Miksi päivittäisin kotisivuja?

Miksi kotisivuja pitäisi päivittää?

Olet perustanut yrityksellesi muutama vuosi sitten kotisivut. Silloin lisäsit sinne tietoa yrityksestä, perustit uutispalstan, mutta et ole sitä nyt vähään aikaan ehtinyt päivittää. Ajattelit myös lisätä sivuille kuvagallerian yrityksen palveluista, mutta et ihan ole vielä ehtinyt sitä päivittää, kun pitäisi saada parempia kuvia otettua… Kuulostaako tutulta? Tämä tarina on arkea monelle suomalaisyritykselle ja -yrittäjälle.

Onko kotisivuistasi tullut tiedon hautausmaa?

Kotisivut ovat yrityksen kuin yrityksen tärkein kanava verkossa. Siellä tietojen, tuotteiden ja palveluiden on aina oltava ajan tasalla, sillä kotisivut ovat paitsi yrityksen käyntikortti verkossa, myös monesti se ensimmäinen paikka, josta asiakkaat tietoa etsivät. 

Usein kuitenkin ajatellaan, että riittää, kun kotisivut on kertaalleen tehty. Tuotteet, palvelut, hinnat tai jopa koko liiketoiminta ovat sivujen perustamisen jälkeen saattaneet muuttua, mutta kotisivut jäävät päivittämättä.

On tietysti luonnollista, että yritys keskittyy liiketoimintaan, kehittää uusia tuotteita ja pudottaa vanhoja pois valikoimasta, mutta on aina muistettava, että asiakkaita vartenhan näitä muutoksia tehdään. Ja mistä asiakas tiedon tuotteista saa, ellei juuri kotisivuilta?

Miten sinun kotisivusi toimivat? Testaa!

Maailma muuttuu – muuttuvatko kotisivut?

Maailma on muuttunut lyhyessä ajassa. Vain pari vuotta sitten meillä oli vielä erilainen tapa etsiä asioita, ja se, mikä pari vuotta sitten toimi, ei ehkä toimikaan enää. Asioita haetaan eri sanoilla kuin jokin aika sitten, samoin tekniset vaatimukset sivuille ovat muuttuneet. Kotisivut rakennetaan aina sen mukaan, mitä loppukäyttäjän halutaan kotisivuilla tekevän ja tämä juuri on viimeisten 5-6 vuoden aikana muuttunut. Kun asiakkaiden käyttäytyminen muuttuu, täytyy myös kotisivujen muuttua.
Mikä sitten on kotisivuilla muuttunut?

Kun aiemmin riitti, että navigaatiossa oli ”ota yhteyttä”- linkki, pitää nyt olla selkeästi näkyvillä puhelinnumero, johon voi soittaa clik to call -toiminnolla, toisin sanoen suoraan puhelimella. Kun Google-hauista jo 60% tehdään mobiilisti, ohjautuu näistä hauista väistämättä iso osa yritysten verkkosivuille. Sivujen on siis palveltava mobiilikäyttäjiä.

Mobiilikäyttäjien huomioiminen liittyy erityisesti sivujen latautumiseen ja skaalautuvuuteen. Jos sivut eivät lataudu 3 sekunnin kuluessa, lähtee kävijä pois ja vaikka sama kärsimättömyys näkyy myös pöytäkonekäytössä, korostuu se puhelinselailussa, jossa verkkoyhteys saattaa olla langallista verkkoa heikompi. Sama pätee sivujen skaalautuvuuteen. Jos sivu ei skaalaudu puhelimen näyttöön, kävijä lähtee pois. Tämän luulisi jo olevan itsestäänselvyys, mutta valitettavan usein vastaan edelleen tulee kotisivuja, joissa mobiilikäyttäjiä ei ole huomioitu lainkaan.

Ohjaa asiakkaat toimintaan

Kaikilla kotisivuilla on aina joku tarkoitus, joku asia, joka halutaan asiakkaan tekevän. Tämä voi olla yhteydenottopyyntö, soitto yritykseen, suora osto, ajanvaraus tai tietojen antaminen asiakkaille. Näiden tietojen on siis oltava selkeästi esillä ja sivuilla täytyy olla selkeä CTA (Call to Action eli toimintakehotus), joka ohjaa asiakkaan jättämään tarjouspyynnön tai vaikkapa tekemään suoran oston. Näin autat asiakkaita löytämään sen, mitä he ovat etsimässä ja saat samalla liidejä, kauppaa ja varauksia kalenteriin.

Kun tiedämme, mitä haluamme asiakkaiden sivuilla tekevän, täytyy se tieto olla helpoimmin löydettävissä. Ylipäänsä selkeys sivujen rakenteessa, teksteissä ja käytettävyydessä luo hyvää asiakaskokemusta ja saa asiakkaat pysymään sivuilla.

Tilaa maksuton verkkosivuopas!

0 0