Suosituimmat Google-hakusanat lomautus, Hullut Päivät, korona ja karanteeni – koronan vaikutukset näkyvät suomalaisten verkkohauissa

Lomautus-hakusanan hakukerrat Googlessa kasvoivat 1 900 prosenttia aikavälillä 9.–31. maaliskuuta. Ruokakaupan, harrastusvälineiden ja sisustustarvikkeiden hakusanamainonta kasvoi selvästi. 

Googlen hakusanatilastot ja Fonectan hakudata kertovat, miten koronavirus on vaikuttanut suomalaisten verkkohakuihin.

Suomalaiset hakivat Googlesta selvästi eniten tietoa lomautuksista. Lomautus-sanan hakukerrat nousivat 1 900 prosenttia vertailuajanjaksolla 9.–31. maaliskuuta.

Toiseksi suosituin hakusana oli Hullut Päivät. Kolmanneksi suosituin hakusana oli korona ja neljänneksi suosituin karanteeni, molempien sanojen hakukerrat kasvoivat 700 prosenttia. Piikkejä hakusanoissa on nähty erityisesti hallituksen tiedotustilaisuuksien jälkeen.

Myös etätyö ja etäopiskelu näkyvät hakusanatilastoissa. Google Classroom -sovelluksen hakukerrat kasvoivat vertailuaikavälillä 600 prosenttia. Myös Wilma- ja Teams-työkalut olivat haetuimpien aiheiden joukossa.

Googlen hakusanatilastoista selviää myös, että chattipalvelut ovat kasvattaneet suosiotaan. Erilaisia chattipalveluja on haettu 250 prosenttia enemmän kuin maaliskuun alussa. Esimerkiksi ”Terveystalon chatti” oli yksi haetuimmista chattihakusanoista.

Google-hakusanojen top 5:

Hakusana ja muutos hakusanoissa aikavälillä 9.–31.3.

  • Lomautus +1 900 %
  • Hullut Päivät +1 250 %
  • Korona +700 %
  • Karanteeni +700 %
  • Google Classroom +600 %

”Markkinatilanne on nyt muuttunut merkittävästi”, tiivistää lukuja tulkinnut Fonectan Strategisti Santeri Jaakkola. ”Olemme seuranneet tarkasti monia eri tietolähteitä, jotta näemme, miten ihmisten hakukäyttäytyminen kehittyy. Tätä tietoa jaamme asiakkaillemme päätöksenteon tueksi. Vaikkakin uutisointi on mollivoittoista, niin esimerkiksi Hullut Päivät saivat taas sen huomion, minkä se normaalistikin saa tilanteesta huolimatta.”

Poikkeusolot saivat suomalaiset harrastamaan ja sisustamaan

Fonectan hakusanamainonnan datasta selviää, että harrastusvälineiden ja sisustustarvikkeiden mainonta kasvoi selvästi. Ylivoimaisesti eniten kuitenkin kasvoi ruokakaupan mainonta.

”Ruokakauppaan liittyvä hakusanamainonta kasvoi lähes 200 prosenttia, kun verrataan toisiinsa maaliskuun toista ja kolmatta viikkoa”, Jaakkola kertoo.

”Ylipäätään kaikki kotiin liittyvät haut kasvoivat, mikä oli odotettavissa. Esimerkiksi harrastusvälineiden mainonta kasvoi lähes 50 prosenttia ja sisustustarvikkeiden 30 prosenttia. Sisustus näkyi myös Googlen Trends hakusanatilastoissa, sillä niissä korostuivat yritykset kuten Ikea, Masku ja Isku. Hauissa korostuivat ne yritykset, jotka mainostivat muualla verkossa tai olivat aktiivisesti läsnä muuten. ”

Lähteet: Google Trends, Fonectan digitaaliset hakupalvelut

Lisätietoja:

Santeri Jaakkola

Business Manager & Strategist, Fonecta Oy

p. 050 490 4700

santeri.jaakkola@fonecta.com

Lisää tietoa Fonectan markkinointipalveluista: www.fonecta.fi/yrityksille

Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 350 asiantuntijaa, jotka palvelevat 36 000 yritysasiakasta ympäri Suomen.

Kuva: Tuomas Leinonen

0 0