Pilaako markkinointi aina kaiken?

Markkinointi pilaa aina kaiken

Pakko myöntää, jäähän se mieleen kun kollega palaverissa sanoo että markkinointi pilaa aina kaiken. Mutta vähän kun asiaa selvittelin, täytyy sanoa että ymmärrän mitä hän tarkoitti. Etenkin nykypäivänä verkkoon syntyy mitä moninaisempia ilmiöitä, joita ihmiset alkavat luoda, jakaa, seurata ja kommentoida. Vaan eipä aikaakaan, kun Mainosmies Mainostaja havaitsee, että kyseisen asian, kanavan tai ilmiön voisi jollain tavalla monetarisoida. Ja näin markkinointi on siis ”pilannut” tämänkin sinänsä mainion asian. Muistatteko sen ajan ei niin kauan sitten kun Facebookissa sai hienosti näkyvyyttä orgaanisilla postauksilla? Aivan.

Vaikuttajien kautta näkyvyyttä

Viime viikolla Tubecon Industry Dayn aiheena oli vaikuttajamarkkinointi. Voidaan pohtia, kävikö markkinointi pilaamassa vloggaamisen ja tubettamisen, vai onko markkinoinnin avulla alalle avautunut sittenkin uusia mahdollisuuksia? Kieltämätön tosiasia kuitenkin on, että vaikuttajamarkkinointi on tullut jäädäkseen ja vaikkei kyseessä olekaan mikään uusi ilmiö, on verkossa tapahtuva vaikuttajamarkkinointi avannut mahdollisuuksia sekä vaikuttajille että yrityksille näkyä siellä, missä ihmiset liikkuvat ja tavalla, joka heitä kiinnostaa ja puhuttelee.

Vaikuttajamarkkinointi valikoitui Tubecon Industry Dayn aiheeksi sen ajankohtaisuuden vuoksi. Yhä useampi vloggari, tubettaja tai podcastaaja on tehnyt harrastuksestaan ammatin ja sisältöjä tehdään yhä ammattimaisemin. Lähetykset ovat käsikirjoitettuja ja selkeälle kohderyhmälle suunnattuja ja niihin liittyy yhä useammin myös yritysyhteistyötä. Suosituimpiin lähetyksiin myydään mainontaa ja tuotteisiin liittyvä näkyvyys on alalla jo itsestäänselvyys. Osa vaikuttajista nostaa esiin tuotteita joista ovat itse kiinnostuneita, mutta näkyvyyttä voi myös ostaa. Nykypäivänä myös b2b-markkinassa toimiva yritys voi hyvin hakea näkyvyyttä vaikuttajamarkkinoinnin kautta, sillä vaikuttajia seuraavat myös yrittäjät.

Vaikuttajan sanaan uskotaan

Vaikuttajamarkkinoinnilla tavoittaa helposti suuria määriä ihmisiä, ja etenkin nuoret uskovat ennemmin vaikuttajaa kuin perinteistä mediaa. Tällä on toki myös varjopuolensa – vaikuttajamarkkinoinnissa saa varautua myös negatiiviseen julkisuuteen erityisesti silloin, jos vaikuttajan arvio tuotteesta ei vastaakaan todellisuutta. Siksi päälle liimattu tai väkisin väännetty yritysyhteistyö saattaa ampua itseään nilkkaan – vaikuttajien tehokkuus perustuu nimenomaan rehellisyyteen, avoimuuteen ja luotettavuuteen.

Vaikuttajamarkkinoinnin kautta tapahtuva luonteva ja onnistunut yhteistyö tai mainonta on usein kuitenkin kustannustehokasta ja tuloksellisesta, siksi sitä myös niin paljon näkee. Suosituimmat vaikuttajat tekevät yhteistyötä mediatoimistojen kanssa, joten yrityksen ei tarvitse löytää sopivia vaikuttajia itse tai olla heihin itse yhteydessä, vaan toimisto hoitaa neuvottelut heidän puolestaan. Yhteistyö voi olla joko suoraan vaikuttajan podcastissa/vlogissa näkymistä, mutta myös ihan puhdasta mainontaa kesken lähetyksen. Monesti perinteinen mainonta voikin olla parempi yhteistyön muoto, juuri edellä mainitun luotettavuuden näkökulmasta.

Olemme aina ihannoineet julkisuuden henkilöitä ja heidän kauttaan hakeneet suosituksia tuotteista tai palveluista, internet vain on tehnyt meistä jokaisesta potentiaalisen julkkiksen. Jos ihmisellä on mielipiteitä ja halua kertoa niistä muille on hän potentiaalinen vaikuttaja jonka suosituksia uskotaan ja niitä myös seurataan. Hyvä esimerkki tästä on Curly Girl -ilmiö, jossa netissä levinnyt luonnonkiharatrendi johti suomalaisen shampooyrityksen kysynnän, tuotannon ja liikevaihdon räjähdysmäiseen kasvuun. Näitä viraali-ilmiöitä on vaikea tai jopa mahdoton ennustaa eikä niiden kestoakaan voi etukäteen arvioida, mutta jos vaikuttaja ja yritys kohtaavat toisensa luontevalla tavalla voi tuloksena olla molempia hyödyttävä yhteistyö. Vaikuttajamarkkinointi voi siis olla tehokasta, mutta pidä kiirettä ettei markkinointi ehdi pilata sitä.

0 0