Näin tehdään datasta asiakasymmärrystä

Case Fonecta: Datasta asiakasymmärrykseen

Fonectan Liiketoimintajohtaja Vesa-Pekka Kirsi vieraili Markkinoinnin viikolla kertomassa, miten datasta kasvatetaan asiakasymmärrystä.

Fonectalla data on ollut olennainen osa liiketoiminnan kehittämistä jo pitkään. Hyödynnämme dataa niin liidiputken kehittämisessä ja liidimyynnin kasvattamisessa kuin kylmäsoittojen tehostamisessa. Vesku avaa käytännön esimerkkien kautta omaa tekemistämme, josta olemme saaneet hyviä tuloksia - ja jota oppia mielellämme jaamme muillekin.

Asiakasrekisteristä asiakasymmärrykseen

Yritykset eivät aina edes ymmärrä, mitä dataa heillä on käytössä ja miten sitä voidaan hyödyntää. Kaiken pohjana on yrityksen oma asiakasrekisteri, jonka pitäminen ajantasaisena on jokaisen yrityksen lakisääteinen velvollisuus. Kun asiakasrekisteri päivitetään säännöllisesti ja tiedetään, että rekisterin tietoihin voidaan luottaa, pystytään rekisterin tietoja analysoimaan ja rikastamaan. Tätä kautta aletaan jo lähestyä todellista asiakasymmärrystä.

Data ei vähennä työmäärää, mutta parantaa tuloksia

Datasta puhutaan paljon, ja sitä on paljon saatavilla. Joskus voidaan ajatella, että data helpottaa markkinoinnin työtä, mutta jos dataa halutaan hyödyntää tehokkaasti, se pikemminkin kasvattaa kuin vähentää työmäärää, Vesku kertoo Fonectan kokemuksista. Mutta vaikka työmäärä lisääntyy, ovat myös tulokset parempia. Lähde alkuun asiakasrekisterin kuntotestin avulla ja hyödynnä dataa asiakasymmärryksen muodostamisessa.

0 0