Miksi kannattaa kannustaa henkilöstö someen

Miksi yrityksen kannattaa kannustaa työntekijöitä someen?

Jotkut yritykset haluavat rajoittaa työntekijöidensä aktiivisuutta sosiaalisessa mediassa, toiset taas kannustavat siihen. Onko työntekijöiden aktiivisuus sosiaalisessa mediassa yritykselle uhka vai mahdollisuus?

Mitä minä tästä hyödyn?

Etenkin alkuaikoina, sosiaalisen median vasta rantauduttua Suomeen, ohjeisti moni työnantaja henkilöstöään pysymään poissa somesta työajalla. Työntekijän somekäyttö koettiin paitsi työstä lintsaamisena myös uhkakuvana yritykselle. Se, että kerrotaan omasta työstä, nähtiin vaaratekijänä eikä mahdollisuutena.

Ylilyöntejä tapahtui niin henkilöstön kuin työnantajienkin taholta. Sosiaalinen media ja siellä käyttäytyminen haki vielä rooliaan yritysten ja henkilöstön elämässä, mutta suhteellisen nopeasti yritykset alkoivat tunnistaa oman henkilökunnan aktiivisen somettamisen hyödyt.

Aktiivinen henkilöstö on kilpailuvaltti

Ja miksi eivät olisi tunnistaneet? Henkilöstön someaktiivisuudesta hyötyvät kaikki. Yritys saa etua kilpailijoihin nähden tuomalla esiin omien asiantuntijoidensa osaamista. Yksittäinen työntekijä puolestaan kertoo omasta osaamisestaan ja asiantuntijuudestaan sekä siinä ohessa uskollisuudesta työnantajaansa kohtaan. Ihmiset verkostoituvat niin potentiaalisiin kumppaneihin kuin asiakkaisiinkin. 

Henkilöstön aktiivisuus somessa luo kilpailuedun muihin nähden. Yritys tulee näin helpommin lähestyttäväksi ja inhimillisemmäksi. Henkilökunnan jakamaan sisältöön luotetaan ja sitä luetaan. Samalla yritys vahvistaa omaa brändiään ja tietoisuutta, ja kynnys ottaa yhteyttä kyseiseen yritykseen laskee sitä mukaa kun yrityksestä tulee tutumpi.

Näin teet itsellesi timanttisen LinkedIn-profiilin. Ota vinkit talteen! 

Mitä se Social selling onkaan?

Myynnin ammattilaisille sosiaalisessa mediassa myyminen eli social selling on arkea. Asiantuntijapostaukset johtavat parhaimmillaan keskusteluun potentiaalisen asiakkaan kanssa sekä sitä kautta kauppaan ja pitkäjänteiseen asiakkuuteen. Ja kun puhutaan B2B-myynnistä, ei puhuta penneistä eikä senteistä, vaan merkittävistä summista.
Tunnettu tosiasia on, että b2b-myyntikin on mitä suurimmassa määrin h2h eli human-to-human-myyntiä. 

Vaikka toimimme yrityksen edustajana, ostamme kuitenkin edelleen ihmiseltä, ja tässä ostoprosessissa saatamme tutustua toisiimme somessa. Törmäämme kiinnostavaan sisältöön ja kommentoimme sitä, mistä syntyy dialogi, joka saattaa johtaa pitkään yhteistyöhön tai asiakassuhteeseen.

Ennen tapaamista käymme katsomassa toistemme profiilit LinkedInissä ja viimeistään tapaamisen jälkeen verkostoidumme siellä toisiimme. Nykyään on myös hyvin yleistä ottaa suoraan yhteyttä erityisesti LinkedInissä nähdyn relevantin sisällön perusteella – kommentoimme vieraankin henkilön kiinnostavaa postausta ja aloitamme siitä yhteydenpidon, joka saattaa johtaa kauppaan. 

Sosiaalista mediaa ei siis voi enää ohittaa myynnin ja asiakkuudenhoidon kanavana.

Miten henkilöstöä voi kannustaa someen?

Henkilöstön someaktiivisuus perustuu aina vapaaehtoisuuteen. Joskus kuulee yrityksistä, jotka yrittävät pakottaa henkilöstön someen yrityksen itse laatimalla viestillä, mutta tällä mallilla ei pitkälle pötkitä. Yritys voi toki kannustaa jakamiseen ja antaa malliksi jopa valmiit tekstiehdotuksia, mutta jakamisen täytyy aina olla henkilöstölle vapaaehtoista. Parhaisiin tuloksiin päästään, kun jokainen jakaa sisällöt omalla persoonallisella näkökulmalla.

Jakamiseen voi kuitenkin tosiaan kannustaa. Johto voi toimia tässä hyvänä esimerkkinä tuomalla itse itseään esiin somessa omilla postauksilla. Yrityksen viestintäosasto on myös avainasemassa. Tuottamalla kiinnostavaa sisältöä henkilöstön jaettavaksi ja luomalla olosuhteet, joissa sisältö on helppo löytää ja jakaa, tehdään sosiaalisesta mediasta ja oman asiantuntijaprofiilin luomisesta siellä henkilöstölle helppoa, jolloin myös kynnys lähteä someen madaltuu merkittävästi.

Tietenkin epäasiallisen tai jopa salaiseksi luokitellun sisällön jakamiseen täytyy puuttua, mutta ei itse somessa olemiseen. Kannustamalla henkilöstön someen yritys vahvistaa työnantajamielikuvaansa ja henkilöstö omaa asiantuntijaprofiiliaan. Käytännössä kaikki voittavat.

Somessa kannattaa myös mainostaa. Täältä löydät mainostamisen vaihtoehtoja.

0