Onko hakusanoilla merkitystä?

30.1.2019 | Lukuaika 4 min

Jos haluat löytää tuotteen tai palvelun verkosta, mistä aloitat etsimisen? Valtaosa niin kuluttajista kuin yritystenkin edustajista aloittaa hakukoneesta, yleensä Googlesta, kirjoittamalla hakukenttään etsimänsä tuotteen tai palvelun nimen.

Nykyään yhä yleisempi tapa tehdä hakuja on kirjoittaa tähän samaan hakukenttään lyhyesti ongelma, johon toivoisivat löytävänsä ratkaisun – todennäköisesti joltain palveluntarjoajalta. Yhtä kaikki, etsiessämm tietoa hakukoneiden ja -palveluiden kautta, käytämme hakusanoja.

Mitä hakusanat ovat?

Tämä nyt ehkä on itsestään selvääkin, mutta hakusana on termi, jonka avulla hakukoneista ja -palveluista haetaan tietoa. Kuluttajat ja tietysti yritystenkin käyttävät niitä etsiessään palveluita, ja yrittäjä voi puolestaan kertoa niiden kautta, mitä palveluita yritys tarjoaa. Hakusanoja voidaan hakukoneoptimoinnin ja maksetun mainonnan yhteydessä kutsua myös avainsanoiksi.

Vaikka hakusanan voisi luulla viittaavan yksittäiseen sanaan, se voi pitää sisällään useamman sanan hakulausekkeen. Näitä useamman termin sisältäviä hakulausekkeita nimitetään myös ”pitkän hännän” avainsanoiksi (long tail keywords). Useimmiten yhden ja kahden sanan mittaiset hakusanat ovat hyvin yleisluontoisia, kuten ”hiusten leikkaus” ja ”autohuolto”. Tavallisesti näitä päähakusanoja haetaan kuukausitasolla paljon, ja suosituimmilla toimialoilla niiden välinen kilpailu on kovaa.

Pitkän hännän haut, kuten ”hiusten leikkaus hinta” ja ”auton huolto volvo”, kertovat täsmällisemmin haun tekijän senhetkisestä tarpeesta. Mitä yksityiskohtaisempi haku on, sitä vähemmän juuri samanlaisia hakuja tehdään kuukausitasolla, ja sitä pienempää kilpailu on yleensä niiden välillä.

Nykyään yhä enemmän tehdään myös koko lauseen hakuja, sillä hakukoneet ymmärtävät hyvin taivutettuja sanoja. Haku voi siis olla vaikkapa ”Mistä löydän edullisimman kampaajan Helsingissä?” aiemman ”kampaaja Helsinki” -haun sijaan.

Miten hakusanat toimivat?

Hakukoneet arvioivat sivustosi laatua monien eri tekijöiden osalta, ja ns. hakubotit käyvät läpi sivujen sisältämän tekstisisällön. Kun käyttäjä kirjoittaa hakukenttään hakusanan tai -lauseen, hakukoneet järjestävät luonnolliset tulokset muun muassa sen perusteella, onko kyseistä sanaa käytetty verkkosivujen teksteissä, millä tavalla ja minkälaisessa kontekstissa, sekä vaikuttaako sivusto ylipäätään relevantilta ja luotettavalta.

Hakubotit siis etsivät tekstistäsi hakua vastaavaa sisältöä. Siksi on tärkeää rakentaa kotisivut niin, että niissä käsitellään mahdollisimman laajasti ja kattavasti yrityksen toiminnalle tärkeitä aiheita eli yrityksen tuotteita ja palveluita. Mieluiten vielä kaikkia palveluita omilla välilehdillään.

Hakukoneiden logiikka hakusanojen suhteen ei kuitenkaan toistu suoraan samanlaisena kaikissa verkon hakupalveluissa. Esimerkiksi fonecta.fi-hakupalvelussa yritykset voivat määrittää erikseen termit, joilla haluavat asiakkaiden löytävän heidät. Määritettyjen hakusanojen ei tarvitse löytyä yrityksen esittelytekstistä palvelussa, vaan hakutulokset järjestyvät muun muassa sen mukaan, onko termiä listattu yrityksen hakusanaksi.

Miten selvitän yritykselleni sopivimmat hakusanat?

Hakusanatutkimuksen tekeminen on tärkeää, jotta tavoitat kaikki, jotka etsivät palveluitasi ja tuotteitasi. Pohdi yrityksesi toimintaa: mitä kaikkia palveluita tarjoat, ja millä termeillä asiakkaasi saattaisivat hakea niitä.

Asiakkaan näkökulman huomioiminen on todella merkityksellistä – yrittäjä saattaa herkästi sokaistua omalle liiketoiminnalleen, ja kuvailla palveluitaan termeillä, joita käytetään vain alan ammattilaisten keskuudessa. Asiakas, joka ei ole tekemisissä kyseisten palveluiden kanssa päivittäin, saattaa hakea niitä täysin eri hakusanoilla, usein niin sanottuja maallikkotermejä käyttäen.

Keskustele asiakkaittesi kanssa ja kuuntele heidän tarpeitaan – hyvä asiakaspalvelutyö auttaa siis myös hakusanatutkimuksen teossa! Lue foorumeita ja esimerkiksi sosiaalisen median ryhmiä toimialaasi liittyen, ja selvitä minkälaisia ongelmia, kysymyksiä ja tarpeita ihmisillä on yritystoimintaasi liittyen.

Jos olet paikallinen toimija, muista, että kuluttajat yleensä etsivät palvelua läheltä, ja lisäävät paikkakunnan päähakusanan jälkeen, esim. ”kampaamo kuopio”.

Miksi paikallinen näkyvyys on tärkeää ja mitkä asiat siihen vaikuttavat? Lue artikkelista lisää paikallisesta löydettävyydestä.

Opi, kuinka kivijalkaliikkeen kannattaa mainostaa Googlessa.

Lataa opas

Hakusanatutkimuksen tukena kannattaa käyttää muutamia ilmaisia työkaluja, jotka auttavat hakusanojen ideoinnissa. Esimerkiksi Ubersuggest ehdottaa avainsanaan liittyviä pitkän hännän hakusanoja, Soovle puolestaan tarjoaa avainsanoja monista eri tietolähteistä Googlen lisäksi, kuten Wikipediasta, YouTubesta ja Amazonista.

Myös Googlen omat työkalut toimivat oivana apuna: Keyword Plannerin avulla saat tietoa muun muassa avainsanan kuukausittaisista hakumääristä sekä kilpailutilanteesta ja Google Trendsin kautta näet viimeisimmät trendihaut ja -aiheet Suomessa sekä maailmalla.

Voiko hakusanoja ostaa?

Riippuu kanavasta. Googlen luonnollisen haun puolella hakusanoja ei voi ostaa, mutta hakusanamainonnassa maksetaan valittujen avainsanojen tuomista klikeistä. Monissa muissa hakupalveluissa voit ostaa hakusanoja, joilla haluat löytyä. Esimerkiksi Fonectan hakupalveluissa voit määrittää hakusanat, joilla haluat yrityksesi nousevan hakutuloslistalle. Mitä enemmän sinulla on käytössäsi hakutermejä, sitä kattavammin yrityksesi voi näkyä hakutuloksissa.

Onko siis hakusanoilla merkitystä? On, ja paljon – ilman niitä tiedon etsiminen ja löytäminen verkosta olisi todella hankalaa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kuluttajien hakukäyttäytyminen muuttuu ajan myötä, ja viisi vuotta sitten käytetyt suosikkihakusanat eivät ole ehkä tänä päivänä enää niin yleisiä. Hakukäyttäytymisen muutoksesta ja uusista hakumahdollisuuksista kertoo esimerkiksi se, että nykyään Google-haku on mahdollista tehdä myös emojia käyttäen!

Miksi hakusanamainonta toimii tai ei toimi?

Kun nyt ymmärrämme, mitä hakusanat ovat ja miten ne toimivat yrityksen kotisivuilla, on syytä tehdä pieni katsaus myös hakusanamainontaan. Hakusanamainonta on kenties yleisin verkkomainonnan muoto, mutta siinäkin on omat niksinsä miten se saadaan toimimaan.

Hakusanamainonnan eli Google-mainonnan yleisin tavoite on tuoda mainostavalle yritykselle klikkejä ja loppupeleissä konversioita eli esimerkiksi suoraa myyntiä, yhteydenottoja, ajanvarauksia tai liidejä myynnille. Entä jos tuntuu, että hakusanamainonta ei tuotakaan haluttua tulosta?

Kampanjalla oltava tavoite

Mainoskampanjalla tulisi olla tavoite, jonka mukaan kampanja rakennetaan. Jos kampanjalle ei ole määritelty tavoitetta, se saattaa toimia väärin, eikä näin ollen täytäkään sille asetettuja tavoitteita. Kampanjaa suunnitellessa pitäisi siis määritellä, onko sen tavoite esimerkiksi saada:

  • mahdollisimman paljon liikennettä sivustolle
  • saada mahdollisimman paljon näyttöjä
  • tuoda suoraa myyntiä
  • saada mahdollisimman paljon jätettyjä yhteydenottoja

Mainoksen täytyy vastata sitä, mitä haun tehnyt henkilö etsii

Jos henkilö etsii Googlesta luomuperunaa Lohjalta, hän haluaa nähdä mainoksen, jossa tarjotaan luomuperunaa Lohjalta ja annetaan vielä ohjeetkin, mitä pitäisi tehdä, jotta saisi hankittua luomuperunaa Lohjalta. Mainostekstissä voidaan kehottaa asiakasta tutustumaan tarjontaan, tilaamaan luomuperunat suoraan myyjältä, soittamaan palveluntarjoajalle tai tulemaan suoraan paikan päälle karttalinkin ohjeiden mukaisesti.

Mainostekstin osuvuuden lisäksi mainoksen tulee näkyä maantieteellisesti oikein kohdennettuna. Lohjalainen luomuperunatila tuskin puhuttelee kovin paljoa oululaista ostajakuntaa, ellei kyseessä ole verkkokauppa. Mainoskampanjat kannattaa siis aina rajata maantieteellisesti oikealle yleisölle. Jos mainonnan kohdentaminen tuntuu haastavalta, kannattaa silloin ottaa avuksi luotettava kumppani, joka osaa tehdä oikeat kohdennukset puolestasi.

Näin hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi eroavat toisistaan.

Kotisivujen ja mainoksen saumaton yhteispeli

Kun mainoksen nähnyt potentiaalinen asiakas klikkaa mainosta, hän odottaa pääsevänsä nopeasti sellaiselle sivulle, jossa kerrotaan juuri siitä asiasta, jota mainoksessa esiteltiin. Jos siis kotisivun lataaminen kestää kauan, tai sivulla puhutaankin muusta asiasta kuin siitä, mitä asiakas oli etsimässä, hän pettyy ja lähtee pois. Pahimmassa tapauksessa hän pettyy niin pahasti, ettei enää halua kyseisestä yrityksestä kuullakaan. Siksi on ehdottoman tärkeää varmistaa, että kotisivu, jonne mainos ohjaa, on varmasti kunnossa.

Hyvä kotisivu latautuu nopeasti, ja siellä on erilliset välilehdet kaikille eri palveluille, jolloin mainonta on helppo ohjata oikeaan paikkaan. Jos mainostat vaikkapa lenkkitossuja, täytyy kotisivulla olla lenkkitossuille oma välilehti, eikä kaikkia kenkiä esittelevää yleissivua. Varmista siis jo kampanjaa suunnitellessasi, että kotisivusi on toteutettu kampanjaa tukevalla tavalla.

Tarkista yrityksesi hakukone­näkyvyys!

Tee maksuton testi

Klikkejä syntyy mutta konversioita ei

Jos hakusanamainonnan klikkiprosentit ovat hyviä, mutta sivustolle klikanneet henkilöt eivät silti konvertoidu eli eivät tuota konversioita, saattaa ongelma olla joko mainoksessa tai laskeutumissivulla.

Mainosta klikannut henkilö skannaa avautuvaa sivua korkeintaan 5 sekuntia ja päättää, jääkö sivulle vai ei. Jos sivusto ei miellytä tai haettua tietoa ei löydy, asiakas klikkaa itsensä toiselle sivustolle. Jos mainos antaa olettaa jotain muuta, mitä laskeutumissivusto oikeasti tarjoaa, asiakas saattaa pettyä tai turhautua ja myös klikata itsensä pois sivustolta. Jos käyttäjä tekee haun mobiililaitteella mutta aukeava sivusto ei ole responsiivinen, asiakas mitä todennäköisemmin ei jatka selailua sivustolla.

Vaikka siis hakusanamainonnalla saataisiinkin potentiaalista kävijöitä sivustolle, ei työ lopu vielä siihen, vaan sivuston pitää vielä johdattaa ja houkuttaa asiakas haluttuun lopputulokseen – oli se sitten verkko-oston teko, puhelinsoitto, yhteydenottolomakkeen täyttäminen tai vaikka videon katselu.

Ovatko kampanjan mainosryhmät ja yhteystietolaajennukset kunnossa?

Google-mainonnassa hakusanat jaotellaan mainosryhmiin, jonka jälkeen mainosryhmien hakusanoille kirjoitetaan osuvat mainostekstit. On tärkeää jaotella mainostekstit järkeviin mainosryhmiin, jotta mainostekstit saadaan tehtyä asiakasta mahdollisimman hyvin puhutteleviksi.

Mainoksissa on mahdollista käyttää myös mainoslaajennuksia, eli pieniä lisätietoja, jotka näkyvät mainoksen yhteydessä kun mainos näkyy Googlessa. Näitä lisätietoja voivat olla vaikkapa puhelinnumero, osoite tai tekstiviesti.

Sekä mainosryhmien että yhteystietolaajennusten toteutuksessa on hyvä turvautua asiantuntijan apuun, varsinkin, jos tuntuu etteivät omat resurssit aina riitä.

Onnistunut kampanja vaatii hyvää suunnittelua ja osaamista, ja samalla myös aikaa, joten kannattaa aina varmistaa, että käytössä on varmasti riittävästi resursseja sen toteuttamiseen.

Riittääkö budjetti näyttämään mainoksia?

Esimerkiksi remontti-, hinaus- ja konsulttipalveluiden avainsanoilla klikkihinnat hakutulosten kärjessä ovat yleisesti yli 3 euroa per klikki, ja ne voivat nousta jopa yli 10 euron, etenkin pääkaupunkiseudulla mainostettaessa. Tällöin, jos kampanjan budjetti on melko pieni ja klikit kalliita, budjetti kuluu päivässä nopeasti loppuun eivätkä mainokset enää näy sen jälkeen, kun päiväbudjetti on kulutettu loppuun.

Tällöin klikkejä syntyy lukumäärällisesti vähän, vaikka budjetti kuluisikin aina täysin. Toisin sanoen, jos budjetti on liian pieni, mainokset eivät näy. Oikean budjetin löytämiseen saat apua asiantuntijalta, joka osaa kertoa, millaisella budjetilla kannattaa lähteä liikkeelle. Asiantuntija osaa myös sanoa, mikä on järkevä hinta mainoksellesi, ettet maksa liikaa mainonnastasi.

Toimimaton hakusanamainos vaatii kokonaisvaltaista tarkastelua

Jos yrityksesi hakusanamainonta ei tuota haluttuja tuloksia, syy voi olla monessa tekijässä. Ongelmakohdan löytyminen vaatii eri lukujen ja kampanjan ulottuvuuksien arviointia. Jos omat neuvosi ovat vähissä, ja tarvitset ulkopuolista asiantuntija-apua, tutustu hakusanamainonnan palveluihimme!

Fonecta on ollut Googlen partneri jo vuodesta 2012, joten meillä on asiantuntemus ja ymmärrys siihen, miten toimiva mainoskampanja rakennetaan, ja miten juuri sinun alasi yritys saa mainonnasta parhaan tehon irti.

Artikkelia on päivitetty 20.06.2023