Osaatko hallita yrityksesi mainetta verkossa?

Tee yrityksesi hyvä maine näkyväksi

Hyvää mainetta voi käyttää luottamuksen rakentamiseen ja uusien asiakkaiden hankintaan. Yrityksesi hyvän maineen kannattaa olla julkisesti esillä ja helposti löydettävissä, samalla tavalla kuin pidät yhteystietosi ajantasaisina useassa eri kanavassa.

Nykypäivänä ei pelkästään riitä, että tehdään yrityksen sisäisiä tutkimuksia asiakastyytyväisyydestä tai, että yritys löytyy netistä. Kuluttajat hakevat yhä useammin muiden asiakkaiden asiakaskokemuksia ja vahvistusta ostopäätöksellensä netistä. Tämä tarkoittaa sitä, että valinta yritysten välillä tehdään useimmiten niiden yritysten kesken, joiden arvostelut ovat esillä ja asiakas löytää ne helposti.

Asiakkaiden luottamuksen saaminen ja digitaalinen puskaradio

Arvostelut verkossa ovat luottamuksen rakentamista entuudestaan tuntemattomien henkilöiden välille, sitä kutsutaan virtuaaliluottamukseksi. Mitä tämä siis käytännössä tarkoittaa?

Yksi hyvä esimerkki on ennalta tuntemattoman yrityksen palvelun ostaminen. Olet lukenut hyviä arvosteluja netistä ja menet sen takia luottavaisin mielin uudelle kampaajalle ja tai ostat vaikka uuden ilmalämpöpumpun asennuksineen. Luottamus syntyi siis verkkoarvostelujen kautta ja auttoi päätöksen teossa.

Verkkoarvostelut myös tekevät osan myyntipuheesta ja tavoittavat potentiaaliset uudet asiakkaat verkossa, sillä arvosteluissa jo palveluasi käyttäneet kertova siitä omin sanoin ja vahvistavat kuvaa hyvästä ja luotettavasta palvelusta.

Verkkoarvostelut luovat inhimillisen ja sosiaalisen säväyksen asiasisältöisten ja myyvien kotisivujen tueksi. Tällä tavoin teet yrityksestäsi helpommin lähestyttävän. Kun vielä varmistat, että vastaat asiakkaiden jättämiin arvosteluihin, tuot esiin asiakaslähtöisyyden ja sen, että arvostat heitä.

Yhä useampi henkilö etsii arvosteluja ennen ostopäätöksen tekemistä

Tutkimuksen * mukaan 81% suomalaisista pitää arvosteluja hyödyllisinä ja 77% kokee, että arvostelut vaikuttavat kiinnostukseen tuotetta tai palvelua kohtaan. Onko yrityksesi mukana valintaprosessissa, kun asiakas etsii ja vertailee tuotteita, palveluita tai palveluntarjoajaa? 

Usein verkossa on näkyvillä vain muutaman tyytymättömän asiakkaan arvostelut niin sanotusti jäävuoren huippuna. Todellisuudessa ”pinnan alla” on suuri joukko tyytyväisiä asiakkaita, joiden mielipiteet eivät ole esillä. Siksi onkin tärkeää aktivoida juuri ne tyytyväiset asiakkaat kertomaan omista kokemuksistaan. Asiakkaiden aktivointi tapahtuu helposti erilaisten arvostelupalveluiden, kuten Fonecta Arvostelujen avulla. Lähetä aina asiakkaille pyyntö jättää arvio yrityksestäsi, näin saat omien tyytyväisten asiakkaittesi arvostelut näkyviin.

Arvostelukutsut toimivat myös yrityksen viestinnän tukena: viesti asiakkaalle saa hänet tuntemaan itsensä tärkeäksi ja vahvistaa heidän ymmärrystään siitä, että heidät huomioidaan. Muistutat myös samalla yrityksesi olemassaolosta, mikä parhaassa tapauksessa johtaa lisämyyntiin.

Tärkeää lisätietoa liiketoimintasi ja asiakastyytyväisyyden kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi

Fonecta Arvostelut on helppo tapa olla vuorovaikutuksessa asiakkaittesi kanssa ja oppia tuntemaan, mitä asiakkaasi yritykseltäsi toivovat. Miten asiakkaasi kokevat asiakaspalvelun, tietyn tuotteen tai palvelut, joita yrityksesi tarjoaa?

Mikäli yritykselläsi on useampia toimipisteitä, saat tietoa eri toimipisteiden mahdollisista eroavaisuuksista.

Käsittele negatiivisia arvosteluita, jotteivat ne paisu ja vaikuta mielikuvaan yrityksestäsi vahingollisesti. Vastaamalla kriittiseen palautteeseen kerrot asiakkaillesi, että välität heistä, että sinua kiinnostaa asiakastyytyväisyys, ja haluat selvittää ja korjata mahdolliset reklamaatiotilanteet. Nämä vastaukset vaikuttavat myös siihen, miten muut potentiaaliset asiakkaat kokevat näkemänsä arviot. He huomaavat, että yrityksesi ottaa negatiiviset palautteet vakavasti ja otat tilanteen haltuun. Tämä vahvistaa luottamusta enemmän kuin se, että yritys jättää kokonaan vastaamatta negatiiviseen palautteeseen.

Podcastissa kerromme lisää maineenhallinnasta verkossa -katso video! 

Lähde: *IROResearchin 1000 suomalaista – tutkimus, helmikuu 2019

0 0