Katja Patojoki Fonectalta kiittelee myynnin koulutuksia

Miksi myyntityössä jatkuva koulutus on niin tärkeää?

Fonectalla oli suuri ilo toimia tänä vuonna Ammattikorkeakoulujen myynnin opiskelijoiden Best Seller Competitionin pääyhteistyökumppanina. Pääsimme yrityksenä seuraamaan aivan aitiopaikalta myynnin opiskelijoiden valmistautumista kilpailuun sekä luonnollisesti itse loppukilpailua. Omassa roolissani Fonectan henkilöstöjohtajana vastaan myös meidän henkilöstömme osaamistason ylläpitämisestä ja olikin ilo nähdä minkä valtavan työn opiskelijat kisaan valmistautuessaan ja Turussa kilpaillessaan tekivät ja millä omistautumisella he olivat liikkeellä. Samaa intoa näen päivittäin meidän omassa henkilökunnassamme.

Haastamalla itsensä ihminen oppii

Vaikka Best Seller Competition on kilpailu, on tässä kisassa on se mukava puoli, että jokainen voittaa jotain. Joku voittaa itsensä ja joku kaverinsa, mutta jokainen osallistuja saa mukaansa myös tärkeän kokemuksen. Opiskelijat ovat tottuneet olemaan päivittäin arvioitavana, mutta se, että laittaa itsensä tällä tavoin julkisesti likoon, on kova juttu! Kisassa opiskelijat ovat sekä arvostelevien tuomarien että finaalissa suuren yleisön edessä, lisäksi kaikki kisasuoritukset taltioidaan ja niitä voidaan arvioida jälkikäteen, joten pelkkä osallistuminen vaatii uskallusta ja heittäytymistä.

Ihmisen oppiminen perustuu siihen, että uskaltaa altistaa itsensä palautteelle, uskaltaa ottaa riskejä epäonnistumista pelkäämättä. Ja sellainen taito kaikilla tähän kisaan osallistuneilla 24 opiskelijalla todistetusti on. Se on taito, joka povaa kiinnostavaa ja monipuolista työelämää ja joka halutessaan auttaa saavuttamaan niitä unelmia, joita kohti nämä kisaan osallistuneet opiskelijat ja heidän opiskelutoverinsa jo ovat kulkemassa.

Myynnin arvostus nousussa

Fonectan näkökulmasta on ollut ilo ja kunnia saada olla mukana tässä taidokkaasti järjestetyssä tapahtumassa. Meille on hyvin luontevaa olla mukana tukemassa kisaa, joka nostaa esiin myyntiin liittyvän ammattitaidon ja lisää myyntityön arvostusta yleisesti. Fonectalla työskentelee noin 350 eri alan osaajaa eri puolilla Suomea ja kolmasosa meidän porukasta tekee päivittäin työkseen juuri sitä, mitä BSC-kisan finaalissakin nähtiin: onnistuneita asiakaskohtaamisia, joissa myyjän ammattitaidon lisäksi on paljon iloa ja energiaa ja lopuksi tyytyväinen asiakas. 

Meillä myyntityö on koko liiketoiminnan keskiössä ja arvostus myyjien ammattitaitoa kohtaan on todella korkea. Oli ihanaa olla mukana tällaisessa päivässä, jossa muutkin ympärillä tuntuvat ajattelevan samoin. Työ myynnissä on jatkuvaa uuden oppimista ja kehittymistä ja Fonectan näkökulmasta on ollut hienoa huomata, että Suomesta ei tule jatkossakaan huippumyyjät loppumaan vaan meillä on alaan liittyen todella korkeatasoista opetusta ja ihanan energisiä innokkaita uusia ihmisiä tulossa alalle. Voinkin todeta, että opiskelijat ovat tehneet hyvän valinnan ammatin suhteen ja todella toivon, että osa teistä päätyy aikanaan myös meidän fonectalaisten porukkaan osaamistaan hyödyntämään ja kehittämään. 

Kiinnostaako työ Fonectalla? Käy katsomassa avoimet paikat tai jätä avoin hakemus!

Katja Patojoki, Henkilöstöjohtaja

0 0