Mikä on Google My Business?

Mikä on Google My Business?

Kun etsimme palvelua tai tuotetta, etsimme sitä lähes poikkeuksetta ensisijaisesti verkosta. Ja verkossa tehdyistä hauista Suomessa valtaosa tehdään Googlessa. Siksi ei ole yhdentekevää, miten yritys Googlesta löytyy.

Suomalaisista 71% ei luota siihen, että yrityksen tiedot ovat verkossa oikein, mikä varmasti johtuu ainakin osittain yritysten yleisestä epätietoisuudesta tai välinpitämättömyydestä tietojen päivittämistä kohtaan. Yksi aivan perustavanlaatuinen tapa tulla löydetyksi ja varmistaa, että tiedot ovat oikein, on pitää huolta siitä, että yrityksellä on ajantasainen Google My Business - näkyvyys.

Mikä on Google My Business -näkyvyys?

Google My Business tuo yrityksen tiedot näkyviin Google-hauissa sekä Google Mapsissa. Tarkoitus on, että Google My Business -palveluun syötetään kaikki ne yrityksen perustiedot, joita nykyasiakas tai potentiaalinen uusi asiakas verkosta etsii.

Jos yritys ei itse ota omaa Google-näkyvyyttään haltuunsa, voi kuka tahansa käydä päivittämässä tietoja Googleen yrityksen nimissä. Monesti käyttäjät tarkoittavat hyvää ja haluavat auttaa muita tietoa etsiviä, mutta he eivät voi tietää yrityksen liiketoiminnasta yksityiskohtia samalla tavalla kuin yritys itse.

Mitä tietoja lisään Google My Business -palveluun?

Kun tietoja lisätään Google My Business -palveluun, on tarkoitus tuoda asiakkaiden näkyville kaikki yritykseen liittyvät perustiedot. Näitä tietoja ovat luonnollisesti yhteystiedot (osoite, puhelinnumero, kotisivu), mutta myös aukioloajat. Juuri näitä tietoja verkosta erityisen paljon etsitään.

Aloita siis perustamalla Google-tili. Tähän tarvitset sähköpostiosoitteen. Jos yrityksellä on g-mail-osoite, sisältyy siihen automaattisesti myös Google-tili. Tilin voi perustaa myös ilman g-mailia, mutta parhaiten kaikki Googlen palvelut toimivat nimenomaan g-mailin kautta. Kun tili perustetaan, lähettää Google yritykselle vahvistuskoodin joko sähköpostilla tai kirjeitse. Tämä koodi tarvitaan tilin perustamiseen, mutta se saattaa monesti luiskahtaa roskapostiin.

Google My Business -näkyvyys sisältyy Fonecta Kontakti -palveluun

Aukioloajat

Verkosta etsitään erityisen paljon aukioloaikoja. Aukiolojen vapautumisen myötä asiakkaat eivät enää voi olettaa, että yritys on juhlapyhinä automaattisesti suljettu, sillä osa yrityksistä palvelee asiakkaitaan myös pyhäaikaan. Samoin ei voida olettaa, että sama yritys on samalla tavalla auki eri juhlapyhinä.

Yrityksen täytyykin muistaa pitää tieto poikkeusaukioloajoista aina ajantasaisena. Mikään ei ärsytä asiakasta enempää kuin se, että on Googlesta saamansa tiedon perusteella tullut yrityksen oven taakse vain huomatakseen, että liike onkin suljettu.

Kysymykset ja vastaukset

Asiakkaat voivat esittää yritykselle kysymyksiä, joihin odottavat saavansa vastauksia. Tämä on tärkeä osa yrityksen maineenhallintaa sekä asiakaspalvelua. Vastaa siis saamiisi kysymyksiin asiallisesti ja nopeasti. Jos kysymykset ovat epäasiallisia, voit pyytää Googlea poistamaan ne, mutta tähän ei voi luottaa, joten paras tapa on vastata kaikkiin kysymyksiin ystävällisesti ja rauhallisesti.

Kysymykset ja vastaukset -osio on avoin kaikille käyttäjille, joten kuka tahansa voi vastata esitettyihin kysymyksiin. Siksi onkin erityisen tärkeää vastata kysyjille ripeästi ja tehdä selvästi, että vastaat yrityksen edustajana. Google myös arvostaa yrityksiä, jotka vastaavat nopeasti. Lue lisää maineenhallinnasta verkossa.

Arvostelut ja tähtiluokitus

Asiakkaat voivat jättää yrityksestäsi sekä Googlessa että mm. Facebookissa arvioita ja tähtiluokituksia, jotka nousevat näkyviin Google My Business -näkyvyyteesi. Nämä ovat yrityksellesi varsinaisia kultakimpaleita, sillä yhä enemmän ja enemmän luotamme muiden arvioihin tuotetta tai palvelua etsiessämme.

Hyvän arvion saanut yritys herättää luottamusta ja saa myös enemmän asiakkaita kuin huonojen arvostelujen yritys. Voit kannustaa tyytyväisiä asiakkaitasi jättämään arvion asiakaskokemuksestaan ja näin kasvatat hyvää mainettasi. Toisin kuin kysymykset ja vastaukset -osiossa, voi arvosteluihin kirjoittaa vastauksia vain yrityksen edustaja.

Suositut ajat

Suositut ajat -kohta näyttää yrityksessäsi vierailevien asiakkaiden käyntiajat graafisena piirroksena. Tämän tiedon avulla kävijät tietävät ovatko tulossa asioimaan ruuhka-aikaan, ja voivat halutessaan valita käynnilleen hiljaisemman ajankohdan.

Yrityskuvaus

Yrityskuvauksen tarkoitus on kertoa, mitä yrityksesi asiakkailleen tarjoaa ja mikä on sen ydinbisnes. Hyvä yrityskuvaus on selkeä ja napakka, todenmukainen ja yrityksen toimenkuvaa avaava. Älä siis jaarittele, mutta kerro toiminnastasi houkuttelevalla ja kiinnostavalla tavalla.

Kartta

Google My Business -tilin kautta tiedot päivittyvät Googlen karttapalveluihin. Haemme yhä enemmän reittejä ja lähellämme olevia palveluja, joten jos yrityksen tiedot eivät näy karttapalveluissa, on vaara, että kaikki nämä haut menevät silloin ohi.

Toimiala

Toimiala valitaan toimialaluettelosta, ja sen tarkoitus on kuvata mahdollisimman tarkasti sitä, mitä yritys tekee.

Valokuvat

Kun lisäät tilillesi valokuvia, tuotat selvää lisäarvoa asiakkaillesi. Tuo esiin tuotteitasi ja palveluitasi houkuttelevalla tavalla, hyvä on myös lisätä kuva yrityksesi toimitilasta ulkoapäin, sillä tämä auttaa asiakkaitasi löytämään paremmin perille. Samoin sisätiloista lisätyt hyvät ja kertovat kuvat auttavat asiakkaitasi. 

Miksi siis Google My Business?

Kuvittele tilanne, jossa asiakas pohtii valintaa kahden yrityksen välillä. Kumman luulet, että hän valitsee - yrityksen, jonka sijainti näkyy Google-haussa näkyvässä kartassa, joka tuo esiin houkuttelevia kuvia yrityksestä ja jonka tiedoissa näkyy korkea tähtiluokitus ja useita kiittäviä arvioita. Vai saman yrityksen, jonka tiedoissa on puutteita, aukioloaikoja ei näy, eikä näkyvyydessä ole lainkaan kuvia. Kumman sinä valitsisit? 

Lue artikkelista lisää siitä, miksi Google My Business on tärkeä.


Fonecta Kontakti auttaa yrityksen löydettävyydessä verkosta!

0 0