Tavoita kohderyhmät LinkedIn Eventsin avulla

13.8.2020 | Lukuaika 3 min

Kuten tiedetään, kaikki myynti ja markkinointi on H2H eli human to human -myyntiä. Toisin sanoen myymme ja markkinoimme– ihmiseltä ihmiselle. Tämä pitää paikkansa myös yritysmarkkinoinnissa, jossa henkilökohtaisuus voi olla vaikea saavuttaa, mutta jossa sillä on silti suuri merkitys.

Henkilökohtaisuuden merkitys nousee esiin LinkedInin omasta datasta: käyttäjät hyväksyvät kaksi kertaa todennäköisemmin verkostoitumispyynnön sellaiselta henkilöltä, jonka ovat tavanneet naamatusten.

Miksi LinkedIn Events?

Vaikka erilaiset podcastit ja webinaarit ovat monelle yritykselle jo arkipäivää, ei niissä saa samanlaista henkilökohtaista tuntua kuin tapahtumassa, jossa ihmiset ovat samassa tilassa ja vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Mutta miten varmistat, että tapahtumaan saadaan juuri oikeat ihmiset?

LinkedIn on kanava, jossa käyttäjät ovat valmiiksi työmoodissa, he etsivät itseään ammatillisesti kiinnostavaa sisältöä ja jakavat sitä mielellään eteenpäin. LinkedInin uusi ominaisuus, LinkedIn Events mahdollistaa oman tapahtuman jakamisen LinkedInissä oikealle kohderyhmälle vaivattomasti ja tehokkaasti.

Näin saadaan helposti tieto tapahtumasta oikealle kohderyhmälle mutta lisäksi LinkedIn Eventsin kautta osallistujien kutsuminen tapahtumaan ja muut tapahtumaan tiedottaminen käy vaivattomasti.

Miten järjestän LinkedIn Eventsin?

Tapahtuma luodaan klikkaamalla Events-painiketta, joka löytyy uutisvirran vasemmalla puolella olevasta valikosta. Klikkaamalla Eventsin vieressä olevaa +-painiketta, aukeaa ponnahdusikkuna, jonne täytetään tapahtuman tiedot:

Tapahtuma paikan päällä:

  • Tapahtuman nimi
  • Päivämäärä ja aika
  • Osoite
  • Tapahtumapaikka (kerros, huone jne)

Tapahtuma vain verkossa:

  • Tapahtuman formaatti
  • Päivämäärä ja aika

Vain verkossa järjestettävissä tapahtumissa formaatteina ovat:

  1. Live, joka on striimattu videotapahtuma
  2. Audio Event, joka vastaa live-podcastia
  3. Pelkkä linkki, jolloin tapahtuma järjestetään ulkopuolisella sivustolla

Kun tapahtuma on luotu, voidaan siihen kutsua osallistujat käyttämällä erilaisia filttereitä kuten sijainti, yritys, toimiala tai oppilaitos. Jotta tapahtumalle saadaan enemmän huomiota, kannattaa se jakaa myös erillisenä postauksena omassa fiidissä.

Tapahtuman julkisuus

Voit tapahtumaa luodessa määrittää, onko kyseessä yksityinen vai julkinen tapahtuma. Tapahtuma on julkinen, jos siihen ei ole lisätty rekisteröintilomaketta. Jos taas lomake on lisätty, voivat siihen osallistua vain tietonsa järjestäjälle antaneet käyttäjät.

Jos tapahtuman rekisteröityminenkin tapahtuu ulkopuolisella sivustolla linkin takana, on helpoin vaihtoehto tehdä tapahtumasta kaikille avoin, jonka jälkeen käyttäjät omaehtoisesti käyvät ulkopuolisella sivustolla rekisteröitymässä. Tällaisessa tapauksessa on tärkeä ilmoittaa heti tapahtuman kuvaustekstissä, että osallistuminen vaatii rekisteröitymistä linkin takana.

Tapahtumasivulta on helppo seurata osallistujia ja kutsuttuja, jakaa postauksia sekä kommunikoida muiden osallistujien kanssa. LinkedInin algoritmi jakaa ajankohtaisia ja oikea-aikaisia päivityksiä tapahtuman osallistujille, joten he saavat automaattisesti kaikki tärkeät tapahtumaan liittyvät uutiset ja muutokset tietoonsa. Osallistujat voivat myös kutsua omia sidosryhmiään osallistumaan tapahtumaan.

Miten löydän itseäni kiinnostavat tapahtumat?

LinkedIn tapahtumien kutsut näkyvät jokaisen käyttäjän ”My Network” -välilehdellä, samassa paikassa kutsut myös hyväksytään.

Oman verkoston jakamat tapahtumat puolestaan näkyvät omassa fiidissä, siksi onkin aina hyvä muistaa jakaa tapahtuma sen perustamisen jälkeen, jolloin muutkin kuin tapahtumaan kutsutut näkevät sen.

Sen jälkeen, kun tapahtuma on hyväksytty, voivat osallistujat tarkastella tapahtuman sisältöä ja verkostoitua muihin osallistujiin.

Kaipaatko lisätietoa tapahtumien järjestämisestä?

Tilaa opas

LinkedIn apuna virtuaalitapahtumien järjestämisessä

Koronavuosina ja niiden jälkeenkin on lähes jokainen yritys joutunut miettimään omia toimintatapojaan. Erityisesti markkinointi, tapahtumatuotanto ja myynti ovat olleet myllerryksen kohteena.

Koronavuosina haasteena oli asiakkaiden aktivoiminen etänä tai verkkomainonnan kautta, kun heitä ei voitu tavata kasvokkain. Suunnitellut livetapahtumat ja messut peruuntuivat, ja uusia suunnitelmia oli tehtävä nopeassa aikataulussa. Jotain hyvääkin korona-ajassa oli.

Fyysisten tapahtumien ja messujen peruuntuessa monelle mainostajalle jäi enemmän budjettia verkkomainontaan sekä virtuaalitapahtumiin. Samalla myös verkkomainonnan ja virtuaalitapahtumien järjestämisen osaaminen ja ymmärrys niiden logiikasta kasvoi. Näitä hedelmiä nyt korjaammekin, sillä olemme entistä tottuneempia asioimaan ja ostamaan verkossa, sekä myös tapaamaan toisiamme verkon yli.

Vuonna 2020, LinkedIn teki tutkimuksen, jossa haastateltiin yrityksiä siitä, miten Covid-19 oli vaikuttanut heidän markkinointibudjetteihinsa sekä strategioihinsa. Tutkimuksesta kävi ilmi, että heti Covidin iskettyä 40 % vastaajista oli siirtämässä tapahtumia verkkoon ja 38 % vastaajista keskeytti tai peruutti suunnitellut tapahtumansa kokonaan. Poikkeustilanne siis käytännössä siirsi kaiken tekemisen, myös tapahtumat verkkoon, ellei niitä peruttu kokonaan.

Mitä tapahtuman järjestämisessä sitten pitäisi huomioida?

Pandemian jälkeen tapahtumat ovat jossain määrin jääneet pysyvästi verkkoon, sillä virtuaalitapahtuman järjestäminen on paljon edullisempaa ja helpompaa kuin livetapahtuman. Virtuaalitapahtumaa järjestäessä on kuitenkin hyvä huomioida muutama keskeinen asia. Monella varmasti onkin jo hyvää kokemusta virtuaalitapahtumien järjestämisestä, mutta tässä vielä muistilista siitä, miten onnistunut virtuaalitapahtuma järjestetään.

Virtuaalitapahtuman toteuttaminen on nimittäin paljon muutakin kuin vain kutsujen lähettämistä toivoen, että oikeat henkilöt löytävät tapahtumaan, ja itse tapahtuman pitäminen.

Helpottaakseen tapahtumien järjestämistä, LinkedIn on tuonut useita eri ominaisuuksia, joita voit hyödyntää tapahtuman järjestämisessä.

LinkedIn Event

  • Löydät LinkedIn Eventin oman LinkedIn-etusivusi vasemmasta alalaidasta.
  • Tapahtuman luominen LinkedInissä joko yrityksenä tai henkilön profiililla.
  • Yksityinen, vain kutsutuille tarkoitettu tapahtuma tai avoin kaikille.
  • Yrityksen sivun pääkäyttäjä voi kutsua kaikki omat 1st Degree Connectionit tapahtumaan. Yrityksen sivun seuraajia ei ole toistaiseksi mahdollista kutsua tapahtumaan.
  • Hyödynnä tapahtumien rekisteröintilomaketta osallistujatietojen keräämiseen

LinkedIn Live

  • Live-striimaus suoraan LinkedInissä, eli voit striimata suoraan yrityksesi LinkedIn sivulla tai henkilökohtaisella profiililla.
  • Seuraajasi saavat ilmoituksen, kun Live alkaa.
  • Mahdollista luoda keskustelua katsojien kesken, sillä Liveen voi lähettää kysymyksiä tai kommentteja.
  • Live voidaan järjestää myös suoraan LinkedIn Eventiin, jolloin tapahtumaan ilmoittautuneet saavat ilmoituksen, kun Live alkaa.
  • Live jää talteen myös katsottavaksi jälkikäteen.
  • Ominaisuus on saatavilla vain erillisellä hakuprosessilla LinkedIniltä. Fonectan LinkedIn-asiakkailla on mahdollisuus saada se käyttöönsä Fonectan kautta.
  • LinkedIn Audio Event, joka on vielä LinkedIn Liveäkin joustavampi tapa luoda livetapahtuma matalalla kynnyksellä.

Event Ad

  • Tapahtumaa voi mainostaa Sponsored Content -mainonnalla sekä erityisesti tapahtumia varten räätälöidyllä mainosmuodolla, Event Ad:illa.
  • Sponsored Content -mainokset voi ohjata Landing Page URL -osoitteen kautta myös LinkedInin sisäisille kohdesivuille, kuten suoraan tapahtumalinkkiin.
  • Event Ad on mainosmuotonsa, johon tulee suoraan LinkedIn-tapahtuman tiedot, yrityksen logo ja tapahtuman otsikkokuva.
  • Tapahtumia mainostamalla varmistat, että tapahtuma näkyy juuri oikealle kohderyhmälle. Voit vaikka hyödyntää LinkedInin ABM-työkaluja (account-based marketing) ja kohdentaa tapahtumamainokset ennalta lataamaasi yrityslistaan.

Artikkelia on päivitetty 05.07.2023