Ostokäyttäytymisen muutos vaikuttaa autokauppaan

Autokaupan muutoksesta on uutisoitu jo muutama vuosi, mutta tämän kevään ja kesän aikana eri toimijat ovat tulleet asian kanssa näkyvämmin esille.

Koska kilpailukenttä on muuttunut valtavasti, tulee autoliikkeiden keksiä myyntivaltteja, joilla voittaa asiakas puolelleen. Autojen kotiintoimitus, entistä henkilökohtaisempi palvelu ja Ruotsissakin suosittu huutokauppa ovat olleet tapetilla autokaupan murroksesta puhuttaessa.

Ostokäyttäytyminen on muuttunut myös ajoneuvon hankinnassa ja se puhututtaa autoalan toimijoita. Enää ei ole tarvetta käydä paikan päällä potkimassa renkaita ja tinkaamassa hintaa alaspäin, vaan auto saatetaan ostaa sokkona suoraan verkosta – kaupankäynti on siis siirtynyt vahvasti ”digiaikaan” myös tällä toimialalla.

Kuluttajapuolella ostokäyttäytymisen muutos ilmenee myös mahdollisuutena hankkia auto esim. yksityisleasingin kautta. Nykyaikana kuluttajilla on lukuisia vaihtoehtoja hankkia ajoneuvo käyttöönsä kuitenkaan omistamatta sitä. Näin ajoneuvon haltija voi tämän turvin elää huolettomampaa elämää – ainakin auton omistamisen osalta.

Kuinka hyvin tunnet asiakkaasi?

Jo pelkästään auton hankinnassa kohderyhmät jakautuvat moneen eri tasoon; ollaanko ostamassa täysin uutta, kenties vaihtamassa tai leasaamassa? Minkä kokoluokan ajoneuvo on kyseessä? Suositaanko uutta vai käytettyä? Yhtenä autoalan toimijoiden haasteena usein onkin näiden ryhmien tunnistaminen ja erottaminen toisistaan, sekä niiden tavoittaminen oikeissa kanavissa.

Jotta eri kohderyhmiä pystytään palvelemaan tehokkaasti, tulee yrityksen tuntea sekä nykyiset että potentiaaliset asiakkaansa. Puhutaan siis asiakasymmärryksestä. Yhdistämällä yrityksen omaa dataa, kuluttajadataa ja Trafilta saatavaa dataa, saadaan aikaan älykkäitä ennusteita ja toimintamalleja.

Älykkäät kohderyhmät tehostavat liiketoimintaa

Datan avulla kohdennetusta markkinoinnista tulee yritykselle olennainen kilpailutekijä. Markkinoinnin osumatarkkuus paranee, kun kuluttajia puhutellaan heille tärkeillä viestikärjillä, eikä kaikkia pyritä lähestymään samalla sisällöllä. Asiakasta tulee puhutella oikealla sisällöllä oikeassa kanavassa oikeaan aikaan. Fonectan datakyvykkyyksien andiosta voit lähestyä valittuja potentiaaliryhmiä kanavariippumattomasti ja huomattavasti tehokkaammin mitä aiemmin.

Esimerkiksi pienen auton hankintaa voi miettiä niin työuransa alussa oleva nuori, perhe kakkosautoksi kuin vanhempi pariskuntakin. Kaikki ovat potentiaalisia ostajia, mutta täysin eri ostomotiiveilla. Kyse on asiakkaan tarpeeseen ja elämäntilanteeseen liittyvien tekijöiden tunnistamisesta. Paremman asiakasymmärryksen avulla voidaan varmistaa, että markkinointibudjetti käytetään tehokkaasti.

Miten Fonecta tukee autoalan toimijoita?

Datan ja analytiikan avulla voidaan kasvattaa sekä markkinoinnin tehokkuutta että mitattavuutta online- ja offline-kanavissa. Erilaiset pisteytysmallinnukset, asiakasprofiloinnit sekä käyttäytymisennusteet nostavat kohderyhmien muodostamisen osaksi pitkäjänteistä, dataan perustuvaa älykästä tekemistä. Näin on mahdollista tavoittaa aiempaa tarkempi yleisö oikeaan aikaan, kohdennetusti ja monikanavaisesti.

Fonectan avulla yritys voi tehostaa markkinointiaan digitaalisesti Traficomin ajoneuvorekisterin tietojen avulla. Traficomilla kohdentaminen ei ole enää siis ainoastaan ns. perinteisten kanavien etuoikeus, vaan pystymme hyödyntämään Traficom-dataa verkkomainonnassa aidosti tunnistetulle kohderyhmälle. Täytä yhteydenottolomake, niin voimme tarkastella datan ja analytiikan mahdollisuuksia yrityksesi liiketoiminnassa.

0 0