa toimia. Näitä rikasteita ovat Fonectan toimialaluokitus, Yrityksen elinkaariluokitus sekä Markkinointiasennesegmentointi.

Jos asiakkaitasi ovat kuluttajat, tarjoamme käyttöösi mm. seuraavat rikasteet: sukupuoli, ikäluokka, henkilön bruttotulot, rakennustyyppi sekä Ostokäyttäytymisluokitus, Autokuume ja Diginatiivit-segmentointi. B2C-rikasteet ovat tilastollisia ennusteita, jotka analyytikkomme ovat rakentaneet esimerkiksi Tilastokeskuksen, väestötietojärjestelmän ja avoimen datan tilastoista. Rakennamme jatkuvasti lisää rikasteita, jotta eri toimialojen yritykset pystyisivät ymmärtämään asiakkaitaan entistä paremmin.

Lue alta lisää rikasteista ja niiden käyttömahdollisuuksista.

B2C

  • Kuluttajien perusdemografioita kuvaavia rikasteita ovat sukupuoli, ikäluokka, aikuisten ja lasten määrä taloudessa sekä henkilön bruttotulot. Demografia-rikasteita voi käyttää hyvin laajasti - yksinkertaisesta kohderyhmien rajaamisesta aina pitkälle vietyjen omien asiakassegmentointien tai analyyttisten mallinnusten taustatietoina.
  • Rakennuksiin liittyviä rikasteita ovat rakennustyyppi, asunnon pinta-ala ja rakennuksen valmistusmisvuosi. Rakennuksiin liittyviä rikasteita käytetään sekä toimialoilla, joilla rakennuksiin liittyvät tiedot ovat tärkeässä roolissa myytävän palvelun kannalta että muilla toimialoilla tuomassa lisäymmärrystä ja selittävyyttä yhdessä kuluttajien perusdemografia-rikasteiden kanssa.
  • Ostokäyttäytymisluokitus (OKL) on koko Suomen aikuisväestön kattava, kulutuskäyttäytymiseen pohjautuva, yksilötasoinen segmentointi. OKL:n perusajatus on, että kuluttajat eroavat toisistaan merkittävästi ostokäyttäytymistä ohjaavien motiivien suhteen. OKL kokoaa yhteen monta keskeistä näkökulmaa, kuten hintatietoisuus, laatutietoisuus, impulsiivisuus, harkitsevaisuus, kokeilunhalu, sosiaalisuus, koulutustaso, elämänvaihe ja tulotaso. Ostokäyttäytymisluokitus on voimakas työkalu, jonka avulla voit paremmin ymmärtää, kohdentaa ja puhutella kuluttaja-asiakkaitasi.
  • Autokuume ennustaa ajoneuvon hankinnan todennäköisyyttä lähiaikoina. Ennustemalli jakaa ajoneuvoliikennerekisterissä olevat henkilöt kymmeneen eri luokkaan ajoneuvon hankinnan todennäköisyyden mukaan. Autokuumeen potentiaalisimmat kohderyhmät ovat tunnistettavissa henkilötasolla, parhaimmillaan kohdentamiseen löytyy kolminkertainen tarkkuus. Autokuumeen käyttö helpottaa siirtymistä yksittäisistä kampanjoista mitattavaan ja tehokkaaseen autojen myyntiprosessiin.
  • Diginatiivit jakaa suomalaiset kolmeen ryhmään sen perusteella, miten he suhtautuvat uusien digitaalisten palvelujen käyttöönottoon, sosiaaliseen mediaan ja mobiilipalveluihin. Nämä kolme ryhmää ovat Edelläkävijät, Valtavirta ja Perässähiihtäjät.

B2B

  • Yrityksen elinkaari luokittelee kaikki Suomen yritykset liiketoiminnan taloudellisilla mittareilla. Yrityksen elinkaari -luokitus perustuu Suomen Asiakastieto Oy:n tuottamiin viimeisen kolmen vuoden tilinpäätös- ja tasetietoihin sekä Fonectan yritysrekisteriin. Luokitus ottaa kantaa lähinnä yrityksen taloudelliseen hyvinvointiin ja sen kehittymiseen, mistä voidaan tehdä johtopäätöksiä myös yritysten kehittymis- ja kulutuskyvystä.
  • Markkinointiasennesegmentoinnin avulla valitset kanavat ja viestikulmat sen mukaan, miten kohdeyritys kokee markkinoinnin. Mikäli yrityksessä ollaan esimerkiksi massamediaorientoituneita, voi olla järkevää kohdentaa mainontaa sen mukaisesti. Toisaalta taas moderneille on syytä kokeilla uusia mainonnan muotoja ennakkoluulottomasti. Tutustu tästä tarkemmin markkinointiasennesegmentteihin.
  • Fonectan toimialaluokituksen avulla kohdennat B2B-markkinointisi tarkasti juuri oikealle kohdeyleisölle. Voit poimia kohderyhmääsi esimerkiksi lounasravintolat tai kiinalaiset ravintolat, sen sijaan että poimisit kaikki ravintolat. Tarkemmat kohderyhmärajauksen avulla tehostat markkinointiasi merkittävästi.

Onko asiakasrekisterisi ajan tasalla?

Rikasteiden käyttö edellyttää, että yrityksesi asiakastiedot ovat ajan tasalla. Haluatko tietää, missä kunnossa yrityksesi asiakasrekisteri on? Täytä alla oleva yhteydenottolomake ja kerro viestisi-kentässä, oletko kiinnostunut henkilö- vai yritysasiakasrekisterin kunnon tarkistuksesta. Teemme asiakasrekisterillesi täysin maksuttoman kuntotestin!

Ota yhteyttä

Jätä meille yhteydenottopyyntö, niin asiantuntijamme on mahdollisimman pian yhteydessä.
Verkkosivustollamme käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi sekä mainosten näyttämiseksi. Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoa evästeistä
OK