Santeri kertoo asiakashankinnasta

Mitä jos asiakashankinnasta katkaistaisiin sähköt kokonaan?

Viimeinen vuosi on saanut ajattelemaan liiketoiminnan jatkuvuutta. Lähdinkin siitä olettamuksesta liikkeelle, että asiakashankinta ja asiakkaasta huolen pitäminen ovat tärkeitä asioita liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta.

Jos asiakashankinta on tärkeää liiketoiminnalle, niin miten asiakashankintaa voisi tehdä, jos jotain erittäin vakavaa tapahtuisi; esimerkiksi sähköt eivät toimisikaan koko valtakunnassa? Kun Digimarkkinoijat, myyjät puhelimineen ja kaikki sosiaalisen median palstat ”vaikuttajineen” hiljentyisivät, niin loppuisiko yrityksiltä asiakkaat?

Tällaisessa tilanteessa ensimmäinen taisteluajatus itselleni on se, että pidetään huolta nyt ainakin niistä nykyisistä asiakkaista, kun ei tiedetä tulevasta. Seuraava toimenpide olisi miettiä, missä uudet asiakkaat ovat ja miten tavoitamme heidät?

Ovatko asiakkaat kokoontuneet torin laidalle värjöttelemään nuotion äärelle vai ovatko kaikki kodeissaan ja odottavat postin tuovan pinon kirjeitä? Lopulta päätyisin miettimään, mitä meillä yrityksenä on tarjottavaa näille asiakkaille muuttuneessa tilanteessa ja mitä asiakkaan ongelmia pystymme tulevaisuudessa ratkaisemaan?

Onko kaukaa haettua että sähköt katkeaisivat?

Voi olla, mutta tietyllä tavalla olemme uuden äärellä digitaalisessa asiakashankinnassa. Apple julkaisi viime vuonna omat estonsa Safari-selaimiinsa. Ne estävät tietyntyyppisen datan käyttämisen markkinoinnin kohdentamiseen ja kohta Chrome seuraa perässä. 

Vuoden 2020 lopuksi Apple ilmoitti tuovansa iPhoneen ominaisuuden, joka kysyy, saako sovellus käyttää dataa ja siirtää sitä eteenpäin sovelluksen tekijälle? Kun ihmiset vastaavat näihin kysymyksiin kieltävästi, tulee se vaikuttamaan esimerkiksi siihen, mitä dataa sosiaalisen median kanavat saavat ja kuinka algoritmit toimivat tulevaisuudessa. 

Mainontahan ei sinällään lopu, sen tarkkuus vain heikkenee. Jos yritys on yhden digitaalisen kanavan tuottamien liidien varassa, niin algoritmin huono toiminta voi olla liiketoimintakriittinen kysymys. 

Tähän dilemmaan on muutama ratkaisu 

Yksi helppo ratkaisu olisi jäädä hyppimään tasajalkaa ja murehtimaan omaa tilannetta. Toinen vaihtoehto yrityksille olisi katsoa ulos ikkunasta ja miettiä, missä asiakkaat ovat ja miten voin heitä palvella. 

Sen jälkeen jää tehtäväksi oppia uuden tilanteen vaatimukset. Uuden oppimisen nopeus kuvaakin mielestäni digimarkkinointia paremmin kuin mikään yksittäinen keino, jolla asiakkaita voi tavoittaa. Eihän tätä ammattikuntaakaan ollut kymmenen vuotta sitten, ainakaan tässä mittakaavassa. 

Aina on keinoja tavoittaa ja palvella omaa asiakasta, jos on tarpeeksi laaja perspektiivi ja oikea halu tavoittaa asiakas. Lopulta asiakashankinnan sähköt katkaisevat yritykset itse, jos eivät pysy asiakkaiden muutoksissa mukana ja opi uutta.

Tarvitsetko apua markkinoinnissa tai asiakashankinnassa! Tutustu Fonectan tarjoamaan!

0