Usein Kysytyt kysymykset

Fonecta-Tili ja kirjautuminen

Mikä on Fonecta-tili?
Fonecta-tili on käyttäjätunnus, jolla pääsee käyttämään Fonectan palveluita kuten Fonecta Caller, Fonecta.fi, Finder ja Oma Fonecta. Tili perustuu sähköpostiosoitteeseen, johon voi tarvittaessa palauttaa unohtuneen salasanan.

Miksi tilin sähköposti pitää vahvistaa?
Fonecta-tilin sähköpostiosoite tulee vahvistaa, jotta siihen voi palauttaa unohtuneen salasanan ja voimme lähettää palveluihin liittyvää asiakasviestintää ja esimerkiksi häiriötiedotteita.

Mitä viestejä Fonecta lähettää sähköpostiini?
Fonecta voi lähettää kolmen tyyppisiä sähköpostiviestejä käyttäjille: markkinointia, asiakasviestejä ja tiedotteita. Markkinointia lähetetään ainoastaan, jos on erikseen antanut siihen markkinointiluvan luodessa tai päivittäessä Fonecta-tiliä. Luvan voi myös poistaa jälkikäteen. Käyttäjille voidaan lähettää ilman erikseen annettua lupaa asiakasviestintää käyttäjän palveluihin liittyen, esimerkiksi Fonecta Callerin uudistuksista. Asiakasviestinnän voi kieltää palveluittain viesteistä löytyvistä kieltolinkeistä. Tiedotteita käytetään vain poikkeustapauksissa ja niitä voidaan tarvittaessa lähettää kaikille käyttäjille.

Miksi rekisteröityminen maksaa?
Tietosuojasyistä Suomessa ei voi näyttää yksityishenkilöiden yhteystietoja vapaasti ja vastikkeetta. 25 sentin nimellisen kertamaksun jälkeen yhteystietoja voi hakea niin paljon kuin haluaa ilman muita maksuja.

Unohdin salasanani, miten saan sen takaisin?
Kirjautumisen yhteydessä on mahdollisuus salasanan palauttamiseen käyttäjätunnuksena toimivaan sähköpostiosoitteeseen.

Näkyykö käyttäjätunnuksen sähköposti tai puhelinnumero palvelussa muille käyttäjille?
Fonecta-tilin tietoja ei näytetä muille käyttäjille hakupalveluissa eikä luovuteta eteenpäin kenellekään ellei erikseen anna markkinointilupaa tähän. Markkinointilupien antaminen on vapaaehtoista ja niitä voi poistaa myös jälkikäteen.

Fonecta.fi

Suomen kattavimmat yhteys- ja yritystiedot, kartat ja reitit

Fonecta.fi on Suomen suurin paikallinen hakupalvelu. Sieltä löydät yritykset, palvelut, yhteystiedot, kartat ja reitit helposti aina, kun tarvitset. Fonecta.fi -palvelua käyttää kuukausittain yli 1,5 miljoonaa suomalaista (lähde: FIAM).

Jos haluat muokata yrityksesi tietoja Fonecta.fissä, teet sen helposti Oma Fonecta -palvelussa.
Kirjaudu Oma Fonectaan

Fonecta Caller

Millä puhelimilla soittajan tietojen automaattinen tarkistus on mahdollista?
Suosittu Kuka soittaa -toiminto toimii Android, Windows Phone 8.0 ja 8.1 sekä Windows 10 laitteilla. iOS 10 sallii rajoitetusti automaattisen soittajan tunnistuksen. iPhone 5S on vanhin malli, jolla ”kuka soittaa” toimii.

Käyttöjärjestelmä: iOS

Voiko iPhonella tunnistaa soittajan nimen automaattisesti?
Kyllä, iOS 10 käyttöjärjestelmä mahdollistaa automaattisen soittajan tunnistuksen ja toiminto on toteutettu sovellusversioon 4.9.9. Vanhempiin iOS-versioihin toimintoa ei ole saatavilla. Käyttöjärjestelmä rajoittaa tunnistuksessa käytettävää kontaktimäärää, näytettäviksi tiedoiksi on valittu eniten haetut numerot, jotta toiminto olisi mahdollisimman hyödyllinen. Fonecta Caller näyttää siis nimitiedon vain osalle vieraista numeroista, vaikka vastaus löytyykin Fonectan tietokannasta. Kannattaa siis tehdä numerohaku manuaalisesti puhelun jälkeen mikäli vastausta ei löytynyt automaattisesti.

Näin kytket automaattisen soittajan tunnistuksen päälle:
1. Lataa Fonecta Caller ja kirjaudu sovellukseen
2. Palaa laitteen aloitusruudulle ja mene puhelimen asetuksiin
3. Valitse Puhelin
4. Valitse Puhelujen esto ja tunnistaminen
5. Salli valikosta Fonecta Callerin näyttää soittajille nimitietoja (Jos Fonecta Caller ei näy valikossa, kokeile kirjautua sovelluksesta ulos ja takaisin sisään)

Manuaalisen numerohaun helpottamiseksi Fonecta Caller ehdottaa hakua heti avattaessa, jos puhelinnumero on kopioitu laitteen leikepöydälle.

Käyttöjärjestelmä: Android
Automaattinen soittajan tunnistus vaatii usein laitteen asetusten säätämistä. Alla on ohjeita eri laitteille ja käyttöjärjestelmäversioille.

(Huawei/Honor ja Android 6) Miksi soittajan tiedot eivät näy vaikka olen kytkenyt kuka soittaa -toiminnon päälle?
Huawei-laitteissa saapuvan puhelun tietojen näyttö voi vaatia asetusten säätämistä. Kokeile seuraavia toimenpiteitä (valikot ja termit voivat vaihdella laitteittain):
1. Mene puhelimen asetuksiin -> Lisäasetukset -> Akun hallinta -> Suojatut sovellukset
2. Vaihda Fonecta Callerin kohtaan asetukseksi Suojattu
3. Palaa alkuun ja valitse Asetukset
4. Valitse Ilmoituspaneeli ja tilapalkki -> Ilmoitusten hallinta
5. Valitse Fonecta Caller. Laita päälle asetukset: Salli ilmoitukset, Prioriteettinäyttö, Tilapalkki, Näytön lukitus
6. Lopuksi käynnistä vielä Fonecta Caller kertaalleen ja kirjaudu sisään mikäli et ollut kirjautuneena. Sovelluksen käynnistäminen on tärkeää jotta asetus varmasti tulee päälle.

(Huawei/Honor ja Android 7) Miksi soittajan tiedot eivät näy vaikka olen kytkenyt kuka soittaa -toiminnon päälle?

Kuka soittaa -toiminto ei toimi, jos virrankulutuksen optimoinnin vuoksi sovellus on suljettu näytön ollessa sammutetussa tilassa. Fonecta Caller pitää saada tilaan jossa se pysyy käynnissä vaikka näyttö on sammutettu.

  1. Aseta Fonecta Caller suojatuksi sovellukseksi: Asetukset / Akku / Lukitusnäytön puhdistaminen / varmista listalta ettei Fonecta Caller ole valittuna
  2. Tarkista, että Caller ilmoitukset on sallittu: Asetukset / sovellukset / Fonecta Caller/ Käyttöluvat.
  3. Laita päälle kaikki sovelluksen pyytämät / ehdottamat käyttöoikeudet

(Samsung ja Android 5) Miksi soittajan tiedot eivät näy vaikka olen kytkenyt kuka soittaa -toiminnon päälle?
Samsung-laitteissa saapuvan puhelun tietojen näyttö voi vaatia ilmoitusasetusten säätämistä. Kokeile seuraavia toimenpiteitä (valikot ja termit voivat vaihdella laitteittain):
1. Mene puhelimen asetuksiin
2. Valitse Akku ja seuraavaksi Lisätiedot
3. Etsi listasta Fonecta Caller ja valitse Poistettu käytöstä
4. Palaa alkuun ja valitse Asetukset
5. Valitse Äänet ja ilmoitukset
6. Valitse Lukittuna ja aseta Näytä kaikki sisältö
7. Palaa takaisin ja valitse edellisestä kohdasta (Äänet ja ilmoitukset) Sovellusilmoitukset. Etsi listasta Fonecta Caller ja laita päälle asetus Aseta ensisijaiseksi
8. Lopuksi käynnistä vielä Fonecta Caller kertaalleen ja kirjaudu sisään mikäli et ollut kirjautuneena. Sovelluksen käynnistäminen on tärkeää jotta asetus varmasti tulee päälle.

(Samsung ja Android 6) Miksi soittajan tiedot eivät näy vaikka olen kytkenyt kuka soittaa -toiminnon päälle?
Samsung-laitteissa saapuvan puhelun tietojen näyttö voi vaatia ilmoitusasetusten säätämistä. Kokeile seuraavia toimenpiteitä (valikot ja termit voivat vaihdella laitteittain):
1. Mene puhelimen asetuksiin
2. Valitse Akku ja seuraavaksi Sovelluksen virransäästö Lisätiedot
3. Etsi listasta Fonecta Caller ja valitse Ei käytössä
4. Palaa alkuun ja valitse Asetukset
5. Valitse ilmoitukset ja laita päälle Fonecta Caller
6. Lopuksi käynnistä vielä Fonecta Caller kertaalleen ja kirjaudu sisään mikäli et ollut kirjautuneena. Sovelluksen käynnistäminen on tärkeää jotta asetus varmasti tulee päälle.

Soittajan tietojen näyttäminen lakkaa välillä toimimasta ilman syytä tai Caller näyttää jonkin virheilmoituksen, voit kokeilla seuraavaa:                 

1.Poista sovellus
2.Sulje puhelin ja käynnistä uudestaan.
3.Lataa sovellus uudestaan.
4.Kirjaudu sisään päivitetyllä salasanalla
5.Anna sovellukselle kaikki sen pyytämät luvat. Toista sama polku tarvittaessa.

Yhtenä ohjeena on antaa Fonecta Callerille oikeuden rajattomaan datan käyttöön puhelimen asetuksista: 

1. Menen puhelimen Asetukset –> Sovellukset –> Datan käyttö ja siellä varmista, että mobiilidata, Wi-Fi ja Taustadata ja Dataverkko on tilassa ”Sallittu”

Se, mistä nämä löytyy, riippuu puhelinmallista ja myös termit saattavat vaihdella laitteittain.

Hakupalveluissa julkaistavat tiedot

Mistä Fonectan hakupalveluissa (Fonecta.fi, Fonecta Caller, Finder.fi) julkaistavat tiedot tulevat?
Hakupalveluista löytyvät tiedot tulevat puhelinoperaattoreilta ja yritysten osalta useista tietolähteistä (mm. asiakasyrityksiltä suoraan). Käyttäjien käyttäjätunnuksen eli Fonecta Tilin tietoja ei julkaista hakupalveluissa.

Miksi tietoja ei aina löydy numerolla haettaessa?
Hakupalveluita ei löydy tietoa salaisiksi määritetyistä puhelinnumeroista eikä prepaid-liittymien numeroista. Myöskään yritysten alanumeroista ei ole aina tietoa saatavilla.

Julkaistut henkilötietoni ovat väärin, miten voin päivittää ne?
Yksityishenkilöiden perustiedot tulevat puhelinoperaattoriltasi. Päivittämällä tiedot operaattorisi kautta ne päivittyvät kaikkiin hakupalveluihin, sekä Fonectan että muiden palveluntarjoajien.

Yritystiedot ovat väärin, miten voin päivittää ne?
Oma Fonecta -palvelussa päivität yrityksesi yhteystiedot Fonectan palveluihin 24/7, käytät ostamiasi palveluita, näet reaaliaikaisesti raportointitulokset sekä tulostat tarvittaessa laskukopiot ja tilausvahvistukset. Kirjaudu sisään samoilla Fonecta-tilin tunnuksilla kuin Fonecta.fihin ja Fonecta Calleriin: https://oma.fonecta.fi

Miten saan tietoni pois?

Yhteystiedot tulevat Fonectalle teleoperaattoreilta. Teleoperaattorisi kautta voit halutessasi kieltää yhteystietojesi julkaisemiseen yhteystietopalveluissa (ml. Fonecta palvelut). Mahdolliset kiellot tulee tehdä suoraan teleoperaattorillesi. Asian pitäisi hoitua helposti soittamalla teleoperaattorin asiakaspalveluun. Tiedot päivittyvät yhteystietopalveluiden tarjoajille arkipäivisin.

Mikäli haluat salata puhelinnumerosi tai puhelinnumeroon liitetyt osoitetiedot, ota yhteys suoraan teleoperaattoriisi.”

Mitä tarkoittaa hakutulos ”Numerosta soitetaan poikkeuksellisen paljon”?
Tulos tarkoittaa ettei numerolle löydy tietoja Fonectalta, mutta analytiikan perusteella sitä on haettu poikkeuksellisen usein edeltävän viikon aikana. Kyseessä voi olla esimerkiksi puhelinmyyjä tai viranomainen.

Tietosuoja

Markkinointilupien hallinnointi

Voit itse hallinnoida markkinointilupia Fonecta-tilin asetusten kautta. Nämä markkinointiluvat vaikuttavat:

  • mitä tietoja Fonecta ja yhteistyökumppanit voivat lähettää sinulle palveluista ja tarjouksista
  • sinulle kohdistettuun verkkomainontaan

Jos haluat yleisesti rajoittaa telemarkkinointia tai postitse tehtävää suoramarkkinointia, voit tehdä kiellon ASML:n kieltopalvelun kautta osoitteessa https://www.asml.fi/kieltopalvelut/.

Haluat tarkistaa henkilötietojesi käytön Fonectan palveluissa

Sinulla rekisteröitynä on oikeus saada vahvistus siitä, käsitelläänkö sinua koskevia henkilötietoja, ja jos käsitellään, myös oikeus pyytää kopio Fonectan käsittelemistä henkilötiedoista.

Fonectan rekisterinpitäjänä pitää pystyä tunnistamaan rekisteröity ja vahvistamaan rekisteröidyn henkilöllisyys tietosuoja-asetuksen mukaisesti. Emme voi luovuttaa henkilötietoja esimerkiksi pelkän nimen tai puhelinnumeron perusteella, varmistamalla henkilöllisyytesi turvaamme sinun oikeuksia. Rekisteröidyn tulee toimittaa Fonectalle osana tarkistuspyyntöä kopio henkilöllisyystodistuksesta (passi, ajokortti tai henkilökortti).

Tarkastuspyyntö tulee lähettää kirjallisesti ja allekirjoitettuna osoitteella:

Fonecta Oy / Tietosuojavastaava
PL 202
00241 Helsinki

tai sähköpostitse osoitteeseen tietosuoja@fonecta.com.

Tarkastuspyynnön sisältö (asiakasrekisteri, tilaajatietokanta):

  • Nimi
  • Puhelinnumero
  • Osoite
  • Sähköpostiosoite
  • Kopio henkilöllisyystodistuksesta (passi, ajokortti tai henkilökortti)
  • Mitkä tiedot haluat tarkastaa
  • Haluatko tarkastaa kaikki tietosi vai tietyt tiedot tietyltä ajanjaksolta
  • Missä muodossa haluat tiedot (postitse vai sähköisessä muodossa)

Tarkastuspyynnön sisältö (päättäjätietokanta):

  • Nimi
  • Puhelinnumero
  • Osoite
  • Sähköpostiosoite
  • Kopio henkilöllisyystodistuksesta (passi, ajokortti tai henkilökortti)
  • Yrityksen nimi ja y-tunnus, jossa rekisteröity toimii päättävässä asemassa
  • Missä muodossa haluat tiedot (postitse vai sähköisessä muodossa)

Tarkastuspyyntö voidaan esittää myös henkilökohtaisesti yllä mainitussa osoitteessa. Kun tarvittavat tiedot sisältävä pyyntö on saapunut Fonectalle, vastaamme siihen 30 päivän kuluessa.

Tietojen kysely on maksutonta. Mikäli rekisteröity pyytää useampia jäljennyksiä tai esittää uuden tarkastuspyynnön kuuden (6) kuukauden sisällä edellisestä tarkastuspyynnöstä, Fonecta voi veloittaa hallinnollisiin kustannuksiin perustuvan kohtuullisen maksun.

Haluat Fonectan poistavan henkilötietosi

Itsepalvelukanavat

Mikäli sinulla on käyttäjätili Fonecta-tili –palvelussa, voit itse poistaa Fonecta-tilin ja siihen liitetyt tiedot. Voimme myös poistaa Fonecta-tilin puolestasi tekemällä meille tietojen poistopyynnön (kts. alla Tietojen poistopyyntö).

Mikäli käytät Fonecta Caller -älypuhelinsovellusta, voit poistaa sen itse päätelaitteesta.

Mikäli käytät 020202 Caller -älypuhelinsovellusta,  voit lopettaa sen käytön joko:

Tietojen poistopyyntö liittyen yhteystietopalveluihin (hakemistopalvelut)

Yhteystiedot tulevat Fonectalle teleoperaattoreilta. Teleoperaattorisi kautta voit halutessasi kieltää yhteystietojesi julkaisemiseen yhteystietopalveluissa (ml. Fonecta palvelut). Mahdolliset kiellot tulee tehdä suoraan teleoperaattorillesi. Asian pitäisi hoitua helposti soittamalla teleoperaattorin asiakaspalveluun. Tiedot päivittyvät yhteystietopalveluiden tarjoajille arkipäivisin.

Mikäli haluat salata puhelinnumerosi tai puhelinnumeroon liitetyt osoitetiedot, ota yhteys suoraan teleoperaattoriisi.

Tietojen poistopyyntö

Sinulla rekisteröitynä on oikeus pyytää Fonectaa poistamaan sellaiset henkilötietosi, jotka olet itse antanut Fonectalle tai tietojen käsittely perustuu Fonectalle antamaasi suostumukseen.

Fonectan rekisterinpitäjänä pitää pystyä tunnistamaan rekisteröity ja vahvistamaan rekisteröidyn henkilöllisyys tietosuoja-asetuksen mukaisesti.  Emme voi poistaa henkilötietoja esimerkiksi pelkän nimen tai puhelinnumeron perusteella, varmistamalla henkilöllisyytesi turvaamme sinun oikeuksia. Rekisteröidyn tulee toimittaa Fonectalle osana poistopyyntöä kopio henkilöllisyystodistuksesta (passi, ajokortti tai henkilökortti).

Mikäli haluat poistaa itse Fonectalle antamasi tai suostumukseen perustuvat tietosi voit lähettää poistopyynnön kirjallisesti ja allekirjoitettuna osoitteella:

Fonecta Oy / Tietosuojavastaava
PL 202
00241 Helsinki

tai sähköpostitse osoitteeseen tietosuoja@fonecta.com.

Poistopyynnön sisältö:

  • Nimi
  • Puhelinnumero
  • Sähköpostiosoite
  • Kopio henkilöllisyystodistuksesta (passi, ajokortti tai henkilökortti)
  • Mitkä tiedot haluat poistaa

Lisätietoja saatte tietosuojaselosteeltamme.

GDPR

Yleistä

Mikä on tietosuoja-asetus / GDPR?

GDPR on lyhenne sanoista ”General Data Protection Regulation”, joka suomeksi on EU:n yleinen tietosuoja-asetus. Asetusta aletaan soveltamaan 25.5.2018 lähtien ja koskee kaikkia yrityksiä jotka käsittelevät henkilötietoja. Asetuksen tarkoitus on parantaa kansalaisten tietoturvaa ja tehdä henkilötietojen käsittelystä läpinäkyvämpää. Asetus tiukentaa tämänhetkisiä sääntöjä sen osalta miten, mihin ja kuka henkilötietojen saa käyttää.

Mitä henkilötieto on?

Tietosuoja-asetuksen mukaan henkilötietoja ovat kaikki sellaiset tiedot, jotka koskevat tunnistettavissa olevaa henkilöä. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi:

  • nimi
  • henkilötunnus
  • sähköpostiosoite
  • puhelinnumero
  • sijaintitieto (esim. kotiosoite)
  • kuva
  • verkkotunnistetieto (esim. ip-osoite)
  • yksi tai useampi vastaajalle tunnusomainen fyysinen, fysiologinen, geneettinen, psyykkinen, taloudellinen, kulttuurinen tai sosiaalinen tekijä.

Mihin henkilötietoja saa käyttää?

Henkilötietoja saa edelleen käyttää samoihin tarkoituksiin kuin ennen, mutta vain siihen asiaan johon henkilötiedon luovuttaja on antanut suostumuksen. Eli jos henkilötiedot on kerätty esim. Fonectalle asiakasrekisteriksi, tietoja ei saa käyttää muuhun kuin ko. rekisterin käyttötarkoitukseen.

Milloin Fonecta toimittaa asiakkaalle henkilötietojen käsittelysopimuksen?

Fonecta lähettää asiakkailleen henkilötietojen käsittelysopimuksia postitse huhtikuun aikana. Sopimus lähetetään asiakkaan päätoimipaikkaan.

Mitä jos yritykseni ei saa henkilötietojen käsittelysopimusta Fonectalta?

Fonecta toimittaa sopimukset postitse huhtikuun aikana. Jos yrityksesi ei saa sopimusta toukokuun puoliväliin mennessä, pyydämme ottamaan yhteyttä Fonectan asiakaspalveluun asiakaspalvelu@fonecta.com, puhelimella 020 692 999 (matkapuhelimista 8,35 snt/puhelu + 18,05 snt/min. Kiinteästä puhelinverkosta 8,35 snt/puhelu + 6,55 snt/min.) tai chatilla osoitteessa oma.fonecta.fi (palvelee arkisin klo 8-18). Voitte olla yhteydessä myös omaan asiakasyhteyshenkilöönne. Sopimus tullaan lisäämään myös OMA Fonecta palveluun toukokuun aikana, joten sopimus löytyy myöhemmin myös sieltä.

Onko tämä henkilötietojen käsittelysopimus tietosuoja-asetuksen vaatimusten mukainen?

Kyllä. Fonectan henkilötietojen käsittelysopimus täyttää tietosuoja-asetuksen asettamat vaatimukset henkilötietojen käsittelyä koskevalle sopimukselle (artikla 28). Henkilötietojen käsittelystä saatetaan lisäksi sopia myös Fonectan ja asiakkaan välisessä tilauksessa/palvelusopimuksessa.

Jos minulla on kysyttävää sopimuksesta, mihin voin olla yhteydessä?

Henkilötietojen käsittelysopimukseen liittyvät kysymykset voi lähettää Fonectan asiakaspalveluun asiakaspalvelu@fonecta.com, puhelimella 020 692 999 (matkapuhelimista 8,35 snt/puhelu + 18,05 snt/min. Kiinteästä puhelinverkosta 8,35 snt/puhelu + 6,55 snt/min.) tai chatilla osoitteessa oma.fonecta.fi (palvelee arkisin klo 8-18). Voitte olla yhteydessä myös omaan asiakasyhteyshenkilöönne.

Kattaako henkilötietojen käsittelysopimus kaikki Fonectan ja asiakkaan välillä kulloinkin voimassa olevat sopimukset?

Kyllä. Tietosuojaliite koskee kaikkia Fonectan ja asiakkaan välillä solmittuja sopimuksia. Se soveltuu siinä tapauksessa, että Fonecta käsittelee omissa palveluissaan henkilötietoja asiakkaan lukuun asiakkaan tekemän tilauksen ja/tai asiakkaan kanssa solmitun palvelusopimuksen perusteella.

Miksi Fonecta on asiakkaidensa henkilötietojen käsittelijä?

Useissa Fonectan palveluissa käsitellään asiakkaan henkilötietoja, esim. yhteystietoja.  Asiakas on henkilötietojen osalta rekisterinpitäjä. Asiakkaalta tulevien henkilötietojen osalta Fonecta toimii henkilötietojen käsittelijänä, jolloin käsittelee henkilötietoja asiakkaan lukuun. Useimmissa tapauksissa myös evästeet katsotaan henkilötiedoiksi.

Miten Fonecta käsittelee asiakkaidensa henkilötietoja?

Tämä riippuu asiakkaan Fonectalta ostamasta palvelusta. Palveluiden ehdoissa mainitaan se, käsitelläänkö ko. palvelussa asiakkaalta tulevia henkilötietoja ja jos käsitellään, niin ehdoissa kerrotaan käsittelyn tarkoitus, rekisteröityjen ryhmä ja henkilötietojen tyypit. Lisätietoja palveluistamme saatte Fonectan verkkosivuilta (www.fonecta.fi/yrityksille) sekä myynnin yhteyshenkilöltänne.

Henkilötietojen palauttaminen tai poistaminen

Mitkä henkilötiedot Fonecta on velvollinen palauttamaan tai poistamaan sopimussuhteen päättyessä?

Kaikki asiakkaan toimittamat henkilötiedot (esim. koskien asiakkaan omia asiakkaita tai työntekijöitä), joita Fonecta käsittelee Fonectan palvelussa palvelun ehtojen mukaisesti. Henkilötietojen poistoprosessi on kuvattu henkilötietojen käsittelysopimuksessa, sekä tarpeen mukaan myös palvelun ehdoissa. Fonectalla on tietyissä palveluissa lakisääteinen velvollisuus säilyttää esim. välitystietoja, joten poisto voidaan tehdä vasta tämän määräajan päätyttyä.

Henkilötietojen käsittely EU:n ulkopuolella

Käsitteleekö Fonecta henkilötietoja EU:n ulkopuolella? Fonecta käsittelee henkilötietoja pääsääntöisesti vain EU:n sisällä. Kuitenkin jotkin Fonectan käyttämät kumppanit, esim. Google, Facebook ja LinkedIn joutuvat käsittelemään henkilötietoja EU/ETA –alueen ulkopuolella. Näissä tapauksissa siirrosta on maininta palvelun ehdoissa ja Fonecta on varmistanut, että tietojen siirtoon pätee tarvittavat mallilausekkeet (esim. Privacy Shield). Henkilötietojen käsittely EU:n ulkopuolella edellyttää asiakkaan suostumusta.

Tietoturva

Millaisia teknisiä järjestelyitä Fonecta on tehnyt, joilla pyritään varmistamaan henkilötietojen käsittelyyn liittyvä verkko- ja tietoturvallisuus?

Fonecta huolehtii palveluidensa tietoturvasta käyttäen asianmukaisia teknisiä ja hallinnollisia menettelyjä. Palveluiden ylläpito hoidetaan hyvien tietoturvakäytäntöjen mukaan, mm. suojaamalla ympäristöt palomuureilla sekä huolehtimalla käyttöjärjestelmien ja ohjelmistojen tietoturvapäivityksistä asianmukaisesti.

Pääsy tuotantoympäristöihin sekä tietokantoihin on vain erikseen nimetyillä henkilöillä, jotka tarvitsevat toimenkuvansa takia pääsyn ympäristöihin. Kaikki liikennöinti ympäristöihin tehdään henkilökohtaisilla tunnuksilla ja käyttäen salattua yhteyttä. Myös palvelun palvelinympäristöinä käytettäviltä pilviympäristöiltä vaaditaan asianmukaista tietoturvasertifiointia.

Onko Fonecta velvollinen ilmoittamaan rekisterinpitäjää mahdollisista tietoturvaloukkauksista?

Kyllä. Fonecta ilmoittaa mahdollisista tietoturvaloukkauksista tietosuoja-asetuksen mukaisesti ilman aiheetonta viivytystä siitä, kun Fonecta tulee tietoiseksi tietoturvaloukkauksesta.

Vastuut

Miten osapuolten vastuu määräytyy ja miten se on rajoitettu?

Fonecta vastaa siitä, että se käsittelee henkilötietoja tietosuoja-asetuksen ja henkilötietojen käsittelysopimuksen mukaisesti, sekä vastaa aiheutuneesta vahingosta, joka johtuu rekisteröidylle tietosuoja-asetuksen ja henkilötietojen käsittelysopimuksen asettamien velvollisuuksien mahdollisesta noudattamatta jättämisestä. Fonecta vastaa lisäksi vahingonkorvauksesta tai hallinnollisista sakoista, jotka toimivaltainen viranomainen tai tuomioistuin lainvoimaisessa päätöksessään määrää, mutta vain siltä osin kuin ko. viranomaisen tai tuomioistuimen päätöksessä päätetään Fonectan vastuulle kuuluvasta vahingonkorvauksista tai hallinnollisista sakoista. Muissa tapauksissa Fonectan vastuu on rajoitettu kulloinkin voimassa olevan palvelusopimuksen mukaisesti.