Digitaalinen markkinointi ponnistaa läsnäolosta

8.2.2022 | Lukuaika 3 min

Jokainen yritys hyötyy liiketoiminnassaan digitaalisesta läsnäolosta. Kun yrityksen kotisivut ovat ajan tasalla, askel digitaalisen markkinoinnin laajempaankin hyödyntämiseen on helpompi, kuin moni kuvittelee, kirjoittaa Fonectan myyntijohtaja Sauli Korpisaari.

Tilastojen mukaan Suomessa on noin 370 000 yritystä, joista valtaosa – jopa 330 000 yritystä – työllistää alle neljä henkilöä. Moni näistä pienyrityksistä on syntynyt myymään yrittäjän osaamista ja työllistää paitsi yrittäjän itsensä mahdollisesti myös muita.

Yrittäjät keskittyvät yleensä ydinosaamiseensa: bisnesideansa toteuttamiseen ja yrityksen menestymisen varmistamiseen. Asiakkaita palvellaan ja uusia hankitaan, ja yrittäjän työpäivät venyvät pitkiksi.

Kun yrittäjillä on kädet savessa yrityksen arjessa, aina ei riitä aikaa keskittyä markkinointiin eikä siihen välttämättä ole edes mielenkiintoa. Tässä digitaalinen markkinointi tulee apuun ja tarjoaa mahdollisuuden kiireen keskelläkin kehittää liikeyrityksen toimintaa.

Jos et löydy verkosta, eivät asiakkaasikaan löydä sinua

Väitän, että Suomesta ei löydy yhtäkään yritystä, joka ei liiketoiminnassaan hyötyisi digitaalisesta läsnäolosta. Digimarkkinointi sisältää lupauksen yrityksen kasvu-uran varmistamisesta ja jopa vahvistamisesta.

Jokainen yritys hyötyy siitä, että on löydettävissä verkosta. Jos yritystäsi ei netistä löydy tai tiedot eivät ole ajan tasalla, myös vanhat asiakkaat olettavat helposti, että yritystäsi ei enää ole olemassa.

Poikkeuksellinen korona-aika on entisestään lisännyt digitalisaatiota ja digitaalisen läsnäolon merkitystä kaupankäynnissä. Ensishokin jälkeen kaikille yrittäjille on ollut selvää, että korona muuttaa ratkaisevasti yritysten osto- ja myyntiprosesseja.

Entistä useampi yritys on vahvistanut digitaalista läsnäoloaan ja entistä useampi on myös ottanut askeleita digitaaliseen markkinointiin. Harva yrittäjä osaa tai ehtii tehdä kaiken itse, siksi Fonectakin toimii digimarkkinoinnin kumppanina jo yli 30 000 yritykselle.

Tarkista, kuinka yrityksesi tiedot löytyvät verkosta

Tee maksuton testi

Panostavatko yritykset oikeisiin asioihin?

Tyypillisesti pk-yrityksellä on vähintään profiili Facebookissa tai jonkinlaiset kotisivut. Jos yrityksesi hakee aktiivisesti uusia asiakkaita ja liiketoiminnan kasvattamista, kannattaa verkossa panostaa tuotteiden ja palvelujen näkyvyyteen.

Tuotteiden ja palveluiden näkyvyyttä voi lisätä esimerkiksi hakukonemainonnalla. Kotisivuillaan yritys voi korostaa luotettavuutta, jakaa tarkkoja tuotetietoja ja tukea asiakkaan ostopäästöstä.
Digimarkkinoinnin ensimmäinen askel on siis varmistaa se, että yritys on löydettävissä digitaalisista kanavista.

Sen jälkeen kannattaa pohtia, mikä on kunkin kanavan – kotisivujen tai vaikka sosiaalisen median vaihtoehtojen – rooli. Minkä kanavan kautta tavoitan mahdolliset uudet asiakkaat? Minkä kanavan kautta palvelen parhaiten olemassa olevia tai kenties palaavia asiakkaita? Miten voin lisätä kannattavimman tuotteeni tai palveluni myyntiä?

Olemme Fonectalla huomanneet, että monelle yrittäjälle askeleet digitaalisen markkinoinnin hyödyntämiseen ovat usein helpompia kuin luullaan. Pienikin yritys voi tehostaa löydettävyyttään, ulkoistaa kampanjoitaan ja hyötyä digimarkkinoinnin kasvulupauksesta nopeastikin.

Markkinoinnin murros -blogisarjassa fonectalaiset ottavat kantaa digimarkkinoinnin trendeihin ja tulevaisuuteen.