Miten tuore yritys voi tehostaa näkyvyyttään verkossa?

Miten parannan tuoreen yritykseni näkyvyyttä verkossa?

Uusi yrittäjä, mietitkö, miten asiakkaasi verkossa liikkuvat ja missä he voivat yritykseesi törmätä? Lue, miten aloittavan yrityksen tulisi löytyä verkosta.

Perustamisilmoitus tehty. Y-tunnus saatu. Onnea uusi yrittäjä! Yrityksesi on olemassa. Ensimmäisiä yhteydenottoja alkaa tulla. Vai alkaako? Toivottavasti. Useimmiten palveluntarjoajat ehtivät ottaa yhteyttä ennen asiakkaita. Hanakasti sinulle tarjotaan vakuutuksia, puhelinliittymiä, dataliittymiä, kirjanpitopalveluita ja muita aloittavan yrittäjän tarvitsemia palveluita. Entä asiakkaat? Onko yrityksesi heille olemassa? Löytävätkö he sinut?

Vastaus riippuu siitä, oletko verkossa. Ovatko kotisivusi valmiit? Onko yrityksesi tiedot viety kaikkiin kanaviin, joista asiakkaat toimialasi palveluita etsivät? Asiakkaasi ovat verkossa. Päivittäin  suomalaiset tekevät 30 miljoonaa hakua Googlen kautta ja miljoona hakua Fonectan kanavien kautta. Kun asiakas kirjoittaa hakukenttään sellaisen tuotteen tai palvelun, jota tarjoat, tulisi sinun yrityksesi näkyä mahdollisimman korkealla hakutuloksissa. Edes vanhoja ja vakiintuneita yrityksiä ei etsitä verkosta yrityksen nimellä, vaan haut tehdään nimenomaan palvelu tai tarve mielessä. Näin ollen uuden yrityksen täytyy pitää huolta siitä, että se löytyy oikeilla hakusanoilla oikeista kanavista. Hyvä uutinen tässä on se, että hoitamalla asiat oikein, uusi yritys voi helposti nousta muiden yritysten rinnalle tai ohi hakutuloksissa. Ota talteen 3 vinkkiä joilla varmistat näkyvyytesi!

Verkkonäkyvyys on elinehto, mutta se yksin ei vielä riitä. 

Miten varmistat näkyvyyden?

Hakumedioiden lisäksi yrityksesi tiedot tulisi viedä kaikkiin digitaalisiin palveluihin, joita suomalaiset käyttävät. Näitä ovat mm. erilaiset sosiaalisen median sovellukset kuten vaikkapa Facebook, useat eri kartta- ja navigaattoripalvelut sekä Google My Business. Tämä on tärkeää siksi, että digitaaliset palvelut ovat keskenään verkostoituneita.

Google MyBusiness -palvelusta tiedot menevät Googlen orgaaniseen (eli ilmaiseen) hakuun ja Google Mapsiin. Heren yhteystietokantaa käyttävät eri navigaattoreiden karttapalvelut. Facebookin yhteystietokantaa käyttävät myös Instagram ja WhatsApp. Jokaisella yrityksellä kannattaa olla virallinen yrityssivu Facebookissa myös sen takia, että ilman virallista yrityssivuav yrityksestä tykkäävä kuluttaja saattaa vahingossa tulla perustaneeksi epävirallisen haamusivun, joka voi lähteä elämään omaa elämäänsä verkossa.

Mitä useammassa paikassa yhteystietosi löytyvät, sitä ylemmäs Google ”päästää” yrityksesi hakutulossivullaan. Tietojen pitäisi myös olla täsmälleen samassa muodossa kaikkialla ja aina ajan tasalla. Jos tiedot ovat epäyhteneväiset, Google ei ole varma, pitävätkö tiedot paikkaansa, eikä nosta yritystä korkealle. Kun yrityksesi aukioloajat, osoitteet, puhelinnumerot, palvelukuvaukset on viety kaikkialle, löydyt aina kun asiakas sinua etsii. Kun olet lisäksi varmistanut, että olet linkattavissa kaikissa kanavissa, saatat saada myös ilmaisia suositteluja asiakkailtasi. Tämän päivän viidakkorumpu kulkee verkostosta verkostoon. 

Kun kaikki tämä on tehty, voit oikeasti huokaista. Olet olemassa verkossa. Löydyt ja olet mukana asiakkaiden valinnoissa. 

Kaipaatko apua?

Yhteystietojen päivittäminen kaikkiin palveluihin vie aikaa, eikä kysymystilanteissa moneltakaan kanavalta löydy suomalaista asiakaspalvelua. Tietojen päivitys kerralla kaikkiin kanaviin onnistuu helposti Fonecta Kontakti -palvelun avulla.

0