Fonecta Kontakti Pro -palvelu

Fonecta Kontakti Pro -palvelun päivitysohjeet

Olemme koonneet tähän ohjeeseen tärkeimmät osiot, joita tarvitset yrityksesi tietojen päivittämiseen Fonecta Kontakti Pro -palveluun.

Jos tarvitset apua päivittämiseen tai sinulla on muuta kysyttävää palvelusta, ota yhteyttä asiakaspalveluumme sähköpostitse asiakaspalvelu@fonecta.com, Chat-palvelussamme tai soittamalla 020 692 999.

Kirjaudu Oma Fonecta -palveluun

Aloita kirjautumalla sisään Oma Fonecta -palveluun osoitteessa https://oma.fonecta.fi/secure/. Kirjaudu sisään tilauksen yhteydessä ilmoittamallasi sähköpostiosoitteella ja salasanalla, jonka olet saanut sähköpostiisi.

Oma Fonectassa pääset tarkastelemaan palvelun kautta saamiasi raporttitietoja sivulta Raportit. Tilaustietojasi pääset tarkastelemaan Tilaukset-sivulta ja laskutietojasi Laskut-sivun kautta. Oma Fonectan Chat-palvelussa voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme kaikissa kysymyksissä.

Siirry päivitysosioon

Oma Fonectan etusivulla on osio Päivitä maksutta yrityksesi tiedot. Siirry päivittämään yrityksesi tietoja klikkaamalla Päivitä-nappia.

Oma Fonectan näkymä

Kirjautuminen palveluun linkin kautta

Voit kirjautua Kontakti Pro -palveluun myös suoraan osoitteessa https://uoma.fonecta.fi/. Kirjaudu sisään sähköpostiosoitteellasi ja salasanalla, jonka olet luonut palveluun aiemmin.

Kirjautumisen jälkeen siirry Knowledge Graph -sivulle, josta pääset päivittämään yrityksesi tietoja

Knowledge Graph

Tietojen päivittäminen

Kun haluat muokata yrityksesi toimipisteen tietoja, klikkaa toimipisteen nimeä tai oikealta kolmen pisteen painikkeen takaa Muokkaa.

Muokkaa-painike

Klikkaamalla tietoa pääset tiedon muokkaustilaan, jossa pääset tekemään sisältöön muutoksia.

Tallenna tekemäsi muutokset klikkaamalla Tallenna 1 profiilille -nappia. Voit peruuttaa tekemäsi muokkauksen klikkaamalla Peruuta.

Yrityskuvaukseen:

  • ei linkkejä
  • ei puhelinnumeroita
  • kaksi rivinvaihtoa jos haluaa seuraavan rivin
  • Ranskalaiset viivat sisennyksellä: – (välilyönti) teksti
Tallenna 1 profiilille-painike

Vihreäksi merkityt kentät ovat tärkeimpiä yrityksesi perustietojen kannalta.

Merkityt kentät

Harmaalla pohjalla olevia tietoja ei voi päivittää palvelussa (esim. Entiteetin tunnus tai kategoriat). Jos kyseisiä tietoja pitää muuttaa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. 

Aukioloaikojen päivittäminen

Aukioloaika on palveluaika, jolloin toimipaikka on avoinna. Puhelinpalveluaikoja ei merkitä aukioloaikoihin.

Aukioloajan tyypin voi valita kolmesta vaihtoehdosta:

  1. Auki jolloin tallennetaan yksi aukioloaika kyseiselle päivälle
  2. Split jolloin voidaan tallentaa kaksi eri aukioloaikaa kyseiselle päivälle
  3. 24 h jolloin toimipaikka on auki koko vuorokauden

Jos aukioloaika on jokaisena arkipäivänä sama, voit kopioida maanantain aukiolon Kopioi-painikkeesta myös muille päiville.

Aukioloajan voi poistaa päiväkohtaisesti valitsemalla valikosta "Kiinni". Kopioi-painike poistaa aukioloajan tällöin myös muilta päiviltä.

Huomioitavaa on, että aukioloaika on aina yksi vuorokausi (24 h). Jos toimipaikka on avoinna esimerkiksi maanantaina klo 18:00-04:00, tallenna maanantain kohdalle aukiolo 18:00-24:00 ja tiistaille 00:00-04:00. Jos tiistaille pitää lisätä lisäksi muitakin aukioloaikoja, täytyy tiistain kohdalla käyttää Split-toimintoa, jolloin samalle vuorokaudelle voi syöttää useamman aukioloajan.

Kuvien päivittäminen

Voit päivittää yrityksesi kuvia Media-, Google My Business- ja Facebook-kentät -otsikoiden alta.

 

Media-otsikon alta voit päivittää yrityksesi logon sekä kuvia kuvagalleriaan. Kuvagallerian kuvien suosituskoko on 1080 x 610px ja suositeltava mittasuhde 16:9, minimikoko 250 x 250px. Logo voi olla minkä mallinen vain, suositusleveys 1080 px ja minimileveys 580px.

Media

Google My Business -kentät-otsikon alla oleva Google-kansikuva päivittyy yrityksesi Google My Business -tietojen kansikuvaksi, mikäli yrityksesi Google My Business -tiedot on linkitetty osaksi Fonecta Kontakti Prota. Google My Business –kansikuvan minimikoko on 480 x 270 px, suositeltava mittasuhde 16:9. Google-logon minimikoko 250 x 250 px, suositeltava mittasuhde

Huom. Google päättää omien määrityksiensä perusteella, mikä Google My Business -tietoihin lisätty kuva näkyy ensisijaisesti yrityksesi Google My Business -profiilissa Google-haun puolella.

Google-profiilikuva näkyy pienenä kuvakkeena muun muassa silloin, kun vastaat yrityksellesi annettuun Google-arvosteluun tai teet Google My Business -julkaisun.

Google My Business

Facebook-kentät-otsikon alle voit tallentaa kansikuvan, joka näkyy Fonectan palveluissa (Fonecta.fi, Finder.fi, Fonecta Caller). Kansikuva päivittyy myös toimipisteesi Facebook-sivun kansikuvaksi, jos yrityksesi Facebook-sivu on linkitetty palveluun.   Kansikuvan suosituskoko on 2000 x 400 px ja mittasuhde 4:1. Minimileveys 400px ja minimikorkeus 150px.

Kuvien lisääminen - Kuvagalleria

Klikkaa Kuvagalleria-kenttää ja sen jälkeen kuvien alta Valitse valokuvia.

Valitse valokuvia

Klikkaa seuraavaksi Ladatut valokuvat, josta pääset valitsemaan kuvia omista tiedostoistasi.

Ladatut valokuvat

Kun olet valinnut sopivan kuvan, klikkaa sen jälkeen alareunasta Jatka.

Jatka-painike

Tallenna lisäämäsi kuva klikkaamalla kuvien alta Tallenna 1 profiilille.

Voit poistaa lisätyn kuvan klikkaamalla kuvan oikealta sivulta pientä roskakorin kuvaketta.

Tallenna 1 profiilille.

Kuvien lisääminen – Yrityksen logo, Google My Business- ja Facebook-kentät

Jotta saat vaihdettua yrityksen logon, Google My Business- tai Facebook-kentän kuvia, sinun pitää ensin klikata kyseistä kuvaa ja poistaa kuva oikealta roskakorin kuvakkeesta.

Roskakori-kuvake

Sen jälkeen pääset valitsemaan uuden kuvan tiedostoistasi samalla tavalla kuin edellisessä osiossa.

Valitse valokuva

Samalla tavalla voit vaihtaa Facebook-kentässä yrityksesi kansikuvaa, joka näkyy Fonectan kanavissa.

Suunnitellut päivitykset

Voit tehdä yrityksesi tietoihin suunniteltuja eli ajastettuja päivityksiä, jotka astuvat voimaan tulevana ajankohtana. Suunnitellut päivitykset näkyvät yrityksesi tiedoissa vasta asettamanasi päivämääränä.

Voit tehdä joko pysyvän muutoksen tulevalle ajankohdalle tai väliaikaisen muutoksen, jolloin alkuperäinen tieto palautuu automaattisesti takaisin asettamasi päivämäärän jälkeen.

Suunnitelluilla päivityksillä voit ajoittaa etukäteen esimerkiksi myymälöiden avaamisia ja sulkemisia, lomiin liittyviä muutoksia, kampanjoita tai muita sisältömuutoksia. Voit tehdä ajastettuja muutoksia myös kuviin.

Suunnitellun päivityksen lisääminen

Aloita suunnitellun päivityksen tekeminen siirtymällä Knowledge Graph -sivulla toimipisteesi tietoihin ja klikkaamalla oikealta Suunnitellut päivitykset -otsikon alta +Lisää päivämäärä.

Suunnitellut päivitykset

Valitse kalenterista ajankohta, jolloin muutos astuu voimaan ja sen jälkeen klikkaa Jatka.

Tämän jälkeen sivunäkymäsi päivittyy automaattisesti ja lisäämäsi päivämäärä ilmestyy sivun oikeaan laitaan Suunnitellut päivitykset -osioon.

Ajoita päivitys
  1. Klikkaa oikealta lisäämääsi päivämäärää
  2. Klikkaa sen jälkeen tietoa tai kuvaa, jota tuleva muutos koskee ja tee tietoon tarvittava muutos
  3. Klikkaa Ajoita päivitys 1 profiilille
Ajoita päivitys 1 profiilille

Valitse seuraavaksi, onko tuleva sisältömuutos pysyvä vai väliaikainen, jolloin alkuperäinen sisältö palautuu takaisin tietyn päivämäärän jälkeen.

Palauta alkuperäinen sisältö

a) Jos tuleva sisältömuutos on pysyvä, valitse Ei, älä palauta sisältöä.

b) Jos tuleva sisältömuutos on väliaikainen, valitse Kyllä, ajoita palautus. Sen jälkeen valitse kalenterista päivämäärä, jolloin alkuperäinen sisältö palautuu automaattisesti takaisin.

Esim. Jos toimipisteesi toimii kesäkuun ajan eri osoitteessa remontin vuoksi, käytä tiedon palautuksen ajankohtaa.

Valitse seuraavaksi Tallenna.

Kun olet lisännyt ajoitetun päivityksen, voit ajoituksen päivämäärää klikkaamalla tarkistaa, mitä tietoja päivitykset koskevat. Harmaa kehys näkyy niissä kentissä, joihin on tulossa muutoksia kyseisenä päivämääränä.

Ajoitettu päivitys

Voit tehdä samalle päivämäärälle useamman päivityksen klikkaamalla tulevaa päivämäärää ja tekemällä muutoksen haluamaasi tietoon joko pysyvänä tai väliaikaisena muutoksena.

Suunnitellun päivityksen uudelleen ajoittaminen

Voit siirtää suunnitellun päivityksen ajankohtaa toiselle päivälle. Klikkaa päivämäärän oikealta puolelta kolmen pisteen takaa Ajoita päivitys uudelleen. Klikkaa sen jälkeen kalenterista uusi ajankohta ja klikkaa Käytä.

Roskakori-kuvake Ajoita päivitys uudelleen

Suunnitellun päivityksen poistaminen

Jos haluat poistaa tekemäsi suunnitellun päivityksen, klikkaa päivämäärän oikealta puolelta kolmen pisteen takaa Peru päivitys. Klikkaa sen jälkeen Käytä.

Monen toimipisteen päivittäminen kerralla

Jos yritykselläsi on palvelussa enemmän kuin yksi toimipaikka, voit päivittää samat tiedot kaikille tai osalle toimipaikoista yhdellä kertaa.

Knowledge Graph -listauksessa aseta ruksi niiden toimipisteiden kohdalle, joiden tietoja haluat päivittää. Klikkaa sen jälkeen Lisää toimintoja -valikosta Muokkaa.

Lisää toimintoja

Kun siirryt muokkaamaan tietoja, tekemäsi muutokset päivittyvät kaikille valitsemillesi toimipisteille.

Tee haluamasi muutokset ja sen jälkeen paina nappia Tallenna X profiilille.

(X = valittujen toimipisteiden määrä)

Tallenna X profiilille

Google My Business- ja Facebook-postaukset

Julkaisemalla postauksia tuet yrityksesi löydettävyyttä hakukoneissa ja tiedotat yrityksesi tarjoamista palveluista ja ajankohtaisista asioista. Postaukset näkyvät Google-haussa ja Google Maps -palvelussa toimipisteesi Google My Business -tietojen yhteydessä. 

Samasta paikasta voit tehdä julkaisuja myös Facebookiin, jos Facebook-yrityssivusi on linkitetty osaksi Fonecta Kontaktia. Voit esimerkiksi helposti tehdä saman julkaisun kerralla molempiin kanaviin.

Siirry julkaisutilaan 

Kirjaudu tunnuksillasi päivitystyökaluun Oma Fonectan ’Päivitä’-napin kautta. Siirry ylävalikosta ’Network Profiles’ -osion ’Julkaisut’-välilehdelle. 

Network profiles

Julkaisut-osiossa voit tehdä julkaisuja ja postauksia. Niissä voit esitellä mm. yrityksesi tarjoamia palveluita, tuotteita, tarjouksia, uutuuksia, tapahtumia tai muita ajankohtaisia asioita. Voit liittää postaukseen tekstin lisäksi kuvan sekä linkin kotisivuille. 

Tekstilaatikon yläpuolelta (A) voit valita, mihin kanaviin haluat postauksen julkaista. Kirjoita postaukseesi vähintään teksti (B), lisää tarvittaessa kuva (C), tapahtuma (D) tai linkki (E). Julkaise postaus klikkaamalla ’Julkaise nyt’ (F). 

Julkaisu

Ajoita julkaisu 

Voit ajoittaa postauksen julkaistavaksi tulevana ajankohtana ja tiettynä kellonaikana. Valitse ’Julkaise nyt’ -napin oikealta nappia, ja sen jälkeen ’Ajoita julkaisu’. Valitse haluamasi päivä ja tarvittaessa kellonaika, tallenna ajastus klikkaamalla ’Käytä’. 

Ajoita julkaisu Valitse aika ja päivämäärä

Koronapostaukset 

Jos postauksesi liittyy koronaan (hygieniatiedote, toimitila on poikkeuksellisesti suljettu tms.), voit merkitä ruksin kohtaan ’COVID-19:ään liittyvä julkaisu’. Tällöin postaus näkyy Google My Business -tiedoissa ylempänä. Huomaa, että koronapostaukseen ei voi liittää mukaan kuvaa.

Monitoimipaikkainen julkaisu 

Jos yritykselläsi on Kontakti-palvelussa mukana useampi toimipiste, postaus julkaistaan oletuksena kaikille toimipisteille, joiden Google My Business -tiedot ovat linkitettynä palveluun. Voit tarvittaessa rajata ’Kaikki kohteet’ -napin takaa yhden tai useamman toimipisteen, joiden tiedoissa haluat postauksen näkyvän. 

Asiakaspalautteen hallinta

Siirry päivitystyökaluun Oma Fonectan ’Päivitä’-napin kautta. 

 

Löydät yrityksesi saamat Arvostelut niiden omalta välilehdeltä.

Arvostelut

Siirry ylävalikosta ’Arvostelut’ -osion ’Valvonta’-välilehdelle. Valvonta-osiossa voit tarkastella yrityksesi saamia palautteita. 

Valvonta

Vastaa palautteeseen

Pääset vastaamaan palautteeseen klikkaamalla arvostelun oikealta puolelta Vastaa-nappia. Kirjoita vastauksesi tyhjään kenttään ja klikkaa sen jälkeen ’Vastaa’.

Tämän jälkeen vastauksesi julkaistaan palveluun ja näkyväksi työkalun puolelle ’Vastaus’-kohtaan.

Palaute

Q&A - kysymyksiä ja vastauksia

Voit vastata päivitystyökalussa Googlen kautta yrityksesi saamiin kysymyksiin. Google-tiliin kirjautunut henkilö voi esittää yrityksellesi Googlen kautta kysymyksen, joka näkyy yrityksesi Google My Business -tiedoissa julkisesti “Kysymyksiä ja vastauksia” -osiossa. Kysymyksistä ei tule yrityksellesi erillistä sähköpostia, mutta päivitystyökalun kautta voit helposti hallinnoida saamiasi kysymyksiä ja vastata niihin.

Vastaamalla kysymyksiin palvelet yrityksestäsi kiinnostuneita henkilöitä, edistät yrityksesi asiakasviestintää sekä maineenhallintaa ja tuet löydettävyyttä hakukoneissa.

Siirry Verkostokanavat-osioon

Siirry ensin päivitystyökaluun Oma Fonectan ’Päivitä’-napin kautta.

Siirry ylävalikosta ’'Verkostokanavat’ -osion ’Q&A (kysymyksiä ja vastauksia)’ -välilehdelle.

Network profiles

Kysymyksiin vastaaminen
Kun yrityksellesi on tullut Googlen kautta kysymyksiä, voit vastata niihin oikealta “Vastaus”-napin kautta. Vastauksesi tulee näkymään toimipisteen Google My Business -tietoihin “Kysymyksiä ja vastauksia” -osion kysymyksen alapuolelle. Vastaajana näkyy yrityksesi toimipisteen nimi ja suluissa omistaja esim. Yritys Oy (omistaja). Vastauksesi päivittyy näkyviin myös työkaluun kysymyksen viereen ja tiedot merkitään omistajan vastaamiksi.

Kysymykseen vastaaminen Vastaus

Usein kysyttyjä kysymyksiä -ohje
Voit lisätä yrityksesi Google My Business -tietojen “Kysymyksiä ja vastauksia” -osioon valmiiksi kysymyksiä, joita yrityksellesi usein esitetään, ja niihin vastauksia. Näin potentiaaliset ja nykyiset asiakkaasi näkevät tarvitsemansa tiedon helposti yrityksesi Google-profiilista, mikä vähentää mm. yrityksesi asiakaspalvelutyötä. Kysymyksissä ja vastauksissa oleva tekstisisältö edistää osaltaan yrityksesi hakukonelöydettävyyttä ja tukee kysymyksinä esitettyjä hakuja.

Ohessa muutamia esimerkkikysymyksiä ja -vastauksia:

Kysymys: “Mitä palveluita (yrityksesi nimi) tarjoaa?”

Vastaus: “(Yrityksesi nimi) tarjoaa rakennuspalveluita, remontointia ja saneerausta Pirkanmaan alueella yrityksille ja yksityisasiakkaille.”

Kysymys: “Voiko tuotteitanne tilata verkkokaupasta?”

Vastaus: “Kyllä, yrityksellämme on käytössä verkkokauppa, josta saat tilattua kaikkia tarjoamiamme tuotteita. ”

Kysymysten ja vastausten lisääminen
Siirry Knowledge Graphin päivitysosioon ja toimipisteesi tietoihin.

Klikkaa vasemmalta “Usein kysyttyjä kysymyksiä”.

Klikkaa ‘Lisää napsauttamalla” -kenttä auki, niin pääset lisäämään yrityksellesi kysymyksiä ja vastauksia.

Saat lisättyä uuden kysymys-vastausparin klikkaamalla ‘+Lisää kohde’ ja tallentamalla.

Lisää kohde

Ilmoituksen tilaaminen arvosteluista

Voit tilata ilmoituksen sähköpostiin muun muassa uusista arvosteluista tai uudesta raportista.

Siirry tiliasetuksiin klikkaamalla yläoikealta nimesi viereistä valikkoa --> Tiliasetukset

Tiliasetukset

Valitse vasemmalta ‘Ilmoitusasetukset’ ja sen jälkeen klikkaa ‘Luo uusi ilmoitus’.

Luo uusi ilmoitus

Valitse ‘Arvostelut’, kun haluat tilata sähköpostiin ilmoituksen uusista arvosteluista.

Uusi ilmoitus

Voit tilata arvostelut tietyn suodattimen mukaan, esimerkiksi vain tietystä toimipisteestä tai tietyn tähtiarvion perusteella. Jos haluat ilmoituksen kaikista yrityksesi saamista arvosteluista, aseta valinta kohtaan ‘Uudet kaikkia näitä vastaavat arvostelut’ ja klikkaa ‘Seuraava’.

Ilmoituksen sisältö

Seuraavaksi voit valita, montako uutta arvostelua halutaan liittämään taulukkona, jos niitä saapuu useampi kerralla. Voit asettaa määräksi kohtaan 25.

Ilmoituksen muoto

Seuraavaksi voit valita kuinka usein haluat saada ilmoituksia uusista arvosteluista. Jos haluat saada tiedon heti kun arvostelu saapuu, aseta valinta kohtaan 'Kun arvostelut tai päivitykset tulevat'.

Ilmoitusten säännöllisyys

Valitse kenen sähköpostiin haluat lähettää ilmoituksen. Suosittelemme käyttämään valintaa ‘Minä itse’, jolloin saat tilattua itsellesi ilmoituksen omaan sähköpostiisi, jolla olet palveluun kirjautunut ja tauottamaan ilmoituksen halutessasi.

Voit tarvittaessa tilata ilmoituksen myös muille sähköpostiosoitteille kohdata “Tietyt käyttäjät ja /tai sähköpostiosoitteet’ pilkuin eroteltuna. Huom! Osoitteessa ei saa olla välilyöntiä. Jos haluat jälkikäteen vaihtaa esimerkiksi ilmoituksen lähetysajankohdan, vastaanottajien sähköpostiosoitteet poistuvat.

Ilmoituksen vastaanottaja

Seuraavaksi voit halutessasi mukauttaa ilmoituksen oletussähköpostin otsikkoa ja sisältöä tai voit käyttää oletussisältöä.

Sähköpostiviestin sisältö

Lopuksi anna ilmoituksellesi nimi ja klikkaa ’Tallenna ilmoitus’.

Ilmoituksen nimi

Voit asettaa ilmoituksen tauolle esimerkiksi lomasi ajalle klikkaamalla ilmoituksen kohdalta oikealta ‘Muokkaa’ ->  Pois päältä (A). Huom! Voit asettaa ilmoituksen tauolle vain jos olet ainoa ilmoituksen vastaanottaja. Jos ilmoituksen vastaanottajana on muitakin sähköpostiosoitteita, ilmoitus tulee poistaa, jos sen haluaa pois käytöstä.

Voit poistaa ilmoituksen klikkaamalla ‘Muokkaa’ -> Poista (B)

Uuden ilmoituksen voit luoda klikkaamalla ‘Luo uusi ilmoitus’ (C).

Ilmoitusasetukset

Kilpailijaseuranta

 

Yleistä tietoa 
 
Mitä kilpailijaseuranta tarkoittaa? 
Kilpailijaseuranta-ominaisuus auttaa sinua näkemään, kuinka yrityksesi sijoittuu hakutuloksissa verrattuna paikallisiin kilpailijoihin. Kilpailijaseurannan tulokset voivat auttaa yritystäsi tekemään liiketoimintapäätöksiä, tehostamaan markkinointiasi sekä ymmärtämään yrityksesi tärkeimpien hakutermien tehokkuutta. 
 
Kilpailijaseurannan käynnistäminen 
Tarvitsemme kilpailijaseurannan käynnistämiseen tiedot yrityksesi 1–5 tärkeimmästä kilpailijasta (yrityksen nimi ja verkkosivuosoite) sekä 1–5 tuotteesta tai palvelusta, joiden osalta haluat seurata yrityksesi sijoittumista hakutuloksissa. Voit ottaa seurantaan mukaan myös yrityksesi muut verkkosivut (esim. verkkokaupan osoite) tai yrityksesi vaihtoehtoiset nimet. Kun olet ilmoittanut Fonectalle tarvittavat tiedot, käynnistämme kilpailijaseurannan puolestasi. 

 

Viikon kuluttua käynnistämisestä alat saada raporttia kilpailijaseurannan tuloksista.


Kilpailijaseurannan tulokset 
Kilpailijaseurannan käynnistymisen jälkeen voit seurata viikoittain päivittyviä tuloksia Analytiikka-osion Hakujen seuraaja -sivulta. Löydät myös Analytiikka-osion Hallintapaneelit-sivulta erillisen Kilpailijaseuranta-raportin, jossa Hakujen seuraajan tuloksia on esitetty havainnollisemmin. 

 

Voit tilata molemmista tuloksista raportin sähköpostiisi. 

 

Miten hyödynnän kilpailijaseurannan tuloksia? 
Kilpailijaseurannan tulosten avulla voit tutkia muun muassa: 
yrityksesi Google My Business -tietojen esiintymismääriä Local Pack -karttahakutuloksissa. (Mitä Local Pack tarkoittaa?) 
 
 - Google My Business -arvosteluiden keskiarvon vertailua yrityksesi ja kilpailijoittesi välillä. 
 
 - mitkä yritykset ovat seuranta-ajalla yrityksesi kovimmat kilpailijat tutkitulla hakusanalla paikallisessa haussa (Google My Business -Local Pack -karttatulokset) sekä orgaanisissa hakutuloksissa (verkkosivulinkit). 
 
 - miten ja millä hakutermeillä yrityksesi tiedot löytyvät parhaiten. 
 
seuranta-ajalla tehtyjen toimenpiteiden vaikutusta kilpailijaseurannan tuloksiin: Voit seurata, vaikuttaako esimerkiksi yrityksesi verkkosivujen optimointi orgaanisiin hakutuloksiin positiivisesti tai onko yrityksesi Google My Business -tietojen tehostaminen (mm. postausten julkaisu ja arvosteluihin vastaaminen) nostanut yrityksesi Local Pack -karttatulossijoitusta. Seuranta-ajalla käynnistetty ostettu Google-mainonta sekä aktiivisuus yrityksesi sosiaalisen median kanavissa voi myös vaikuttaa kilpailijaseurannan tuloksiin positiivisesti. 
 
Huomioitavia asioita tulosten tulkintaan 
Local Pack -karttatuloksiin vaikuttaa olennaisesti se, tarjoaako yrityksesi Googlen kriteerien mukaan paikallisesti haettavia palveluita (esim. rakennusliike, kuljetusliike, huonekaluliike) vai aineettomia palveluita (esim. digitaalinen markkinointiyritys). Local Pack -karttatulokset toimivat ja näkyvät tuloksissa vain paikallisia palveluita tarjoavilla yrityksillä.  
 
Yrityksesi näkyvyyteen tehtyjen muutosten vaikutus tuloksiin näkyy yleisesti pidemmällä aikavälillä (mm. yrityksesi kotisivujen optimointi tai Google My Business -tietojen aktivointi). Eri ajankohtina tehdyt haut painottuvat myös eri tavalla ja mm. koronapandemiaan liittyvät muutokset vaikuttavat yleisesti hakumääriin eri toimialoille. Tehostavat toimenpiteet ja eri kanavissa aktivoituminen kuitenkin edesauttavat yrityksesi löytymistä hakukoneissa ja sijoituksen nousemista korkeammalle pitkällä aikavälillä. 
 
Kilpailijaseurannan tulokset näyttävät pääosin yrityksen Google My Business -tietojen ja yrityksen verkkosivujen listautumiseen perustuvia tuloksia, mutta kaikista muista verkostokanavista tulokset eivät erittele tietoja. Oma Fonecta -raportti näyttää Fonectan kanavien tuloksia tarkemmin. Hakujen seuraaja -sivun Katso kaikki haut -osiossa voit tutkia erikseen Bing- ja Yahoo! -hakukoneista tulleita pöytäkonehakutuloksia. 

 

Hakujen seuraaja

 

Ilmoitukset
Voit tilata viikoittain päivittyvät Hakujen seuraaja -tulokset sähköpostitse Ilmoitukset-napista. Voit välittää raportin useampaan sähköpostiosoitteeseen pilkuin eroteltuna. 

 

Tässä raportissa voit tutkia yrityksesi löydettävyyden tuloksia eri mittareilla. Tuloksista selviää yrityksesi Google My Business -tietojen esiintymislukuja Local Pack -karttanäkymässä, orgaanisen löydettävyyden tuloksia sekä vertailua kilpailijoihisi eri hakusanojen välillä.  

 

Raporttitermien tarkennusta -osiossa voit katsoa tarkempaa selvennystä tuloksissa esiintyviin termeihin. 

 

Katso kaikki haut -tulokset 

 

Klikkaamalla oikealta ’Katso kaikki haut’ voit tarkastella jokaista mahdollista asetuksiin perustuvaa hakulauseketta ja niiden tuomia tuloksia yksitellen. Tuloksia voit rajata mm. toimipisteiden, hakutermien, hakukoneiden tai päivämäärien mukaan. 
Jokaista raporttiosuutta voit tarkastella erikseen oikean laidan ’Näytä raporteissa’ -napista. 

 

Sinun osuutesi älykkäästä hausta % 
Tämä prosenttiluku laskee yhteen erilaiset yrityksesi tietojen esiintymät hakutuloksissa: Yrityksesi verkkosivujen ja verkostokanavien listaukset, Google My Business -tietojen esiintymiset, ja maksulliset hakukonekampanjat. 
 
Älykkään haun prosenttiluku 

 

Prosenttiluku ilmoittaa todennäköisyyden erityyppisistä yrityksesi tietojen listautumisista hakutuloksiin ja yhteenlasketun tuloksen sille, kuinka todennäköisesti yrityksesi valitaan hakutulosten joukosta. Mitä useammin ja mitä korkeammilla sijoituksilla yrityksesi esiintyy hakutuloksissa ja Local Pack -karttanäkymässä, sitä korkeammalla todennäköisyydellä yrityksesi tiedot tulevat valituksi. Valituksi tuleminen tarkoittaa esimerkiksi sitä, että yrityksesi kotisivuille siirrytään hakutuloksen kautta tai klikataan Google My Business -tiedoista soittolinkkiä.  

 

Esimerkkejä: 
Yrityksesi verkkosivun listautuminen Google-hakutuloksiin 1. sijalle voi olla 35 % valitsemisen todennäköisyyden kannalta, kun taas 5. sijan hakutuloksen todennäköisyysarvo on 12 %, sillä alempi sijoitus vähentää tietojen klikkausten todennäköisyyttä.  
Local Pack -karttatuloksissa yrityksesi 2. sijoitus voi olla 20 % arvoinen, mutta 3. sijoitus on 10 %. Mitä suurempi prosenttiluku, sitä todennäköisemmin haun tehnyt henkilö klikkaa yrityksesi tietoja karttanäkymässä. 
 
Listaukset 
Hakutulokset, joissa Kontakti-palveluun kuuluvien verkostokanavien yrityksesi listaukset ovat esiintyneet (esim. Fonectan kanavat, Facebook-sivu). 
 
Local Pack ja Knowledge Card 
Hakutulokset, jotka sisältävät yrityksesi esiintymiset Local Pack -karttanäkymässä, maksetussa hakusanamainonnassa sekä Knowledge Card -tiedoissa. Knowledge Card -tiedot tarkoittavat pääosin yrityksesi Google My Business -tietojen esiintymisiä yksittäin oikealla hakutuloksessa. Joillain isommilla yrityksillä hakutulosten yläosassa tai oikealla sivulla voi näkyä tietolaatikoita mm. yrityksen Wikipedia-sivusta tai muista yrityksen tiedoista, jotka Googlen poimii yrityksen verkkonäkyvyydestä hakuun liittyen. 
 
Sijaintisivut 
Hakutulokset, joissa yrityksesi toimipisteelle asetettu www-osoite on esiintynyt. 
 
Yrityksen verkkosivusto 
Hakutulokset, joissa jokin yrityksesi verkkosivun www-osoite on esiintynyt. 

 

Paikalliset kilpailijat 

Vertaile yrityksesi ja kilpailijoittesi Local Pack -karttanäkymäosumia kilpailijaseurantaan asetettujen hakusanojen välillä.  

 

Älykkään haun osuus avainsanoittain 
Tutki mikä kilpailijaseurantaan asetettu hakusana on ollut seuranta-ajalla tehokkain älykkäässä haussa. 

 

Kilpailijoiden osuus älykkäästä hausta 
Tutki mikä yrityksesi kilpailija on saanut seuranta-ajalla parhaita esiintymistuloksia älykkäässä haussa. 

 

Kilpailijaseuranta-raportti

Siirry Analytiikka-osion Hallintapaneelit-sivulle ja klikkaa vasemmalta ’Kilpailijaseuranta’. Kilpailijaseuranta-raportissa Hakujen seuraaja -tulokset on esitetty havainnollisemmin ja näet myös Google-arvosteluiden keskiarvojen vertailun kilpailijoiden kesken.
Kilpailijaseuranta-raportissa voit tutkia mm. yrityksesi esiintymismääriä avainsanoittain Local Pack -karttatuloksissa, Google-arvosteluiden keskiarvon vertailua kilpailijoittesi kesken sekä orgaanisten hakutulososumien vertailua avainsanoittain ja kilpailijoittain.  

 

Ilmoitukset 
Voit tilata raportin sähköpostiisi esim. viikoittain tai kuukausittain klikkaamalla oikealta Ilmoitukset --> Luo uusi ilmoitus.  

 

Kilpailijaseuranta-raportin osiot 

Esiintymismäärä Local Packissa  
Niiden hakujen prosenttiosuus, joissa yrityksesi sijainti on näkynyt Local Pack -karttanäkymässä. Nämä tulokset sisältävät kaikki älykkäiden hakujen seurannan kautta asetetut avainsanat ja soveltuvat kyselymallipohjat.  
 
Esiintymismäärä Local Packissa avainsanoittain  
Niiden hakujen prosenttiosuus, joissa yrityksesi sijainti on näkynyt Local Pack -karttanäkymässä avainsanoittain kahden edellisen viikon aikana. Nämä tulokset sisältävät kaikki älykkäiden hakujen seurannan kautta asetetut avainsanat ja soveltuvat kyselymallipohjat.  
  
Esiintymismäärä Local Packissa kilpailijoittain  
Niiden hakujen osuus, jossa sinun yrityksesi sijainti tai kilpailijoidesi sijainnit näkyivät Local Pack -karttanäkymässä. Nämä tulokset sisältävät kaikki älykkäiden hakujen seurannan kautta asetetut avainsanat ja soveltuvat kyselymallipohjat.  
 
Google-kilpailijoiden keskimääräinen luokitus  
Vertaile yrityksesi ja paikallisten kilpailijoidesi keskimääräistä Google My Business -arvosteluluokitusta.  
 
Kaikki osumat Local Pack -kilpailijoittain  
Kaikki yrityksesi osumat Local Pack -karttanäkymässä kilpailijoittain.  
 
Local Pack -kilpailijat  
Yrityksesi 5 tärkeintä kilpailijaa Local Pack -karttanäkymässä järjestettynä löytyneiden Local Pack - osumamäärien mukaan.  
 
Orgaaniset osumat hakua kohti  
Orgaanisten osumien määrä hakua kohti osumapaikoittain. Nämä tulokset sisältävät kaikki älykkäiden hakujen seurannan kautta asetetut avainsanat ja soveltuvat kyselymallipohjat.  
  
Orgaaniset osumat hakua kohti avainsanoittain  
Orgaanisten osumien määrä / sijaintiesi haku avainsanoittain kahden edellisen viikon ajalta. Nämä tulokset sisältävät kaikki älykkäiden hakujen seurannan kautta asetetut avainsanat ja soveltuvat kyselymallipohjat.  
 
Orgaaniset osumat hakua kohti kilpailijoittain  
Yrityksesi sijaintien orgaanisten osumien määrä / haku kilpailijoihisi verrattuna. Tulokset sisältävät kaikki älykkäiden hakujen seurannan kautta asetetut avainsanat ja soveltuvat kyselymallipohjat.   
 
Älykkään haun osuus  
Sijaintiesi älykkäiden hakujen osuus. Tässä näkyy yrityksesi kokonaisosuus älykkäistä hauista sekä orgaaninen jakauma ja Local Pack -karttanäkymän jakauma. Nämä tulokset sisältävät kaikki älykkäiden hakujen seurannan kautta asetetut avainsanat ja soveltuvat kyselymallipohjat.   
  
Älykkään haun osuus avainsanoittain  
Sijaintiesi älykkäiden hakujen osuus avainsanoittain kahden edellisen viikon ajalta. Nämä tulokset sisältävät kaikki älykkäiden hakujen seurannan kautta asetetut avainsanat ja soveltuvat kyselymallipohjat.  
  
Älykkään haun osuus kilpailijoittain  
Sijaintiesi osuus älykkäissä hauissa kilpailijoihisi verrattuna. Nämä tulokset sisältävät kaikki älykkäiden hakujen seurannan kautta asetetut avainsanat ja soveltuvat kyselymallipohjat.  

 


Raporttitermien tarkennusta 

 

Mitä tarkoittaa "osuus älykkäästä skannauksesta"? "Osuus älykkäästä hausta" on niiden kertojen prosenttiosuuden likiarvo, jolloin asiakas valitsee sinun yrityksesi haun tekemisen jälkeen. Älykkään haun osuuteen lasketaan kaikki ne esiintymiset, joissa yrityksesi sijainti on näkynyt hakutulossivulla, ja jokaisella esiintymisellä on painotuksensa, kuinka todennäköisesti haun tehnyt henkilö valitsee kyseisen tuloksen.

 

Esimerkiksi yrityksesi esiintyminen 2. sijalla Local Pack -karttanäkymässä on paljon arvokkaampaa kuin yrityksesi tietojen esiintyminen 6. sijoituksella orgaanisella hakutulossivulla (SERP, Search Engine Results Page). ”Osuus älykkäässä haussa" -mittari ottaa huomioon orgaaniset tulokset, Local Pack -karttanäkymän ja Knowledge-tiedot (Google My Business -infolaatikko) ja laskee ne yhdeksi prosenttiluvuksi. 

 

”Osuus älykkäästä hausta" auttaa ymmärtämään, kuinka yrityksesi esiintyminen hauissa muuttuu ajan myötä avainsanojen välillä tai kilpailijoihin verrattuna. Mitä suurempi prosenttiosuus yritykselläsi on älykkäästä hausta, sitä todennäköisemmin asiakas valitsee sinun yrityksesi hakutulossivua katsoessaan. 


Mitä tarkoittaa "esiintymismäärä Local Packissa"? 
Local Pack on karttanäkymä, joka näkyy toisinaan hakutulossivun yläosassa. "Esiintymismäärä Local Packissa" auttaa ymmärtämään, näkyykö yrityksesi sijainti Local Pack -karttanäkymässä vai ei. Luku osoittaa niiden hakujen määrän, joissa sijaintisi näkyi Local Pack -karttanäkymässä prosentteina kyseiselle sijainnille tehtyjen hakujen kokonaismäärästä.  

 

Esimerkiksi jos yrityksesi sijainnin esiintymismäärä Local Pack -karttanäkymässä oli 30 %, se tarkoittaa, että sadasta Local Packissa sisältyvästä hakutulossivusta sinun sijaintisi näkyi Local Pack -karttanäkymässä ainakin kerran kolmellakymmenellä noista sadasta hakutulossivusta. Jos Google ei tulkitse yrityksesi toimialaa tai joitain asettamiasi hakusanoja paikallisesti etsittäviksi palveluiksi, Local Pack -karttanäkymä ei nouse hakutuloksiin ja esiintymismäärät voivat sen vuoksi näyttää nollaa. 
 
Mitä ovat "orgaaniset osumat / haku"? 
Orgaanisia osumia ovat ne, joissa yrityksesi listautuu orgaanisissa hakutuloksissa (ei Local Pack -karttanäkymän tuloksissa). Laskiessamme lukeman "orgaaniset osumat / haku" laskemme orgaanisten osumien keskimäärän kaikissa hakutuloksissa, eli yrityksesi verkkosivujen tai verkostokanavien linkkien listautumisen hakutuloksiin. 
"Orgaaniset osumat / haku" on mainio tapa nähdä, onko orgaaninen asemasi nousussa vai näkyykö ensimmäisellä sivulla enemmän orgaanisia osumia.