Asiakkaitamme

Lue asiakkaidemme kokemuksia fonectasta

Fonectan asiakkaista yli 80% on pk-yrityksiä, mutta joukkoon mahtuu rutkasti menestystarinoita aina mikroyrityksistä suuriin konserneihin yli 1 500 eri toimialalta. Tutustu asiakkaidemme tarinoihin - voit halutessasi rajata näkyville vain tiettyä palvelua koskevat asiakasreferenssit.

  • 26.10.2020
    Korona mullisti verkkoruokakauppa Kauppahalli24:n kysynnän

    Viikolla 12 Kauppahalli24:n tilauskanta räjähti. Tilausmäärät kasvoivat yhtäkkiä valtavasti, kun ihmiset jäivät etätöihin ja koululaiset kotikouluun. Yrityksessä reagoitiin nopeasti; ruoantoimitusprosessit viilattiin uusien ohjeistusten mukaisiksi eli kontaktit minimoitiin, lisää työntekijöitä rekrytoitiin ja ruokien toimitusaikoja laajennettiin. Asiakkaat saivat ruokatoimituksia ovilleen jopa kello 24 asti. 

    ”Lisäksi laajensimme toiminta-aluettamme pk-seudun ulkopuolelle ja toimme markkinoille uuden palvelun. Toimitimme Vantaalta käsin koko maahan kuivatarvikeruokatoimituksia. Kun kysyntää oli luonnollisesti uuden tilanteen takia ja tehokkaan markkinoinnin ansiosta, saimme heti kuivatarviketoimitustilauksia ympäri maata”, kertoo Kauppahalli24:n markkinointijohtaja Hanna-Kaisa Risku

    Kasvanut kysyntä kiihdytti verkkoruokakauppojen kilpailua

    Koronan vyöryessä suomalaisten arkeen moni uskaltautui kokeilemaan verkkoruokakauppaa ensimmäisen kerran. Monilla kokeilu jäi päälle ja ruoan tilaamisesta verkosta tuli uusi normaali. Kauppahalli24:n asiakaskunnassa korostuvat lapsiperheet, mutta koronan myötä myös ikäihmisistä saatiin paljon uusia asiakkaita. 

    Kun kysyntä verkosta tilattaville ruokatoimituksille kasvoi, kiihtyi myös verkkoruokakauppojen välinen kilpailu. Kauppahalli24 erottautuu kilpailijoistaan panostamalla raaka-aineiden tuoreuteen, tuotevalikoiman lähi- ja luomupainotteisuuteen, edullisiin kuljetushintoihin sekä asiakkaiden kiittelemään helppokäyttöiseen tilausjärjestelmään.

    ”Asiakas haluaa seurata oman tilauksen etenemistä ja arvioitua saapumisaikaa. Toimitamme asiakkaille tekstarilla linkin, jota kautta voi seurata kuljetuksen etenemistä kartalla. Kun asiakas näkee arvioidun toimitusajan, voi hän arvioida, ehtiikö välissä vielä lenkittää koiran. Linkin kautta asiakas voi myös kuitata toimituksen ilman kontakteja sekä antaa palautetta toimituksesta. Kun asiakas osaa odottaa toimitusta oikeaan aikaan, nopeuttaa ja tehostaa se meidän toimitusprosessiamme”, pohtii Risku.

    Markkinoinnin avulla yritys voi olla monikanavaisesti läsnä asiakkaille verkossa 

    Markkinoinnilla on suuri merkitys yrityksen liiketoiminnalle. Tärkeitä kohderyhmiä tavoitellaan ja heille viestitään mm. Facebookin ja Instagramin, LinkedInin, Googlen sekä ohjelmallisen ostamisen avulla saavutettujen medioiden kautta. 

    ”Koko ajan pitää olla verkon eri kanavissa kertomassa uusille asiakkaille ja muistuttamassa nykyasiakkaille, että olemme olemassa ja valmiina palvelemaan teitä. Koska meidän ostopolku on pitkä, pitää asiakkaan törmätä meihin monessa kanavassa ja siksi monikanavainen markkinointi sopii meille parhaiten. Ennen kuin asiakas tilaa, on hän kohdannut meidät verkossa, minkä jälkeen hän todennäköisesti päätyy keskustelemaan kotona kumppanin kanssa asiasta ja kurkkaa jääkaappiin, että mitä puuttuu. Meidän tilauksista suurin osa tehdään illalla klo 18-21 välillä”, sanoo Risku.

    Kauppahalli24:ssä ei levätä nytkään laakereillaan vaan pian lanseerataan jälleen uusi palvelu; kokonaan luomutuotteisiin keskittyvä valtakunnallinen luomukauppa. Etelä-Suomen alueella asiakkaat saavat pian nauttia kaikista luomutuotteista ja muualle Suomeen toimitetaan aluksi kuivaluomutuotteita. Kunnianhimoinen suunnitelma on laajentaa myös kylmätuotteiden jakelu koko Suomen alueelle tulevaisuudessa.

    Lue lisää
  • 29.04.2020
    Mainontaa ei kannata katkaista poikkeusaikana

    Kaksi vuotta sitten veri veti Ville Hakalaa yrittäjyyden pariin. Syntyi Sähkö- ja Kylmäpalvelu Hakala, jota työllistävät sähköasennukset sekä lämpöpumppujen asennukset. Poikkeustilanne ei ole hetkauttanut yrityksen toimintaa, tänä vuonna kevät on yhtä kiireinen kuin viime vuonnakin.

    Eilen Lempäälässä, huomenna Parkanossa

    Yrittäjän elämä on jatkuvaa tasapainottelua oikean työmäärän kanssa, että kaikki asiakastyöt ehtii tehdä laadusta tinkimättä. 

    ”Luultavasti palkkaan lähitulevaisuudessa itselleni työkaverin, mutta odotan vielä sitä yhtä isoa kiirettä”, kertoo toimitusjohtaja Ville Hakala, joka suhaa autollaan asiakkaiden perässä ympäri Pirkanmaata. 

    Poikkeustilanteesta huolimatta kauppaa on tehty ahkeraan ja uusia töitä tulee tasaisena virtana niin puskaradion, nettisivujen, Google-mainonnan, Facebook-postausten kuin lehtimainostenkin kautta. Kolmannes ajasta kuluu tuttujen yritysasiakkaiden parissa muun muassa rakennusliikkeen alihankkijana. 

    Paikallinen näkyvyys tärkeää

    Kaikkien kiinteiden kulujen katkaiseminen oli Villen ensimmäinen ajatus, kun koronan mukanaan tuoma poikkeustilanne maaliskuussa iski päälle. Samassa hulinassa laitettiin Google-mainoskampanja tauolle. 

    ”Muutaman viikon jälkeen huomasin, että töitä on ollut hyvin eikä mitään hätää ole, joten päätin käynnistää Google-kampanjan uudelleen”, Ville pohtii ja jatkaa: ”asiakkaiden mielessä pitää pysyä, koska töitä tarvitaan jatkossakin ja paikallisessa kilpailussa on oltava verkossa mukana. Vaikka olen saanut paljon lisätöitä puskaradion kautta, ei mainontaa saa missään nimessä unohtaa, koska sitä kautta tavoittaa ihan uusia asiakkaita.”

    Puolikas työkeikka kuussa maksaa Google-mainontaan käytetyn rahan takaisin ja yrittäjä on ollut kampanjan tuloksiin tyytyväinen. 

    ”Varsinkin tämä poikkeustilanne on korostanut markkinoinnin tärkeyttä. Hiljattain olen huomannut, että Facebookissa on kätevä esitellä palveluita ja tuotteita hyvien kuvien avulla”, Ville sanoo. 

    Teksti: Katariina Kemppi

    Lue lisää
  • 22.04.2020
    Maltti on valttia poikkeustilanteessa

    Jauhiaisten yrittäjäpariskunnan vetämässä TNT-Putki Oy:ssa työt ovat painottuneet viime aikoina entistä enemmän yrityspuolelle. Yrittäjät seuraavat tiiviisti viranomaisten ohjeistuksia, valistavat omia LVI-asentajiaan ja suhtautuvat paniikin sijasta maalaisjärjellä ja maltilla vallitsevaan poikkeustilanteeseen. 

    Isot hankkeet etenevät

    Espoossa sijaitsevasta 112 vuotta vanhasta koulusta tulee kesällä yrityksen uusi toimitila ja sieltä yrittäjä Miili Jauhiainen vastaakin puhelimeen maalipensseli kädessään.

    ”Kuten monet muutkin yritykset, myös me käytämme nyt tilaisuuden hyödyksi ja edistämme jo aiemmin suunniteltua remonttia, kun oma väki on pääasiassa muualla kuin toimitiloissa”, kertoo seitsemän työntekijää työllistävä Jauhiainen. 

    Alkushokin jälkeen yrityksessä koettiin yksi hiljaisempi viikko, mutta sen jälkeen töitä on riittänyt normaaliin tapaan.

    ”Poikkeustilanne ei estä putkia tai vessanpönttöjä hajoamasta, joten meitä tarvitaan edelleen. Osa isoista urakoista etenee tilanteesta huolimatta tai jopa ketterämmin nyt, kun tilat kuten ravintolat, toimistot tai kauppakeskukset ovat lähestulkoon tyhjinä. Osa siirtyy kuitenkin tulevaisuuteen. Myös taloyhtiöiden remontit etenevät pakollisten töiden osalta ja työllistävät arkeamme. Tuntuu, että kuluttajapuolella remontteja on herkemmin lykätty hieman myöhemmäksi”, Jauhiainen sanoo. 

    Asiakkaiden ymmärtäminen ja joustavuus korostuu

    Putkia ei voi korjata etänä tai digitaalisesti vaan asiakkaiden luo mennään paikan päälle kuten ennenkin. Kohde on nähtävä sekä tarjouksentekovaiheessa että varsinaisessa työvaiheessa.

    ”Meidän töitä ei voi oikein etänä tehdä!”, nauraa Jauhiainen ja jatkaa: ”mutta totta kai noudatamme kohteissa varovaisuutta eli emme kättele ketään, huolehdimme hygieniasta, käytämme käsidesiä ja suojaimia sekä huolehdimme turvaväleistä.”

    Asiakkaiden erilaisten tilanteiden ymmärtäminen ja niissä joustaminen on nyt Jauhiaisen mukaan avainasemassa. Yrityksen täytyy sopeutua uuteen tilanteeseen, jotta se palvelee nyt asiakkaitaan parhaalla mahdollisella tavalla. 

    Verkosta löytyminen tärkeää 

    TNT-Putki Oy toimii pääkaupunkiseudulla ja hyvä verkkolöydettävyys omalla markkina-alueella on Jauhiaisen mielestä yhtä tärkeää nyt kuin normaalistikin. Yrityksen verkkolöydettävyyttä on rakennettu systemaattisesti jo pitkään. 

    ”Ihmiset viettävät nyt netissä enemmän aikaa kuin yleensä ja tekevät siellä myös hankintoja, vaikkapa hanoja, aiempaa ahkerammin. Enkä usko, että tämä trendi kääntyy ainakaan laskevaan suuntaan poikkeustilanteen jälkeenkään eli kyllä meidän yrityksen pitää löytyä hyvin verkosta”, Jauhiainen pohtii. 

    Toimiva ja selkeä kotisivu, joka löytyy hyvin Googlesta on TNT-Putki Oy:n verkkolöydettävyyden kivijalka. Yhteystiedot ja aukioloajat löytyvät myös kaikista suosituimmista netin kanavista nopeasti, jotta yhteydenotto on asiakkaalle helppoa. Hanakat-ketjuun kuuluminen tuo myös yritykselle näkyvyyttä erilaisten mainoskampanjoiden muodossa.

    Teksti: Katariina Kemppi

    Lue lisää
  • Vaikeista ajoista huolimatta PGF Autokorjaamo luottaa tulevaisuuteen
    03.04.2020
    PGF Autokorjaamo Rovaniemellä on luottavainen tulevaisuuden suhteen

    Kolme työntekijää työllistävässä rovaniemeläisessä autokorjaamossa on pitänyt kiirettä tämän viikon ja myös ensi viikolle varauskalenteri näyttää täydeltä.

    Lue lisää
  • Harrasteosa panostaa digimainontaan Fonectan kanssa
    07.02.2020
    ”Mainontaan pitää panostaa varsinkin sesonkien ulkopuolella”

    Harrasteosan ketju- ja myyntipäällikkö Jari Puustinen ei pelkää ottaa riskejä tai kokeilla uusia keinoja tavoittaakseen vapaa-ajan laitteiden huoltoa, korjausta tai varaosia tarvitsevia asiakkaita. Jo yrityksen perusfilosofia on erilainen kuin monella muulla. Toiminnan ytimessä ovat nettikaupan sijaan yrityksen kivijalkaliikkeet, joissa asiakkaita odottavat Harrasteosan asiantuntijat. Missiona on ratkaista asiakkaan ongelma hyvän palvelun avulla.

    Lue lisää

Asiakkaitamme