Ovatko yrityksenne tiedot verkossa oikein - ja miksi sillä on väliä?

Kun jo 98 % suomalaisista käyttää verkon hakukoneita etsiessään tarvitsemiaan tuotteita tai palveluita, on selvää että yrityksen on huolehdittava oikeista ja ajantasaisista tiedoista verkossa. Miten hallita suuren, monitoimipaikkaisen yrityksen tietojen oikeellisuutta ja ajantasaisuutta verkon kaikissa tärkeissä kanavissa – ja mitä ne tärkeimmät kanavat edes ovat?

Yksinkertaiselta kuulostavalla asialla voi olla suuri vaikutus yrityksen löydettävyyteen ja luotettavuuteen asiakkaiden sekä Googlen silmissä. Lue, millainen merkitys oikeilla yhteystiedoilla on ja kuinka varmistat helposti, että ne ovat oikein kaikissa tärkeimmissä kanavissa.

MITKÄ YRITYKSEN TIEDOT OVAT TÄRKEIMMÄT?

Kunnossa on oltava sekä pääkonttorin että kaikkien muidenkin toimipaikkojen osalta erityisesti osoitteet, puhelinnumerot sekä aukioloajat. Jos tiedot puuttuvat, ovat vanhentuneet tai niitä on käyttäjän hankala löytää, kääntyy asiakas todennäköisesti yrityksen puoleen, jolta vastaavat tiedot löytyvät verkosta näppärästi.

“Juu juu, kyllä yrityksen kotisivuille on päivitetty nämä tiedot”, saatat miettiä… mutta jopa 73 % ihmisistä etsii tietoa muualta kuin yrityksen verkkosivuilta. Ensikontakti yritykseen saattaa tapahtua missä tahansa kanavassa, kuten Googlen hakutuloksissa, Google Mapsissa, muissa hakemistopalveluissa tai sosiaalisen median kanavissa. Eikä yritys voi itse millään vaikuttaa siihen, mistä kanavista asiakkaat sitä tai sen tarjoamia palveluja tai tuotteita etsivät.

Siksi yrityksen on pidettävä äärimmäisen hyvää huolta sen kaikkien toimipisteiden löydettävyydestä, ja oikeista tiedoista verkon eri palveluissa.

Miten se parhaiten onnistuu? Kontakti Pro on palvelu on erityisesti suurten ja monitoimipaikkaisten yritysten yhteystietojen hallintaan, jonka avulla säästät aikaa ja kasvatat luotettavuutta niin asiakkaiden kuin Googlen silmissä.

VIRHEET YHTEYSTIEDOISSA HEIKENTÄVÄT LUOTETTAVUUTTA

Väärillä ja päivittämättömillä yhteystiedoilla voi olla seurauksia hakukonenäkyvyydelle, mutta ne haperruttavat myös asiakkaan luottamusta.

Google vertailee yrityksen yhteystietoja eri kanavissa ja nostaa hakutulosten kärkeen mieluiten sellaiset yritykset, jotka vaikuttavat sen mittareilla luotettavimmilta, eli joiden tiedot ovat yhteneväiset ja oikein kaikissa kanavissa, mistä Googlen robotit tietoa louhivat.

Harvemmin hakutulosten kärjessä, harvemmin asiakkaan mielessä – ainakin sillä hetkellä kun hän hakee verkosta tietoa – ja sitä haetaan usein. Suomalaisista jo 77 % omistaa älypuhelimen, ja heistä 92 % on etsinyt verkosta tietoa tuotteista tai palveluista juuri puhelimellaan.

Testaa, miten yrityksesi tiedot löytyvät netistä. TEE MAKSUTON TESTI

PUUTTEELLISET YHTEYSTIEDOT LASKEVAT YRITYKSEN MAHDOLLISUUKSIA LÖYTYÄ LÄHIHAUISSA

Tietoa etsitään missä tahansa liikumme, ja yhä useammin kännykkä kaivetaan taskusta kun etsitään lähellä sijaitsevia palveluja – tehdään siis ns. lähihakuja. Yrityksen markkinointiosastoa tulisikin kiinnostaa seuraavat luvut:

  • Kaikista lähihaun tekevistä jopa 76 % vierailee hakutuloksista löytämässään yrityksessä vuorokauden sisällä hausta
  • Näistä vierailuista jopa 28 % johtaa ostotapahtumaan

Haluaisit varmaan yrityksenne toimipisteiden esiintyvän näissä hakutuloksissa? Pidä siis huoli että yrityksen kaikkien toimipisteiden tiedot ovat oikein ja ajan tasalla kaikissa tärkeimmissä verkon kanavissa. Myös siksi, että väärät yritystiedot verkossa tutkitusti heikentävät netin käyttäjien luottamusta yritykseen.

OTA OHJAT OMISTA YRITYSTIEDOISTANNE VERKOSSA

Useat verkon hakupalvelut tarjoavat käyttäjille mahdollisuuden ehdottaa muutoksia yrityksen tietoihin, mikäli tietoja ei ole lisätty yrityksen toimesta. On siis mahdollista, että hyvää tarkoittava asiakas on lisännyt tietoja johonkin verkkopalveluun yrityksestä, jonka kanssa on asioinut. Tarkoitus on hyvä – pyytää kollektiivisesti tietoa käyttäjiltä, jotta mahdollisimman moni löytäisi etsimänsä tiedot. Käytännössä tämä voi johtaa kuitenkin virheellisiin ja epäyhteneväisiin tietoihin verkon eri palveluissa.

Yrityksen verkkopresenssi käsittää tänä päivänä hyvin monia eri kanavia omien verkkosivujen lisäksi. Näihin kuuluu hakupalveluja ja sosiaalisen median kanavia, joissa yritys ei välttämättä ole itse edes valinnut olla aktiivinen. Siksi on hyvin mahdollista, että yrityksen toimipisteen osoite on muuttunut, mutta sitä ei ole päivitetty kaikkiin tärkeisiin kanaviin. Niiden olemassaolosta ei joko tiedetty tai sitä ei vain kertakaikkiaan ajateltu.

On tärkeää ottaa omien yritystietojen omistajuus eikä antaa niiden seilata kenen tahansa päivitettävänä, ja samalla on tiedettävä, mihin kaikkiin kanaviin tiedot tulisi päivittää.

MITEN TIETOJEN OIKEELLISUUS TAATAAN HELPOSTI?

Kanavia, joista tulisi löytyä on paljon, ja suurilla, monitoimipaikkaisilla yrityksillä palapelin kasassa pitäminen on erityisen haastava tehtävä. Aukioloaikojen ja muiden yhteystietojen päivitys jokaiseen kanavaan erikseen voi tuntua loputtomalta suolta – ja sitä se helposti onkin.

Fonectan Kontakti Pro on suurten yritysten työkalu, jolla on mahdollista hallita yrityksen tärkeitä tietoja verkon eri kanavissa yhdestä paikasta, ja kerätä myös palautteet kootusti kaikista kanavista. Kontakti Pro säästää suurten ja monitoimipaikkaisten yritysten aikaa, ja takaa tietojen oikeellisuuden ja löydettävyyden kaikissa tärkeissä kanavissa. Kontakti Pro:n kautta tiedot päivittyvät yhdestä kanavasta yli 20 tärkeimpään verkon kanavaan yhdellä klikkauksella.

Fonecta Kontakti Pro avulla:

  • lisäät yrityksen ja toimipaikkojen puuttuvat tiedot
  • korjaat väärät tiedot ja päivität muutokset helposti
  • suojaat oikeat tiedot ja pidät kontrollin omissa käsissäsi

Yritys, joka on julkaissut tietonsa Fonecta Kontaktin verkostossa, kerää keskimäärin 2,7 kertaa enemmän katselukertoja kuin yritys, jolta vastaava verkostonäkyvyys puuttuu.

Haluatko sinäkin tehostaa verkkolöydettävyyttä ja vähentää manuaaliseen työhön menevää aikaa? Tutustu Kontakti Pro -palveluun!

0