Usein Kysytyt kysymykset

Fonecta-Tili ja kirjautuminen

Mikä on Fonecta-tili?
Fonecta-tili on käyttäjätunnus, jolla pääsee käyttämään Fonectan palveluita kuten Fonecta Caller, Fonecta.fi, Finder ja Oma Fonecta. Tili perustuu sähköpostiosoitteeseen, johon voi tarvittaessa palauttaa unohtuneen salasanan.

Miksi tilin sähköposti pitää vahvistaa?
Fonecta-tilin sähköpostiosoite tulee vahvistaa, jotta siihen voi palauttaa unohtuneen salasanan ja voimme lähettää palveluihin liittyvää asiakasviestintää ja esimerkiksi häiriötiedotteita.

Mitä viestejä Fonecta lähettää sähköpostiini?
Fonecta voi lähettää kolmen tyyppisiä sähköpostiviestejä käyttäjille: markkinointia, asiakasviestejä ja tiedotteita. Markkinointia lähetetään ainoastaan, jos on erikseen antanut siihen markkinointiluvan luodessa tai päivittäessä Fonecta-tiliä. Luvan voi myös poistaa jälkikäteen. Käyttäjille voidaan lähettää ilman erikseen annettua lupaa asiakasviestintää käyttäjän palveluihin liittyen, esimerkiksi Fonecta Callerin uudistuksista. Asiakasviestinnän voi kieltää palveluittain viesteistä löytyvistä kieltolinkeistä. Tiedotteita käytetään vain poikkeustapauksissa ja niitä voidaan tarvittaessa lähettää kaikille käyttäjille.

Miksi rekisteröityminen maksaa?
Yksityishenkilöiden yhteystietohaku Suomessa edellyttää vastikkeen suorittamista. Tästä syystä veloitamme 25 sentin nimellisen kertamaksun.

Unohdin salasanani, miten saan sen takaisin?
Kirjautumisen yhteydessä on mahdollisuus salasanan palauttamiseen käyttäjätunnuksena toimivaan sähköpostiosoitteeseen.

Näkyykö käyttäjätunnuksen sähköposti tai puhelinnumero palvelussa muille käyttäjille?
Fonecta-tilin tietoja ei näytetä muille käyttäjille hakupalveluissa eikä luovuteta eteenpäin kenellekään ellei erikseen anna markkinointilupaa tähän. Markkinointilupien antaminen on vapaaehtoista ja niitä voi poistaa myös jälkikäteen.

Fonecta.fi

Suomen kattavimmat yhteys- ja yritystiedot, kartat ja reitit

Fonecta.fi on Suomen suurin paikallinen hakupalvelu. Sieltä löydät yritykset, palvelut, yhteystiedot, kartat ja reitit helposti aina, kun tarvitset. Fonecta.fi -palvelua käyttää kuukausittain yli 1,5 miljoonaa suomalaista (lähde: FIAM).

Jos haluat muokata yrityksesi tietoja Fonecta.fissä, teet sen helposti Oma Fonecta -palvelussa.
Kirjaudu Oma Fonectaan

Fonecta Caller

Rekisteröityminen ja kirjautuminen

Olemassa oleva Fonecta-tili toimii tunnuksena myös Fonecta Callerissa ja voit kirjautua suoraan sisään.

Mikäli sinulla ei vielä ole Fonecta-tiliä, voi rekisteröinnin tehdä samalla, kun ottaa Fonecta Caller -sovelluksen käyttöön. Lataa puhelimesi sovelluskaupasta Fonecta Caller -sovellus ja avaa sovellus. Esittelyn jälkeen pääset rekisteröinti- ja kirjautumisikkunaan. Klikkaamalla "Luo uusi käyttäjätunnus", pääset kirjoittamaan sähköpostiosoitteesi ja itse keksimäsi salasanan pyydettyihin kenttiin. Sähköpostiosoite toimii käyttäjätunnuksena. Salasanan tulee olla vähintään kahdeksan merkkiä, siinä tulee olla isoja ja pieniä kirjaimia, vähintään yksi numero, eikä siinä saa olla välilyöntejä. Tietojen syötön jälkeen saat sähköpostiisi vahvistusviestin, jonka avulla saat vahvistettua uuden Fonecta-tilisi käyttöön.

Ensimmäisen Fonecta Caller -sisäänkirjautumisen yhteydessä vahvistetaan myös puhelinnumero sekä suoritetaan 25 sentin nimellinen kertamaksu. Yksityishenkilöiden yhteystietohaku Suomessa edellyttää vastikkeen suorittamisen.

Unohditko salasanasi?

Mikäli olet unohtanut salasanasi, saat resetoitua sen Fonecta Caller -sovelluksen kirjautumisikkunassa klikkaamalla "Unohditko salasanasi?". Kirjoita sähköpostiosoitteesi ja seuraa sähköpostiisi tullutta ohjetta.

Fonecta Callerin toiminnot

Fonecta Callerilla pystyy hakemaan koko Suomen kattavimpia yhteystietoja, etsimään ajoneuvon tietoja Traficomin liikenneasioiden rekisteristä sekä tilaamaan taksin.

Sovelluksen kautta pystyy lisäämään yhteystietoja oman puhelimen osoitekirjaan.

Kuka soittaa -toiminto

Android-käyttöjärjestelmän puhelimissa toimii kuka soittaa -toiminto, jonka avulla näet kuka sinulle soittaa jo ennen kuin vastaat puheluun. Sovellus kokoaa myös yhteen kaikki saapuneet puhelut, jotka olet vastaanottanut.

iOS-käyttöjärjestelmän puhelimissa kuka soittaa -toiminto kertoo yleisesti eniten soitetuimpien numeroiden yhteydessä "Numerosta soitetaan poikkeuksellisen paljon". Tämä sallitaan puhelimen asetuksista: asetukset > puhelin > puhelujen esto ja tunnistus > salli.

Asetukset

Fonecta Callerin asetukset

Oma profiili

Fonecta Callerin menusta saa auki Oman profiilin, josta voi hallita Fonecta-tiliin liitettyjä omia tietoja: nimeä, puhelinnumeroa, sähköpostia ja osoitetta.

Omasta profiilista onnistuu myös sovelluksesta ulos kirjautuminen.

Asetukset

Asetuksista pystyy valitsemaan kielen, millä sovellusta käyttää. Vaihtoehtoina on tällä hetkellä suomi ja englanti.

Android-käyttöjärjestelmän puhelimissa kuka soittaa -toiminnon ilmoitusruudun sijainnin saa päätettyä asetuksista olemaan ylhäällä, keskellä tai alhaalla puhelimen näyttöä - tai voi valita ettei ilmoitusta näytetä ollenkaan.

Oletuksena Fonecta Caller ehdottaa sovelluksen käynnistyessä numerohakua leikepöydälle kopioidulla numerolla. Kopioinnin ja numerohaun ehdotuksen saa estettyä asetuksista aktivoimalla kohdan "älä ehdota hakua leikepöydän sisällöllä".

Mainonnan kohdentamisen lupia hallinnoidaan sovelluksen asetuksista. Fonecta ja kumppanit voivat lähettää tuotteista ja tarjouksista tietoja sähköpostitse tai tekstiviestitse, mikäli käyttäjä on antanut tälle luvan.

Puhelinkohtaiset asetukset

Eri käyttöjärjestelmän puhelimen omat asetukset poikkeavat toisistaan. Puhelimen asetuksista hallinnoidaan Fonecta Callerin lupaa käyttää puheluhistoriaa, puhelimen tilaa, puhelimen yhteystietoja, puhelimen paikannusta ja näyttää soittajan tietoja.

Kun sovelluksen avaa ja kirjautuu sisään ensimmäisen kerran, kysytään käyttöoikeudet. Lisäksi Android-käyttöjärjestelmän puhelimissa oikeuksia voi hallita menun kohdassa "Käyttöoikeudet", jossa näkee mitä oikeuksia on sallinut ja estänyt.

Puhelimen omista asetuksista voi hallinnoida käyttöoikeuksia etsimällä sovelluksen sovelluslistasta. Vaihtoehtoisesti esimerkiksi puhelimen sijaintiasetuksista voi hallita sovelluskohtaisesti paikannusoikeuksia.

Asiakastuki

Voit olla meihin yhteydessä Fonecta Caller -sovelluksen kautta Asiakastuki-osiosta. Näin saamme heti tietoomme käyttämäsi laitteen tiedot, sekä sovellusversion ja pystymme auttamaan sinua nopeammin.

Hakupalveluissa julkaistavat tiedot

Mistä Fonectan hakupalveluissa (Fonecta.fi, Fonecta Caller, Finder.fi) julkaistavat tiedot tulevat?
Hakupalveluista löytyvät tiedot tulevat puhelinoperaattoreilta ja yritysten osalta useista tietolähteistä (mm. asiakasyrityksiltä suoraan). Käyttäjien käyttäjätunnuksen eli Fonecta Tilin tietoja ei julkaista hakupalveluissa.

Miksi tietoja ei aina löydy numerolla haettaessa?
Hakupalveluita ei löydy tietoa salaisiksi määritetyistä puhelinnumeroista eikä prepaid-liittymien numeroista. Myöskään yritysten alanumeroista ei ole aina tietoa saatavilla.

Julkaistut henkilötietoni ovat väärin, miten voin päivittää ne?
Yksityishenkilöiden perustiedot tulevat puhelinoperaattoriltasi. Päivittämällä tiedot operaattorisi kautta ne päivittyvät kaikkiin hakupalveluihin, sekä Fonectan että muiden palveluntarjoajien.

Yritystiedot ovat väärin, miten voin päivittää ne?
Oma Fonecta -palvelussa päivität yrityksesi yhteystiedot Fonectan palveluihin 24/7, käytät ostamiasi palveluita, näet reaaliaikaisesti raportointitulokset sekä tulostat tarvittaessa laskukopiot ja tilausvahvistukset. Kirjaudu sisään samoilla Fonecta-tilin tunnuksilla kuin Fonecta.fihin ja Fonecta Calleriin: https://oma.fonecta.fi

Miten saan tietoni pois?

Yhteystiedot tulevat Fonectalle teleoperaattoreilta. Teleoperaattorisi kautta voit halutessasi kieltää yhteystietojesi julkaisemiseen yhteystietopalveluissa (ml. Fonecta palvelut). Mahdolliset kiellot tulee tehdä suoraan teleoperaattorillesi. Asian pitäisi hoitua helposti soittamalla teleoperaattorin asiakaspalveluun. Tiedot päivittyvät yhteystietopalveluiden tarjoajille arkipäivisin.

Mikäli haluat salata puhelinnumerosi tai puhelinnumeroon liitetyt osoitetiedot, ota yhteys suoraan teleoperaattoriisi.”

Mitä tarkoittaa hakutulos ”Numerosta soitetaan poikkeuksellisen paljon”?
Tulos tarkoittaa ettei numerolle löydy tietoja Fonectalta, mutta analytiikan perusteella sitä on haettu poikkeuksellisen usein edeltävän viikon aikana. Kyseessä voi olla esimerkiksi puhelinmyyjä tai viranomainen.

Tietosuoja

Markkinointilupien hallinnointi

Voit itse hallinnoida markkinointilupia Fonecta-tilin asetusten kautta. Nämä markkinointiluvat vaikuttavat:

  • mitä tietoja Fonecta ja yhteistyökumppanit voivat lähettää sinulle palveluista ja tarjouksista
  • sinulle kohdistettuun verkkomainontaan

Jos haluat yleisesti rajoittaa telemarkkinointia tai postitse tehtävää suoramarkkinointia, voit tehdä kiellon ASML:n kieltopalvelun kautta osoitteessa https://www.asml.fi/kieltopalvelut/.

Haluat tarkistaa henkilötietojesi käytön Fonectan palveluissa

Sinulla rekisteröitynä on oikeus saada vahvistus siitä, käsitelläänkö sinua koskevia henkilötietoja, ja jos käsitellään, myös oikeus pyytää kopio Fonectan käsittelemistä henkilötiedoista.

Fonectan rekisterinpitäjänä pitää pystyä tunnistamaan rekisteröity ja vahvistamaan rekisteröidyn henkilöllisyys tietosuoja-asetuksen mukaisesti. Emme voi luovuttaa henkilötietoja esimerkiksi pelkän nimen tai puhelinnumeron perusteella, varmistamalla henkilöllisyytesi turvaamme sinun oikeuksia. Rekisteröidyn tulee toimittaa Fonectalle osana tarkistuspyyntöä kopio henkilöllisyystodistuksesta (passi, ajokortti tai henkilökortti).

Tarkastuspyyntö tulee lähettää kirjallisesti ja allekirjoitettuna osoitteella:

Fonecta Oy / Tietosuojavastaava
PL 202
00241 Helsinki

Sähköpostitse osoitteeseen tietosuoja@fonecta.com.

Vaihtoehtoisesti tarkastuspyynnön voi esittää sähköisellä lomakkeella. Lomake allekirjoitetaan sähköisellä allekirjoituksella, joka toimii pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Tarkastuspyynnön sisältö (kuluttaja-asiakkaiden asiakasrekisteri, tilaajatietokanta):
  • Nimi
  • Puhelinnumero
  • Osoite
  • Sähköpostiosoite
  • Mitkä tiedot haluat tarkastaa
  • Missä muodossa haluat tiedot (postitse vai sähköisessä muodossa)

Tarkastuspyynnön sisältö (päättäjätietokanta, yritysasiakkaiden asiakasrekisteri):

  • Nimi
  • Puhelinnumero
  • Osoite
  • Sähköpostiosoite
  • Yrityksen nimi ja y-tunnus, jossa rekisteröity toimii päättävässä asemassa
  • Missä muodossa haluat tiedot (postitse vai sähköisessä muodossa)
Tarkastuspyyntö voidaan esittää myös henkilökohtaisesti yllä mainitussa osoitteessa. Kun tarvittavat tiedot sisältävä pyyntö on saapunut Fonectalle, vastaamme siihen 30 päivän kuluessa.

Tietojen kysely on maksutonta. Mikäli rekisteröity pyytää useampia jäljennyksiä tai esittää uuden tarkastuspyynnön kuuden (6) kuukauden sisällä edellisestä tarkastuspyynnöstä, Fonecta voi veloittaa hallinnollisiin kustannuksiin perustuvan kohtuullisen maksun.

Haluat Fonectan poistavan henkilötietosi

Itsepalvelukanavat

Mikäli sinulla on käyttäjätili Fonecta-tili –palvelussa, voit itse poistaa Fonecta-tilin ja siihen liitetyt tiedot. Voimme myös poistaa Fonecta-tilin puolestasi tekemällä meille tietojen poistopyynnön (kts. alla Tietojen poistopyyntö).

Mikäli käytät Fonecta Caller -älypuhelinsovellusta, voit poistaa sen itse päätelaitteesta.

Mikäli käytät 020202 Caller -älypuhelinsovellusta,  voit lopettaa sen käytön joko:

Tietojen poistopyyntö liittyen yhteystietopalveluihin (hakemistopalvelut)

Yhteystiedot tulevat Fonectalle teleoperaattoreilta. Teleoperaattorisi kautta voit halutessasi kieltää yhteystietojesi julkaisemiseen yhteystietopalveluissa (ml. Fonecta palvelut). Mahdolliset kiellot tulee tehdä suoraan teleoperaattorillesi. Asian pitäisi hoitua helposti soittamalla teleoperaattorin asiakaspalveluun. Tiedot päivittyvät yhteystietopalveluiden tarjoajille arkipäivisin.

Mikäli haluat salata puhelinnumerosi tai puhelinnumeroon liitetyt osoitetiedot, ota yhteys suoraan teleoperaattoriisi.

Tietojen poistopyyntö

Sinulla rekisteröitynä on oikeus pyytää Fonectaa poistamaan sellaiset henkilötietosi, jotka olet itse antanut Fonectalle tai tietojen käsittely perustuu Fonectalle antamaasi suostumukseen.

Fonectan rekisterinpitäjänä pitää pystyä tunnistamaan rekisteröity ja vahvistamaan rekisteröidyn henkilöllisyys tietosuoja-asetuksen mukaisesti.  Emme voi poistaa henkilötietoja esimerkiksi pelkän nimen tai puhelinnumeron perusteella, varmistamalla henkilöllisyytesi turvaamme sinun oikeuksia. Rekisteröidyn tulee toimittaa Fonectalle osana poistopyyntöä kopio henkilöllisyystodistuksesta (passi, ajokortti tai henkilökortti).

Mikäli haluat poistaa itse Fonectalle antamasi tai suostumukseen perustuvat tietosi voit lähettää poistopyynnön kirjallisesti ja allekirjoitettuna osoitteella:

Fonecta Oy / Tietosuojavastaava
PL 202
00241 Helsinki

tai sähköpostitse osoitteeseen tietosuoja@fonecta.com.

Poistopyynnön sisältö:

  • Nimi
  • Puhelinnumero
  • Sähköpostiosoite
  • Kopio henkilöllisyystodistuksesta (passi, ajokortti tai henkilökortti)
  • Mitkä tiedot haluat poistaa

Lisätietoja saatte tietosuojaselosteeltamme.

GDPR

Yleistä

Mikä on tietosuoja-asetus / GDPR?

GDPR on lyhenne sanoista ”General Data Protection Regulation”, joka suomeksi on EU:n yleinen tietosuoja-asetus. Asetusta aletaan soveltamaan 25.5.2018 lähtien ja koskee kaikkia yrityksiä jotka käsittelevät henkilötietoja. Asetuksen tarkoitus on parantaa kansalaisten tietoturvaa ja tehdä henkilötietojen käsittelystä läpinäkyvämpää. Asetus tiukentaa tämänhetkisiä sääntöjä sen osalta miten, mihin ja kuka henkilötietojen saa käyttää.

Mitä henkilötieto on?

Tietosuoja-asetuksen mukaan henkilötietoja ovat kaikki sellaiset tiedot, jotka koskevat tunnistettavissa olevaa henkilöä. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi:

  • nimi
  • henkilötunnus
  • sähköpostiosoite
  • puhelinnumero
  • sijaintitieto (esim. kotiosoite)
  • kuva
  • verkkotunnistetieto (esim. ip-osoite)
  • yksi tai useampi vastaajalle tunnusomainen fyysinen, fysiologinen, geneettinen, psyykkinen, taloudellinen, kulttuurinen tai sosiaalinen tekijä.

Mihin henkilötietoja saa käyttää?

Henkilötietoja saa edelleen käyttää samoihin tarkoituksiin kuin ennen, mutta vain siihen asiaan johon henkilötiedon luovuttaja on antanut suostumuksen. Eli jos henkilötiedot on kerätty esim. Fonectalle asiakasrekisteriksi, tietoja ei saa käyttää muuhun kuin ko. rekisterin käyttötarkoitukseen.

Milloin Fonecta toimittaa asiakkaalle henkilötietojen käsittelysopimuksen?

Fonecta lähettää asiakkailleen henkilötietojen käsittelysopimuksia postitse huhtikuun aikana. Sopimus lähetetään asiakkaan päätoimipaikkaan.

Mitä jos yritykseni ei saa henkilötietojen käsittelysopimusta Fonectalta?

Fonecta toimittaa sopimukset postitse huhtikuun aikana. Jos yrityksesi ei saa sopimusta toukokuun puoliväliin mennessä, pyydämme ottamaan yhteyttä Fonectan asiakaspalveluun asiakaspalvelu@fonecta.com, puhelimella 020 692 999 (matkapuhelimista 8,35 snt/puhelu + 18,05 snt/min. Kiinteästä puhelinverkosta 8,35 snt/puhelu + 6,55 snt/min.) tai chatilla osoitteessa oma.fonecta.fi (palvelee arkisin klo 8-18). Voitte olla yhteydessä myös omaan asiakasyhteyshenkilöönne. Sopimus tullaan lisäämään myös OMA Fonecta palveluun toukokuun aikana, joten sopimus löytyy myöhemmin myös sieltä.

Onko tämä henkilötietojen käsittelysopimus tietosuoja-asetuksen vaatimusten mukainen?

Kyllä. Fonectan henkilötietojen käsittelysopimus täyttää tietosuoja-asetuksen asettamat vaatimukset henkilötietojen käsittelyä koskevalle sopimukselle (artikla 28). Henkilötietojen käsittelystä saatetaan lisäksi sopia myös Fonectan ja asiakkaan välisessä tilauksessa/palvelusopimuksessa.

Jos minulla on kysyttävää sopimuksesta, mihin voin olla yhteydessä?

Henkilötietojen käsittelysopimukseen liittyvät kysymykset voi lähettää Fonectan asiakaspalveluun asiakaspalvelu@fonecta.com, puhelimella 020 692 999 (matkapuhelimista 8,35 snt/puhelu + 18,05 snt/min. Kiinteästä puhelinverkosta 8,35 snt/puhelu + 6,55 snt/min.) tai chatilla osoitteessa oma.fonecta.fi (palvelee arkisin klo 8-18). Voitte olla yhteydessä myös omaan asiakasyhteyshenkilöönne.

Kattaako henkilötietojen käsittelysopimus kaikki Fonectan ja asiakkaan välillä kulloinkin voimassa olevat sopimukset?

Kyllä. Tietosuojaliite koskee kaikkia Fonectan ja asiakkaan välillä solmittuja sopimuksia. Se soveltuu siinä tapauksessa, että Fonecta käsittelee omissa palveluissaan henkilötietoja asiakkaan lukuun asiakkaan tekemän tilauksen ja/tai asiakkaan kanssa solmitun palvelusopimuksen perusteella.

Miksi Fonecta on asiakkaidensa henkilötietojen käsittelijä?

Useissa Fonectan palveluissa käsitellään asiakkaan henkilötietoja, esim. yhteystietoja.  Asiakas on henkilötietojen osalta rekisterinpitäjä. Asiakkaalta tulevien henkilötietojen osalta Fonecta toimii henkilötietojen käsittelijänä, jolloin käsittelee henkilötietoja asiakkaan lukuun. Useimmissa tapauksissa myös evästeet katsotaan henkilötiedoiksi.

Miten Fonecta käsittelee asiakkaidensa henkilötietoja?

Tämä riippuu asiakkaan Fonectalta ostamasta palvelusta. Palveluiden ehdoissa mainitaan se, käsitelläänkö ko. palvelussa asiakkaalta tulevia henkilötietoja ja jos käsitellään, niin ehdoissa kerrotaan käsittelyn tarkoitus, rekisteröityjen ryhmä ja henkilötietojen tyypit. Lisätietoja palveluistamme saatte Fonectan verkkosivuilta (www.fonecta.fi/yrityksille) sekä myynnin yhteyshenkilöltänne.

Henkilötietojen palauttaminen tai poistaminen

Mitkä henkilötiedot Fonecta on velvollinen palauttamaan tai poistamaan sopimussuhteen päättyessä?

Kaikki asiakkaan toimittamat henkilötiedot (esim. koskien asiakkaan omia asiakkaita tai työntekijöitä), joita Fonecta käsittelee Fonectan palvelussa palvelun ehtojen mukaisesti. Henkilötietojen poistoprosessi on kuvattu henkilötietojen käsittelysopimuksessa, sekä tarpeen mukaan myös palvelun ehdoissa. Fonectalla on tietyissä palveluissa lakisääteinen velvollisuus säilyttää esim. välitystietoja, joten poisto voidaan tehdä vasta tämän määräajan päätyttyä.

Henkilötietojen käsittely EU:n ulkopuolella

Käsitteleekö Fonecta henkilötietoja EU:n ulkopuolella? Fonecta käsittelee henkilötietoja pääsääntöisesti vain EU:n sisällä. Kuitenkin jotkin Fonectan käyttämät kumppanit, esim. Google, Facebook ja LinkedIn joutuvat käsittelemään henkilötietoja EU/ETA –alueen ulkopuolella. Näissä tapauksissa siirrosta on maininta palvelun ehdoissa ja Fonecta on varmistanut, että tietojen siirtoon pätee tarvittavat mallilausekkeet (esim. Privacy Shield). Henkilötietojen käsittely EU:n ulkopuolella edellyttää asiakkaan suostumusta.

Tietoturva

Millaisia teknisiä järjestelyitä Fonecta on tehnyt, joilla pyritään varmistamaan henkilötietojen käsittelyyn liittyvä verkko- ja tietoturvallisuus?

Fonecta huolehtii palveluidensa tietoturvasta käyttäen asianmukaisia teknisiä ja hallinnollisia menettelyjä. Palveluiden ylläpito hoidetaan hyvien tietoturvakäytäntöjen mukaan, mm. suojaamalla ympäristöt palomuureilla sekä huolehtimalla käyttöjärjestelmien ja ohjelmistojen tietoturvapäivityksistä asianmukaisesti.

Pääsy tuotantoympäristöihin sekä tietokantoihin on vain erikseen nimetyillä henkilöillä, jotka tarvitsevat toimenkuvansa takia pääsyn ympäristöihin. Kaikki liikennöinti ympäristöihin tehdään henkilökohtaisilla tunnuksilla ja käyttäen salattua yhteyttä. Myös palvelun palvelinympäristöinä käytettäviltä pilviympäristöiltä vaaditaan asianmukaista tietoturvasertifiointia.

Onko Fonecta velvollinen ilmoittamaan rekisterinpitäjää mahdollisista tietoturvaloukkauksista?

Kyllä. Fonecta ilmoittaa mahdollisista tietoturvaloukkauksista tietosuoja-asetuksen mukaisesti ilman aiheetonta viivytystä siitä, kun Fonecta tulee tietoiseksi tietoturvaloukkauksesta.

Vastuut

Miten osapuolten vastuu määräytyy ja miten se on rajoitettu?

Fonecta vastaa siitä, että se käsittelee henkilötietoja tietosuoja-asetuksen ja henkilötietojen käsittelysopimuksen mukaisesti, sekä vastaa aiheutuneesta vahingosta, joka johtuu rekisteröidylle tietosuoja-asetuksen ja henkilötietojen käsittelysopimuksen asettamien velvollisuuksien mahdollisesta noudattamatta jättämisestä. Fonecta vastaa lisäksi vahingonkorvauksesta tai hallinnollisista sakoista, jotka toimivaltainen viranomainen tai tuomioistuin lainvoimaisessa päätöksessään määrää, mutta vain siltä osin kuin ko. viranomaisen tai tuomioistuimen päätöksessä päätetään Fonectan vastuulle kuuluvasta vahingonkorvauksista tai hallinnollisista sakoista. Muissa tapauksissa Fonectan vastuu on rajoitettu kulloinkin voimassa olevan palvelusopimuksen mukaisesti.