Mitkä markkinoinnin trendit ovat nyt vallalla?

Mitkä asiat kirivät digimarkkinoinin trendien kärkeen?

Ajankohdalla on väliä! Mihin aikaan sinä lähetät markkinointisisältösi? Tiedätkö kenelle markkinoit? Listasimme merkittävimmät markkinointitrendit – muista nämä asiat kohdentamisesta, automaatiosta, mobiilista, tekoälystä ja sisältömarkkinoinnista.

Kysy ja kuuntele – mitä on kohdentaminen?

Jos kohdennettu markkinointi olisi hiihtomaajoukkue, se olisi epäilemättä Norja. Digitaalisen markkinoinnin trendien kärkisijoille ovat kirineet itseoikeutetusti asiakasymmärrykseen pohjautuva markkinointi ja sen eri sovellukset. Mutta niinhän se on, asiakasdatan kerääminen ja sen hyödyntäminen sekä pitkäjänteinen markkinointistrategia tuottavat tuloksia.

Markkinoinnin kohdentaminen on asiakkaiden tarpeiden tunnistamista ja ymmärtämistä. Sinun tulee tuntea millaista on asiakasyrityksen liiketoiminta tai asiakkaan tavallinen arki. Saat arvokasta tietoa asiakkaidesi ostokäyttäytymisestä erilaisten dataa keräävien työkalujen ja analyysien avulla tai jopa henkilökohtaisesti kysymällä asiakkailtasi mikä heitä kiinnostaa. Mutta kun kysyt, muista myös kuunnella.

Kenelle ja milloin – hyödynnä keräämäsi tieto oikein!

Digimarkkinoinnin trendien aallonharjalla ovat markkinoinnin kohdentaminen, automaatio, mobiili, tekoäly ja sisältömarkkinointi. Tämä viiden kärki osoittaa, ettet voi valita vain yhtä. Vaikka tuottaisit mitä timanttisinta sisältöä, mutta et ole kohdentanut sitä oikein, et tavoita oikeita ostajia – tai sitten olet asialla väärään aikaan. Tutki siis mihin aikaan verkkokaupassasi tehdään ostoksia tai mihin aikaan päivästä asiakkaasi ovat Instagramissa.

Nykyisellä tietomäärällä sinun on mahdollista ennustaa mistä asiakas on seuraavaksi kiinnostunut. Jos hän on ostanut uuden puhelimen, hän ehkä haluaa uudet suojakuoret. Ja jos hän on varannut ajan kampaajalle, hän ei toivottavasti tarvitse heti uutta aikaa vaan mieluummin uusia hiustuotteita. Tiedon avulla voit koostaa ostajapersoonia, mutta muista pitää ne ajan tasalla, kiinnostuksen kohteemme muuttuvat.

Infograafi - digimarkkinoinnin trendit

Mitä tehdä juuri nyt – ja mikä on seuraava askel?

Mobiili mahdollistaa yhteyden kohdeyleisöösi jo ennen kuin asiakas on edes sitä huomannut. Mobiililaitteemme keräävät massiiviset määrät tietoa ja niitä täytyy hyödyntää monikanavaisesti. Sinun on mahdollista tunnistaa asiakkaasi tarpeet jopa ennen häntä. Tiesitkö, että mobiili mahdollistaa esimerkiksi sijaintiperusteisen mainonnan?

Sinun tulee myös löytää liiketoimintasi kannalta oleellisimmat väylät. Markkinoinnin ulkoistaminen onkin jo tutumpaa isommille yrityksille. Jos olet pk-yrittäjä ja tuntuu, ettet tiedä mistä aloittaa, voit ulkoistaa aluksi vaikkapa vain datan keräämisen ja kanavien valinnan markkinointikumppanille.

On tärkeä kasvattaa yrityksen asiakasymmärrystä ja saada arvokasta tietoa siitä, kuinka tuottaa oikeaa arvoa oikealle kohderyhmälle ja oikeaan aikaan. Toimiipa yritys sitten b2b- tai kuluttajakentällä, ostaja ja ostopäätöksen tekijä on aina ihminen – ei yritys. 

Sisältö ei siis ole enää trendilistan kuningas, mutta oikeiden ratkaisujen tarjoaminen juuri oikealle kohderyhmälle on.

Haluatko lukea lisää tutkimuksesta? Lataa tiivistelmä markkinointitutkimuksesta

Artikkeli perustuu Fonectan teettämään kyselytutkimuksen markkinointipäättäjille, kyselyyn vastasi yhteensä 147 markkinointipäättäjää. Markkinointitutkimuksen on toteuttanut Kopla Helsinki / Marketing Clinic Finland Oy. Kysely on tehty huhtikuussa 2018. Saman sisältöinen kysely toteutettiin aiemmin vuonna 2015. Vastanneista 20 prosenttia toimi tukku- ja vähittäisalalla, 15 prosenttia teollisuuden alalla, 14 prosenttia edusti muuta palvelutoimintaa ja 8 prosenttia rakentamista. Loput 24 prosenttia jakautui tasaisesti muille toimialoille.


0 0