Black Friday käynnistää loppuvuoden ostosesongin

Black Friday aloittaa loppuvuoden sesongit

Suomalaisten ostokäyttäytymisessä tapahtunut muutos on ollut ennakoitavissa, mutta se on ollut nopeampaa kuin olisimme odottaneet. Ostokäyttäytymisen muutokseen liittyy paitsi tapa, jolla ostetaan (enemmän verkosta, vähemmän kivijalasta, vaikka kivijalkamyymälän kuolema sekin tuntuu olevan liioittelua) myös se, milloin ostetaan. Jos esimerkiksi ajattelit, että suomalaisten joulusesonki ajoittuu joulukuulle, ajattelit väärin.

Jouluostoksista 40% tehdään ennen joulukuuta

Googlen tekemän tutkimuksen mukaan 10% suomalaisista tekee jouluostoksensa lokakuussa ja 30% marraskuussa. Niinpä yritys, joka laittaa kaikki joulumarkkinoinnin paukkunsa joulukuulle, automaattisesti menettää merkittävän osan potentiaalisista asiakkaistaan. Kiinasta lähtöisin oleva singles day marraskuun toisena maanantaina tekee vasta tuloaan Suomeen ja jää jonkin verran isänpäivän jalkoihin, mutta todelliset talvisesongin sulkuportit avaa Black Friday.

Mikä ihmeen Black Friday?

Black Friday, Kiitospäivän jälkeinen perjantai on tarun mukaan saanut nimensä siitä, että myynnit tuolloin kääntyvät punaiselta (tappiolliselta) mustiksi (voitollisiksi). Suomessa Black Friday ei ole vapaapäivä eikä Yhdysvaltojen kaltaisia rynnistyksiä kauppoihin meillä samassa mittakaavassa nähdä, mutta se on tasaisesti kasvattanut merkitystään merkittävänä jouluostospäivänä, myös joulusesongin eräänlaisena virallisena aloituspäivänä.

Kun Black Friday, joka vuonna 2019 osuu perjantaille 29.11. ei meillä ole vapaapäivä, näkyvät sen vaikutukset erityisesti verkossa. Vuonna 2018 suomalaisten Black Fridayna tekemien verkko-ostosten määrä kasvoi 225% keskimääräiseen perjantaihin verrattuna (lähde: Verkkomaksupalvelu Paytrailin tutkimus). Suomalaisista jo 96% oli kuullut Black Fridaysta ja heistä 58% teki ostoksia Black Fridayn aikana.

Black Fridayn maine merkittävänä alennuspäivänä onkin saanut suomalaiset kuluttajat yhä valppaammiksi. Erityisesti kalliiden elektroniikkatuotteiden kohdalla ollaan hyvin hinta- ja laatutietoisia. Siksi yritysten kannattaakin panostaa mainontaan jo paljon ennen Black Fridayta ja tuoda tuotteensa hyvissä ajoin niistä kiinnostuneiden tietoisuuteen. Black Friday on nopeasti laajentunut kestämään koko viikonloppun ja vielä sitä seuraavan maanantain, joka on osuvasti nimetty Cyber Mondayksi, epäilemättä siksi että töihin palaavat (amerikkalaiset) voivat jatkaa shoppailua vielä viikonlopun jälkeen, jos eivät ehtineet kaupoille pyhinä.

Turhaa kulutusjuhlaa vai fiksua markkinointia?

Onko Black Friday siis taas yksi turha maailmalta meille rantautunut ilmiö? Kyllä ja ei. Kuten tutkimus osoittaa, ovat suomalaiset halukkaita tekemään jouluostoksiaan etukenossa. Vain harvat haluavat etsiä joululahjoja juuri ennen pukin tuloa jouluaattona - haluamme varmistaa, että saamme ja annamme lahjaksi toivottuja ja mieluisia lahjoja, mieluiten mahdollisimman edullisella hinnalla. Siksi Black Friday on jopa tervetullut muistutus siitä, että nyt ne joululahjat kannattaa viimeistään hankkia. Toki Black Friday voi innostaa turhaankin kuluttamiseen, mutta on hyvä muistaa, ettei Black Friday suinkaan ole pelkkä kuluttajien ja tavaroiden juhlapäivä. Black Friday toimii yhtä hyvin aineettomien lahjojen kuin B2B-myynninkin päivänä.

Onko elämä Black Fridayn jälkeen?

Black Fridayta seuraa joulunajan loppurutistus, sillä vaikka Black Friday ”aloittaa” jouluostossesongin, ei joulusesonki sentään siihen pääty. Ja joulua seuraavat talven alennusmyynnit, jotka nekin alkavat yhä aikaisemmin. Kenties Black Fridayn mukanaan tuoma jouluostosten painopisteen siirtyminen marraskuulle johtaa siihen, että olemme valmiita uuteen rutistukseen jo aiemmin. Jouluale on perinteisesti alkanut heti joulun jälkeen, mutta nyt monet yritykset aloittavat alennusmyynnin jo jouluviikolla tai jopa sitä edeltävällä viikolla.

Otsikossa puhumme loppuvuoden sesongeista, mutta on hyvä muistaa, että alennusmyynnit jatkuvat alasta ja liikkeestä riippuen hyvinkin helmikuulle, eli reilusti loppuvuoden yli. Alennusmyyntejä seuraava isompi sesonki on lyhyt, mutta näkyvä. Ystävänpäivä on Suomessakin nykyään merkittävä kuluttamisen juhlapäivä. Ja kun kevätaurinko alkaa lämmittää talvisia hankia alkavat suomalaisten ajatukset kääntyä jo hangen alla heräilevään kevääseen – kevätsesonki ja sen mukana kaikki pihaan ja mökkeilyyn liittyvä on jo alkanut.

Tiedätkö, milloin oman toimialasi sesonki alkaa? Tiedät varmasti, koska se on, mutta tiesitkö, että asiakkaasi valmistautuvat sesonkiin jo paljon ennen sen alkamista.

Oletko valmistautunut tuleviin sesonkeihin? Pyydä tarjous!


0 0