Missä mainostat, jos paperi loppuu?

22.5.2022 | Lukuaika 6 min

Alkuvuodesta mediat uutisoivat UPM:n lakon ja maailmantilanteen yhdessä aiheuttamista paperin saatavuusongelmista. Lakko päättyi hiljattain, eikä paperi onneksi ole juuri nyt maailmasta loppumassa – mutta se ei silti ole ehtymätön, saati ilmainen luonnonvara.

Missä siis mainostat, jos paperi loppuisi, tai mainostilan hinta nousisi kipurajan yli? Kerromme pienen salaisuuden: paperipula ei ole ainoa syy kääntää katse digimainonnan suuntaan. Mutta uhka paperipulasta on erinomainen syy miettiä yrityksellesi vaihtoehtoisia, ja itseasiassa tehokkaampia, tapoja mainostaa.

Jos seuraava aiheuttaa kylmää hikeä, kärsit ehkä papeririippuvuudesta

Maaliskuun 2022 lopussa julkaistussa Yle Uutisten artikkelissa spekuloitiin, että jos paperipula jatkuisi kuukausikaupalla, vähenisivät mm. kotiin tulevat mainokset, sekä mainostila sanoma- ja aikakauslehtien sivuilla. Kansa nimittäin tarvitsee uutisensa, joten leikkausvuorossa ovat ensimmäisenä mainokset, jos sanomalehdet joutuvat tinkimään sisällöstään.

Pahimpien skenaarioiden mukaan osa kaupunkilehdistä voisi jäädä paperipulan pitkittyessä kokonaan ilmestymättä. Ja vaikka paperi ei loppuisi, voivat saatavuusongelmat heijastua mainostilan hintaan.

Tee Plan B:stä Plan A

Jos kylmä hiki kohosi otsallesi edellistä kappaletta lukiessa, luotat todennäköisesti yhä hyvin pitkälti printtimainontaan. Ehkä ostat mainostilaa aikakaus- tai sanomalehdistä ja lähetät suoramarkkinointikirjeitä kohderyhmän postilaatikkoon. Ehkä jokaviikkoinen tarjous kaupunkilehdessä on ollut mainontasi kivijalka jo pidempään?

Haastamme sinut miettimään mainostustapojasi ja varautumista eri skenaarioihin. Entä siis, jos paperi loppuisi, tai siitä tulisi pulaa? Mitä kautta houkuttelet asiakkaat luoksesi?

Digitaalisella mainonnalla on valtavasti ominaisuuksia, joiden vuoksi moni onkin päättänyt siirtyä kustannustehokkaan, monipuolisen ja mitattavan digimainonnan kerhoon.

Jos digimainonta on ennen ollut yrityksesi plan B, on aika tehdä siitä plan A. Seuraavaksi kerromme, miksi.

Painettu mainonta pitää pintansa, mutta digi kasvaa kohisten

Markkinatutkimusyritys Kantarin Mediamainonnan määrä 2021 -tutkimuksen mukaan mainonta painetuissa sanomalehdissä on ollut yhä viime vuonna lievässä kasvussa, ja osuus mediamainonnasta painetuissa sanoma- ja kaupunkilehdissä on ollut lähes 18 % kaikesta mediamainonnasta.*

(* Kantarin Mainosvuosi 2021 -tutkimus sisältää seuraavat mediat: Sanomalehdet (painettu ja digi), aikakauslehdet (painettu ja digi), TV, radio, ulkomainonta, elokuva ja verkkomainonta.)

Jos siis yhä luotat printin voimaan, et ole ainoa. Ja onhan painetulla mainonnalla lukijakuntansa. Mutta samalla Kantarin tutkimuksesta käy ilmi, että verkkomedian osuus mainonnasta oli kaikkein suurin (50 %), kun verkkomainontaa katsottiin omana mediaryhmänään. Panostukset verkkomainontaan kasvoivat edellisvuodesta yli 20 %, mikä on suurin kasvuprosentti verrattuna muihin mediaryhmiin. Eniten kasvoi sosiaalisen median mainonta.

Mitä näistä luvuista voisi päätellä? Että yritykset ovat ymmärtäneet digitaalisen mainonnan tarjoamat, rajattomat mahdollisuudet, ja hyödyntävät niitä kasvavissa määrin. Ja että sinunkin kannattaisi.

Digimainonnalla tavoitat asiakkaasi useammin ja kohdennetummin

Jos olet tottunut luottamaan printtimainontaan, on ajatus harppauksesta kohti digitaalista mainontaa ehkä vieras, jopa pelottava. Siksi halusimme listata muutaman tärkeän pointin, joiden vuoksi verkkomainonnalle kannattaa antaa mahdollisuus.

  • Verkkomainonnalla voit tavoittaa kohderyhmäsi kaikissa tilanteissa, kaikilla laitteilla. Sillä niin ihmiset nykyään käyttäytyvät. Internetiä selataan kesken työpäivän lounastauon, lapsen jääkiekkoharjoitusten aikana, ruuanlaiton lomassa, illalla sängyssä makoillessa tai vaikka bussimatkalla ystävän luo. Digitaalinen mainoksesi on vain parin napin painalluksen päässä asiakkaastasi hänen kännykässään, tabletillaan tai tietokoneellaan. Printtimainos voi sen sijaan näkyä vain yhdessä paikassa sen yhden kerran, kun se käyttäjän silmien alle sattuu osumaan.
  • Digimainonnalla vastaat kysyntään ja tarpeeseen. Kun ihminen kaipaa jotain palvelua tai tuotetta, hän painelee ensimmäisenä Googleen. Jos mainostat Googlessa tai olet tehnyt hakukoneoptimointia, yrityksesi voi näkyä ratkaisuna asiakkaan tarpeeseen juuri siellä ja silloin, kun hän sitä kaipaa ja etsii. Lehtimainos ei sen sijaan liihottele paperikorista käyttäjän eteen juuri, kun hän kaipaa avoinna olevaa puutarhamyymälää.
  • Käytät mainosbudjettisi viisaammin diginä. Digimainonta on nimittäin äärimmäisen kohdennettavaa. Verkkojulkaisuissa voit valita verkkomediat, joissa mainostat, ja kohderyhmät, joille mainostat. Sosiaalisen median sekä Googlen mainosmuodoissa voit päättää hyvin tarkkaan, kuka mainoksesi näkee esimerkiksi iän, asuinpaikan ja kiinnostuksenkohteiden perusteella. Näin varmistat, että vain oikeasti potentiaaliset asiakkaat näkevät mainoksesi, etkä tuhlaa budjettia kaikille mainostamiseen.
  • Saat tarkkaa dataa mainonnan tehosta. Kun maksat lehtimainoksesta tai lähetät suoramarkkinointipostia, on vaikea mitata tarkasti, kuinka moni asiakas päätyy luoksesi mainosten perusteella. Digimainonnassa sen sijaan jokainen klikki mainoksesta haluttuun toimintaan on jäljitettävissä. Näin tiedät täsmälleen, miten mainontasi tehoaa, ja voit tulosten perusteella tehdä parannuksia ja muutoksia mainoksiisi – koska tahansa.
  • Digimainonta on muokattavaa ja joustavaa. Printtimainonnassa maksat mainoksesta etukäteen ja jätät sen niin sanotusti herran haltuun. Useimmissa digimainonnan muodoissa voit sen sijaan muokata mainostasi lähes reaaliaikaisesti sen performanssia parantaaksesi. Voit panostaa enemmän hyvin toimiviin mainoksiin, ja poistaa huonommin menestyvät mainokset. Näin maksat vain hyvistä tuloksista, ja ne ovat vieläpä sinun omissa käsissäsi.
  • Vietämme aikaa verkossa, joten siellä sinunkin tulee näkyä – ja löytyä. Se nyt vain on fakta, että verkosta on tullut osa arkeamme ja todellisuuttamme. Pelkästään suomalaiset tekevät päivittäin jopa 30 miljoonaa Google-hakua. Ja jopa kolme neljästä suomalaisesta kertoo käyttävänsä jotain sosiaalisen median kanavaa.** Koska internet on niin kiinteä osa arkeamme, odottavat kuluttajat ymmärrettävästi löytävänsä sieltä kaiken tarvitsemansa tiedon ja palveluntarjoajat. Jos yritys ei verkosta löydy, sitä ei ole kuluttajalle olemassa.

(** Suomalaisten sosiaalisen median käyttöä tutkittiin osana IROResearchin valtakunnallista Tuhat suomalaista -tutkimusta. Tutkimuksen tilasi Fonecta Oy.) 

Tutkimus: Sosiaalisen median käyttö ja mainonta Suomessa.

Lataa raportti

Digimurroksen aallokot surffanneena, olemme täällä sinua varten

Nyökytteletkö siellä ruudun toisella puolella? Mutta et ihan tiedä, mistä aloittaa, ja miten? Ei huolta, me Fonectalla olemme nimittäin kävelleet läpi koko polun. Matkamme alkoi 20 vuotta sitten, kun käytössä oli yleisesti lähinnä lankapuhelin ja painettu sana.

Olemme sen jälkeen matkanneet läpi koko digitaalisen murroksen ja keränneet matkalla mukaamme kaikki opit ja osaamisen, jonka voimin autamme muita yrityksiä onnistumaan digitaalisessa kasvussa.

Olipa yrityksesi pieni tai suuri, ja missä tahansa vaiheessa digitaalisen mainonnan polulla, olemme valmiita auttamaan.

Ota yhteyttä, niin selvitetään, miten.