Kuinka varmistat, että yrityksen tiedot näkyvät netissä oikein?

11.2.2021 | Lukuaika 2 min

Yrityksesi voi olla vasta aloittanut tai alan kokenut konkari, mutta yksi asia on sama: jokainen yrittäjä haluaa saada aikaiseksi kauppaa, lisätä myyntiään ja kehittyä entistäkin menestyvämmäksi. Yrityksen puitteet ovat yleensä kunnossa – tuote ja palvelut ovat laadukkaita, sijainti on hyvä, palvelu ensiluokkaista – mutta miksi asiakkaita ei vain näy? Tai miksi asiakkaiden eurot tuntuvat valuvan kilpailijoiden käsiin?

Nykyään kuluttajat ovat siirtyneet tiedonhaussaan nettiin. Google, verkon ylivoimaisesti suosituin ja käytetyin hakukone, on sinullekin varmasti tuttu. Asiakkaasi etsivät tuotteidesi ja palveluitasi sen avulla. Siksipä mikäli yritys haluaa löytyä asiakkailleen, tärkein näkyvyys sille on luotava verkossa. Mutta miten siellä pitäisi näkyä? Varaa hetki aikaa ja ota mukava asento, me kerromme.

  • yli 94% verkkohauista tehdään Googlessa.
  • 97% käyttäjistä on hakenut paikallista palvelua verkosta.
  • 60% mobiilikäyttäjistä on ottanut suoraan hakutuloksista yhteyttä yritykseen

Kun etsimme palveluja ja tuotteita aloitamme lähes poikkeuksetta tiedon etsinnän netistä. Ei siis ole yhdentekevää, miten yrityksesi näissä hakutuloksissa sijoittuu. Google-hauissa on mahdollista nousta perinteisen mainonnan avulla, mutta orgaaniset hakutulokset ovat ne, joihin yritys itse pystyy vaikuttamaan.

Hakutuloksiin vaikuttaa myös se, miten yrityksesi tiedot näkyvät eri palveluissa. Jos tietosi eivät ole kunnossa, ei yrityksesi nouse hakutuloksissa kärkisijoille, eivätkä asiakkaasi silloin löydä sinua. Listasimme 3 vinkkiä siihen, miten voit parantaa yrityksesi löydettävyyttä Googlen luonnollisissa hakutuloksissa. Google on tehnyt muutoksia myös mainostajalle, lue lisää viimeisimmistä Googlen tekemistä muutoksista!

Mitä Google arvostaa?

1. Osuvuus – ovatko tietosi samanlaiset joka paikassa?

Määrittäessään mitä yrityksiä Google tuo esiin kärkipaikoille, yksi arvioinnin kriteeri on, miten hyvin paikalliset tiedot vastaavat käyttäjän tekemää hakua. Täydellisten ja tarkkojen yritystietojen avulla Google voi paremmin ymmärtää yrityksen toimintaa ja yhdistää yrityksen osuviin hakuihin.

Yrityksen tietojen pitää olla ajantasaiset ja yhteneväiset kaikissa eri kanavissa, joista Google tietoa hakee:

  • hakukanavat kuten Google ja Fonectan kanavat
  • sosiaalisen median eri kanavat
  • karttapalvelut
  • yrityksen omat nettisivut

Näissä tiedoissa pitää ainakin osoite, puhelinnumero, aukioloajat ja nettiosoite olla kunnossa.

Kun kanavavalikoima on valtava, voi tietojen ylläpitäminen tuntua ylivoimaiselta. Onneksi tähän on mahdollista löytää täsmäratkaisu, jonka avulla tiedot voi helposti pitää ajantasaisina kaikissa tärkeimmissä kanavissa. Fonecta Kontakti auttaa pitämään yrityksesi yhteystiedot helposti ajan tasalla sekä samalla edistää yrityksesi löydettävyyttä tärkeimmissä kanavissa ja hakupalveluissa.

Yritykseni osoite on netissä, eikö se riitä?

Lyhyesti sanottuna: ei riitä. On hyvä alku, että osoitteesi on netissä, sillä sieltä potentiaaliset asiakkaasi sinua ja tarjoamiasi palveluita etsivät. Mutta tiedätkö, missä kaikkialla osoitteesi näkyy? Löytyykö se verkon suosituimmista kanavista? Entä toistuvatko yhteystiedot samanlaisina jokaisessa kanavassa? Verkkomaailmassa näillä kaikilla on merkitystä.

Hakukoneet, niistä ylivoimaisesti käytetyimpänä Google, haluavat tarjota käyttäjilleen mahdollisimman luotettavaa tietoa, joten ne suosivat tuloksissaan yritystä, jonka tiedot ovat yhteneväiset. Mitä useammassa kanavassa yrityksesi tiedot sijaitsevat, sitä enemmän Google arvostaa yritystäsi hakutuloksissaan ja nostaa sen esille.

2. Etäisyys – miten kaukana yrityksesi on sinua etsivästä henkilöstä?

Asiakkaat etsivät useimmiten palveluja mahdollisimman läheltä, ja suosittu hakutapa onkin kirjoittaa Googleen haluttu palvelu + paikkakunta, josta palvelua ensisijaisesti etsitään. Google pyrkii vastaamaan hakuun mahdollisimman hyvin, joten asiakasta lähimpänä sijaitseva palveluntarjoaja sijoittuu hakutulosten kärkeen. Tämän tiedon valossa yrityksesi hyvä verkkolöydettävyys on erittäin tärkeää; kun yrityksesi tiedot ovat oikein ja yhteneväiset mahdollisimman monessa kanavassa, on sinulla parempi mahdollisuus sijoittua kärkeen paikalliseen hakuun perustuvissa hakutuloksissa.

Etäisyys korostuu erityisesti mobiilihauissa. Kun jo 96%:lla suomalaisista käytössään älypuhelin,* on selvää, että mobiilihakujenkin määrä kasvanut merkittävästi. Google arvioi hakutuloksissa sekä mahdollisen näytettävän yrityksen, että haussa käytetyn paikkakunnan, joten yrityksen osoitetietojen on oltava kunnossa.

Jos haet kahvilaa Vallilassa, on kahvilasi osoitteen oltava Vallilassa, muuten Google tuskin näyttää liikettäsi hakutuloksissa. Jos osassa yhteystiedoissa on vanhentunut osoite, on Googlen vaikea päätellä missä yrityksesi sijaitsee. Samoin kuin yhteystietojen oikeellisuuden kohdalla, myös sijaintitiedoissa Google hakee tietoa kaikista tärkeimmiksi katsomistaan kanavista.

Kolikolla on myös kääntöpuoli; jos yrityksesi tietoja ei löydy tai ne ovat ristiriitaisia esimerkiksi puhelinnumeron muutoksen tai osoitteenvaihdon takia, voi paikallishaussa edellesi kiilata yritys, joka sijaitsee todellisuudessa kauempana asiakkaasta. Jos siis kilpailijan verkkolöydettävyys on paremmalla tolalla, voivat asiakkaat pahimmassa tapauksessa kulkea lähempänä sijaitsevan liikkeesi ohitse, koska Google on näyttänyt heille kilpailijasi osoitteen.

3. Tunnettuus – kuinka tunnettu ja arvostettu olet?

Google kerää kaiken tiedon, jonka se yrityksestäsi saa, ja käyttää sitä määrittelemään yrityksesi aseman. Mitä tunnetumpi yritys Googlen mielestä on, sen korkeammalle se nousee hakutuloksissa.

Arvostetut maamerkit kuten museot, hotellit ja tunnetut isot brändit nousevat hakutuloksissa kärkipaikoille, sillä Google pyrkii ottamaan huomioon sen, että jotkut paikat ovat toisia arvostetumpia verkon ulkopuolella. Muilla yrityksillä tuloksiin vaikuttaa mm. se, miten yritys linkittyy muille sivuille, millaisia arvioita se on asiakkailtaan saanut sekä miten yritys sijoittuu paikallisissa hakutuloksissa.

Arvioidessaan yrityksen tunnettuutta Google ottaa huomioon myös tiedot, jotka se on kerännyt internetistä (esimerkiksi linkeistä, artikkeleista ja hakemistoista). Lisäksi Google-arvostelujen määrä ja pisteet vaikuttavat yrityksen sijoitukseen paikallisissa hakutuloksissa: mitä enemmän ja parempia arvosteluja yritys on saanut, sitä parempi sen paikallinen sijoitus todennäköisesti on. Sijoitus hakutuloksissa otetaan niin ikään huomioon, joten hakukoneoptimoinnin parhaiden käytäntöjen noudattaminen edistää myös paikallisten hakujen optimointia.

Opi lisää siitä, miten saat yrityksesi paikallishakujen kärkeen

Lataa opas

Miten siis varmistat paikkasi kärjessä?

  • Pidä huoli, että tietosi ovat ajantasaiset kaikissa kanavissa.
  • Tarjoa mahdollisuus arvosteluihin ja vastaa niihin.
  • Panosta paikalliseen näkyvyyteen optimoinnin avulla.
  • Hyödynnä kaikki mahdollisuudet linkittää nettisivuasi eri kanavista, kuten somesta ja yhteistyökumppanien sivuilta.
  • Tietojen päivittämiseen eri kanaviin on olemassa helppo apu.

Jutussa käytetty lähteenä Googlen omaa ohjeistusta siitä, miten hakutuloksissa voi nousta.

*https://www.puhelinvertailu.com/uutiset/2020/05/22/tutkimus-96-prosentilla-16-74-vuotiaista-on-alypuhelin

Kun nyt olet varmistanut, että yrityksesi perustiedot ovat verkossa kunnossa, on syytä ottaa vielä tarkempaan tarkasteluun muutama keskeinen seikka, joilla parannat yrityksesi näkyvyyttä.

Varmista ensin GBP eli Google Business Profile

Ensimmäinen perusaskel on pitää huolta siitä, että yrityksellä on ajantasainen Google Business Profile -näkyvyys. Verkkohauissa GBP:hen syötetyt tiedot nousevat hakutuloksissa ensimmäiseksi, ennen muita hakutuloksia. GBP -profiililla on tärkeä rooli sekä yrityksen näkyvyyden että maineenhallinnan näkökulmasta.

Googlen mukaan ”lähellä minua” -hakujen määrä on viime vuosien aikana kasvanut yli 500%. Kuluttajat etsivät etenkin heitä lähellä olevia palveluita silloin, kun ovat liikkeellä. Haussa saattaa olla sopiva ravintola, lähin bensa-asema tai uimahalli, jonka aukioloaikojen pitäisi olla oikein.

Paikalliset hakutulokset perustuvat ensisijaisesti haun osuvuuteen sekä yrityksen etäisyyteen ja tunnettuuteen. Kun nämä tekijät yhdistetään, saadaan hakua parhaiten vastaavia tuloksia. Googlen algoritmit saattavat päätellä, että kauempana sijaitseva yritys pystyy tarjoamaan käyttäjän etsimän tuotteen tai palvelun lähempänä sijaitsevaa yritystä todennäköisemmin, ja siksi kauempana sijaitseva yritys sijoittuu hakutuloksissa korkeammalle kuin lähempänä oleva kilpailija.

Tähän johtopäätökseen Google pääsee yrityksen digitaalisen jalanjäljen perusteella, joten ei riitä, että tarjoat parasta palvelua ja tuotteita asiakkaillesi – niiden pitää olla myös digitaalisen löydettävyyden osalta yhtä korkeatasoiset.

Päivitä aukioloajat

Aukioloajat vaikuttavat Googlen algoritmiin. Jos yritys ei ole lisännyt niitä tietoihinsa, se ei myöskään ole mukana hakutuloksissa, joissa viitataan ”parhaillaan saatavilla olevaan palveluun” tai ”toimipaikkaan, joka on auki nyt”. Varmistamalla aukioloaikojen näkyvyyden voi siis varmistaa myös yrityksen näkyvyyden.

Yrityksen tietoja ja päivitystä kaipaavia aukioloaikoja saattaa parhaimmillaan olla kymmenissä, ellei jopa sadoissa eri paikoissa netin lonkeroissa, ks. kuva alla. Mitä suurempi yritys, sitä enemmän toimipaikkoja ja somekanavia ja sitä enemmän erillisiä kirjautumisia vaativia sovelluksia.

Missä kaikkialla yritykseni pitää näkyä?

Jotta maksimoit yrityksesi todennäköisyyden päästä hakutulosten kärkisijoille kilpailemaan asiakkaista, on tärkeää, että yrityksesi tiedot ovat yhteneväiset mahdollisimman monessa eri mediassa.

Mitä useammassa paikassa yhteystietosi näkyvät, sen korkeammalle Google yritystäsi arvostaa – ja nostaa yritystäsi esiin kilpailijoiden joukosta. Tärkeitä kanavia on kymmeniä, alkaen sosiaalisesta mediasta ja erilaisista kartta- ja navigaatiopalveluista aina Googlen omiin palveluihin.

Osa medioista voi olla sellaisia, joita et tunne tai käytä, mutta Google käyttää niitä tietolähteinään. Tietojen päivittäminen lukuisiin eri paikkoihin vie kuitenkin valtavasti yrittäjän kallista aikaa. Miten sitten varmistaa helposti, että yrityksesi verkkolöydettävyys on kunnossa?

Fonectan Kontakti -tuotteen avulla yrityksesi löytyy kaikista tärkeimmistä suomalaisten käyttämistä kanavista. Jos yrityksen yhteystiedot muuttuvat, ne voi päivittää kaikkiin kanaviin helposti yhdestä paikasta. Voit tehdä päivittämisen itse tai ulkoistaa sen digitaalisen markkinoinnin asiantuntijalle. Tietojen hallinnointi on vaivatonta ja voit aina olla varma siitä, että yrityksesi verkkolöydettävyys on ajan tasalla.

Laita koko digipaketti kuntoon

Kun haluat nostaa yrityksesi verkkolöydettävyyden ja digitaalisista kanavista saatavan hyödyn uudelle tasolle, kannattaa harkita joko uusien kotisivujen hankkimista tai vanhojen päivittämistä, jos sellaiset yritykseltäsi jo löytyvät. Kotisivut ovat paras paikka esitellä tuotteitasi ja palveluitasi sekä antaa potentiaalisille asiakkaille ensikäsitys yrityksestäsi.

Kotisivut eivät voi nykyään enää vain ”olla olemassa”, vaan niillä on oltava kiinnostavaa, informatiivista sisältöä, niiden täytyy olla ulkonäöltään modernit ja houkuttelevat sekä toimia teknisesti moitteettomasti kaikilla päätelaitteilla. Kotisivut ovat myös taas yksi uusi kanava, mistä yrityksesi tiedot löytyvät ja pönkittävät siten yrityksesi verkkolöydettävyyttä.

Artikkelia on päivitetty 12.06.2023