Kontaktin päivitystyökalu

Kirjaudu Oma Fonecta -palveluun

Aloita kirjautumalla sisään Oma Fonecta -palveluun osoitteessa https://oma.fonecta.fi/secure/. Kirjaudu sisään tilauksen yhteydessä ilmoittamallasi sähköpostiosoitteella ja salasanalla, jonka olet saanut sähköpostiisi.

Oma Fonectassa pääset tarkastelemaan palvelun kautta saamiasi raporttitietoja sivulta Raportit. Tilaustietojasi pääset tarkastelemaan Tilaukset-sivulta ja laskutietojasi Laskut-sivun kautta. Oma Fonectan Chat-palvelussa voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme kaikissa kysymyksissä.

Siirry päivitysosioon

Oma Fonectan etusivulla on osio Päivitä maksutta yrityksesi tiedot. Siirry päivittämään yrityksesi tietoja klikkaamalla Päivitä-nappia.

Oma Fonectan näkymä

Kirjaudu sisään samalla sähköpostiosoitteella, jolla kirjauduit Oma Fonectaan ja salasanalla, jonka olet luonut aiemmin kirjautuessasi päivitystyökaluun.

Mikäli olet unohtanut salasanasi, klikkaa alempana näkyvää Unohditko salasanasi? -linkkiä, niin pääset vaihtamaan uuden salasanan sähköpostiisi saapuvan linkin kautta.

Kirjautumisikkuna

Kirjautumisen jälkeen siirry Knowledge Graph -sivulle, josta pääset päivittämään yrityksesi tietoja.

Knowledge Graph

Tietojen päivittäminen

Kun haluat muokata yrityksesi toimipisteen tietoja, klikkaa toimipisteen nimeä tai oikealta kolmen pisteen painikkeen takaa Muokkaa.

Muokkaa-painike

Klikkaamalla tietoa pääset tiedon muokkaustilaan, jossa pääset tekemään sisältöön muutoksia.

Tallenna tekemäsi muutokset klikkaamalla Tallenna 1 profiilille -nappia. Voit peruuttaa tekemäsi muokkauksen klikkaamalla Peruuta.

Tallenna 1 profiilille-painike

Vihreäksi merkityt kentät ovat tärkeimpiä yrityksesi perustietojen kannalta

Merkityt kentät

Harmaalla pohjalla olevia tietoja ei voi päivittää palvelussa. Jos kyseisiä tietoja pitää muuttaa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Aukioloaikojen päivittäminen

Aukioloaika on palveluaika, jolloin toimipaikka on avoinna. Puhelinpalveluaikoja ei merkitä aukioloaikoihin.

Aukioloajan tyypin voi valita kolmesta vaihtoehdosta:

  1. Auki jolloin tallennetaan yksi aukioloaika kyseiselle päivälle
  2. Split jolloin voidaan tallentaa kaksi eri aukioloaikaa kyseiselle päivälle
  3. 24 h jolloin toimipaikka on auki koko vuorokauden

Jos aukioloaika on jokaisena arkipäivänä sama kuin maanantaisin, Kopioi-painike lisää aukioloajan myös muille päiville.

Aukioloajan voi poistaa päiväkohtaisesti valitsemalla valikosta "Kiinni". Kopioi-painike poistaa aukioloajan tällöin myös muilta päiviltä.

Huomioitavaa on, että aukioloaika on aina yksi vuorokausi (24 h). Jos toimipaikka on avoinna esimerkiksi maanantaina klo 18:00-04:00, tallenna maanantain kohdalle aukiolo 18:00-24:00 ja tiistaille 00:00-04:00. Jos tiistaille halutaan lisätä lisäksi muitakin aukioloaikoja, tulee tiistain kohdalla käyttää Split-toimintoa, jolloin samalle vuorokaudelle voidaan syöttää useampi aukioloaika.

Kuvien päivittäminen

Voit päivittää yrityksesi kuvia Media- ja Google My Business -kentät -otsikoiden alta.

 

Media-otsikon alta voit päivittää yrityksesi logon sekä kuvia kuvagalleriaan.

Media

Google My Business -kentät otsikon alla oleva Google-kansikuva päivittyy Fonectan omiin kanaviin (Fonecta.fi, Finder.fi, Caller) sekä yrityksesi Google My Business -tietojen kansikuvaan, mikäli yrityksesi Google My Business -tiedot on linkitetty osaksi Fonecta Kontaktia.

Huom. Google päättää omien määrityksiensä perusteella, mikä Google My Business -tietoihin lisätty kuva näkyy ensisijaisesti yrityksesi Google My Business -profiilissa Google-haun puolella.

Google-profiilikuva näkyy pienenä kuvakkeena muun muassa silloin, kun vastaat yrityksellesi annettuun Google-arvosteluun tai teet Google My Business -julkaisun.

Google My Business

Kuvien lisääminen - Kuvagalleria

Klikkaa Kuvagalleria-kenttää ja sen jälkeen kuvien alta Valitse valokuvia.

Valitse valokuvia

Klikkaa seuraavaksi Ladatut valokuvat, josta pääset valitsemaan kuvia omista tiedostoistasi.

Ladatut valokuvat

Kun olet valinnut sopivan kuvan, klikkaa sen jälkeen Jatka.

Jatka-painike

Tallenna lisäämäsi kuva klikkaamalla kuvien alta Tallenna 1 profiilille.

Voit poistaa lisätyn kuvan klikkaamalla kuvan oikealta sivulta pientä roskakorin kuvaketta.

Tallenna 1 profiilille.

Kuvien lisääminen – Yrityksen logo ja Google My Business -kentät

Jotta saat vaihdettua yrityksen logon tai Google My Business -kentän kuvia, sinun pitää ensin klikata kyseistä kuvaa ja poistaa kuva oikealta roskakorin kuvakkeesta.

Roskakori-kuvake

Sen jälkeen pääset valitsemaan uuden kuvan tiedostoistasi samalla tavalla kuin edellisessä osiossa.

Valitse valokuva

Suunnitellut päivitykset

Voit tehdä yrityksesi tietoihin ajastettuja päivityksiä, jotka astuvat voimaan tulevana ajankohtana. Suunnitellut päivitykset näkyvät yrityksesi tiedoissa vasta asettamanasi päivämääränä.

Voit tehdä joko pysyvän muutoksen tulevalle ajankohdalle tai väliaikaisen muutoksen, jolloin alkuperäinen tieto palautuu automaattisesti takaisin asettamasi päivämäärän jälkeen.

Suunnitelluilla päivityksillä voit ajoittaa etukäteen esimerkiksi myymälöiden avaamisia ja sulkemisia, lomiin liittyviä muutoksia, kampanjoita tai muita sisältömuutoksia. Voit tehdä ajastettuja muutoksia myös kuviin.

Suunnitellun päivityksen lisääminen

Aloita suunnitellun päivityksen tekeminen siirtymällä Knowledge Graph -sivulla toimipisteesi tietoihin ja klikkaamalla oikealta Suunnitellut päivitykset -otsikon alta +Lisää päivämäärä.

Suunnitellut päivitykset

Valitse kalenterista ajankohta, jolloin muutos astuu voimaan ja sen jälkeen klikkaa Jatka.

Tämän jälkeen sivunäkymäsi päivittyy automaattisesti ja lisäämäsi päivämäärä ilmestyy sivun oikeaan laitaan Suunnitellut päivitykset -osioon.

Ajoita päivitys
  1. Klikkaa oikealta lisäämääsi päivämäärää
  2. Klikkaa sen jälkeen tietoa tai kuvaa, jota tuleva muutos koskee ja tee tietoon tarvittava muutos
  3. Klikkaa Ajoita päivitys 1 profiilille
Ajoita päivitys 1 profiilille

Valitse seuraavaksi, onko tuleva sisältömuutos pysyvä vai väliaikainen, jolloin alkuperäinen sisältö palautuu takaisin tietyn päivämäärän jälkeen.

Palauta alkuperäinen sisältö

a) Jos tuleva sisältömuutos on pysyvä, valitse Ei, älä palauta sisältöä.

b) Jos tuleva sisältömuutos on väliaikainen, valitse Kyllä, ajoita palautus. Sen jälkeen valitse kalenterista päivämäärä, jolloin alkuperäinen sisältö palautuu automaattisesti takaisin.

Esim. Jos toimipisteesi toimii kesäkuun ajan eri osoitteessa remontin vuoksi, käytä tiedon palautuksen ajankohtaa.

Valitse seuraavaksi Tallenna.

Kun olet lisännyt ajoitetun päivityksen, voit ajoituksen päivämäärää klikkaamalla tarkistaa, mitä tietoja päivitykset koskevat. Harmaa kehys näkyy niissä kentissä, joihin on tulossa muutoksia kyseisenä päivämääränä.

Ajoitettu päivitys

Voit tehdä samalle päivämäärälle useamman päivityksen klikkaamalla tulevaa päivämäärää ja tekemällä muutoksen haluamaasi tietoon joko pysyvänä tai väliaikaisena (palautuvana) muutoksena.

Suunnitellun päivityksen uudelleen ajoittaminen

Voit siirtää suunnitellun päivityksen ajankohtaa toiselle päivälle. Klikkaa päivämäärän oikealta puolelta kolmen pisteen takaa Ajoita päivitys uudelleen. Klikkaa sen jälkeen kalenterista uusi ajankohta ja klikkaa Käytä.

Roskakori-kuvake Ajoita päivitys uudelleen

Suunnitellun päivityksen poistaminen

Jos haluat poistaa tekemäsi suunnitellun päivityksen, klikkaa päivämäärän oikealta puolelta kolmen pisteen takaa Peru päivitys. Klikkaa sen jälkeen Käytä.

Monen toimipisteen päivittäminen kerralla

Jos yritykselläsi on palvelussa enemmän kuin yksi toimipaikka, voit päivittää samat tiedot kaikille tai osalle toimipaikoista yhdellä kertaa.

Knowledge Graph -listauksessa aseta ruksi niiden toimipisteiden kohdalle, joiden tietoja haluat päivittää. Klikkaa sen jälkeen Lisää toimintoja -valikosta Muokkaa.

Lisää toimintoja

Kun siirryt muokkaamaan tietoja, tekemäsi muutokset päivittyvät kaikille valitsemillesi toimipisteille.

Tee haluamasi muutokset ja sen jälkeen paina nappia Tallenna X profiilille.

(X = valittujen toimipisteiden määrä)

Tallenna X profiilille

Google My Business ja Facebook -postaukset 

Julkaisemalla postauksia tuet yrityksesi löydettävyyttä hakukoneissa ja tiedotat yrityksesi tarjoamista palveluista ja ajankohtaisista asioista. Postaukset näkyvät Google-haussa ja Google Maps -palvelussa toimipisteesi Google My Business -tietojen yhteydessä. 

Samasta paikasta voit tehdä julkaisuja myös Facebookiin, jos Facebook-yrityssivusi on linkitetty osaksi Fonecta Kontaktia. Voit esimerkiksi helposti tehdä saman julkaisun kerralla molempiin kanaviin.

Siirry julkaisutilaan 

Kirjaudu tunnuksillasi päivitystyökaluun Oma Fonectan ’Päivitä’-napin kautta. Siirry ylävalikosta ’Network Profiles’ -osion ’Julkaisu’-välilehdelle. 

Network profiles

Julkaisu-osiossa voit tehdä julkaisuja ja postauksia. Niissä voit esitellä mm. yrityksesi tarjoamia palveluista, tuotteita, tarjouksia, uutuuksia, tapahtumia tai muita ajankohtaisia asioita. Voit liittää postaukseen tekstin lisäksi kuvan sekä linkin kotisivuille. 

Kirjoita postaukseesi vähintään teksti (A), lisää tarvittaessa kuva (B), tapahtuma (C) tai linkki (D). Julkaise postaus klikkaamalla ’Julkaise nyt’ (E). 

Julkaisu

Ajoita julkaisu 

Voit ajoittaa postauksen julkaistumaan tulevana ajankohtana ja tiettynä kellonaikana. Valitse ’Julkaise nyt’ -napin oikealta nappia, ja sen jälkeen ’Ajoita julkaisu’. Valitse haluamasi päivä ja tarvittaessa kellonaika, tallenna ajastus klikkaamalla ’Käytä’. 

Ajoita julkaisu Valitse aika ja päivämäärä

Koronapostaukset 

Jos postauksesi liittyy koronaan (hygieniatiedote, toimitila on poikkeuksellisesti suljettu tms.), voit merkitä ruksin kohtaan ’COVID-19:ään liittyvä julkaisu’. Tällöin postaus näkyy Google My Business -tiedoissa ylempänä, mutta koronapostaukseen ei voi liittää mukaan kuvaa.

Monitoimipaikkainen julkaisu 

Jos yritykselläsi on Kontakti-palvelussa mukana useampi toimipiste, postaus julkaistuu oletuksena kaikille toimipisteille, joiden Google My Business -tiedot ovat linkitettynä palveluun. Voit tarvittaessa rajata ’Kaikki kohteet’ -napin takaa yhden tai useamman toimipisteen, joiden tiedoissa haluat postauksen näkyvän. 

Asiakaspalautteen hallinta

Tämä ominaisuus kuuluu Perus- ja Tehopaketteihin.

Siirry päivitystyökaluun Oma Fonectan ’Päivitä’-napin kautta. 

Löydät yrityksesi saamat Arvostelut niiden omalta välilehdeltä.

Arvostelut

Siirry ylävalikosta ’Arvostelut’ -osion ’Valvonta’-välilehdelle. Valvonta-osiossa voit tarkastella yrityksesi saamia palautteita. 

Valvonta

Vastaa palautteeseen

Pääset vastaamaan palautteeseen klikkaamalla arvostelun oikealta puolelta Vastaa-nappia. Kirjoita vastauksesi tyhjään kenttään ja klikkaa sen jälkeen ’Vastaa’.

Tämän jälkeen vastauksesi julkaistaan palveluun ja näkyväksi työkalun puolelle ’Vastaus’-kohtaan.

Palaute

Q&A - kysymyksiä ja vastauksia

Tämä ominaisuus kuuluu Tehopakettiin.

Voit vastata päivitystyökalussa Googlen kautta yrityksesi saamiin kysymyksiin. Google-tiliin kirjautunut henkilö voi esittää yrityksellesi Googlen kautta kysymyksen, joka näkyy yrityksesi Google My Business -tiedoissa julkisesti “Kysymyksiä ja vastauksia” -osiossa. Kysymyksistä ei tule yrityksellesi erillistä sähköpostia, mutta päivitystyökalun kautta voit helposti hallinnoida saamiasi kysymyksiä ja vastata niihin.

Vastaamalla kysymyksiin palvelet yrityksestäsi kiinnostuneita henkilöitä, edistät yrityksesi asiakasviestintää sekä maineenhallintaa ja tuet löydettävyyttä hakukoneissa.

Siirry Network Profiles -osioon

Siirry ensin päivitystyökaluun Oma Fonectan ’Päivitä’-napin kautta.

Siirry ylävalikosta ’'Network Profiles’ -osion ’Q&A (kysymyksiä ja vastauksia)’-välilehdelle.

Network profiles

Kysymyksiin vastaaminen
Kun yrityksellesi on tullut Googlen kautta kysymyksiä, voit vastata niihin oikealta “Vastaus”-napin kautta. Vastauksesi tulee näkymään toimipisteen Google My Business -tietoihin “Kysymyksiä ja vastauksia” -osion kysymyksen alapuolelle. Vastaajana näkyy yrityksesi toimipisteen nimi ja suluissa omistaja esim. Yritys Oy (omistaja). Vastauksesi päivittyy näkyviin myös työkaluun  kysymyksen viereen ja tiedot merkitään omistajan vastaamiksi.

Kysymykseen vastaaminen Vastaus

Usein kysyttyjä kysymyksiä -ohje
Voit lisätä yrityksesi Google My Business -tietojen “Kysymyksiä ja vastauksia” -osioon valmiiksi kysymyksiä, joita yrityksellesi usein esitetään, ja niihin vastauksia. Näin potentiaaliset ja nykyiset asiakkaasi näkevät tarvitsemansa tiedon helposti yrityksesi Google-profiilista, mikä vähentää mm. yrityksesi asiakaspalvelutyötä. Kysymyksissä ja vastauksissa oleva tekstisisältö edistää osaltaan yrityksesi hakukonelöydettävyyttä ja tukee kysymyksinä esitettyjä hakuja.

Ohessa muutamia esimerkkikysymyksiä ja -vastauksia:

Kysymys: “Mitä palveluita (yrityksesi nimi) tarjoaa?”

Vastaus: “(Yrityksesi nimi) tarjoaa rakennuspalveluita, remontointia ja saneerausta Pirkanmaan alueella yrityksille ja yksityisasiakkaille.”

Kysymys: “Voiko tuotteitanne tilata verkkokaupasta?”

Vastaus: “Kyllä, yrityksellämme on käytössä verkkokauppa, josta saat tilattua kaikkia tarjoamiamme tuotteita. ”

Kysymysten ja vastausten lisääminen
Siirry Knowledge Graphin päivitysosioon ja toimipisteesi tietoihin.

Klikkaa vasemmalta “Usein kysyttyjä kysymyksiä”.

Klikkaa ‘Lisää napsauttamalla” -kenttä auki, niin pääset lisäämään yrityksellesi kysymyksiä ja vastauksia.

Saat lisättyä uuden kysymys-vastausparin klikkaamalla ‘+Lisää kohde’ ja tallentamalla.

Lisää kohde

Kontaktikortti

Mikäli palveluusi sisältyy kontaktikortti tai -kortteja, pääset muokkaamaan niihin tallennettuja tietojasi päivitystyökalussa.

Kontaktikortti

Kontaktikortti näkyy samassa listauksessa yrityksesi kanssa Knowledge Graph -näkymässä. Pääset muokkaamaan kontaktikortin tietoja klikkaamalla henkilön tai palvelun nimeä.

Valvonta