Henkilörekisterin ja yritysrekisterin analysointiDigikanava data

Ymmärrä asiakkaidesi taustoja asiakasrekisterin analysoinnin avulla

Asiakasrekisterin analysointi antaa yrityksellesi kattavan kuvan siitä, minkälaisia asiakkaasi ovat taustoiltaan. Analysoinnin tuottaman ymmärryksen avulla voit tehostaa yrityksesi palveluprosesseja, asiakaspalvelua ja myynnin ja markkinoinnin tehokkuutta.

Henkilörekisterin analysoinnissa yrityksesi asiakasrekisteri analysoidaan sekä väestötietojärjestelmän muuttujien että Fonectan tuottamien ennusteiden suhteen (mm. tuloluokka, talouden kulutuskyky, Ostokäyttäytymisluokitus). Laajan tietoaineiston avulla asiakasrekisteristä pystytään piirtämään hyvin kattava ja tarkka läpileikkaus. Asiakasrekisteristä voidaan nostaa erikseen tarkasteluun erityisen kiinnostavia ryhmiä, kuten arvokkaimmat tai uusimmat asiakkaat.

Yritysrekisterin analysoinnissa yrityksesi yritysasiakasrekisteri ajetaan ristiin Fonectan yritystietokannan tietojen kanssa. Analysoitavia muuttujia ovat esimerkiksi sijainti, henkilöstömäärä, liikevaihto, liikevoitto, toimiala, yrityksen elinkaariluokitus ja markkinointiasennesegmentointi.

Kartta-analyysissä verrataan puolestaan yrityksesi asiakaskuntaa koko väestöön tai yrityskantaan kullakin alueella. Kartta-analyysin avulla voidaan mm. kohdentaa markkinointiviestintää alueille, joilla on paljon käyttämätöntä potentiaalia tai suunnitella uusien toimipaikkojen sijoittelua.

Mitä asiakasrekisterin analysointi kertoo asiakkaistasi?

Henkilörekisterin analysoinnissa kerromme mm. miten asiakaskantasi jakautuu erilaisiin luokkiin (kuten sukupuoli, talouden koko ja Ostokäyttäytymisluokitus). Tiedon avulla ymmärrät, miten asiakkaasi elävät ja käyttäytyvät sekä mitkä piirteet korostuvat asiakkaissasi verrattuna väestön keskiarvoon tai toiseen analysoitavaan ryhmään. Analysoinnissa hyödynnetään lukuisia tietolähteitä, joista tärkeimpiä ovat Väestörekisterikeskuksen väestötietojärjestelmä, Tilastokeskuksen karttaruutuaineisto, kyselytutkimuksilla kerätty tutkimusaineisto ja erilaiset avoimen datan aineistot.

Yritysasiakasrekisterin analysointi paljastaa miten asiakkaasi suhteutuvat toimialasi, koko Suomen tai jonkun muun vertailuryhmän yrityskantaan. Vertailtavia asioita voivat olla esimerkiksi yritysten sijainti, talouden tunnusluvut, toimialat ja elinkaari. Analysointiin voidaan tuoda lisäksi eri ryhmien eurot, minkä avulla yrityksesi on helppo muodostaa kuva siitä, minkälaisista asiakkuuksista ja segmenteistä yrityksesi saa parhaat eurot ja toisaalta minkä muuttujien takana eurot ovat tiukimmassa.

Henkilö- ja yritysasiakasrekisterin analysoinnin lopputuloksena tuotetaan raportti, jonka sisältämiin luokkiin voit tutustua alla.

B2C

  • Henkilön taustatiedot ja ennusteet: Ikäluokka, sukupuoli, äidinkieli, sosioekonominen asema, Ostokäyttäytymisluokitus (OKL), henkilön bruttotulot (ennuste), talouden kulutuskyky (ennuste), asunnon hinta (ennuste), Diginatiivit-segmentointi (ennuste).
  • Asuinalue ja muuttotiedot: Lääni, maakunta, kotikuntaluokittelu, edellisen muuton ajankohta, muuttojen lukumäärä, viimeisen muuton etäisyys.
  • Talouden ja asunnon tiedot: Talouden koko, lasten lukumäärä, elämänvaihe, asunnon tyyppi, rakennusvuosi, huoneluku, pinta-ala, asuintiheys, lämmitystapa, lämmitysmuoto, oma vapaa-ajan asunto.

B2B

  • Yrityksen sijainti: Maakunta, Kotikuntaluokittelu.
  • Muut yrityksen tiedot: Toimialaluokitus, henkilöstön määrä, yhtiömuoto, perustamisvuosi, tuonti/vienti -tieto, elinkaariluokitus sekä toimipaikkojen määrä.
  • Yrityksen tunnusluvut: Tilikauden tulos, liikevaihtoluokka, liiketulos-%, omavaraisuusaste, liikevaihdon muutos-%, liikevaihto/henkilö.

Varmista asiakasrekisterisi ajantasaisuus

Virheellinen asiakastieto johtaa helposti siihen, että nykyisistä ja potentiaalisista asiakkaista muodostetaan täysin vääränlainen kuva. Asiakasrekisterin analysoinnin lisäksi on hyvä varmistaa, että yrityksesi asiakastiedot ovat ajan tasalla. Haluatko tietää, missä kunnossa yrityksesi asiakasrekisteri on? Täytä alla oleva yhteydenottolomake ja kerro viestikentässä oletko kiinnostunut henkilö- vai yritysasiakasrekisterin ajantasaisuuden selvittämisestä. Teemme asiakasrekisterillesi täysin maksuttoman kuntotestin!

Ota yhteyttä

Jätä meille yhteydenottopyyntö, niin asiantuntijamme on mahdollisimman pian yhteydessä.
Täyttämällä lomakkeen et sitoudu mihinkään, vaan annat Fonecta-konserniin kuuluville yhtiöille luvan olla sinuun yhteydessä.
Verkkosivustollamme käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi sekä mainosten näyttämiseksi. Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoa evästeistä
OK